Tävla om valfri Komplett-PC!

Reklamation av vara ersätts med ett DEMO-exemplar

Permalänk
Medlem

Reklamation av vara ersätts med ett DEMO-exemplar

Hej,

För cirka 9 månader sedan införskaffade jag mig en Elite Series 2 kontroll via MaxGaming. Förra månaden så fick jag drift i vänstra spaken och min RB knapp registrerade två tryck istället för en.

Returer gick bra och de godkände reklamationen. Men ser nu att de ersätter min vara med en vara som agerat som ”återköp och testexemplar”.

Jag kontaktar dom och de hänvisar till att detta är en ersättningsvara från Microsoft och att det är så det går till. Men det är uppenbart att detta bara är ett återköp de vill bli av med. Enligt supporten på telefon kommer kontrollern inte i orginalförpackning, utan den kommer enbart i den lilla väskan men inget yttre original emballage.

Var har jag för rättigheter här? Jag har ju köpt en sprillans ny kontroll från dom och de ersätter min kontroll med en använd sådan.

Jag införskaffade min för 1890kr. Deras DEMO exemplar gick för 1699kr innan den togs bort från hemsidan och skickade till mig.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Hej,

För cirka 9 månader sedan införskaffade jag mig en Elite Series 2 kontroll via MaxGaming. Förra månaden så fick jag drift i vänstra spaken och min RB knapp registrerade två tryck istället för en.

Returer gick bra och de godkände reklamationen. Men ser nu att de ersätter min vara med en vara som agerat som ”återköp och testexemplar”.

Jag kontaktar dom och de hänvisar till att detta är en ersättningsvara från Microsoft och att det är så det går till. Men det är uppenbart att detta bara är ett återköp de vill bli av med. Enligt supporten på telefon kommer kontrollern inte i orginalförpackning, utan den kommer enbart i den lilla väskan men inget yttre original emballage.

Var har jag för rättigheter här? Jag har ju köpt en sprillans ny kontroll från dom och de ersätter min kontroll med en använd sådan.

Jag införskaffade min för 1890kr. Deras DEMO exemplar gick för 1699kr innan den togs bort från hemsidan och skickade till mig.

Tack

Ganska säker på att de får ersätta dig med likvärdig vara.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Moderator
Moderator

Du har inte reklamerat en sprillans ny kontroll utan en som använts i åtta månader. Att du då får vad som verkar vara en "refurbished" vara är fullt rimligt.

Du har ingen rätt att kräva en helt ny vara i den här situationen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Ganska säker på att de får ersätta dig med likvärdig vara.

Det är ju en liknande kontroll. Men det är ju ett återköp och testexemplar. Jag tycker inte det håller nivån av en ny vara, och därav min fråga till er.

De hänvisar bara till Konsumentverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har inte reklamerat en sprillans ny kontroll utan en som använts i åtta månader. Att du då får vad som verkar vara en "refurbished" vara är fullt rimligt.

Den är inte refurbished. Den är använd och skickad tillbaka av någon annan, och sedan något med testexemplar som kan betyda vad som.

Jag reklamerade min kontroller för att den inte fungerar, inte för att den ska säljas på nytt. Så förstår inte riktigt vad du försöker säga.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bobiri:

Den är inte refurbished. Den är använd och skickad tillbaka av någon annan, och sedan något med testexemplar som kan betyda vad som.

Det här är en gissning från din sida som du inte verkar ha några belägg för. Du har kontaktat kundtjänst och de säger att det rör sig om en "ersättningsvara från Microsoft" vilket innebär refurbishment.
Exempelvis har någon annan reklamerat en handkontroll, den har skickats till verkstad för kontroll, reparerats eller rengjorts, skalet kan vara bytt så att varan är i skick som en ny vara. Den skickas sedan åter till butiken, men inte i originalförpackning.

Skrivet av Bobiri:

Jag reklamerade min kontroller för att den inte fungerar, inte för att den ska säljas på nytt. Så förstår inte riktigt vad du försöker säga.

Du har reklamerat en vara i ett visst skick, du har rätt att ersättas med en vara så att du är i samma läge som om varan från början varit felfri. Eftersom du reklamerat en vara som använts i åtta månader har de all rätt att byta ut den mot en felfri vara som inte är i sämre skick. Du har ingen rätt att kräva en ny vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det här är en gissning från din sida som du inte verkar ha några belägg för. Du har kontaktat kundtjänst och de säger att det rör sig om en "ersättningsvara från Microsoft" vilket innebär refurbishment.
Exempelvis har någon annan reklamerat en handkontroll, den har skickats till verkstad för kontroll, reparerats eller rengjorts, skalet kan vara bytt så att varan är i skick som en ny vara. Den skickas sedan åter till butiken, men inte i originalförpackning.

Du har reklamerat en vara i ett visst skick, du har rätt att ersättas med en vara så att du är i samma läge som om varan från början varit felfri. Eftersom du reklamerat en vara som använts i åtta månader har de all rätt att byta ut den mot en felfri vara som inte är i sämre skick. Du har ingen rätt att kräva en ny vara.

Det rör sig inte om en refurbished vara. Enligt deras hemsida har som tydliga förklaring för vad som är ett DEMO och vad som är refurbished.

Var även i kontakt med Microsoft som sa att de aldrig hört talas om att en refurbished vara INTE skulle skickas tillbaka i en ny kartong, utan bara varan.

Men jag förstår att jag inte har mycket att komma med här. De har väl agerat enligt Konsumentverket. Men tycker det är lite fult gjort. Det är allt.

Permalänk
Medlem

Om en butik gladeligen ersatte en handkontroll som jag använt i 8 månader med en fungerande begagnad produkt skulle jag tacka och ta emot.

Tycker de låter generösa.

Permalänk
Medlem

Du har ingen rätt att få en sproljans ny kontroll med förpackning och allt.

Låter som butik har hanterat ärendet perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Ganska säker på att de får ersätta dig med likvärdig vara.

Låter inte bra! Antag att min toalettsits spricker och jag reklamerar den, då vill jag inte ha ett använt returexemplar. Man borde kunna kräva reparation eller helt ny vara under garantitiden.

Permalänk
Avstängd

Det räcker att man har en sån här kund så är man traumatiserad resten av livet,

Kunden har inte alltid rätt när dom har fel

Permalänk
Medlem

Exakt så är det om man reklamerar kontrollen till Microsoft direkt också.

I ärlighetens namn så skulle jag hålla mig långt borta från Elite kontrollerna då kvaliteten på dom är fruktansvärd (har haft 3 stycken varav en som MS bytte ut, alla hade problem med knappar som inte registrerade tryck. Att inte ens få till grundläggande funktionalitet på en handkontroll för nära 2k liksom...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Låter inte bra! Antag att min toalettsits spricker och jag reklamerar den, då vill jag inte ha ett använt returexemplar. Man borde kunna kräva reparation eller helt ny vara under garantitiden.

Eftersom du pratar om garanti så är du fri att välja en tillverkare/återförsäljare som så gör och har skrivit så i garantivillkoren.

Garanti är däremot helt frivilligt och vid reklamation enligt reklamationsrätten så har du inte rätt till ny vara.

Permalänk
Medlem

Det låter som en mycket bra lösning, inte minst för miljön. Uppenbarligen tycker Microsoft/butiken att detta är den smidigaste lösningen före reparation och en helt ny handkontroll kan du glömma.

Permalänk

Om det är fel på en kontroll som använts i åtta månader tycker jag att det är rimligt att omleverans kan innebära att man får en ny kontroll som använts i åtta månader. Det är inte meningen att omleveransen ska medföra en kvalitetsförbättring.

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att den inte fungerar eller ser sliten ut?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Låter inte bra! Antag att min toalettsits spricker och jag reklamerar den, då vill jag inte ha ett använt returexemplar. Man borde kunna kräva reparation eller helt ny vara under garantitiden.

Nu är en toasits sannolikt ganska billig, så det kanske är billigare för butiken att bara ge dig en ny; men jag tror du får vara inställd på att du kan komma att få en toasits som varit "on display" på Bauhaus, eller liknande.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det är väldigt vanligt. När jag satt med garantiärenden mot Nordisk Film för PS3:or så var det refurbished enheter som skickades tillbaka till kunden när de konstaterat att felet täcktes av garantin. Det gjorde bland annat att servicetiden för kunden blev kortare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GLaDER:

Nu är en toasits sannolikt ganska billig, så det kanske är billigare för butiken att bara ge dig en ny; men jag tror du får vara inställd på att du kan komma att få en toasits som varit "on display" på Bauhaus, eller liknande.

Hellre det än att de tar en från kundtoaletten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hör er, och ni har nog rätt i det ni säger. Tycker bara det är lite tråkigt. Tror de flesta av er hade reagerat sådär om något ni köpt nytt som ej håller som utlovat (en kontroll bör hålla mer än några månader med få timmar användning) och sedan ersätts med något demo. Men men.

Fick den idag. Tydligt att den varit använd av någon annan då den är fläckig och repig på två ställen. Även joysticken hade tydliga spår av användning. Rengjorde så gott jag kunde. Försökte knappa in serienumret på Microsoft för att få garantin tillagd av dom men serienumret har redan matats in av någon annan i ett tidigare tillfälle.

Men den funkar och har ingen drift så det är väl det positiva.

Tack för erat engagemang

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Försökte knappa in serienumret på Microsoft för att få garantin tillagd av dom men serienumret har redan matats in av någon annan i ett tidigare tillfälle.

Om det i avtalet stod att du skulle få ett exemplar med Microsoft-garanti låter det som ett fel på varan om du fick ett exemplar utan Microsot-garanti. Då får du be dem avhjälpa felet (vilket kanske betyder att de blir motpart i garantiärenden istället för Microsoft). Om du fick tillbaka färre originalkartonger än du skickade in på reparation är eventuellt även detta ett fel på varan, men det ger kanske bara prisavdrag. Reporna låter som ett fel på varan om det inte var repor på exemplaret du skickade in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om det i avtalet stod att du skulle få ett exemplar med Microsoft-garanti låter det som ett fel på varan om du fick ett exemplar utan Microsot-garanti. Då får du be dem avhjälpa felet (vilket kanske betyder att de blir motpart i garantiärenden istället för Microsoft). Om du fick tillbaka färre originalkartonger än du skickade in på reparation är eventuellt även detta ett fel på varan, men det ger kanske bara prisavdrag. Reporna låter som ett fel på varan om det inte var repor på exemplaret du skickade in.

Repor är generellt inget fel på en vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Repor är generellt inget fel på en vara

Repor kan dölja bakterier och virus om någon slickat på varan eller något värre. Själv tuggar jag på pennor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Repor kan dölja bakterier och virus om någon slickat på varan eller något värre. Själv tuggar jag på pennor.

Så kan det vara. Det är ändå inte skäl för att hävda att enheten är defekt eller fel.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag hade tyckt i detta läget. Själv köper jag typ aldrig något som någon annan pillat på (undantag för saker som man inte själv ska hålla i, typ grafikkort, TV osv.

En handkontroll/mus/musmatta osv vill jag ha helt nytt. Främst då för att jag tror det värsta om folk.

I värsta fall om de nu inte vill ge pengarna tillbaka eller ny produkt hade jag tagit emot skiten och sålt och sedan köpt nytt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Nu har jag lärt mig något nytt. Jag har alltid trott att en reklamation av en vara ALLTID ersätts med en ny produkt.

Lite OT, Vid ett försäkringsärende med en trasig iPhone, byter Apple ut enheten helt mot en ny, men hur gör de vid en reklamation?

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Nu har jag lärt mig något nytt. Jag har alltid trott att en reklamation av en vara ALLTID ersätts med en ny produkt.

Lite OT, Vid ett försäkringsärende med en trasig iPhone, byter Apple ut enheten helt mot en ny, men hur gör de vid en reklamation?

Vid ett försäkringsärende är det inte Apple som bestämmer utan ditt försäkringsbolag. Hur de gör vid reklamationer vet jag inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Nu har jag lärt mig något nytt. Jag har alltid trott att en reklamation av en vara ALLTID ersätts med en ny produkt.

Lite OT, Vid ett försäkringsärende med en trasig iPhone, byter Apple ut enheten helt mot en ny, men hur gör de vid en reklamation?

Det är väl bra om inte allt skrotas med små defekter?

Apple reparerar din vara eller ersätter den med en redan reparerad vara. Sen får någon annan din reparerade vara..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Nu har jag lärt mig något nytt. Jag har alltid trott att en reklamation av en vara ALLTID ersätts med en ny produkt.

Lite OT, Vid ett försäkringsärende med en trasig iPhone, byter Apple ut enheten helt mot en ny, men hur gör de vid en reklamation?

Apple byter ut mot en utbytesenhet vid garantifall/reklamation, om de inte bara reparerar den del som är trasig. De byter batteri vet jag, tror även de byter skärm på iPhones nu för tiden utan att byta hela enheten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Om en butik gladeligen ersatte en handkontroll som jag använt i 8 månader med en fungerande begagnad produkt skulle jag tacka och ta emot.

Tycker de låter generösa.

Att kalla dem generösa är överdrivet, de har ju bara gjort vad lagen kräver - sett till att konsumenten fått en fungerande produkt.
Däremot tycker jag inte heller man borde klaga, de har tagit sitt ansvar, varken mer eller mindre.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD