Rufus kringgår Windows 11 säkerhetskrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Egentligen skulle det vara mer intressant om hur man kan inaktivera stödet för TPM när alla krav är uppfyllda på hårdvara, TPM innebär mest att MS får mer makt över ens dator och vad man kan köra på den när de eller mysigheter tycker att man inte ska i deras tycke köra nått "olämpligt"
TPM kan förstås användas för att skydda mot en del saker, men med så mycket annat nu för tiden sker det lätt ändamålsglidning, och åsiktsstyrning...

Oh dear...
Mycket killgissningar här

https://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Platform_Module
Läs och när du är klar... läs igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Oh dear...
Mycket killgissningar här

https://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Platform_Module
Läs och när du är klar... läs igen.

Läst förut och läst igen, och texten skriver att jag har delvis rätt i det jag skrev förut, så hur slår man av TPM är det många som vill veta skulle jag tro...TPM bör vara en option för de som vill eller behöver ha det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Jag kör Win11 på en gammal i7 3770 och har fått flera uppdateringar via Windows Update, det står dock på flera ställen att min hardware inte stöds och jag kan endast vara med i Release Preview programmet på Insiders, men det funkar finfint. Microsoft har aldrig sagt att du inte kommer få uppdateringar utan att det eventuellt kommer uppdateringar som du med äldre maskin inte kommer kunna ta del utav - mest troligt är det att detta sker vid de årliga uppdateringarna och det kommer då givetvis annonseras i förväg, gissningsvis kommer det då också handla om enstaka features som din maskin inte kan köra utan TPM2 (även fast TPM2 ska vara bakåtkompatibelt och deras stance där är väl egentligen att du måste ha TMP1.2 även på unsupported hardware så..)

Som jag ser det är Win11 en must have uppgradering. Känns mycket fräschare än 10 och endel updates är rätt gedigna, möjligheten att köra nya Windows Terminal med tabs som standard exempelvis, stooooort om man också kör WSL. Sedan kan man ju nu köra Linux GUI appar helt naturligt, de läggs i startmenyn och dyker upp i egna fönster. Android appar kommer vilket även det är väldigt efterlängtat.

MS har skrivit följande "Devices that do not meet these system requirements will no longer be guaranteed to receive updates, including but not limited to security updates."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

MS har skrivit följande "Devices that do not meet these system requirements will no longer be guaranteed to receive updates, including but not limited to security updates."

Which is pretty much exactly what I said, just paraphrased.

Permalänk
Medlem

Jag kör w11 utan problem hittils i alla fall på Intel Core i5-3570K och Intel Z77 ASUS MAXIMUS V GENE

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Frågan är om Microsoft kommer ordna med en version där man slipper TPM grejen ?

Jag kan tänka mig att en majoritet av alla Win10 användare inte använder eller har någon nytta av just den modulen, t.ex. hemanvändare. Den gruppen måste ju vara ganska stor. Företag bryr sig inte lika mycket för dom byter ju ändå ut datorer efter ett tag plus dom kör ju ofta med datorer som dell, hp, lenovo etc.

Inte för jag tror företag kommer lämna Win10 på ett bra tag, det är nog mer hemanvändare som vill använda Win11 så då är ju det där TPM kravet lite märkligt kan tyckas.

Sant, på vårt företag så lämnades varken XP eller W7 förrän några månader innan supporten upphörde så vi sitter nog kvar på 10:an till 2024-2025. Finns faktiskt några labb-datorer som fortfarande kör XP men då får de inte vara anslutna till internet.