Orimlig hög kostnad för fiberinstallation?

Permalänk

Orimlig hög kostnad för fiberinstallation?

Hej!

Jag bor i ett villa område i Malmö där alla runt förutom tre radhus och 2-3 villor som jag vet som ligger grannar med oss har inte fiber. Alla andra villor runt om betalade ca 20 000kr för fiberanslutning. Kom i kontakt med Telia Oppen Fiber och fick nedan offert på 207 275kr.

"För en tid sedan var du i kontakt med oss för att se över förutsättningarna om leverans av Telia Öppen Fiber till din adress i Malmö. Vi ställde då en förfrågan till vår nätägare, som beslutar om nätutbyggnad, och vi har nu fått svar. Det pris vi erbjuder dig är baserat på den offert som har tagits fram av vår nätägare.

Vi kan erbjuda en fiberanslutning till din fastighet till priset 207 275 kr. Preliminär leveranstid är tre till fyra månader från att vi orderlagt din beställning. Du kommer att bli kontaktad av vår entreprenör för att boka ett projekteringsmöte där ni tillsammans går igenom hur installationen ska utföras ungefär två veckor innan beräknad leverans.

När fiberinstallationen är klar kan du beställa abonnemang hos någon av våra olika tjänsteleverantörer. Du finner mer information om våra leverantörer, tjänster och priser på vår hemsida, där hittar du även information om våra allmänna villkor.

Du har också möjligheten att kombinera din beställning av fiberinstallation med tjänster från Telia, du får allt i ett paket till ett rabatterat pris, 204 275 kr. Det som ingår i det rabatterade erbjudandet utöver installation är:

1. En fiberinstallation med bredband 250 och tv-paket Lagom för 619 kr/mån i 24 månader. Router och tv-box ingår i priset. Bindningstiden på tjänsterna är 24 månader. Kostnaden för detta erbjudande är 204 275 kr.

2. En fiberinstallation med bredband 250 för 379 kr/mån i 24 månader. Router ingår i priset. Bindningstiden för tjänsten är 24 månader. Kostnaden för detta erbjudande är 204 275 kr."
Går det att få ner pris på något sätt, någon som var med om liknande?
Tack!

Permalänk
Medlem

Låter ju rimligt om det är så att man tackade nej till den gång de erbjöd det för 20k kr. Då man delar på totalkostnaden med sina grannar. Så du kanske kan försöka detsamma nu, höra med de andra husen om de också vill ha fiber. Gå ihop och hjälpas åt med kostnaden.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

De kanske missade ett komma där mot slutet

Permalänk
Medlem

Det var ju inte billigt.

Jag har intressen i en fastighet med en liknande situation, där Telia-fibern finns framdragen i gatan utanför. Bahnhof påstår på sin hemsida att de kan leverera villafiber till samma adress. Gör en sökning på din adress och kolla om du får samma resultat. I så fall kan det ju vara lämpligt att begära en offert från Bahnhof också. Uppdatera gärna tråden med eventuella resultat.

Med tanke på Sveriges mål för bredbandstäckning så hade jag nog ägnat några minuter åt att skicka en fråga till ansvarig myndighet (PTS?) och frågat vad privatpersoner förväntas göra i en sådan situation.

Permalänk
Medlem

Har du bott i huset en längre tid? Om inte, hör med grannarna som inte har om det dimper ner erbjudanden då och då. Där jag bodde nyligen så hade ägaren inte hoppat på tåget när första dragningen gjordes, så det hade säkert stannat på samma prislapp om han frågat nätagaren. Men var 12:e månad eller så blev han erbjuden av internetbolag (Comhem etc) att installera för en fast kostnad om 15k, förutsatt förbindelse till ett abonnemang i 24 månader. Är det så är det bara att avvakta och hoppa på när det blir

Permalänk
Medlem

Känns som det är en decimal fel, i ingen värld kostar det 200tkr att dra fiber från gatan in i ditt hus om du inte har en Malmös största tomt och dom tänker spränga sig fram genom berggrunden.

Kontakta Telia igen och fråga om en ny offert, eller att dom specificerar vad det är som kostar i offerten. Testa att ringa in kanske?

Permalänk
Medlem

Några bekanta i Limhamn köpte ett hus för ett tag sen. Säljaren valt att inte dra in fiber för "kommer bättre & bättre erbjudande hela tiden, senaste var på 15000". De köpte huset och väntade på erbjudande. Hände inget så de kontakta Telia som hade i området. 45000 fick de pynta.

Permalänk
Medlem

Ja nog vet dom hur man tar betalt iallafall, även om över 200k låter helt vansinnigt. 13k betalade vi för inblåsningen. Dvs, det fanns redan kanaliserat hela vägen in i huset så det var ingen grävning eller liknande inblandad. Tyckte det var fantastiskt dyrt också, men fibern ska ju in så det var inte mycket att orda om.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Känns som det är en decimal fel, i ingen värld kostar det 200tkr att dra fiber från gatan in i ditt hus om du inte har en Malmös största tomt och dom tänker spränga sig fram genom berggrunden.

Kontakta Telia igen och fråga om en ny offert, eller att dom specificerar vad det är som kostar i offerten. Testa att ringa in kanske?

Etableringsdebitering, allmän debitering, bildebitering, maskindebitering, "fyra gubbar som glor på"-debitering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja nog vet dom hur man tar betalt iallafall, även om över 200k låter helt vansinnigt. 13k betalade vi för inblåsningen. Dvs, det fanns redan kanaliserat hela vägen in i huset så det var ingen grävning eller liknande inblandad. Tyckte det var fantastiskt dyrt också, men fibern ska ju in så det var inte mycket att orda om.

Det beror ju mycket på hur det ser ut. I området var det någon leverantör som lämnade offert och försökte binda upp folk på nyinstallation för hela området, men det var rätt dyrt. Sedan kom Telia och de tog ungefär hälften, men de kunde då lägga fibern i ganska stor utsträckning i befintlig kanalisation för kopparnätet, särskilt in till husen då kopparnätet grävdes ned samtidigt som elnätet för flera årtionden sedan. Däremot fick de nog gräva mer än de hade tänkt sig i gatan.

Permalänk
Medlem

Ja det är klart förutsättningarna som avgör vad priset landar på. Måste det grävas upp en eller flera vägar så blir det kolossalt dyrt med alla tillstånd och processer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Etableringsdebitering, allmän debitering, bildebitering, maskindebitering, "fyra gubbar som glor på"-debitering...

hah..

204275kr motsvarar 31 års "5G-internet*".

Malmö är redo, är du?

*År 2052 finns nog inte 5G, but you get my point.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

Kan ju även vara så att området har haft fiber en längre tid och att de helt enkelt inte har kapacitet i det existerande nätet. Isf blir de ju tvungna att blåsa om, eller ännu värre, gräva nya kanalisationer fram till närmaste node med kapacitet.

200k låter mycket, men måste de göra mer än att helt enkelt dra från gatan blir det fort skitdyrt. Jeg projektering, utmarkering, grävande, kanalisationer, blåsning, svetsning osv osv

Kolla även med grannar om det verkligen är Telia Öppen Fiber ni har i området. Kanske det är ett annat nät som dragit det existerande och därav det högre priset då de måste längre bort för att koppla på sig.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Rekordmedlem

Svårt satt säga om det är rimligt utan att veta förutsättningarna i detalj, om det behövs grävning i en gata kostar det ca 1500 kr/m men är det förberett så det ligger tomrör i marken kostar det ganska lite. dsessutom kan det skilja hur man kan få bidrag eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vi får fiber vilken dag som helst och vi är verkligen sist i villaområdet. Kostnaden för grävning och installation med Bahnhof är 22.500 kr. Min magkänsla är att de har skrivit fel eller glömt dividera med tio..

Permalänk
Medlem

Jag bor i villa. Och hur jag än räknar blir det billigare med mobilt bredband och snart kommer ju 5G. Jag har 4G som tyvärr antagligen kan upplevas lite långsamt ibland.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi drog in dit på landet härom året tror jag att jag kan förklara vad som händer:

De gräver för en tjock fiberkabel fram till en plint med vanligen 24 uttag, och sedan tunnare därifrån (i princip slangar som de blåser fibern igenom). Om man då är 24 hushåll som delar på det, så delar man på kostnaden för dragning av den första kabeln och betalar var och en för den sista biten från plinten och in. Om man istället är 20 som delar på det, så får man dela kostnaden för den tjocka kabeln på 20 istället för 24. Problemet är om någon kommer senare och vill haka på. Om det finns plats i en plint i närheten, så blir det billigare - du betalar bara för kostnaden för den sista biten, inte för dragningen av den tjocka kabeln. Om det inte finns plats, så blir det till att betala för en kabel till närmaste kopplingsstation, ensam eller tillsammans med någon annan.

Vad som sannolikt har hänt här är att det är fullt i närmaste plint, och man behöver dra en ny kabel en längre sträcka. Kan tänka mig att Telia ibland drar in fiber utan att ta betalt för hela kabeln, för att de räknar med att det lönar sig över tid när andra drar in, men det lär inte hända här när de flesta har kopplat på sig. Det bästa du kan hoppas på här är nog att slå dig ihop med övriga i närheten som inte har fiber och se om de vill vara med på en sista utbyggnad med ny plint så ni kan dela på den kostnaden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaeljacob:

Vi får fiber vilken dag som helst och vi är verkligen sist i villaområdet. Kostnaden för grävning och installation med Bahnhof är 22.500 kr. Min magkänsla är att de har skrivit fel eller glömt dividera med tio..

Det är ju fullt normal kostnad. Mitt kostade 17000 för åtta år sedan.
De flest ligger runt 15000-30000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vad som sannolikt har hänt här är att det är fullt i närmaste plint, och man behöver dra en ny kabel en längre sträcka.

Om det är ett normalt villaområde där man från början hade möjlighet att planera hur många hushåll som fanns i närheten så är nog 1) felräkning/felskrivning eller 2) medvetet uttag av 500% vinst minst lika sannolikt.

Permalänk
Medlem

När jag inte tackade ja till fiber kom det flera påminnelser med allt lägre pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om det är ett normalt villaområde där man från början hade möjlighet att planera hur många hushåll som fanns i närheten så är nog 1) felräkning/felskrivning eller 2) medvetet uttag av 500% vinst minst lika sannolikt.

Beror helt på, det. Vet flera exempel där det varit tre loopar med folk som bygger ut fiber. Det första är entusiaster som som drog fiber för 15 år sen om inte 20. Sedan när den plinten är full har en andra grupp dragit in ytterligare en, och sedan en tredje. Ingen som helst sammanhållning där, och ingen av de tre grupperna har tagit ansvar för att det skall finnas platser i plinten till alla. Bygger man nytt så är det klart att man bygger till alla, eller om det finns en förening för området eller nåt sånt, men är det mest friliggande hus så behöver det inte finnas något sånt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@Bosnjak1978, kolla med de andra i området som du säger redan har fiber. Ta reda på vilket bolag det är som äger nätet. Anledningen till att Telia anger det priset är förmodligen för att dom kommer behöva gräva en hel del, dessutom vill dom ju ansluta dig till deras nät.

Det kan bli betydligt billigare om du ansluter till redan befintligt fibernät, om det möjligheten finns. Det kanske krävs att du och flera andra går ihop för att skaffa fiber den vägen. Det borde bli betydligt billigare men allt beror på hur det ser ut där just du bor med gator, grävning och annat. Som värst har jag hört folk få betala runt 50000kr för att ansluta sig eftersom dom inte var med från början när fiber drogs i området för tidigare boende i huset var inte intresserad av en uppkoppling. Men då är det nästan garanterat att man i alla fall inte betalar flera hundra tusen eftersom fibernätet finns i området eller närheten där man bor.

Så du måste ta reda på vem som äger det befintliga fibernätet du pratar om och i sin tur kontakta dom och börja nysta den vägen för att få reda på vilka möjligheter som finns. Jag skulle aldrig betala det priset du anger för en anslutning, inte värt pengarna. Då kan man köra med "fast mobilt bredband" över 4G som finns idag. Det är billigt i ditt fall, utrustning för extern antenn för bättre hastighet och stabilitet är inte dyrt. Det mesta finns att köpa på t.ex. kjell för att själv montera upp alla grejer som behövs.

Om du redan idag får bra fart med mobiltelefonen där du bor så kommer du få bra fart med en extern antenn, abonnemang och lite andra prylar. Sedan får du antagligen vänta på fiber då antar jag ?

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Bosnjak1978, kolla med de andra i området som du säger redan har fiber. Ta reda på vilket bolag det är som äger nätet. Anledningen till att Telia anger det priset är förmodligen för att dom kommer behöva gräva en hel del, dessutom vill dom ju ansluta dig till deras nät.

Det kan bli betydligt billigare om du ansluter till redan befintligt fibernät, om det möjligheten finns. Det kanske krävs att du och flera andra går ihop för att skaffa fiber den vägen. Det borde bli betydligt billigare men allt beror på hur det ser ut där just du bor med gator, grävning och annat. Som värst har jag hört folk få betala runt 50000kr för att ansluta sig eftersom dom inte var med från början när fiber drogs i området för tidigare boende i huset var inte intresserad av en uppkoppling. Men då är det nästan garanterat att man i alla fall inte betalar flera hundra tusen eftersom fibernätet finns i området eller närheten där man bor.

Så du måste ta reda på vem som äger det befintliga fibernätet du pratar om och i sin tur kontakta dom och börja nysta den vägen för att få reda på vilka möjligheter som finns. Jag skulle aldrig betala det priset du anger för en anslutning, inte värt pengarna. Då kan man köra med "fast mobilt bredband" över 4G som finns idag. Det är billigt i ditt fall, utrustning för extern antenn för bättre hastighet och stabilitet är inte dyrt. Det mesta finns att köpa på t.ex. kjell för att själv montera upp alla grejer som behövs.

Om du redan idag får bra fart med mobiltelefonen där du bor så kommer du få bra fart med en extern antenn, abonnemang och lite andra prylar. Sedan får du antagligen vänta på fiber då antar jag ?

Det är Skanova som äger nätet och det ägs av Telia. I det område jag bor ingen annan nätägare finns. Deras svar på det höga priset är beror på långa sträckor som behöver schaktas.

Permalänk

Tackar alla som svarade!

Permalänk
Medlem

Tänkte tillföra att "Sydantenn Tele AB" också verkar en del i Malmö, men verkar som du redan rett ut det.

Permalänk
Medlem

Detta är ett företags sätt att säga "vi vill inte"... Vanligt förekommande framförallt i byggbranschen

Permalänk
Medlem

@Bosnjak1978, aj då. Då kanske det inte så mycket du kan göra åt problemet.

Däremot kan man ju köra "snik" varianten, men det förutsätter att du känner någon i området som har fiber. Det är fri sikt mer eller mindre, att montera upp en trådlös Ubiquiti länk. Men det är en ful-lösning som bygger på att du känner den där andra personen, mer eller mindre och sedan snyltar du på deras Internetuppkoppling.

Annars är det 4G som gäller, den vägen är ju framkomlig till det att du kan få fiber på något sätt. Det kanske kostar 3000kr för utrustning och annat om du ska ha maströr, extern antenn osv. Abonnemanget kostar ju iofs men det blir ändå långt billigare per år i väntan på möjlighet att skaffa fiber till ett rimligt pris. Och så mycket dyrare än ett fiber abonnemang blir det ju inte. Något i stil med 200-300kr mer per månaden för fast bredband via 4G.

Det enda sättet att få ner den kostnad du pratar om är om flera vill ansluta sig. Ska Telia komma dit och bygga ut nätet och ansluta 30-50 fastigheter eller kunder så blir det kanske 35000-40000kr att ansluta sig. Det kräver dock att det är tillräckligt många i ett område som vill ansluta sig och skriver på avtal där man binder sig att betala för anslutningen inom en viss tid. Sedan gör Telia hela jobbet, delvis själva och via andra bolag. I mitt område var det cirka 25 stycken som inte var med från början, de övriga cirka 100 fastigheter skrev på avtal. Det var kommunen som två år innan börjat bygga stadsnät med hjälp av IP-only. Jag tror dom byggde cirka 10-13 områden i kommunen och kopplade upp 3000 fastigheter mot fiber. Det fanns redan Internet i hyreshusen i kommunen där man hade bredbandbolaget och andra fastigheter med Comhem kunde använda Internet via kabel-TV men övriga i kommunen hade inte något annat Internet annat än via ADSL.

Så det är inte omöjligt skaffa fiber men för att få ner kostnader så kräver det att många ansluter sig eller binder upp sig via avtal för att projektet ska löna sig när det genomförs. Individuell anslutning kan bli svindyrt pga grävning och annat.

Permalänk
Medlem

Då jag fick erbjudande om Fiber i mitt villaområde (i en liten ort), så var det 20K per invånare om min. 60% anslutande sig, det gick bra och 70% anslutande sig till fibernätet vid erbjudandet.

Den gång var jag i arbete som vikare och hade inte råd med fiber just då.

Sen 1 år senare fick jag fast arbete och då ville jag ansluta mig, men priset gick upp med 3000,- så 23K fick jag betala, det anser jag som rimligt.

Men 200K ? Det låter ju helt löjligt, måste ju vara om INGEN i ditt område valde att ansluta sig vid tillfället?

Permalänk
Medlem

I min kommun har de ändrat regelverket kring grävning i gatorna vilket fick priset att stiga från 30kkr till 200kkr, kanske något liknande som inträffat för TS?

Det går inte längre att gräva upp en tunn remsa i gatan utan man måste asfaltera ett mycket bredare område än som egentligen behövs. I närheten av mig skulle stadsnätet installera anslutningspunkter så det var ingen brådska att skaffa fiber just det året, priset skulle gälla även i framtiden. Sedan ändrade sig tydligen kommunen vad gäller regelverket och vid den senaste förfrågningen var priset uppe i 200kkr.

Permalänk
Medlem

@JoOngle, ajaj. Tur att du bara fick 3000kr extra att betala. Vi fick veta att det skulle kosta 25kkr att ansluta sig men precis när dom startade så hade många fler hoppat på, antagligen för att dom såg att nu börjar dom gräva, det är något som händer bäst vi också är med från början. Det gjorde att slutpriset bara blev 18kkr. Det fanns några som kom i sista sekund och dom fick betala lite mer, typ anslöt sig inom ett år efter att dom var klara och dom fick lägga 21kkr. Inte så farligt ändå.

Däremot är det mycket värre nu för det finns folk som inte är anslutna och dom stackarna får betala 35kkr och dessutom är det inte ens säkert dom blir anslutna direkt, dom kan få vänta flera år eftersom det är IP-Only som bestämmer hur allt blir.

@Reckie, jaså säger du det, intressant. Fy farao det var ju riktigt hemskt, då får man vara glad om man redan har fiber och inte blir skinnad av kommunen på pengar.