AMD: "Zen 4 släpps 2022 – får PCI Express 5.0 och kylarkompatibilitet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

TB4 är typ samma skit som usb 4.0. Ja, det är någon förbättring, men det var inte mycket. Thunderbolt kom med en drös säkerhetsrisker och det är ingen öppen standard. Såklart de inte vill betala intel licenspengar för detta.

Jag påstår att andelen användare som skulle få en bättre upplevelse om de hade en docka som de anslöt med en enda kabel och de kunde koppla på "precis vad de ville" på denna utan prestandaproblem är stor. Problemet idag är att dockor främst är för kontorsjobb och man helst inte ska ha för höga krav. Av olika orsaker som pris och prestanda så är det få konsumenter som ens efterfrågar dockor.
Den gruppen som köper dyra laptops gamers, ja, de vill ju knappast ha en docka som hindrar deras 144Hz etc.

Så jag väntar på snabbare portar för att produkterna då ska bli bättre och efterfrågan senare blir större.
Det blir lite som när man runt år 2005 diskuterade platt-tv på forum, där många sa att konsumenter har inget behov att betala hutlös mycket pengar för dessa platttv med en massa brister. Men när bristerna minskades så ökades efterfrågan.

Och just en docka som man kopplar i sin laptop som har precis allt vad man man tänkas koppla i i laptoppen, känns för mig som en sak som väldigt många skulle vilja ha om det fungerade bra.

TB4 är snabbt, vad är det för säkerhetsrisker?

Ja mycket är licenser men det är väl AMD som är snåla och inte vill betala för det. Tror du också behöver betala för annat

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

TB4 är snabbt, vad är det för säkerhetsrisker?

Ja mycket är licenser men det är väl AMD som är snåla och inte vill betala för det. Tror du också behöver betala för annat

Kort svar: Thunderbolt är ej konstruerat med säkerhetstänkt utan råprestanda:
https://www.wired.com/story/thunderspy-thunderbolt-evil-maid-...

Angående TB4 snabbt så är min tolkning m vad de flesta som jobbar inom It tycker. USB 4.0 är så snabbt så de känner ingen mening med att bry sig om att ha snabbare. Frågar man dem, har du en docka inkopplad till laptoppen och kör allt genom den? Så kan man av samma person få ett svar på att USB 4.0 är på tok för slött för just detta.
Där vissa inte drar till med extrema exempel utan endast 2st 4k skärmar med hög uppdatering och det börjar bli begränsa, sedan när man pluggar in Ethernet och usb ssd, ja då räcker ej 2st usb 4.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kort svar: Thunderbolt är ej konstruerat med säkerhetstänkt utan råprestanda:
https://www.wired.com/story/thunderspy-thunderbolt-evil-maid-...

Angående TB4 snabbt så är min tolkning m vad de flesta som jobbar inom It tycker. USB 4.0 är så snabbt så de känner ingen mening med att bry sig om att ha snabbare. Frågar man dem, har du en docka inkopplad till laptoppen och kör allt genom den? Så kan man av samma person få ett svar på att USB 4.0 är på tok för slött för just detta.
Där vissa inte drar till med extrema exempel utan endast 2st 4k skärmar med hög uppdatering och det börjar bli begränsa, sedan när man pluggar in Ethernet och usb ssd, ja då räcker ej 2st usb 4.0.

Ganska kul ändå att folk lovordar BR för bildkvalitet, de ligger ju på ca 100Mbit som mest

USB4 klarar ju långt över 10Gbit, borde ju då räcka till 100 skärmar med vettig bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kort svar: Thunderbolt är ej konstruerat med säkerhetstänkt utan råprestanda:
https://www.wired.com/story/thunderspy-thunderbolt-evil-maid-...

Angående TB4 snabbt så är min tolkning m vad de flesta som jobbar inom It tycker. USB 4.0 är så snabbt så de känner ingen mening med att bry sig om att ha snabbare. Frågar man dem, har du en docka inkopplad till laptoppen och kör allt genom den? Så kan man av samma person få ett svar på att USB 4.0 är på tok för slött för just detta.
Där vissa inte drar till med extrema exempel utan endast 2st 4k skärmar med hög uppdatering och det börjar bli begränsa, sedan när man pluggar in Ethernet och usb ssd, ja då räcker ej 2st usb 4.0.

Absolut kan det finnas problem med säkerhet men har du sett något problem med det i verkliga livet? ” All the evil maid needs to do is unscrew the backplate, attach a device momentarily, reprogram the firmware, reattach the backplate, and ”

Finns massor av saker du kan ansluta via TB, skärmar, ssd-diskar, 10GbE Thunderbolt, NASar, eGPU osv. Du får nog prata med dina it-vänner då de formligen jobbat på försäkringskassan eller likande.

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Absolut kan det finnas problem med säkerhet men har du sett något problem med det i verkliga livet? ” All the evil maid needs to do is unscrew the backplate, attach a device momentarily, reprogram the firmware, reattach the backplate, and ”

Finns massor av saker du kan ansluta via TB, skärmar, ssd-diskar, 10GbE Thunderbolt, NASar, eGPU osv. Du får nog prata med dina it-vänner då de formligen jobbat på försäkringskassan eller likande.

Nej och jag har inte heller haft problem med mitt qwerty lösenord heller som jag använder på kritiska ställen. Men det blev lite fel fokus. Jag syftade på varför AMD inte implementerade TB som är en Intel-lösning som de inte får gratis. Och påstår inte att man bör avaktivera den eller så på sin laptop.
Jag själv kan inte ens använda min docka till laptoppen utan att ha TB.