Nvidia släpper Geforce 495-drivrutin för Linux

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte ens vad för filmer du pratar om. Om det handlar om Prometheus så har jag inte sett den. Har den uppföljare har jag inte sett dem heller!

Weyland är en del av hela Alien-universumet sedan den första Alien-filmen 1979

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bra med mera Linux-nyheter! Och fantastiskt att Nvidia äntligen börjar röra på maken efter åratal av lathet då de låg eoner bakom AMD och Intel. Det rör sig i Linuxsfären!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bilden kommer från en trailer för prometheus.
Eller ja, trailer var det kanske inte för inget av det där finns med i filmen. Det är lite som sin egen lilla story. Marknadsföring är kanske bättre ord.
Det är bara ett klipp med en miljardär som håller nån form av ted talk om framtidsinnovation. Personen i fråga finns med i filmen också - men bara som en väldigt gammal karaktär kanske 80 år senare. Jag tyckte det var ett fantastiskt sätt att väcka intresse för filmen. Ovanligt grepp och så - i tiden liksom ;).

Jag hittade Weylands TED Talk

Peter Weyland at TED 2023- I will change the world

Prometheus (2012)
IMDb RATING 7.0/10

Permalänk
Medlem

Det intressanta är att Andriodmodellerna i Alien-franchisen är Alfabetiskt ordnade.
Ash, Bishop, Call och David

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Weyland är en del av hela Alien-universumet sedan den första Alien-filmen 1979

Aha! Jag har sett första, senast nån gång på 90-talet. Inga direkta minnen av några namn. Också sett fyran, som var innehållsmässigt flortunn men fantastisk visuellt.

Så tillhör alltså Prometheus Alien-franchisen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av cyklonen:

Aha! Jag har sett första, senast nån gång på 90-talet. Inga direkta minnen av några namn. Också sett fyran, som var innehållsmässigt flortunn men fantastisk visuellt.

Så tillhör alltså Prometheus Alien-franchisen?

Yessir, Prometheus är en (ganska usel IMHO) prequel till Alien

Med det återgår vi till Wayland kanske, även om jag aldrig vill avstå ett tillfälle att snacka om Alien

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Aha! Jag har sett första, senast nån gång på 90-talet. Inga direkta minnen av några namn. Också sett fyran, som var innehållsmässigt flortunn men fantastisk visuellt.

Så tillhör alltså Prometheus Alien-franchisen?

Prometheus och Alien: Covenant är 2 helt okey filmer om uppkomsten av de Xenomorphs som Ellen Ripley skjuter sönder i kultfilmerna.
Klart sevärda tycker jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det verkar även som att de fixat två ganska allvarliga buggar som de senaste drivrutinerna har haft, vilket är att G-Sync Compatible inte fungerat korrekt (har gett flimmer eller helt svart skärm för många) samt att ljud via HDMI slutade fungera när man körde 4K@120Hz (möjligtvis begränsat till LG OLED).

Permalänk
Konsolpleb 🕹

På tal om Linux och X så är Xorg 21.1 på ingång med fixar för VRR bland annat. (Specifikt om man mixar en multiskärmssetup med skärmar med och utan VRR eller annan variabel refreshrate-teknik)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snudge_B:

Peter Weyland är karaktären i klippet. Skådisen är Guy Pearce.

Weyland-Yutani corporation har ju varit med sen första Alien filmen. Det är ju det bolaget Ripley jobbar för, som vill att de ska ta hem Alien levande så att de kan göra vapen av den.

Skrivet av griid:

Peter Weyland är karaktären i filmen/klippet. Skådespelaren är Guy Pierce!

Tackar!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Välkommet. Hoppas att ubuntu och i sin tur Pop OS snart går över till wayland.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Vänta nu var e alla kommentarer om att Wayland Aldrig! att ta över för X11... underligt ställe dehär sweclockers /S

Läste häromdan om en som spekulerade i att använda Wayland för att visa segregerade program i Docker som en QubeOS lik funktion, nu hittar jag inte en länk :(.

Men kul att det äntligen kommer stöd från nvidia för wayland.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Men annars fungerade det bra för mig på Gnome, inga problem xwayland och allt flöt på fint i 72hz.
Testade även KDE Plasma i wayland (på tidigare drivrutin) men där kraschade grejer ofta så gav upp efter ett par timmar.

Om du ska köra plasma (kde) i wayland så bör du använda nya 5.23 som har väldigt många buggfixar för wayland.
Då jag använder AMD så har jag inte nvidias egl problem.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Umbrellas:

Bra med mera Linux-nyheter! Och fantastiskt att Nvidia äntligen börjar röra på maken efter åratal av lathet då de låg eoner bakom AMD och Intel. Det rör sig i Linuxsfären!

Det känns som att det rör på sig mer än vanligt, från flera sidor Nu kan det från min sida färgas av att jag själv lagt mer tid på att följa det, men spännande i vilket fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Välkommet. Hoppas att ubuntu och i sin tur Pop OS snart går över till wayland.

Verkar redan ha hänt?

https://www.omgubuntu.co.uk/2021/01/ubuntu-21-04-will-use-way...

Jag kör det för det mesta på 20.04, förutom för typ ett program som vägrar fungera bra med det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

De har du garanterat sett. Om inte så är det kulturellt tvång likt Star Wars etc.

De (Alien filmerna) borde ingå i läroplanen för grundskolan. Jag tänker att förskoleklass borde vara lämplig introduktionsålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Verkar redan ha hänt?

https://www.omgubuntu.co.uk/2021/01/ubuntu-21-04-will-use-way...

Jag kör det för det mesta på 20.04, förutom för typ ett program som vägrar fungera bra med det....

Inte Pop iallfall. Kollade på min precis.
Gissar att det har med Nvidia kompabilitet att göra.

Permalänk
Medlem

Wayland är väl tyvärr fortfarande i beta-stadiet. Vet inte om GBM hjälper där.

Permalänk
Musikälskare

Jahap då får man slänga in Alien skivorna igen och kolla en runda

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Wayland - The promise that keep on not giving.

.. skall jag vara ärlig har jag svårt som slutanvändare att se någon uppsida med Wayland.

I princip alla fönsterhanterare till X11 har en compositor out-of-the box idag. Och de utlovade "prestandavinsterna" har lyst med sin frånvaro, tvärtom så verkar X11 hålla fortet väl mot uppstickaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Vänta nu var e alla kommentarer om att Wayland Aldrig! att ta över för X11... underligt ställe dehär sweclockers /S

Läste häromdan om en som spekulerade i att använda Wayland för att visa segregerade program i Docker som en QubeOS lik funktion, nu hittar jag inte en länk :(.

Men kul att det äntligen kommer stöd från nvidia för wayland.

Med tanke på alla problem X11 har och åldern så tror jag det blir svårt att hitta folk som är så bakåtsträvande att de vill ha teknik från 80 talet

Dock så är inte allt gott. Saknar i Wayland att kunna köra soft restart i gnome dvs starta om hela desktop utan att förlora data eller position på fönster. Var guld när man körde Nvidia + Gnome shell och något buggade pga deras drivrutiner, bara 1s och allt var fräscht.

Skrivet av Beltet:

Inte Pop iallfall. Kollade på min precis.
Gissar att det har med Nvidia kompabilitet att göra.

System76 som utvecklar Pop har många Nvidia baserade laptops, väldigt tveksam till att de kommer aktivera wayland innan den funkar felfritt på Nvidia.

Skrivet av DasIch:

Wayland är väl tyvärr fortfarande i beta-stadiet. Vet inte om GBM hjälper där.

Beta skulle jag inte kalla det. Kört Wayland på min dator i över 1 år på AMD kort. Inga som helst problem och ingen tearing i något alls är guld värt.

Dock så finns det lite brister så som att inte alla applikationer klarar av att dela skärm då inte alla har hunnit implementera de nya protokollen som kommit fram. Något specifikt du syftar på annars?

Skrivet av FriendOfPi:

Wayland - The promise that keep on not giving.

.. skall jag vara ärlig har jag svårt som slutanvändare att se någon uppsida med Wayland.

I princip alla fönsterhanterare till X11 har en compositor out-of-the box idag. Och de utlovade "prestandavinsterna" har lyst med sin frånvaro, tvärtom så verkar X11 hålla fortet väl mot uppstickaren.

Fast vilka prestandavister har de pratat om? Stora delen har handlat om säkerhet och möjligt att städa upp allt gammalt skit.
Stora "fixen" har varit att pipelinen har blivit snyggare och saker funkar utmärkt tex behöver man inte special fixar att slippa tearing.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Beta skulle jag inte kalla det. Kört Wayland på min dator i över 1 år på AMD kort. Inga som helst problem och ingen tearing i något alls är guld värt.

Dock så finns det lite brister så som att inte alla applikationer klarar av att dela skärm då inte alla har hunnit implementera de nya protokollen som kommit fram. Något specifikt du syftar på annars?

Ja, alltså... saker som "dock så finns det lite brister" är vad jag kallar beta. Det har varit långsamt, krångel med flera skärmar och applikationer som inte funkar alls.

Jag försöker testa nu med nya drivrutinerna men det är något jag ändrat och glömt bort som hindrar mig från att köra Wayland. Tips mottages tacksamt. Kör Gnome och "WaylandEnable=true" är satt i /etc/gdm/custom.conf. KMS och allt det där ska vara satt sen tidigare då Wayland har funkat, men jag har bara satt det till att köra X istället.

Permalänk
Medlem

Att förstå sig på X11/Wayland och allt vad det innebär är ofta lite förvirrande. Wayland är inte en kompositör, utan ett protokoll som kompositörer kan använda sig av. Populära kompositörer är Mutter (används av GNOME) och KWin (används av KDE). Mer info kan man hitta här https://wiki.archlinux.org/title/wayland#Compositors.

X11, där emot, gör lite för mycket... Den försöker göra mer eller mindre ALLT OCH LITE TILL vad gäller utritning, men idag så används inte alla delar av det systemet. Detta orsakar overhead och följs av säkerhetsbrister. Utvecklarna säger själva att X11 är ett ***** att hålla på med.

För den intresserade har jag två superbra klipp nedan om man vill förstå sig på X11/Wayland!
Klipp 1: En utvecklare av wayland, tidigare x11, som förklarar varför x11 är väldigt förlegat.
https://youtu.be/RIctzAQOe44?t=1667 ("What one thing is X doing and how is it doing it well?")

Klipp 2: Förklarar mer strukturen för X11 och Wayland.
https://www.youtube.com/watch?v=HllUoT_WE7Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaplow:

Att förstå sig på X11/Wayland och allt vad det innebär är ofta lite förvirrande. Till att börja med är Wayland inte en kompositör utan ett protokoll!

X11, där emot, gör lite för mycket... Den försöker göra mer eller mindre ALLT OCH LITE TILL vad gäller utritning, men idag så används inte alla delar av det systemet. Detta orsakar overhead och följs av säkerhetsbrister. Utvecklarna säger själva att X11 är ett ***** att hålla på med.

Wayland är, som sagt, inte en kompositör utan ett protokoll kompositörer kan använda sig av. Populära kompositörer är Mutter (används av GNOME) och KWin (används av KDE). Mer info kan man hitta här https://wiki.archlinux.org/title/wayland#Compositors.

För den intresserade har jag två superbra klipp nedan om man vill förstå sig på X11/Wayland!
Klipp 1: En utvecklare av wayland, tidigare x11, som förklarar varför x11 är väldigt förlegat.
https://youtu.be/RIctzAQOe44?t=1667 ("What one thing is X doing and how is it doing it well?")

Klipp 2: Förklarar mer strukturen för X11 och Wayland.
https://www.youtube.com/watch?v=HllUoT_WE7Y

Sammansättare känns mer korrekt att använda för compositor för min del

Permalänk
Medlem

Mycket bra nyhet hoppas den kommer inom snar framtid.
(Ni kan väl ta ert filmsnack i något annat forum)

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Mycket bra nyhet hoppas den kommer inom snar framtid.
(Ni kan väl ta ert filmsnack i något annat forum)

Har man ett screenshot från en film som huvudbild till en artikel har vi licens att droppa en eller annan kommentar om filmen i fråga. Sorry.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag försöker testa nu med nya drivrutinerna men det är något jag ändrat och glömt bort som hindrar mig från att köra Wayland. Tips mottages tacksamt. Kör Gnome och "WaylandEnable=true" är satt i /etc/gdm/custom.conf. KMS och allt det där ska vara satt sen tidigare då Wayland har funkat, men jag har bara satt det till att köra X istället.

Fått det att funka men VAAPI/VDPAU verkar trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Har testat drivrutinen och hade tyvärr fortfarande samma problem som tidigare (trodde inte det skulle ändras något), Gnome kör i halva refresh raten.
Följer issuen på deras gitlab och hoppas det löser sig snart för tycker X11 känns så extremt ryckigt jämfört med windows.
https://gitlab.gnome.org/GNOME/mutter/-/issues/1924
Har jag tråkigt på helgen kanske man ska ta en titt själv på koden

Men annars fungerade det bra för mig på Gnome, inga problem xwayland och allt flöt på fint i 72hz.
Testade även KDE Plasma i wayland (på tidigare drivrutin) men där kraschade grejer ofta så gav upp efter ett par timmar.

Har du någon aning om vad det beror på?

Gnome hade ju tidigare problem med över 60Hz i Wayland vilket tog ett par månader att fixa så det lutar åt att byta till KDE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har du någon aning om vad det beror på?

Gnome hade ju tidigare problem med över 60Hz i Wayland vilket tog ett par månader att fixa så det lutar åt att byta till KDE.

Hade annat att göra i helgen så blev inte av att titta på något så vet tyvärr inte.
Såg att någon nämnt issuen i en merge request (vet inte hur mycket git lingo du har koll på men men) så ska ta och läsa lite där inne och möjligtvis testa något från den efter jobbet imorgon.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Hade annat att göra i helgen så blev inte av att titta på något så vet tyvärr inte.
Såg att någon nämnt issuen i en merge request (vet inte hur mycket git lingo du har koll på men men) så ska ta och läsa lite där inne och möjligtvis testa något från den efter jobbet imorgon.

Drog ner mutter git och byggde för att se om det var fixat där och jajamensan det var det!
Ska väl försöka köra lite mer Linux nu då

Edit... Tar tillbaka det, den hade bytt till X11 i bakgrunden och jag körde bara en skärm just då vilket gav mig 144HZ

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650