Veckans fråga: Hur väljer du grafikinställningar i spel?

Permalänk
Medlem

Kör nästan alltid i high och stänger av motion blur och chromatic aberration

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Alltid experimenterat mig fram till att ligga så nära skärmarnas uppdateringsfrekvens som möjligt. Aldrig förstått vitsen att klämma ut 200 FPS när skärmen bara haft 60Hz t.ex. Nu med en 144Hz Freesync så är det målet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Beror på vilket spel jag kör, är det ett FPS spel så drar jag ner alla inställningar så jag får upp min FPS.

Vill ligga på över 300 FPS då jag kör med en 360 Hertz skärm till dessa spel, brukar inte vara några problem.

Däremot om jag kör Singleplayer spel som Red Dead Redemption 2, då använder jag mina andra två skärmar och spelar i upplösningen 3440 x 1440 samt drar upp alla inställningar på det högsta möjliga.

Dock skall jag köpa mig ett MSI GeForce RTX 3090 GAMING X TRIO 24GB när det väl dyker upp.

Permalänk
Medlem

Först drar jag allt till max sen sänker jag vid behov tills jag får stabila 80-100 FPS minst. För competitive gaming har jag inte behövt sänka på något, datorn orkar driva det i 180 FPS som är max för min skärm. CS:GO, Rocket League och Overwatch är inte jättekrävande liksom.

Skrivet av SLINKY95:

Beror på vilket spel jag kör, är det ett FPS spel så drar jag ner alla inställningar så jag får upp min FPS.

Vill ligga på över 300 FPS då jag kör med en 360 Hertz skärm till dessa spel, brukar inte vara några problem.

Däremot om jag kör Singleplayer spel som Red Dead Redemption 2, då använder jag mina andra två skärmar och spelar i upplösningen 3440 x 1440 samt drar upp alla inställningar på det högsta möjliga.

Dock skall jag köpa mig ett MSI GeForce RTX 3090 GAMING X TRIO 24GB när det väl dyker upp.

Har du någon bild på ditt skrivbord? Hade varit väldigt intressant att se. Med tanke på att det skall vara bekvämt att switcha mellan skärmarna och att det skall vara bekvämt att spela i båda scenario.

Vad menade du förresten med att du använder dina två skärmar till RDR 2?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Först drar jag allt till max sen sänker jag vid behov tills jag får stabila 80-100 FPS minst. För competitive gaming har jag inte behövt sänka på något, datorn orkar driva det i 180 FPS som är max för min skärm. CS:GO, Rocket League och Overwatch är inte jättekrävande liksom.

Har du någon bild på ditt skrivbord? Hade varit väldigt intressant att se. Med tanke på att det skall vara bekvämt att switcha mellan skärmarna och att det skall vara bekvämt att spela i båda scenario.

Vad menade du förresten med att du använder dina två skärmar till RDR 2?

Kan lägga upp en bild på min setup senare.

Jag har ju tre skärmar, den längst ut till höger är en ASUS 25" PG259QNR IPS 360 Hz 1920 x 1080, den kör jag ju FPS spel på.

Dem andra två till vänster är två stycken ASUS 34" ROG Strix XG349C WQHD IPS 21:9, 3440 x 1440, dem använder jag till singleplayer spel eller spel där jag vill spela i högre upplösningar.

Brukar köra allting på High eller Ultra och ligga på 80 till 120 FPS med DLSS, beroende på spel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tsc:

Blir chockad av fler inte upptäckt Geforce experience.

Det funkar så dåligt till Amiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Börjar alltid med att stänga av allt som fejkar gamla film-och optikdefekter. Film grain, Chromatic Aberration, vinjettering, DOF (ack! pfft!), motion blur, osv.

Sedan skruvar jag på inställningarna så att jag håller mig vid min normala spelskärms maximala 60fps. (Har en snabbare skärm som jag generellt inte använder för att bildkvaliteten är kass. Köpte den för nya Quake som sedan inte höll måttet.)

Det första som skruvas ner är skuggkvaliteten, det första som skruvas upp är texturupplösning. Prioriteten ligger på detaljer över sekundära ljussättningseffekter, som ögat/hjärnan ändå sållar bort. Men det är sällan det behövs särskilt mycket pill med min nuvarande hårdvara. (Och en del spel (MMO:s, taktiska/strategiska, osv) är i grund och botten inte så jäkla kritiska kontroll/prestandamässigt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det funkar så dåligt till Amiga.

Behövs väl ingen optimering till Amiga tänker jag. Så mycket punch att soppan blir överflödig! :S

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Experimenterar först och främst, men kan läsa någon sådan "tweak guide" då och då.
I utgångsläget maxar jag allt - förutom motion blur, DoF, lens flares, film grain och allt sånt vilket omedelbart stängs av.
Snittar jag sedan ~60 fps (utan alltför många dippar under ca 40 fps) eller mer är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Struntade i att uppgradera datorn och köpte mig en PS5 istället för att slippa inställningar, drivrutiner, game launchers, windows update etc etc etc

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Läste guider förr, kör Geforce Experience numera tills jag når 120fps, orkar inte hålla på när man speciellt har en ny titel som man hellre vill spela.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Behövs väl ingen optimering till Amiga tänker jag. Så mycket punch att soppan blir överflödig! :S

Jepp, inga problem att nå typ 15fps i 3D-spelen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Struntade i att uppgradera datorn och köpte mig en PS5 istället för att slippa inställningar, drivrutiner, game launchers, windows update etc etc etc

Märker du att det är "sämre" grafik jämfört med PCn när du spelar?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Brukar maxa allt utom AA och sen skruvar jag ner andra inställningar beroende på FPS (vill gärna ligga på 45-50+ åtminstone). Motion blur, film grain och annat otyg stängs givetvis av. Skuggor är det jag drar ner först efter AA. Texturupplösning är bland det viktigaste i mitt tycke så det rör jag sist.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Märker du att det är "sämre" grafik jämfört med PCn när du spelar?

Nja, spelar mest Sony-titlar och har ingen dator + skärm som jag kör side-by-side-jämförelse med Tycker det tar lite av upplevelsen från spelet när man ska sitta och fundera om man verkligen har de bästa inställningarna. Som när man märker att frameraten dippar och sitter och funderar vilken av alla 47 inställningar man ska sänka för att förlora minst ögongodis på och tjäna mest fps.

Skönt att stoppa i skivan och spela spelet dessutom allt oftare i 60fps på denna generations konsoler.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1