Olika resultat vid mätning av bredbandshastighet

Permalänk
Medlem

Olika resultat vid mätning av bredbandshastighet

Vi uppgraderade på jobbet bredbandet från 100 till 1000 mbit. Men det visade sig att brandväggen klarade inte den högre hastigheten, den klarade bara ca 200 mbit. Nu bytte vi brandvägg. Det konstiga är att om jag testar med bredbandskollen så får jag upp ca 850 mbit och ner 250 mbit, men om jag testar med speedtest så får jag upp ungefär det samma, men ner 760 mbit. Jag mäter hastigheten direkt i brandväggen. Och det blir samma resultat hela tiden. Testat även på en dator kopplat på ett annat ställe. Alla testerna är med nätverkskabel.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Vila i frid

Datorns cpu-hastighet gör sitt till om dess NIC är av mindre bra kvalitet. Mät med en modern stationär med ett Intel-NIC.

Permalänk
Medlem

Nu har jag mätt med både stationär och laptop. Men det som är konstigt att speedtest och bredbandskollen skiljer sig så mycket i nedladdningshastighet. Och det blir alltid att speedtest ger 3x högre nedladdning, och egentligen ska det ju vara den hastighet.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Hur mycket får du om du testar utan brandvägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Nu har jag mätt med både stationär och laptop. Men det som är konstigt att speedtest och bredbandskollen skiljer sig så mycket i nedladdningshastighet. Och det blir alltid att speedtest ger 3x högre nedladdning, och egentligen ska det ju vara den hastighet.

Det är ju olika servrar du testar mot om du använder ST jmfrt med BB?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Vila i frid

Välj "Avancerat" på BredBandsKollen och kör enbart WebSockets mot de olika städer som finns tillgängliga att mäta mot.

Permalänk
Medlem

Får testa lite mer på måndag. Jo, bredbandskollen valde i det här fallet Göteborg, så testade även att välja Göteborg på speedtest, visserligen inte samma server. Men det var fortfarande samma skillnad. Men får prova lite mer på måndag när jag är på jobbet.
Hemma har jag 500 mbit, och här blir det inte stora skillnader oavsett om jag använder bredbandskollen eller speedtest.

Och det konstiga är att det är bara nedströms som det skiljer, och så mycket. 3x högre på ST.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zosma:

Får testa lite mer på måndag. Jo, bredbandskollen valde i det här fallet Göteborg, så testade även att välja Göteborg på speedtest, visserligen inte samma server. Men det var fortfarande samma skillnad. Men får prova lite mer på måndag när jag är på jobbet.
Hemma har jag 500 mbit, och här blir det inte stora skillnader oavsett om jag använder bredbandskollen eller speedtest.

Och det konstiga är att det är bara nedströms som det skiljer, och så mycket. 3x högre på ST.

Och du har inga tillägg som kan tänkas påverka mätningen, har du mätt med flera olika webbläsare ? Du kan också prova i privat/incognito läge för då brukar tillägg ofta vara stoppade.
Det är ju också möjligt att det är en brandvägg eller antivirus som påverkar, du säger "jobbet" så vad innebär det i hårdvara i lanet för du har väl i vart fall inte en konsumentrouter utan kanske en hårdvvarubrandvägg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är hårdvarubrandvägg. Finns inga speciella tillägg på datorerna och har testat med ett par olika. Bland annat på receptionens kassadatorer och där finns bara programvaran för kassan.
Brandväggen är: Zyxel, USG flex 500

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zosma:

Det är hårdvarubrandvägg. Finns inga speciella tillägg på datorerna och har testat med ett par olika. Bland annat på receptionens kassadatorer och där finns bara programvaran för kassan.
Brandväggen är: Zyxel, USG flex 500

Det är mycket möjligt att brandväggen påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Utan webbläsare är den metod jag tycker fungerar bäst:
http://www.bredbandskollen.se/om/mer-om-bbk/bredbandskollen-c...

Permalänk
Vila i frid

Kikade runt lite och hittade en test där man varnade för att aktivera alla säkerhetsfunktioner i den samtidigt, speciellt SSL-inspection då prestandan lade sig på ca 300 Mbit/s.

https://hwp.media/articles/zyxel_usg_flex_500_review_testing_...