Första Windows 11-uppdateringen förvärrar AMD:s prestandaförlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeroGamer:

Jag är ju väldigt nyfiken på hur exakt detta fungerar/blivit så rent tekniskt.. Jag har också tänkt vänta lite med 11 så de hinner reda ut att här.

Den bästa möjliga förklaringen jag sett hittills är nog den i inlägget länkat nedan:

https://www.techpowerup.com/forums/threads/first-windows-11-p...

Värt att nämna är väl också att många redan uppmätt ungefär samma höga latens för L3-cachen i AIDA64 med release-bygget som TechPowerUp fick först nu, så frågan är om fler sett samma försämring? Ni som gjorde mätningar förra gången, ser ni samma sak som i artikeln?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Man måste nog komma upp i skillnader på 20-25% för att man ska "känna" det i spel, om man inte spelar väldigt FPS-känsliga spel.

Men samtidigt, får jag välja mellan 15% bättre prestanda eller en lite flashigare Utforskare och startmeny väljer jag 15% bättre prestanda...

Så är det nog, jag hade som sagt blivit irriterad om jag märkte av det. Men det kommer ju trots allt en patch nästa vecka så det känns verkligen som ett icke-problem

Permalänk
Medlem

Det har gått en vecka och folk gråter som det var jordens undergång och att det ska vara det sämsta oset någonsin….suck

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

"Foliehatt på"
Någon som är förvånad med tanke på intels historia?

Allvarligt: Vad faen håller M$ på med?
Pinsamt minst sagt... Vilka pappskallar!!!
Beter som att det är första os'et de knackar ihop.

Linux verkar mer o mer lockande, trist att man inte är tillräckligt vass på det bara =(

Nåja, som någon skrev: Vista 2.0 får vänta =D

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk

Är det så att Intel har gett Microsoft lite moneyz under bordet för att skruva till det för AMD?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Gällandes Vista så var det ett riktigt bra operativsystem.
Det största problemet var att folk försökte köra det på hårdvara som med nöd och näppe klarade av XP.

Sedan så var många drivrutiner rent kassa, och 99% var till lastgammal hårdvara som tillverkarna struntade i.

Detta gjorde så att folk helt felaktigt beskyllde Microsoft och sa att Vista var dåligt, fast det var användarnas fel kombinerat med hårdvarutillverkare.


Skaffade Vista 64 ganska nyligen efter det att det släppts, i slutet av 2006, hade en tvåkärnig Athlon och 2 GB arbetsminne.
Dualbotade med XP32, våren 2007 körde jag nästan enbart Vista, fanns ingen anledning att köra XP, Vista var bättre.
Använde dock en virtuell 98 maskin, för vissa trilskande spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det så att Intel har gett Microsoft lite moneyz under bordet för att skruva till det för AMD?

Läs:
"Foliehatt på"
Någon som är förvånad med tanke på intels historia?

Har nog svårt att tro det men inget är omöjligt för ett bolag med deras resurser och som sagt deras historia, men är nog svårare idag än när de mutade/hotade att mer eller mindre tvingade tillverkare att "bojkotta" AMD.

Har egen erfarenhet av det då jag jobbade med att köpa in datorer/servers från en av planetens största tillverkare på den tiden.

Minns inte vilket benchmarkprog det gällde (googla gärna) som favoriserade intel proppar.

In the good old days, när det fanns intel, AMD, IBM och om jag inte minns fel VIA som tillverkade x86 proppar, så kunde man ändra "mikrokoden" (rätta mig om jag har fel) i VIA's CPU. Det som hände enligt de tester jag läste så hade VIA en benchmark på XXX points, men när man ändrade "mikrokoden" till intel så blev den betydligt högre ?????

Vad berodde det på?
Självklart en favorisering av intel från tillverkarna av benchmarkprogget (återigen foliehatt men hur förklarar man detta annars när det är samma CPU bortsett från att det står VIA kontra intel i mikrokoden?)

Så svar på frågan är detta:
Tidigare ... DEFINTIVT JA!!! (osäker om det gäller M$ dock, men sannolikt i mitt tycke)
Idag ... vet ej

SLUTSATS:
Om jag har fel i någon/några av mina påståenden så hör gärna av er, jag är inte sämre än att jag erkänner om jag har fel.
MEN... inga fanboysåsikter utan FAKTA tack!

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon132576:

Techpowerup skrev om detta igår, och läste då i kommentarerna där att det missades inte. Fixen finns till och med klar och redo på MS' egna developer ring, men istället för att lägga ut den la de istället ut en annan uppdatering som sänkte prestandan ÄNNU MER.

Som Arsenio Halls gamla grej, "things that make you go HMMM..."

Förmodligen beror detta på någon väldigt lågnivåfunktion eller optimering i processorn som aldrig aktiveras eller dylikt, interleave av primärminnet eller vad som helst som får till resultat att den effektiva latensen på L3:n går upp.

Windows sitter ju ovanpå sitt HAL, som är den som styr den faktiska hårdvaran. Så om något missas där får det genomslag.

Antar att det är denna tråd som refereras till?

Där står i sak samma som jag skrev i första artikeln kring detta

"Kernel level drivers are created for CPUs just like any other piece of hardware and the code is compiled for each as needed for the capability of each CPU family. These problems are very specific to the way Windows interacts with Ryzen CPU's. It is not related to anything Intel."

Vet inte om hur mycket folk försöker vara "lustiga" med sina konspirationsteorier och hur mycket de faktiskt tror på dem... Men tyvärr lär vi allt mer får vänja oss vi lite strul relaterat till CPU med nya OS-versioner framöver.

CPU-delen har gått från något som utöver att stödja "rätt" instruktionsuppsättning egentligen inte behövde något allt i form av drivers, till något som kräver allt mer avancerade drivrutiner för optimal funktion (Alder Lake tar ju detta ännu ett steg). Dessa drivrutiner måste utvecklas och testas av CPU-tillverkaren för att fungera optimalt. Självklart måste det ske i samarbete med OS-tillverkarn när det handlar om ett helt färskt OS, men det är i grunden en drivrutin för en specifik HW likt hur "alla" drivrutiner fungerar.

Enda delen jag inte kan förstå och som jag inte heller hittar något vettig förklaringen på är detta: hur kan man lyckats gjort något som påverkar L3-latens? Än mer, hur kan man gjort något som påverkar L3-latens när den mäts i program som t.ex. AIDA64 då enda vettiga/korrekta sättet att mäta borde rimligen säkerställa att scheduler överhuvudtaget inte har med saken att göra.

Det jobb som en OS-scheduler gör ligger rimligen ett par tiopotentser (här handlar det om 10-tals nanosekunder, en switch mellan OS-trådar lär ligga på mikrosekundnivå) ifrån latensen man borde se i L3$ -> för att mäta detta på ett vettigt sätt lär programmen säkerställa att programmet inte involverar OS:et på något relevant sätt.

Om det senare stämmer lutar det mer åt något otroligt CPU-specifikt på riktigt låg nivå. Hade då varit spännande att veta: är det något man (AMD) ändrat för Win11? Eller om man inte ändrat något, varför ser man då ett annat resultat i Win11 jämfört med Win10?

Problemet med "best-core" är lätt att begripa sig på, men L3$ problemet är faktiskt riktigt förvånande. Än mer när man tänker på att även 5600X/5800X verkar drabbas, där finns bara en CCX...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nej.
Windows 11 år 2023 typ.

Har inget behov av det nu ändå så lika bra att vänta tills det blir inkluderande och mer felfritt. Vill inte vara en Beta-testare…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hur många av alla som gnäller på detta har ens testat hur det blir för dem i verkligheten.

Låter ju mer som de flesta som faktiskt har testat själva märker liten eller ingen skillnad.
Så man kanske helt enkelt skulle testa.
Uppgraderingen är ju trots allt gratis och en patch på väg.
Sedan är det nog lite som @Yoshman nämner. Drivrutiner till cpu idag är något som behövs i mycket större utsträckning så det kan ju rent teoretiskt faktiskt vara AMD själva som inte löst någon form av mindre problem som gör att MS inte godkänt eller ännu godkänner någon patch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hur många av alla som gnäller på detta har ens testat hur det blir för dem i verkligheten.

Låter ju mer som de flesta som faktiskt har testat själva märker liten eller ingen skillnad.
Så man kanske helt enkelt skulle testa.
Uppgraderingen är ju trots allt gratis och en patch på väg.
Sedan är det nog lite som @Yoshman nämner. Drivrutiner till cpu idag är något som behövs i mycket större utsträckning så det kan ju rent teoretiskt faktiskt vara AMD själva som inte löst någon form av mindre problem som gör att MS inte godkänt eller ännu godkänner någon patch.

Det stämmer att det beror mycket på vad man gör. I vissa fall märker man inte av det alls, för vissa andra användningsområden kan prestandaskillnaden vara extrem.

För min del hade jag uppgraderat direkt vid release om jag inte läst om dessa två buggar innan. Nu är ju två patchar på väg nästa vecka, så det finns ingen anledning att inte vänta in dem först.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Lol vilket fiasko till operativsystem Win11 är. Den där varannan bra varannan dålig stämmer bra även nu. Dom här uppenbara missarna, den nerfade taskbaren, halvfärdiga teman osv visar ju bara hur extremt ineffektiva Microsoft är på att spendera sina miljarder. Antar att det företaget består av en programmerare som jobbar ihjäl sig o några tusen advokater som sitter o hovar in cash medans dom rullar tummarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Lol vilket fiasko till operativsystem Win11 är.

Vi är ju några stycken som beklagar oss i entusiastforum, men jag är inte så säker på att det kommer påverka framgången särskilt mycket. För den stora massan är det väl en rätt trevlig uppgradering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Läs:
"Foliehatt på"
Någon som är förvånad med tanke på intels historia?

Har nog svårt att tro det men inget är omöjligt för ett bolag med deras resurser och som sagt deras historia, men är nog svårare idag än när de mutade/hotade att mer eller mindre tvingade tillverkare att "bojkotta" AMD.

Har egen erfarenhet av det då jag jobbade med att köpa in datorer/servers från en av planetens största tillverkare på den tiden.

Minns inte vilket benchmarkprog det gällde (googla gärna) som favoriserade intel proppar.

In the good old days, när det fanns intel, AMD, IBM och om jag inte minns fel VIA som tillverkade x86 proppar, så kunde man ändra "mikrokoden" (rätta mig om jag har fel) i VIA's CPU. Det som hände enligt de tester jag läste så hade VIA en benchmark på XXX points, men när man ändrade "mikrokoden" till intel så blev den betydligt högre ?????

Vad berodde det på?
Självklart en favorisering av intel från tillverkarna av benchmarkprogget (återigen foliehatt men hur förklarar man detta annars när det är samma CPU bortsett från att det står VIA kontra intel i mikrokoden?)

Så svar på frågan är detta:
Tidigare ... DEFINTIVT JA!!! (osäker om det gäller M$ dock, men sannolikt i mitt tycke)
Idag ... vet ej

SLUTSATS:
Om jag har fel i någon/några av mina påståenden så hör gärna av er, jag är inte sämre än att jag erkänner om jag har fel.
MEN... inga fanboysåsikter utan FAKTA tack!

Lite roligt att du spottar ur dig folie hattar och avlsutar med inga fanboysåsikter utan FAKTA.

Orsaken till problemem med AMD och Windows 11 är för att MS alltid varit dåliga på att hantera flera kärnor i sitt OS. Problemet ligger i Microsoft sätt att skriva programvara, SMT stödet och MS CPU schedulling har aldrig någonsin varit bra. Sedan har Microsoft garanterat lagt mera tid på att få Intels little och big core att fugnera så bra som möjligt än på AMD. Vilket är betydligt vikitigare för dem som företag än att AMD skall fungera bra.

Intel är störst på konsumentmarkanaden och ännu stöttre på företagsmarknadne vilket den sistnämna är vart MS tjänar in sina pengar så det är inte så konsitgt och det är inte någon konspiration. Det är lika i nästan alla utveckling av mjukvara du optimerar för där det finns mest marknadsandelar.

VIA CPU's och Cyrix CPU''s var inte i närheten av lika bra som Intel de hade mycket mera buggar i sin microkod var en hel del program som inte en gick att starta på dem. Försökte förgäves spela första NHL Hockey på PC på min Cyrix men fungerade aldrig och blev aldrig patchat av EA. Orsaken det aldrig blev patchat var för att Cyrix inte sålde speciellt mycket och det fanns inget incintament att göra det för EA.

Microsoft jobbar på att fixa prolbemen med AMD och de är inte fixade med denna patchen, men som allt annat det viktigaste för Microsoft vid detta tillfället är att Intel's nya CPU's fungeade när de kom. AMD är mindre och kommer att få mindre attention för sina produkter av nästan alla företag då det är så kapitalism fungerar.

Vi alla gillar en underdog vilket AMD är, visst deras senaste Ryzen är snabbare än Intel vilket är relativt lovande för en framtid där det kan finnas riktig konkurrens. Men AMD har tyvärr också problem med sin hårdvara på ett sätt intel inte har vilket man får hoppas det kan fixa. Men deras tempratur sensorer osv är inte alls bra, deras chipsets lämnar en del att önska, deras sätt att hantera minnen gör det rätt jobbigt för folk att optimera sina datorer om man inte vet vad man gör.

Intel är mera plug än play än vad AMD är och det är synd men det är också ett faktum. Vill man köra AMD skall man inte använda Windows helst inte om du använder något av deras Threadripper eller höga desktop cores för windows kommer inte vara bra där.

Kör du däremot Linux är ju AMD väldigt bra, men även Intel är extremt bra på Linux. Nvidia kan man diskutera på Linux däremot visst deras kort är snabbast men deras drivrutiner suger minst sagt. Intel däremot gör väldigt mycket för Linux communityn och bidarar konstant med kod hela tiden till väldigt många viktiga projekt.

Försöker Intel skaffa sig markandsandelar genom att få fördelar, mest troligen men vilket företag gör inte det? Intel känns ärligt talat som fromma lam om du jämnför med Nvida. Nvidia försöker låsa in alla i deras eco system och låsta funktioner, som DLSS till ex. Medans Intel som nu gör en egen AI baserad DLSS funktion men lämnar den helt öppen. Precsis som Intel hur länge som helst har lämnat all sin sourcekod öppen på Linux när det kommer till drivare med mera.

Avslutar med att jag verkligen hoppas att AMD kan lyckas med sina produkter för det är alltid bra med flera utvecklare av CPUer och GPUer. Men jag skulle även tro att Intel i386 och AMD's x64 är döende. Det är en architektur som inte kommer att överleva in i framtiden. ARM och RISC V kommer att ta över helt och hållet på grund av effektivitet och öppenhet, vilket så klart är anlednigen till att Intel börjar satsa pengar på RISC V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Vi är ju några stycken som beklagar oss i entusiastforum, men jag är inte så säker på att det kommer påverka framgången särskilt mycket. För den stora massan är det väl en rätt trevlig uppgradering?

Den stora massan har väl inte tillräckligt nya delar för att ens kunna "uppgradera"?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Den stora massan har väl inte tillräckligt nya delar för att ens kunna "uppgradera"?

De som har det eller köper nytt alltså. Övriga kan ju fortsätta precis som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Så är det nog, jag hade som sagt blivit irriterad om jag märkte av det. Men det kommer ju trots allt en patch nästa vecka så det känns verkligen som ett icke-problem

Det är ju inte ett icke-problem just nu, så varför rusa iväg och uppgradera till Win11 nu när man vet att det för stunden är trasigt, medan Win10 fortfarande fungerar alldeles ypperligt?

Vi får väl se om den patchen verkligen löser alla problem en gång för alla. Finns ju andra buggar i Win11 också som t.ex. att utforskaren läcker ganska mycket minne. Det är kanske inte heller något alla märker av (startar man om datorn då och då frigörs ju minnet), men med en så central del som operativsystemet vill jag att elementära saker som CPU-scheduling och minneshantering ska fungera felfritt. Det är liksom sådana saker som i grund och botten är operativsystemets jobb att hantera.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är ju inte ett icke-problem just nu, så varför rusa iväg och uppgradera till Win11 nu när man vet att det för stunden är trasigt, medan Win10 fortfarande fungerar alldeles ypperligt?

Vi får väl se om den patchen verkligen löser alla problem en gång för alla. Finns ju andra buggar i Win11 också som t.ex. att utforskaren läcker ganska mycket minne. Det är kanske inte heller något alla märker av (startar man om datorn då och då frigörs ju minnet), men med en så central del som operativsystemet vill jag att elementära saker som CPU-scheduling och minneshantering ska fungera felfritt. Det är liksom sådana saker som i grund och botten är operativsystemets jobb att hantera.

Jag tänkte inte att det behövde sägas, men ett ickeproblem för mig givetvis. Jag talar för mig själv, inte för alla.
Tror du att det är ett problem så avvaktar du, svårare än så är det ju inte. Det är trots allt ett par år kvar man kan köra med windows 10

Men jag har förmodligen en väldans massa overhead i prestanda mot vad jag faktiskt nyttjar datorn till.

Permalänk
Medlem

Ska bli nice att installera win11 i mitten av december när betan är över ;p
Ser verkligen framemot denna version av windows.
Intressant att se vilka services som jag ska stänga av och börja optimera riggen. Det ska gå fort som tåg på oljat räls. Tuut tuut!!

Rent drivrutinmässigt kollar jag på mogna chipset och grafikkorts drivisar.
Väl framme, då kör jag.

Jobbdatorn får väl win11 till sommaren tänker jag.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är om Vista 2.0 (Windows 11) kommer bli en operativsystem som först blir dags att börja använda när nästa version har kommit?

Haha, på jobbet har vi pratat om att 11 känns lika lockande som Vista (dvs inte ens lite, så vitt jag vet känner jag inte ens någon som testade Vista överhuvudtaget), så Vista 2.0 känns ganska passande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

"Foliehatt på"
Någon som är förvånad med tanke på intels historia?

Allvarligt: Vad faen håller M$ på med?
Pinsamt minst sagt... Vilka pappskallar!!!
Beter som att det är första os'et de knackar ihop.

Linux verkar mer o mer lockande, trist att man inte är tillräckligt vass på det bara =(

Nåja, som någon skrev: Vista 2.0 får vänta =D

Så länge du inte är en hardcore gejmer så är linux extremt dugligt och mycket lättare än man tror. Sparkade igång Linux Mint på ½h utan några förkunskaper och det bara lirade.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Intel är mera plug än play än vad AMD är och det är synd men det är också ett faktum. Vill man köra AMD skall man inte använda Windows helst inte om du använder något av deras Threadripper eller höga desktop cores för windows kommer inte vara bra där.

Kör du däremot Linux är ju AMD väldigt bra, men även Intel är extremt bra på Linux. Nvidia kan man diskutera på Linux däremot visst deras kort är snabbast men deras drivrutiner suger minst sagt. Intel däremot gör väldigt mycket för Linux communityn och bidarar konstant med kod hela tiden till väldigt många viktiga projekt.

Det första stämmer helt enkelt inte, både AMD och Intel har, har haft och kommer att ha vissa problem till och från. Att välja ett annat alternativ för att det skulle vara "plug and play" låter dumt, bättre att köpa det som ger mest för pengarna för tillfället.

Vet heller inte riktigt varför du blandar in grafikkort? Både AMD men även intel har utmärkt linuxstöd idag.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare, jag vill spela BF2042 när det kommer hehe. Blir ingen 11:a här på ett bra tag.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av backfeed:

så Vista 2.0 känns ganska passande.

Det har väl egentligen inte hänt så mycket revolutionerande sedan Vista släpptes 2006. Windows 7 var ju i grunden Vista fast med en massa fördröjda tjänsteuppstarter så att 7 upplevdes som snabbare. Windows 8/8.1 lite slankare och 10 ytterligare "bantad" där man med swap, cache och annan minneshantering får det att upplevas som "smalare" i omfång. På 15 år har man ännu inte lyckats samla ihop kontrollpanelen/inställningarna. Grrr...

Permalänk
Medlem

Inte testat win11 än, men vill man undvika strul ska man aldrig vara early adopter.
Rent generellt är pc-marknaden så spretig i möjliga hårdvarukonfigurationer och mjukvara att det omöjligt går att testa allt. Första 6mån kommer det dyka upp massor av saker som MS kommer lösa, sen kan man börja fundera på att uppgradera. Just prestandaproblem med ryzen tvivlar jag inte en sekund att de kommer lösa inom kort.

Men man är väl skadad av att ha jobbat med drift, där man alltid inväntar ett par uppdateringar innan man implementerar större releaser.

Permalänk
Medlem

Man kan redan nu installera uppdateringen via CMD:

https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/q8st7s/releasing_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

MDL levererar, som vanligt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det fungerade bra att använda det där patch-scriptet, L3 verkar sannerligen vara fixat:

Jag har skarpa Windows 11 på två datorer, kört scriptet på en nu men kommer att köra på den andra med. Och på två datorer har jag gett upp och kör Dev-versionen, där L3 varit fixat ett tag, det är så mycket buggar i Windows 11 så man kan lika gärna köra Dev LoL

edit. Körde en Geekbench baseline , det är verkligen inte mycket som skiljer nu och kan lika gärna vara ambient temps osv

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det fungerade bra att använda det där patch-scriptet, L3 verkar sannerligen vara fixat:

https://1.bp.blogspot.com/-yVCDQUaTjzA/YWwUQv-qINI/AAAAAAAA7Rw/0wCyMVqe6Z8ODqCTR-LkrjnUesAkbP-cQCLcBGAsYHQ/s1288/L3Patch.png

Jag har skarpa Windows 11 på två datorer, kört scriptet på en nu men kommer att köra på den andra med. Och på två datorer har jag gett upp och kör Dev-versionen, där L3 varit fixat ett tag, det är så mycket buggar i Windows 11 så man kan lika gärna köra Dev LoL

edit. Körde en Geekbench baseline , det är verkligen inte mycket som skiljer nu och kan lika gärna vara ambient temps osv

https://1.bp.blogspot.com/-arwwk2FriTk/YWwYwreLXsI/AAAAAAAA7R4/wU0xpag7BSYLElbVuLdHTHlV1YhomHnagCLcBGAsYHQ/s1343/Baseline.png

Tack för bekräftelsen. Ja, skillnaden är väldigt liten nu och kan nog handla om variantion mellan körningarna, alternativt andra variabler så som temperatur eller vad som hände i bakgrunden. Det skulle också kunna vara avsaknaden av fungerande CPPC2, vilket förhoppningsvis fixas i slutet av nästa vecka.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q