Kan jag med Tele2 mobilt bredband starta min dator med Wake on lan över internet?

Permalänk

Kan jag med Tele2 mobilt bredband starta min dator med Wake on lan över internet?

Tja!

Skulle vilja kunna starta en dator med mobilen när jag är hemifrån för att sen kunna Teamviewer. Jag förstår att det skall vara någon form på din IP-adress till uppkopplingen. Publik? Statisk? Jag kan detta väldigt dåligt. Jag har ett mobilt bredband ifrån Tele2 och samma IP varje gång jag kopplar upp mej men det kanske inte säger nånting?

Är det nån som kan upplysa mej aningen så vore det kanon!

/Dave

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste ju ha 2 abonnemang, ett hemma och ett till mobilen, har du det ? I så fall hänger det nog på om din router stödjer en wol funktion för den behöver kunna vidarebefordra magic packet till rätt dator. Vad har du för router hemma ?
Har du en publik ip hemma ? Vad har du för operatör ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej du kan skaffa en plugg till eluttaget till datorn som du kan starta utanför hemmet typ tplink sen ändra i bios att datorn startar så fort den får ström så kör jag med annydesk via mobilen så slipper du tänka på ip mm

Permalänk
Medlem

Om du skaffar en liten dator typ raspberry så kan du säkert fixa något via den med WOL.
Dock är frågan hur du ska access insidan av nätet?
Kan du köra VPN?
Någon fjärrstyrning av raspberry eller en hemsida som ligger tillgänglig externt.
Har du en riktig extern ip eller kör tele2 med NAT på din anslutning?

Permalänk
Medlem

Det kort svarat på frågan är nej WOL fungerar inte över internet.
S

Permalänk

ACPI Management eller APM tror jag tex ASUS kolla om du har det köp denna tex https://www.inet.se/produkt/3301541/tp-link-kasa-smart-wi-fi-...

anydesk har så du kan loggain i windows user, Klart!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Med påslagen router och VPN så bör det funka. Som Meto skriver fungerar det inte över internet/WAN

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan fungera över internet men det fungerar inte med vilken hårdvara som helst men det finns routrar som kan skicka magiska paket på lanet utifrån en begäran från internet.
Det kräver rätt hårdvara och dessutom behöver man kunna hantera att man troligen har ett dynamiskt publikt ip på ett privat abonnemang.
Det är inte omöjligt att lösa det men det är inte heller en jätteenkel standardfunktion.
2 exempel på det >
https://www.tp-link.com/se/support/faq/2156/
https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/WOL

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av daspunner:

Tja!

Skulle vilja kunna starta en dator med mobilen när jag är hemifrån för att sen kunna Teamviewer. Jag förstår att det skall vara någon form på din IP-adress till uppkopplingen. Publik? Statisk? Jag kan detta väldigt dåligt. Jag har ett mobilt bredband ifrån Tele2 och samma IP varje gång jag kopplar upp mej men det kanske inte säger nånting?

Är det nån som kan upplysa mej aningen så vore det kanon!

/Dave

Det finns flera sätt att lösa det på.

Nätverskortet på datorn du vill väcka behöver för det första stödja Wake On LAN. Det gör att lösningar där datorn kopplar upp direkt mot mobilt bredband genom en USB-dongel etc går bort. De allra flesta nätverkskorten med sladd och många WiFi-kort stödjer wake on LAN.

Sedan behöver du ett sätt att skicka en Wake On LAN-begäran till datorn. Det finns många sätt att lösa det på. Har du en annan dator på samma LAN som alltid är på t.ex.? Eller har du en router där du har publika IP-adresser där du kan köra igång en Port Forwarding? TeamViewer har en del smidiga funktioner här, och ett rätt bra dokument som du kan använda som utgångspunkt. https://dl.teamviewer.com/docs/en/TeamViewer-Manual-Wake-on-L...