Köpråd för laptops anpassade för arkitekter

Permalänk

Köpråd för laptops anpassade för arkitekter

Jag undrar vad man ska titta på gällande laptop för arkitekter. Jag har testat lite olika runt 15000kr, bland annat för gaming men också bärbara stabila för kontorsarbeten såsom Dell etc. och är nte riktigt nöjd med resultaten där då det ofta "laggar".
Mjukvaror som Vray, Rhino, Sketchup, Archicad, Unreal etc.
Skulle kanske inte vara en bra idé att ens kika på att rendera med en laptop beroende på vad jag nu såklart menar med just rendera, I know... Men det jag skulle vilja använda den för är ju självklart i Viewport för presentationer på projektorer etc.
En stabil laptop som är handy, men som också är en jäkla monstermaskin ☆.
Prisbild kring 20-40 000kr+
Supertack för all input ni proffs kan ge ☆☆☆☆☆

Permalänk
Medlem

Åt gaminghållet, lenovo legion pro skulle jag rekommendera. Det finns en hel tråd om legion.

Permalänk
Medlem

Eller kör Asus monsterburkar.

Permalänk
Skrivet av langvisaren:

Eller kör Asus monsterburkar.

Vilka? Scar eller Zephyrus? Amd och 17-tum uppskattas förstås ⭐.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga Thinkpad P1. Det är en "tunn och lätt" Workstation så den kan konfigureras med rätt mycket kraft och professionella grafikkort vilket är väldigt bra för CAD och liknande. Den jag har som jobbdator fick jag förra sommaren och då hade någon redan haft den ett år typ, men den har sexkärnig i7, 32GB RAM, Quadro-grafik och två m2-SSD:er. För pengarna får man bra kvalitet och professionell support vilket innebär typ 24 timmar på plats-service och liknande.

Permalänk

Blir inte rikrigt klok på varför man ska välja Quadro-grafik före spelgrafik? Jag menar de flesta "Cad" programmen idag kör ju med viewports och då krävs där ju spelgrafik, eller är det avmig ubderförstått?

Permalänk

Spellaptop med bra prestanda = 25-35 000kr
"Arbetslaptop" med bra prestanda 35 000kr +++
Och så kommer det ju hela tiden ny teknik som äter upp den gamla etc...
Inhnadlar en laptop för 45K och så är den gammal om bara några få år liksom. Snacka om avskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grooveyard:

Blir inte rikrigt klok på varför man ska välja Quadro-grafik före spelgrafik? Jag menar de flesta "Cad" programmen idag kör ju med viewports och då krävs där ju spelgrafik, eller är det avmig ubderförstått?

Quadro är i alla lägen där pengar inte spelar roll bättre eller lika bra för CAD enda skälet man vill köra Geforce är att spara pengar.

Största skillnaden mellan Quadro och Geforce ligger i drivrutiner Quadro har ISV certifierad drivrutiner och fokuserar på stabilitet och precision.

Edit I grunden så är Quadro och Geforce samma chipp exmepel är

RTX A2000 = RTX 3050 Ti
RTX A3000 = RTX 3060
RTX A4000 = RTX 3070
RTX A5000 = RTX 3080

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Min sambo som är arkitekt hade i slutet på sin utbildning en: https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Gaming-3-15ARH05/... jag ser att den utgått, men jag vet att hon körde program som ARCHICAD 24, GIS osv. Hoppas du hittar något!

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk

Tack för alla svar. Jag tror att det får bli något åt gaminghållet trots allt. Det finns helt enkelt inte så bra belägg för att man måste välja quadro-kort och såkallade '"pro-laptops" då även gaminglaptops klarar av att pressas. Om de nu desdutom har en kortare livslängd så är saken biff.
Synd att Asus Scar 17 är en så extremt ljusspelande tivoli-maskin med fjantig logo på baksidan. Men det är kanske smällar man får ta ;).
En bamsesticker senare liksom.