Apple återtar platsen som världens näst största telefontillverkare

Permalänk
Melding Plague

Apple återtar platsen som världens näst största telefontillverkare

Med lanseringen av Iphone 13 pressar sig Apple precis förbi Xiaomi, som trillar tillbaka till tredje plats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det enda jag tycker är förvånade är att så många köper så dyra mobiler. Detta oavsett märke eller modell. Men jag gissar mobilköp genom abonnemang med månadsbetallning är vanligt i hela världen.
Dessa ändå helt okej smartphones för under 2000kr som t.om samsung har, tyckte jag borde vara mest sålda.
*Edit*
I sverige så kan de flesta på olika sätt prioritera en dyr mobil. Men jag tänker framförallt på fattiga länder med stor befolkning där trenden går emot att även dessa idag har smartphones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det enda jag tycker är förvånade är att så många köper så dyra mobiler. Detta oavsett märke eller modell. Men jag gissar mobilköp genom abonnemang med månadsbetallning är vanligt i hela världen.
Dessa ändå helt okej smartphones för under 2000kr som t.om samsung har, tyckte jag borde vara mest sålda.

Personligen gör jag det för att jag planerar att ha telefonen i fyra-fem år. Andra gör det för att det är status.. och status är det pga. dess pris. Lite som de som tjongar upp hundratusentals kronor per månad i märkeskläder som i de flesta fall är undermåligt skräp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det enda jag tycker är förvånade är att så många köper så dyra mobiler. Detta oavsett märke eller modell. Men jag gissar mobilköp genom abonnemang med månadsbetallning är vanligt i hela världen.
Dessa ändå helt okej smartphones för under 2000kr som t.om samsung har, tyckte jag borde vara mest sålda.

Jag köper oftast begagnat antingen privat eller via företag som har som affärsidé att sälja återvunna telefoner.
Då får jag oftast en bra Iphone för billig peng. Då apparna jag använder funkar bäst eller bara på Iphone + att jag tycker Ios är betydligt stabilare än android. Sen är kameran mycket bättre än på billiga androidlurar för 2000 kr.

Permalänk
Medlem

Kan förstå att Xiaomi inte ökar i rankning även om de med aggressivt prissatta telefoner inte vinner några större marknadsandelar i Europa då det lider av samma problem som Huawei då de också har lite för nära anknytning till kinesiska regeringen och en blockad likt den som Huawei råkade ut för är säkerligen inte långt borta för Xiaomi och deras tolkning av android uppfattas väldigt rörig personligen och har många små irriterande funktioner och buggar jag inte upplevt på andra android telefoner.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I sverige så kan de flesta på olika sätt prioritera en dyr mobil. Men jag tänker framförallt på fattiga länder med stor befolkning där trenden går emot att även dessa idag har smartphones.

Fast dessa siffror innehåller väl en rätt tydlig förklaringen till det du efterfrågar?

Sökte lite snabbt på Iphones marknadsandel i Sverige och USA, där verkar man ligga på ~50 % medan motsvarande för världsmarknaden är ~15 %. D.v.s. precis som man kan förvänta sig är det i rikare länder där man köper "dyra" mobiler, det i långt större utsträckning än i världen totalt sett.

Visst börjar det kännas lite bakvänt att toppmobilerna nu kostar mer än en helt OK bärbara dator. Å andra sidan, mobilen är nog den enhet många använder allra mest och är det något man inte bör kompromissa med är det saker man kommer använda väldigt mycket.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Apple är ofta en dold löneförmån. Ogillar android, men Apple är inte prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Apple är ofta en dold löneförmån. Ogillar android, men Apple är inte prisvärd.

Skatteverket brukar inte vara slöa med att slå ner på folks förmåner, det blir nog snart förmånsskatt på både mobil och abbonemangskostnader (då uppräknat till marknadsvärde)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Apple är ofta en dold löneförmån. Ogillar android, men Apple är inte prisvärd.

Såååå vad har du för telefon?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Mindre aggressiv prissättning på t.ex Black Friday.... Vad jag själv tycker och är ute efter så är det ju inte "jätteklipp" man hittar/behöver på just Black Friday.
Ofta så kommer ju diverse reor/kampanjer hela året och då kanske man hittar ett "superklipp", men att BF ska vara speciellt tycker jag verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Såååå vad har du för telefon?

Han har väl en Huawei med deras egna os. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst börjar det kännas lite bakvänt att toppmobilerna nu kostar mer än en helt OK bärbara dator. Å andra sidan, mobilen är nog den enhet många använder allra mest och är det något man inte bör kompromissa med är det saker man kommer använda väldigt mycket.

Ja som du är inne på själv.

Om telefonen ersätter en bärbar dator för ett antal individer, då spelar det väl ingen roll om mobilen är dyrare än datorn?

Sedan förstår jag inte resonemanget att enhet skulle vara av mindre format och mer portabel automatiskt skulle innebära att de skulle vara billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det enda jag tycker är förvånade är att så många köper så dyra mobiler. Detta oavsett märke eller modell. Men jag gissar mobilköp genom abonnemang med månadsbetallning är vanligt i hela världen.
Dessa ändå helt okej smartphones för under 2000kr som t.om samsung har, tyckte jag borde vara mest sålda.
*Edit*
I sverige så kan de flesta på olika sätt prioritera en dyr mobil. Men jag tänker framförallt på fattiga länder med stor befolkning där trenden går emot att även dessa idag har smartphones.

Läste en analys av detta nånstans, men tyvärr har jag inte kvar länken. I korthet: i rikare länder har man oftare telefon, dator, surfplatta, stor TV, spelkonsoll och vad det nu är. I fattigare länder är det oftast bara en telefon som skall göra allt detta. Om man då börjar få det lite bättre ställt, är det naturligt att man köper en dyrare telefon snarare än att man köper en dator etc som man aldrig haft tidigare. Detta gör att det finns en marknad för dyrare telefoner också i lite fattigare länder, så länge de har en god tillväxt så att folk blir rikare över tid.

Skrivet av pacc:

Skatteverket brukar inte vara slöa med att slå ner på folks förmåner, det blir nog snart förmånsskatt på både mobil och abbonemangskostnader (då uppräknat till marknadsvärde)

Abonnemangskostnader har de väl försökt få till, att man skall slå en kod innan man ringer för att kostnaden för det samtalet skall gå till den anställde, men just att ringa är ju en rätt liten del av vad man använder sin telefon till. Det går ju inte att se hur stor del av datatrafiken som är relaterad till jobbet. Återstår då att säga om det är en lyxmobil. Vem bestämmer det? För jag använder definitivt telefonen till jobbmejl, Teamsmöten och en del lättare Office-program, och det är absolut en fördel i de lägena att det är en bra, snabb telefon. Och dessutom - att bära på två telefoner är rätt surt. Om de skall börja speca att det bra skall vara en viss typ av telefon - säg iPhone SE och ingen 13 Pro om vi nu talar Apple - så blir det ju snarast en nackdel för den som får telefon den vägen.

Jag hade älskat om vi hade haft som en del konsultbolag gör, att man får ett bidrag till en telefon och använder det som man vill, men det är klart att supportbördan för företaget blir större på så sätt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Läste en analys av detta nånstans, men tyvärr har jag inte kvar länken. I korthet: i rikare länder har man oftare telefon, dator, surfplatta, stor TV, spelkonsoll och vad det nu är. I fattigare länder är det oftast bara en telefon som skall göra allt detta. Om man då börjar få det lite bättre ställt, är det naturligt att man köper en dyrare telefon snarare än att man köper en dator etc som man aldrig haft tidigare. Detta gör att det finns en marknad för dyrare telefoner också i lite fattigare länder, så länge de har en god tillväxt så att folk blir rikare över tid.

Abonnemangskostnader har de väl försökt få till, att man skall slå en kod innan man ringer för att kostnaden för det samtalet skall gå till den anställde, men just att ringa är ju en rätt liten del av vad man använder sin telefon till. Det går ju inte att se hur stor del av datatrafiken som är relaterad till jobbet. Återstår då att säga om det är en lyxmobil. Vem bestämmer det? För jag använder definitivt telefonen till jobbmejl, Teamsmöten och en del lättare Office-program, och det är absolut en fördel i de lägena att det är en bra, snabb telefon. Och dessutom - att bära på två telefoner är rätt surt. Om de skall börja speca att det bra skall vara en viss typ av telefon - säg iPhone SE och ingen 13 Pro om vi nu talar Apple - så blir det ju snarast en nackdel för den som får telefon den vägen.

Jag hade älskat om vi hade haft som en del konsultbolag gör, att man får ett bidrag till en telefon och använder det som man vill, men det är klart att supportbördan för företaget blir större på så sätt.

Vi har tjänstetelefon på jobbet. Man får ju givetvis ha 2 telefoner om man vill, men dom flesta har bara jobb-telefonen.
Ingen övervakning eller dyligt, men det är en molnväxel (telavox). Vi har en pott på 8000kr som vi kan använda för telefon+tillbehör ex moms. Kostnad över detta står man själv för.

Det är en fördel att man har en telefon, för då är man nåbar efter kontorstid på detta nummer. Nu har dock iphone stöd för E-SIM och då kan man koppla sitt jobb-nummer till E-SIM och sitt privata till vanliga simkortet..

Så ja köper väl egentlien vad jag vill, men man måste köpa lös telefonen när man slutar om man ska behålla den.. så att gå över dom 8k man får är väl dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Apple är ofta en dold löneförmån. Ogillar android, men Apple är inte prisvärd.

Vad är en prisvärd telefon då?

andra ser dom som prisvärda..

Permalänk
Medlem

Jag lutar mer och mer mot att skaffa en Iphone 13. Grym hårdvara, men framför allt pga att de underhåller sina produkter under många år i form av regelbundna uppdateringar, samt att de ligger lite i framkant när det kommer till att värna om kundernas personliga integritet. Det känns som att priserna på Android-flaggskeppen börjar skena i väg rätt rejält och är i nivå med Apple, eller så får man strunta helt i den personliga integriteten och köpa en diktaturlur.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nöjd med min diktaturlur som kostade en tredjedel av en Iphone, it just works

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Jag lutar mer och mer mot att skaffa en Iphone 13. Grym hårdvara, men framför allt pga att de underhåller sina produkter under många år i form av regelbundna uppdateringar, samt att de ligger lite i framkant när det kommer till att värna om kundernas personliga integritet. Det känns som att priserna på Android-flaggskeppen börjar skena i väg rätt rejält och är i nivå med Apple, eller så får man strunta helt i den personliga integriteten och köpa en diktaturlur.

Inget av dem är pålitliga
https://www.tomsguide.com/news/android-ios-data-collection
https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/new...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det enda jag tycker är förvånade är att så många köper så dyra mobiler. Detta oavsett märke eller modell. Men jag gissar mobilköp genom abonnemang med månadsbetallning är vanligt i hela världen.
Dessa ändå helt okej smartphones för under 2000kr som t.om samsung har, tyckte jag borde vara mest sålda.
*Edit*
I sverige så kan de flesta på olika sätt prioritera en dyr mobil. Men jag tänker framförallt på fattiga länder med stor befolkning där trenden går emot att även dessa idag har smartphones.

Jag har haft min beskärda del av billiga telefoner. När jag gick över till iPhone förändrades min syn på telefoner, där dyrare generellt håller längre - utan lagg etc.
Så från Sony Xperia Arc gick jag till iPhone 5 - iPhone 7 - iPhone 8 Plus - iphone 11 - (snart) iPhone 13 Pro Max.
Innan Sony-telefonen kunde jag plöja 1-2 ibland 3 billiga telefoner på ett år - för att de inte höll - de började bli slöa - de började lagga - de blev värdelösa.

Jag har aldrig upplevt det med iPhone - jag har gett bort de jag skulle byta bort till släktingar som haft telefonen något år extra och därtill kunnat sälja dem för 1500-2000:- utan vidare - jag anser att det är mer hållbart för miljön att kunna köpa sådant som håller.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Jag har haft min beskärda del av billiga telefoner. När jag gick över till iPhone förändrades min syn på telefoner, där dyrare generellt håller längre - utan lagg etc.
Så från Sony Xperia Arc gick jag till iPhone 5 - iPhone 7 - iPhone 8 Plus - iphone 11 - (snart) iPhone 13 Pro Max.
Innan Sony-telefonen kunde jag plöja 1-2 ibland 3 billiga telefoner på ett år - för att de inte höll - de började bli slöa - de började lagga - de blev värdelösa.

Jag har aldrig upplevt det med iPhone - jag har gett bort de jag skulle byta bort till släktingar som haft telefonen något år extra och därtill kunnat sälja dem för 1500-2000:- utan vidare - jag anser att det är mer hållbart för miljön att kunna köpa sådant som håller.

Samma här! Från att vara en Samsung taliban som har ägt bara Galaxy smartphones till att gå över till iPhone har varit en ögonöppnare för mig. Gav till min morsa min gamla fullt fungerande iPhone X efter nästan fyra år flitigt användande efter att jag har införskaffat 13 Pro Max. X:n är fortfarande lika rap som den var först när jag köpte den. Jag säker på att den kan minst fungera lika rapt 4 år till med ett ny batteri. Men så var inte fallet med Sammy lurar, efter ett par år blir de sega och trötta på nåt sätt, har kanske o göra med mjukvara som inte uppdateras och hårdvara som är inte alltid kompatibel och hålls uppdaterade.

Permalänk
Medlem

Hoppas den blir bättre än 12 an. 12 är säkert bra för många men för mig som jobbar med bl.a mobiltäckningsfrågor för företagskunder har jag aldrig stött på en telefon som haft så många problem med samtal som iphone 12 under dom snart 5 år jag jobbat. Oftast problem utomlands men även inom Sverige.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det enda jag tycker är förvånade är att så många köper så dyra mobiler. Detta oavsett märke eller modell. Men jag gissar mobilköp genom abonnemang med månadsbetallning är vanligt i hela världen.
Dessa ändå helt okej smartphones för under 2000kr som t.om samsung har, tyckte jag borde vara mest sålda.
*Edit*
I sverige så kan de flesta på olika sätt prioritera en dyr mobil. Men jag tänker framförallt på fattiga länder med stor befolkning där trenden går emot att även dessa idag har smartphones.

Jag köper mobil via företaget och köpte en Iphone 13 Pro för att kunna använda som backup telefon när jag är ute på film/fotojobb (för sociala medier så är kameran i Iphonen överlägsen)

Men håller med dig, det börjar bli galna pengar för en mobil idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag lutar mer och mer mot att skaffa en Iphone 13. Grym hårdvara, men framför allt pga att de underhåller sina produkter under många år i form av regelbundna uppdateringar, samt att de ligger lite i framkant när det kommer till att värna om kundernas personliga integritet. Det känns som att priserna på Android-flaggskeppen börjar skena i väg rätt rejält och är i nivå med Apple, eller så får man strunta helt i den personliga integriteten och köpa en diktaturlur.

Nu är det väl så smått på väg att jämnas ut lite grann men det väl just det mångåriga stödet även för "budgetlurarna" som skulle locka mig över till Apple-träsket, man blir ju lite besviken när man inte får uppdateringar längre till mobilen trots att den är fullt fungerande i övrigt.
De mobiler på android-sidan som är närmast är väl Pixelmobilerna, men de behöver man å andra sidan oftast importera vilket är ett helt annat problem/hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Såååå vad har du för telefon?

1) Dyr Samsung S4 som var totalt usel. En massa skräp-appar som inte går att ta bort. Inga uppdateringar sedan länge. Användbar nästan enbart som telefon. Inget bankid!
2) Billig Alcatel
3) Iphone 7, mycket trevlig och lättanvänd, saknar tyvärr trådlös laddning (tillhör inte mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

1) Dyr Samsung S4 som var totalt usel. En massa skräp-appar som inte går att ta bort. Inga uppdateringar sedan länge. Användbar nästan enbart som telefon. Inget bankid!
2) Billig Alcatel
3) Iphone 7, mycket trevlig och lättanvänd, saknar tyvärr trådlös laddning (tillhör inte mig)

Testa Oneplus lurarna...Bara säger det då det verkar som du har ganska så oambitiösa specifikationer precis som en annan.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Xiaomi och Äpplet har båda Samsung delar i sig. Borde egentligen stå Samsung på plats 1 till 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

1) Dyr Samsung S4 som var totalt usel. En massa skräp-appar som inte går att ta bort. Inga uppdateringar sedan länge. Användbar nästan enbart som telefon. Inget bankid!
2) Billig Alcatel
3) Iphone 7, mycket trevlig och lättanvänd, saknar tyvärr trådlös laddning (tillhör inte mig)

S4 släpptes... April 2013... inte så konstigt att den inte fungerar bra längre. Hade S4 neo och den var dock helt OK, men S5 neo hade rejält bättre batteritid. S7an förbättrade allt rätt rejält.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Viking
Skrivet av Buddaz112:

Xiaomi och Äpplet har båda Samsung delar i sig. Borde egentligen stå Samsung på plats 1 till 3.

Ja, och jag har en Samsung-dator för att en av fyra hårddiskar är Samsung.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Xiaomi krossar både när det gäller prestanda per krona. Ge det något år till så tror jag dom slår samsung med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

S4 släpptes... April 2013... inte så konstigt att den inte fungerar bra längre. Hade S4 neo och den var dock helt OK, men S5 neo hade rejält bättre batteritid. S7an förbättrade allt rätt rejält.

S4 var användbar väldigt få år! Jag är miljövän och anser att fabrikanterna skall vara skyldiga att leverera uppdateringar minst tio år eller så långt det är möjligt rent tekniskt. Samma sak gäller all elektronik.