Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nothorized:

Aj. Lite som du säger att skillnaden emellan cx vs c1 lär ju vara marginell.
CX har jag väggmonterad i Tvrummet så där är det film samt Series X som gäller. Så därför funderar jag på en 48 tums LG C1 som skärm till datorn. Kommer givetvis väggmontera den oxå. Hade jag orkat hade jag monterat ner CX tvn och testat till datorn. Bara för att se hur den gör sig vid skrivbordet. Men aj villet krångel 🤣
Kommer mestadels köra WoW på den. Och det blir nån timme om dagen. Så skall bli lite spännande att se hur datorn och C1 gifter sig 😊😊
Cx är ju helt underbar när jag lirar på Min series X 😍

Sen lite när det gäller Samsung G9 villet igentligen är det ultimata formatet för MMO lirande. Hoppas Samsung släpper en version med antingen Oled eller IPS panel. Då hade jag lätt pungat 30k om det skulle vara så 😊

Aah trodde du hade CX vid datorn redan!
Då är det ju ett enkelt val att gå på C1an

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Aah trodde du hade CX vid datorn redan!
Då är det ju ett enkelt val att gå på C1an

Haha nej det är ju det 🤣🤣
Ja det får bli en C1a framåt definitivt 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Entusiast

Tänkte på er som blivit missnöjda mer era exemplar eller blivit rädda av alla negativa omdömen. Alla verkar snegla mot CX/C1... ingen som är intresserad av alla vassa 21:9 (38"/34") som finns på marknaden? Nu är det ju en del skillnad på 32;9 och 21;9, men 16:9 är ju ändå ett snäpp neråt horisontellt sett? Är det mest tum/skärmyta som är det intressanta?

Permalänk
Medlem

Har fått upp G9 Neon på gasarm nu, måste bara städa upp lite och fixa till sladdarna så är det perfa.

Skulle behöva byta gasarmen till min andra skärm där till vänster, den kommer inte riktigt över G9an så tappar lite space där. Tips på arm som kommer högt upp?

https://imgur.com/a/dMbbdUw

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tänkte på er som blivit missnöjda mer era exemplar eller blivit rädda av alla negativa omdömen. Alla verkar snegla mot CX/C1... ingen som är intresserad av alla vassa 21:9 (38"/34") som finns på marknaden? Nu är det ju en del skillnad på 32;9 och 21;9, men 16:9 är ju ändå ett snäpp neråt horisontellt sett? Är det mest tum/skärmyta som är det intressanta?

Du kan ju köra CX/C1 i 3840x1600 me black bars över och under om man nu vill ha ultrawide formatet. Är väl svärtan för mig, plus att även om 38" säkert är riktigt bra för att vara en stor ips skärm, känns de lite tråkiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Har fått upp G9 Neon på gasarm nu, måste bara städa upp lite och fixa till sladdarna så är det perfa.

Skulle behöva byta gasarmen till min andra skärm där till vänster, den kommer inte riktigt över G9an så tappar lite space där. Tips på arm som kommer högt upp?

https://imgur.com/a/dMbbdUw

Är det en 32" du vill få över g9'an, så körde jag på en 80cm arm ,inte gasarm utan en sån här
den kom långt över g9an, var lite svårt att hitta nån annan lösning, om du inte vill trycka ner g9an så långt det går. Nu verkar det inte finnas 80cm att välja på amazon.se, kanske finns på .de

27" var lättare att få över, där finns de ganska många gasarmar som gör jobbet.

Om ja minns rätt så behövde armen sträcka sig 68cm upp från bordet för att få min 32" över g9, men då räknade jag med standardfotens höjd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Neeon123:

Har fått upp G9 Neon på gasarm nu, måste bara städa upp lite och fixa till sladdarna så är det perfa.

Skulle behöva byta gasarmen till min andra skärm där till vänster, den kommer inte riktigt över G9an så tappar lite space där. Tips på arm som kommer högt upp?

https://imgur.com/a/dMbbdUw

Aquaero och aquasuite... My brother!

Men varför kör du inte en skrivbordsversion på mätarna?

Skrivet av PeoplesMC:

Du kan ju köra CX/C1 i 3840x1600 me black bars över och under om man nu vill ha ultrawide formatet. Är väl svärtan för mig, plus att även om 38" säkert är riktigt bra för att vara en stor ips skärm, känns de lite tråkiga.

Ja det alternativet finns ju alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Är det en 32" du vill få över g9'an, så körde jag på en 80cm arm ,inte gasarm utan en sån här
den kom långt över g9an, var lite svårt att hitta nån annan lösning, om du inte vill trycka ner g9an så långt det går. Nu verkar det inte finnas 80cm att välja på amazon.se, kanske finns på .de

27" var lättare att få över, där finns de ganska många gasarmar som gör jobbet.

Om ja minns rätt så behövde armen sträcka sig 68cm upp från bordet för att få min 32" över g9, men då räknade jag med standardfotens höjd.

Precis, en 32" 16:9 skärm där till vänster. Tack för tipset!

Skrivet av Zpnk:

Aquaero och aquasuite... My brother!

Men varför kör du inte en skrivbordsversion på mätarna?

Ja det alternativet finns ju alltid.

Haha Good shit

Yes har testat men fördrar att ha fönstret såhär. Men framförallt har jag nästan aldrig det fönstret framme på den skärmen ändå så det är lite skitsamma. Har oftast discord, youtube, twitch, spotify eller något annat sånt uppe där ändå. Men tack

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

För er som haft problem med g9/g9neo och 3080ti kort så har nvidia släppt en ny firmware update.
Artikel på guru3d:
https://www.guru3d.com/news-story/nvidia-issues-firmware-upda...

Kan va värt att testa.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det känns som att dealen på Benify just är väldigt attraktiv och ganska långt under alla andra priser på marknaden. Det är ju bara några dagar kvar på kampanjen så man får ju smått FOMO-ångest kring om man ska slå till eller inte, det känns ju som en väldigt bra deal som sagt.

Ni som har lite koll på marknaden, finns det några andra bra alternativ till G9 Neo? Är det några andra super ultrawide-skärmar på gång eller ryktas om?

Jag kommer att använda den för att spela F1 samt och hålla på med kontors-/mediaarbete.

Vilka monitorarmar finns det som pallar skärmen, är det fortfarande typ bara Ergotron HX?

Permalänk

någon som har lyckats att ha datorn igång över natten samtidigt som G9an är inkopplad fast avstängd?
min pc verkar inte tycka om det.. måste ha g9 igång annars fryser datorn inom 24h...

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/qmds3m/...

Tråden verkar ha dött men för er som har skärmen så verkar det kommit en ny FW nu.

Permalänk
Skrivet av improwise:

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/qmds3m/...

Tråden verkar ha dött men för er som har skärmen så verkar det kommit en ny FW nu.

verkar som den fixar saker samt också pajar ;]

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Jag köpte G9 Neo'n med Benify-dealen för 16 papp, min G9'a är fortfarande inne hos Samsung Service med status "reparation pågår" men teknikern som var här sa att det är RMA som gäller så jag väntar tålmodigt på att dom ska bli klara så jag kan få mina pengar tillbaka (vilket också är 16 papp).

Kan säga på en gång att G-sync funkar klockrent med G9 Neo även under 60 FPS. Bilddubbleringen fungerar exakt som den ska, inget flimmer eller så. HDR såg förjävligt ut i windows tills jag uppdaterade till senaste firmwaren (1008) och även local dimmingen blev mycket bättre. Inga döda pixlar, inga fel alls, supernöjd.
Det enda bekymret jag har nu är att man fimpat en DP-port i Neon, på min förra skärm hade jag dubbla DP, en till stationära och en till en DP->USB-C+PD-adapter som jag kopplade till min jobblaptop. Nu är det istället en DP och dubbla HDMI i Neon vilket ställer till det då jag inte får full upplösning. Så jag måste antingen byta till en 2xHDMI-adapter (med PD) och köra PIP på skärmen, eller köpa en KVM-switch som pallar Displayport 2.0 (men det verkar vara omöjligt att hitta någon sån tyvärr).
Har någon något annat förslag på lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag köpte G9 Neo'n med Benify-dealen för 16 papp, min G9'a är fortfarande inne hos Samsung Service med status "reparation pågår" men teknikern som var här sa att det är RMA som gäller så jag väntar tålmodigt på att dom ska bli klara så jag kan få mina pengar tillbaka (vilket också är 16 papp).

Kan säga på en gång att G-sync funkar klockrent med G9 Neo även under 60 FPS. Bilddubbleringen fungerar exakt som den ska, inget flimmer eller så. HDR såg förjävligt ut i windows tills jag uppdaterade till senaste firmwaren (1008) och även local dimmingen blev mycket bättre. Inga döda pixlar, inga fel alls, supernöjd.
Det enda bekymret jag har nu är att man fimpat en DP-port i Neon, på min förra skärm hade jag dubbla DP, en till stationära och en till en DP->USB-C+PD-adapter som jag kopplade till min jobblaptop. Nu är det istället en DP och dubbla HDMI i Neon vilket ställer till det då jag inte får full upplösning. Så jag måste antingen byta till en 2xHDMI-adapter (med PD) och köra PIP på skärmen, eller köpa en KVM-switch som pallar Displayport 2.0 (men det verkar vara omöjligt att hitta någon sån tyvärr).
Har någon något annat förslag på lösning?

Kul att du är nöjd med skärmen (mestadels iaf ) !

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Kan säga på en gång att G-sync funkar klockrent med G9 Neo även under 60 FPS. Bilddubbleringen fungerar exakt som den ska, inget flimmer eller så. HDR såg förjävligt ut i windows tills jag uppdaterade till senaste firmwaren (1008) och även local dimmingen blev mycket bättre. Inga döda pixlar, inga fel alls, supernöjd.
Det enda bekymret jag har nu är att man fimpat en DP-port i Neon, på min förra skärm hade jag dubbla DP, en till stationära och en till en DP->USB-C+PD-adapter som jag kopplade till min jobblaptop. Nu är det istället en DP och dubbla HDMI i Neon vilket ställer till det då jag inte får full upplösning. Så jag måste antingen byta till en 2xHDMI-adapter (med PD) och köra PIP på skärmen, eller köpa en KVM-switch som pallar Displayport 2.0 (men det verkar vara omöjligt att hitta någon sån tyvärr).
Har någon något annat förslag på lösning?

Ja, det lite drygt att det bara är en DP. Har en macbook som jobbdator, och den fixar (av outgrundling anledning) bara 1080p över usb-c till hdmi. (4k fungerar också, men hjälper inte på denna skärm). Så slutade med att macbooken får DP-anslutningen (fungerar fint med full upplösning, kan t.om supersampla 6800x1800@120hz och få galet mycket desktop). PCn kör jag via HDMI, och motvilligt nöja mig med 144hz. Dock väldigt få spel jag spelar där datorn orkar med en FPS över detta ändå... så fick bli den vettigaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag köpte G9 Neo'n med Benify-dealen för 16 papp, min G9'a är fortfarande inne hos Samsung Service med status "reparation pågår" men teknikern som var här sa att det är RMA som gäller så jag väntar tålmodigt på att dom ska bli klara så jag kan få mina pengar tillbaka (vilket också är 16 papp).

Kan säga på en gång att G-sync funkar klockrent med G9 Neo även under 60 FPS. Bilddubbleringen fungerar exakt som den ska, inget flimmer eller så. HDR såg förjävligt ut i windows tills jag uppdaterade till senaste firmwaren (1008) och även local dimmingen blev mycket bättre. Inga döda pixlar, inga fel alls, supernöjd.
Det enda bekymret jag har nu är att man fimpat en DP-port i Neon, på min förra skärm hade jag dubbla DP, en till stationära och en till en DP->USB-C+PD-adapter som jag kopplade till min jobblaptop. Nu är det istället en DP och dubbla HDMI i Neon vilket ställer till det då jag inte får full upplösning. Så jag måste antingen byta till en 2xHDMI-adapter (med PD) och köra PIP på skärmen, eller köpa en KVM-switch som pallar Displayport 2.0 (men det verkar vara omöjligt att hitta någon sån tyvärr).
Har någon något annat förslag på lösning?

Håll oss gärna uppdaterad vad Samsung fattar för beslut angående din reparation. Det finns ingen chans att dom erbjuder dig en Neo istället för en vanlig G9? Jag antar att i just ditt fall så kanske det blir aktuellt med pengarna tillbaka, men som sagt håll oss gärna uppdaterade

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag köpte en neo g9 förra veckan och har uppdaterat till 1008 efter att monitorn uppvisat en del problem och med senaste firmware är det bättre om än inte helt rätt men det löser sig väl med tiden och nya firmwares.

Något ny firmware inte lär ändra är de horisontella FALD lines jag ser som tydligast vid enfärgade delar av skärmen. Läst om flera som har problemet och undrar om det är det något ni stött på?

I den här prisklassen tycker jag inte det är ok att skärmen kan se ut att ha ett zebramönster inbyggt. När man väl sett det är det svårt att ignorera så jag funderar på om jag ska begära rma på monitorn och hoppas på att nästa monitor uppvisar lindrigare linjer eller allra helst inga linjer alls.
I spel har jag inte tänkt på det men jag har tänkt använda monitorn för arbete också och linjerna är störande och jag har upplevt lite obehag efter att ha sett mönstret en stund.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Har en vanlig G9 ( alltså inte en NEO ), och är inne på min andra panel.

Min tidigare panel byttes av Samsung och felet var att halva skärmen flimrade när man rörde fönster omkring.

Utöver det är jag väldigt nöjd med skärmen, det ända jag skulle kunna påpeka är väl att det gör ont i plånboken att kunna ta del av hela potentialen i skärmen

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Håll oss gärna uppdaterad vad Samsung fattar för beslut angående din reparation. Det finns ingen chans att dom erbjuder dig en Neo istället för en vanlig G9? Jag antar att i just ditt fall så kanske det blir aktuellt med pengarna tillbaka, men som sagt håll oss gärna uppdaterade

Uppdatering: Inet kontaktade mig förra veckan och sa att dom fått en RMA från Siemens så jag får välja om jag vill ha pengarna tillbaka eller en ny skärm (inte G9 Neo utan en ny G9). Jag sa pengarna tillbaka, de betalade dock bara vad en ny sån skärm kostar idag hos dom, dvs 14990:-, så tusen spänn under det jag betalade för ett år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Uppdatering: Inet kontaktade mig förra veckan och sa att dom fått en RMA från Siemens så jag får välja om jag vill ha pengarna tillbaka eller en ny skärm (inte G9 Neo utan en ny G9). Jag sa pengarna tillbaka, de betalade dock bara vad en ny sån skärm kostar idag hos dom, dvs 14990:-, så tusen spänn under det jag betalade för ett år sen.

Skulle aldrig acceptera något mindre summa än det jag la från början, alternativ att dom ordnat fram en Neo.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Som jag kan se så finns det tre st olika modeller på "NEO"
Är det någon insatt här som vet skillnaden emellan dessa 3?

G9 S49AG950
G9 S49AG952
G9 S49AG954NU

https://www.pricerunner.se/results?q=samsung%20odyssey%20g9%2...

Visa signatur

Corsair 4000D Midi/Corsair RM650i, 650W/Gigabyte B550M DS3H/Ryzen 7 5800X/MasterLiquid ML240P Mirage/HyperX Fury 3200MHz 32GB/Corsair MP600 500GB M.2 /Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2/ RTX 3070 OC/Acer 27" Predator XB273UGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Skulle aldrig acceptera något mindre summa än det jag la från början, alternativ att dom ordnat fram en Neo.

Tycker ändå att det är rätt generöst av Siemens att erbjuda någon kompensation alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tycker ändå att det är rätt generöst av Siemens att erbjuda någon kompensation alls

Jo förvisso dom tar sitt ansvar när dom inget ansvar har ;D

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Något ny firmware inte lär ändra är de horisontella FALD lines jag ser som tydligast vid enfärgade delar av skärmen. Läst om flera som har problemet och undrar om det är det något ni stött på?

Nä, dessa tror jag inte någon kommer undan. I spel märker jag det inte överhuvudtaget, men i desktop-miljö, framförallt med vita bakgrunder så kan de synas ganska tydligt. Försöker strunta i att tänka på dem

Permalänk
Avstängd

Kanske relevant här? Lär ju vara med i Odyssey serien.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är lite sugen på en G9 (non neo) nu när Samsung säljer ut dom ($999) här i staterna. Sitter idag pa en LG UW 34 tum. Jag är grymt nöjd med LGn, även om inte är någon dyr modell så har den funkat bra. Dock är det en IPS panel och jag undrar om jag kommer bli missnöjd med kontrasten på G9:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Är lite sugen på en G9 (non neo) nu när Samsung säljer ut dom ($999) här i staterna. Sitter idag pa en LG UW 34 tum. Jag är grymt nöjd med LGn, även om inte är någon dyr modell så har den funkat bra. Dock är det en IPS panel och jag undrar om jag kommer bli missnöjd med kontrasten på G9:an?

Kontrasten kan jag inte svara på om du blir besviken över... däremot, för min del, att gå från många år med IPS till en VA var nog lite av en chock att se de dramatiskt mycket sämre betraktningsvinklarna. Sitter man rakt framför spelar det ingen nämnvärd roll, men titta lite från sidan, så ser det verkligen inget vidare ut om man är van vid IPS.

Däremot får man ju som sagt 240hz. Så allt handlar väl om vad man prioriterar.