Köpt 3080 från Elgiganten som nu vill att jag ska betala mellanskillnad för ett nytt kort

Permalänk
Medlem

Köpt 3080 från Elgiganten som nu vill att jag ska betala mellanskillnad för ett nytt kort

2020-10-26 betalade jag för ett 3080 TUF från Elgiganten men idag ringde de och sade att det kortet inte längre produceras så jag måste betala mellanskillnaden för ett likvärdigt kort, alltså ~4700kr då priset gått upp.
Hur är det lagmässigt att betala för en produkt, vänta i nästan ett år och sedan vill butiken att man ska betala extra för att få en motsvarande vara?
Någon som varit med om liknande, från Elgiganten eller någon annan butik?

Permalänk
Medlem

Om du betalt låter det konstigt om de skulle kunna bryta köpet så rakt av, normalt är det ju krav på leverans inom viss tid. Jag skulle dock kolla med Konsumentverket vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Tack, ringde konsumentverkets telefonrådgivning men de hade inga platser kvar idag. Jag lämnade ett röstmeddelande och skickar dem ett mail. Uppdaterar när jag får svar

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet varken ut eller in här.

Konsumentköplagen har en paragraf för det här:
https://lagen.nu/1990:932#P12S1

Klicka för mer information

Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet
12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.

[S2]Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

[S3]Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Kommentar på lagen:
Köparen har rätt att kräva att säljaren fullgör köpet. Om det skulle kräva stora ekonomiska och fysiska uppoffringar från säljaren att fullgöra så kan han frånkomma sin plikt men det ska vara objektivt omöjligt, det får alltså inte vara något som beror på säljaren som person. Det kan t.ex vara en vara som är helt unik och den har förstörts.

Köparen måste meddela säljaren inom rimlig tid att han vill att säljaren fullgör köpet.

Visa mer

----------------------------------------------------------

Det här kan man tolka på lite olika sätt. Jag kan se möjligheter till argumentation åt båda hållen i den här lagen.
Skulle jag gissa så ser det väl ut som att det har lämnats utrymme för återförsäljaren att neka. Frågan är väl vad som räknas som för stora uppoffringar för återförsäljaren?

Prejudikat kanske kan ge bättre vägledning här. Sådana har jag inte till hands för denna fråga.

Annars är väl hallå konsument en rimlig startpunkt att utgå ifrån. Eller din kommunala konsumentrådgivare
https://www.hallakonsument.se/om-oss/kommunal-konsumentvagled...

Permalänk
Medlem

Det blir ju som så ofta annars en bedömningsfråga.

KKöpL § 12 - 15 är det som reglerar det hela. I korthet kan Elgiganten ensidigt häva köpet om det är utom deras kontroll, helt omöjligt att skaffa fram och de inte rimligen kan lösa det på annat sätt. Eftersom det finns alternativa modeller och dessa åtminstone emellanåt funnits i lager känns det rätt rimligt att EG hade kunnat lösa detta tidigare med ett byte till en annan modell, om inte du som kund valt bort detta alternativt.

Har de suttit på dina pengar hela tiden eller skulle de dras först vid köpet? Du borde ha ett betydligt mycket bättre läge i det förstnämnda fallet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tänka mig att de tyvärr kan säga nej och antingen tvinga in dig att köpa nya kortet för nya priset eller avbryta ordern.
Det har gått 1 år sedan beställning (oskälig / orimlig tid) samt priset gått upp med nästan 40-50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har de suttit på dina pengar hela tiden eller skulle de dras först vid köpet?

Ja, jag betalade när jag köpte kortet 2020-10-26 och de har haft mina pengar sedan dess

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det har gått 1 år sedan beställning (oskälig / orimlig tid) samt priset gått upp med nästan 40-50%.

Det är såklart sant men under den tiden så har de haft mina pengar och varit helt tysta, jag har försökt kontakta dem angående ärendet flera gånger men då kunde de inte säga något

Vet två vänner som köpt 3080 från andra butiker (Komplett tex) och fått "motsvarande produkt" utan att behöva betala mellanskillnaden men jag är ingen expert på svensk lag så det kanske är i de butikernas köpvillkor.

Jag har skickat ett mail till konsumentverket så får se vad de säger.

Permalänk
Medlem

Det är många andra som har fått samma besked som dig, de flesta skriver i tråden "3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]" under Geforce i grafikkortsforumet. Elgigantens uppringingar började för några dagar sedan https://www.sweclockers.com/forum/trad/1607712-3080-3090-samt...

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer snart en nyhet på förstasidan om det här verkar det som:
#19282221

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag skulle nog tänka mig att de tyvärr kan säga nej och antingen tvinga in dig att köpa nya kortet för nya priset eller avbryta ordern.
Det har gått 1 år sedan beställning (oskälig / orimlig tid) samt priset gått upp med nästan 40-50%.

Att det (eventuellt) gått orimligt lång tid är primärt ett skäl för köparen, inte säljaren, att avbryta ordern eftersom dröjsmålet är på säljarens sida.

Att motsvarande produkter vid denna tidpunkt är mycket (d.v.s. oskäligt mycket enligt säljaren) dyrare än vid beställningstillfället är ett tunt argument. Den beställda/avtalade produkten är sannolikt också betydligt dyrare idag, då det skett en generell prisökning på den aktuella typen av varor. Säljaren skulle alltså förlora lika mycket på att leverera enligt avtal som på att leverera en annan, men likvärdig, vara.

Det är alltså inte det faktum att den beställda varan ersätts med en annan som gör det dyrare för säljaren...de försöker bara använda det som ett argument för att slippa fullfölja ett ingånget avtal som visat sig vara till nackdel för dem. Om de slutade sälja produkter de inte redan hade i sin ägo så skulle de slippa sådant här...nu har de valt att sälja i förskott (d.v.s. på beställning) och då får de ta ansvaret för det - även när det går snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CybranM:

Ja, jag betalade när jag köpte kortet 2020-10-26 och de har haft mina pengar sedan dess

Då har jag väldigt svårt att se hur EG skulle kunna klara sig undan ansvar att antingen leverera ett dyrare kort utan krav på mellanskillnad, alternativt återbetala inköpsbeloppet inklusive skadestånd, vilket då kommer innefatta både ränta på pengarna samt mellanskillnaden för att köpa det billigaste motsvarande 3080, ett så kallat täckningsköp.

Elgiganten har hela tiden vetat om att det föreligger stora förseningar, och hade närsom kunnat vara proaktiva för att hitta en alternativ lösning. De har istället valt att sitta på pengarna i ett års tid, med konsekvens att kunden inte haft dem tillgängliga för att eventuellt kunna köpa kort som dykt upp.

Permalänk
Medlem

Fick detta som svar på mitt mail till konsumentverket:
"När företaget häver ett köp kan du ha rätt att göra ett så kallat täckningsköp. Om företaget inte kan ersätta dig med en likvärdig vara kan du alltså ha rätt att köpa en likvärdig vara från ett annat företag. Om det är en prisskillnad mellan de båda köpen kan du alltså ha rätt att få tillbaka mellanskillnaden från företaget. Ett täckningsköp ska göras med omsorg och inom skälig tid från det att köpet hävdes. Att göra köpet med omsorg innebär att du undersöker marknaden och tar reda på var grafikkortet säljs till bästa pris och köper det därifrån.

Om du har fått en felaktig vara ska du inte drabbas av några kostnader. Eftersom företaget ändå verkar kunna erbjuda en likvärdig vara kan det vara bra om du kontaktar dem på nytt och ber att få den varan levererad. Du kan argumentera för att du inte ska drabbas av en prisökning till följd av att det grafikkort du köpte inte fungerade."

Har även fått ett mail från Elgiganten om att de avbröt köpet:
"Digitalt kvitto på ditt inköp 21.10.05 Elgiganten
Bästa kund,
Tack för att du har valt att handla hos oss.
Enligt överenskommelse skickar vi kvittot med e-post, så att du enkelt kan spara det."

Jag har inte accepterat någon överenskommelse alls, de skickade detta utan att fråga mig först.
Kommer skicka ett till mail till konsumentverket

Permalänk
Medlem

Jag har precis motsatt erfarenhet från Komplett. Ställde mig i kö för ett 3060ti några dagar efter släppet, och för en dryg månad sen fick jag meddelande att kortet jag bokat inte produceras mer, men jag fick köpa motsvarande version för originalpriset. Då hade jag inte ens betalat, bara ställt mig i kö.

Tycker och tror definitivt att Elgiganten har väldigt lite att komma med här, särskilt eftersom du redan betalat.

Permalänk
Medlem

Fick ett till svar från Konsumentverket där de rådgiver att skriva till Elgiganten och säga att jag inte accepterat någon överenskommelse och att om de inte kan ge mig ett likvärdigt kort for originalpris så meddela att jag tänker göra ett täckningsköp.
Jag har skickat mail till Elgiganten och inväntar svar, kommer försöka ringa eller använda deras online chat imorgon.

Permalänk
Medlem

Bra gjort, skriv sen om de svarar

Permalänk
Medlem

Återkom gärna hur det går för dig. Strid på de ska inte vinna detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Återkom gärna hur det går för dig. Strid på de ska inte vinna detta!

Elgiganten har svarat med detta:

"Hej Tommy.

Tack för ditt mail!

Vi, tillsammans med Sweclockers, kommer att kontakta dig på mail inom kort med ett ersättningskort till samma pris som du köpte kortet för vid köptillfället, samt ett presentkort på 1000:- som kompensation.

Här är den viktigaste biten ifrån inlägget:

"- Ni kommer alla få erbjudande om att köpa ett RTX 3080-kort till ursprungspriset som ni betalade förra året. Ni kommer även bli kompenserade med 1000kr presentkort för den bristande informationen och den långa väntetiden.

- För er som redan valt att köpa ett ersättningskort till en förhöjd kostnad, så kommer ni få mellanskillnaden tillbaka, samt 1000kr presentkort.

- Hur snabbt vi kan ordna ett ersättningskort till just DIG, kan jag inte svara på just nu. Men mitt mål är att alla på listan ska ha ett kort i sin dator innan årsskiftet."

Så de tycker jag att dem löste väldigt bra till slut!

Permalänk
Medlem

Snyggt hanterat i slutändan, synd bara att det ska behövas påtryckningar och synlighet i media.

Dustin kvar nu då, som inte ens erbjuder ersättningskort för mellanskillnad, eller hör av sig alls för den delen. Avslutade mitt konto där samt riktade om företagets inköp till andra ÅF, efter mina diskussioner med ansvariga hos Dustin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Elgiganten har svarat med detta:

"Hej Tommy.

Tack för ditt mail!

Vi, tillsammans med Sweclockers, kommer att kontakta dig på mail inom kort med ett ersättningskort till samma pris som du köpte kortet för vid köptillfället, samt ett presentkort på 1000:- som kompensation.

Här är den viktigaste biten ifrån inlägget:

"- Ni kommer alla få erbjudande om att köpa ett RTX 3080-kort till ursprungspriset som ni betalade förra året. Ni kommer även bli kompenserade med 1000kr presentkort för den bristande informationen och den långa väntetiden.

- För er som redan valt att köpa ett ersättningskort till en förhöjd kostnad, så kommer ni få mellanskillnaden tillbaka, samt 1000kr presentkort.

- Hur snabbt vi kan ordna ett ersättningskort till just DIG, kan jag inte svara på just nu. Men mitt mål är att alla på listan ska ha ett kort i sin dator innan årsskiftet."

Så de tycker jag att dem löste väldigt bra till slut!

Så ska det vara!

Det var bra att de löste detta på ett värdigt sätt, nu är jag inte längre så mörkrädd för El-Giganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Snyggt hanterat i slutändan, synd bara att det ska behövas påtryckningar och synlighet i media.

Dustin kvar nu då, som inte ens erbjuder ersättningskort för mellanskillnad, eller hör av sig alls för den delen. Avslutade mitt konto där samt riktade om företagets inköp till andra ÅF, efter mina diskussioner med ansvariga hos Dustin.

Dustin OCH Netonnet kvar, både har skött det här sämst av alla återförsäljare. Tidigare var Elgiganten med på topp 3 listan, men det ser ut att få en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dustin OCH Netonnet kvar, både har skött det här sämst av alla återförsäljare. Tidigare var Elgiganten med på topp 3 listan, men det ser ut att få en lösning.

Varför är netonnet med på "svarta" listan? Är nyfiken då jag bor strax bredvid lagret och handlar där ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redmike:

Varför är netonnet med på "svarta" listan? Är nyfiken då jag bor strax bredvid lagret och handlar där ofta.

Trots att dom haft LHR-kort i lager så har dom inte skickat ut det till befintliga beställningar för MSI RTX 3080 TRIO i ett års tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Trots att dom haft LHR-kort i lager så har dom inte skickat ut det till befintliga beställningar för MSI RTX 3080 TRIO i ett års tid.

så med andra ord "försökte dom tjäna pengar" på nya LHR kort istället för att skicka ut dem för ordinarie pris till kunderna som redan väntar på sina GPU? Sorry om jag förstod det fel isf. Hård kväll igår

Permalänk
Medlem

Trevligt att se! Har inte blivit kontaktad än men såg Elgigantens inlägg här på Sweclockers så det är definitivt skönt. Skickade det vidare till Konsumentverket och de sade att Elgiganten hade gjort rätt för sig, så länge de faktiskt gör det som de har skrivit.
Får hålla ut ett tag till men nu ser man ljuset i slutet av tunneln i alla fall

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av aMp:

Elgiganten har svarat med detta:

"Hej Tommy.

Tack för ditt mail!

Vi, tillsammans med Sweclockers, kommer att kontakta dig på mail inom kort med ett ersättningskort till samma pris som du köpte kortet för vid köptillfället, samt ett presentkort på 1000:- som kompensation.

Här är den viktigaste biten ifrån inlägget:

"- Ni kommer alla få erbjudande om att köpa ett RTX 3080-kort till ursprungspriset som ni betalade förra året. Ni kommer även bli kompenserade med 1000kr presentkort för den bristande informationen och den långa väntetiden.

- För er som redan valt att köpa ett ersättningskort till en förhöjd kostnad, så kommer ni få mellanskillnaden tillbaka, samt 1000kr presentkort.

- Hur snabbt vi kan ordna ett ersättningskort till just DIG, kan jag inte svara på just nu. Men mitt mål är att alla på listan ska ha ett kort i sin dator innan årsskiftet."

Så de tycker jag att dem löste väldigt bra till slut!

Det har nog blivit något missförstånd på vägen eller liknande, SweClockers är inte inblandade i att kontakta någon rörande detta.

Återkopplar på måndag när vi hunnit snacka med alla parter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det har nog blivit något missförstånd på vägen eller liknande, SweClockers är inte inblandade i att kontakta någon rörande detta.

Återkopplar på måndag när vi hunnit snacka med alla parter.

Du har väl sett detta #19294960 ?

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Bakwetu:

Du har väl sett detta #19294960 ?

Absolut. Men i citatet där stod det att SweClockers skulle kontakta kunden.
Det är inget vi är inblandade i alls.

Jag misstänker att personen som skrev det kanske bara menade att de skulle bli kontaktade via SweClockers i ett PM eller något liknande kanske. Eller att det skett en kommunikationsmiss någonstans.

Men eftersom det går att tolka det som om sweclockers skulle kontakta någon ville jag bara förtydliga att det inte är något som diskuterats och inget som är planerat från vår sida. Mig veterligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Absolut. Men i citatet där stod det att SweClockers skulle kontakta kunden.
Det är inget vi är inblandade i alls.

Jag misstänker att personen som skrev det kanske bara menade att de skulle bli kontaktade via SweClockers i ett PM eller något liknande kanske. Eller att det skett en kommunikationsmiss någonstans.

Men eftersom det går att tolka det som om sweclockers skulle kontakta någon ville jag bara förtydliga att det inte är något som diskuterats och inget som är planerat från vår sida. Mig veterligen.

Bra att du förtydligar detta, jag visste inte hur jag skulle tolka det själv (även om det har mindre betydelse för mig som fysisk person, men kan ha större betydelse för SweClockers som juridisk person).

Citatet var via mail jag fick till mig, och då jag nämnt tråden här på SweClockers (och förmodligen många andra gjort detsamma) tror jag att det var menat som en hänvisning till deras inlägg/uttalande här på SweClockers länkat ovan. Men återigen bra med att detta förtydligas så att kommunikationen är glasklar framöver för alla oss drabbade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Absolut. Men i citatet där stod det att SweClockers skulle kontakta kunden.
Det är inget vi är inblandade i alls.

Jag misstänker att personen som skrev det kanske bara menade att de skulle bli kontaktade via SweClockers i ett PM eller något liknande kanske. Eller att det skett en kommunikationsmiss någonstans.

Men eftersom det går att tolka det som om sweclockers skulle kontakta någon ville jag bara förtydliga att det inte är något som diskuterats och inget som är planerat från vår sida. Mig veterligen.

Det handlar nog bara om att just den personen på kundtjänst som svarade på mailet missförstått informationen de fått och inte riktigt vet vad SweClockers är. Så tolkar jag det i alla fall.

Elgiganten var ju ganska tydliga i sitt inlägg att det är via mail man kommer bli kontaktad så fort personen som tagit över deras sweckonto sammanställt en kölista.