Apple återtar platsen som världens näst största telefontillverkare

Permalänk
Medlem

Det är lustigt att vi kallar dem för telefoner med tanke på att det är typ 5% av vad de används för av de flesta. Vi kan lika gärna kalla dem ficklampor. 😂

Nu använder jag ju min som telefon rejält mycket på jobbet, men ändå. Många jag känner inklusive dom i familjen ringer nästan aldrig med sina, men sitter fan hela sin vakna tid och scrollar på diverse sociala medier.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

"Apple är inte prisvärd" läste jag här i tråden.
Min iPhone 6S är fortfarande supportad, uppdaterad till senaste IOS och flyter på bra.

Jag har en Galaxy S7 som släpptes ett halvår efter som fick två stora Android-uppdateringar (från 6 till 8). Den har varit "obsolete" i flera år plus att den går som skit när jag försöker använda den.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Är dom inte störst?
Känns som att alla jag känner ständigt vill berätta att dom använder en iPhone, men bara näst störst det var udda.

Permalänk
Skrivet av Irre:

S4 var användbar väldigt få år! Jag är miljövän och anser att fabrikanterna skall vara skyldiga att leverera uppdateringar minst tio år eller så långt det är möjligt rent tekniskt. Samma sak gäller all elektronik.

Uppdateringar i x-antal år säger inte ett skit. Det räcker att tillverkaren inkrementerar versionsnumret en gång per år.
Jag ser det mer som en populistisk slogan. Däremot bör tillverkare göra produkter så de håller och fungerar längre, t.ex att standardisera batterier, displayer, kablar osv. Så när man köper sin mobil så kan man byta ut skärmen emot en icke original om den går sönder.

Vissa saker som min dammsugare har ett laddbart batteri i sig, när detta batteri har gått sönder så kostar ett nytt lika mycket som min dammsugare kostade när den var ny. Det blir att slänga hela dammsugaren och köpa en ny och fräsch. Man dock i princip aldrig de hör i princip aldrig de miljömedvetna klaga på detta.

*edit*
Angående byta mobil för att mjukvaran ej uppdateras, så ifrågasätter jag kraftigt om detta någonsin har varit ett större miljöproblem? Såklart att folk har vilja haft det senaste oset tidigare, men jag är högst tveksam till att så många mobiler kasserades av denna orsak. Snarare att hårdvaran var dålig och ej hängde med eller att de gick sönder och var dyrt att laga.

Och viss enstaka går enstaka person går att hitta som klagar att dens android från 2011 ej klarar av bankid idag. Där jag kan dra fram min nmt 450 från slutet och 80 talet och hävda liknande att nu när nmt nätet är nersläckt så har denna telefon i annars perfekt skick blivit helt obrukbar.

*edit2*
Uppdateringar för att täcka säkerhetshål är superbra inget snack om saken. Undra hur många procent av alla hemanvändare som kasserar deras router om de ej har fått en uppdateringen på 6 till 12 månader? Jag tror svaret är att procentuellt sett så är andelen som ens vet om att man bör uppdatera sin router försumbar.
Och lite samma sak är det med mobilen. Det är galet att inte uppdatera den, men jag tror ytterst få vet om problemet och kasserar mobilen för detta. Speciellt i tider när mobilerna har blivit så bra och mognat så at tjänster som bankid, bankappar, säkerligen fungerar i 5år utan en enda uppdateringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Vad är en prisvärd telefon då?

andra ser dom som prisvärda..

https://www.inet.se/produkt/2000810/oneplus-nord-2-128gb-5g-s...

visst den saknar en del som du får i dyrare telefoner men den uppfyllde alla krav jag hade på en telefon iallafall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Är dom inte störst?
Känns som att alla jag känner ständigt vill berätta att dom använder en iPhone, men bara näst störst det var udda.

Nej. Vi må gilla iPhones i Sverige, men sett till hela världen så har iPhone/iOS ca 15% av marknaden (om jag minns rätt)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Personligen gör jag det för att jag planerar att ha telefonen i fyra-fem år. Andra gör det för att det är status.. och status är det pga. dess pris. Lite som de som tjongar upp hundratusentals kronor per månad i märkeskläder som i de flesta fall är undermåligt skräp.

Fast har du en telefon i 4-5år?
Tycker jag ser de som köpa billigare (mid-range) har telefoner längre och de som har det dyraste sälja ganska snabbt för att återupphålla sin status eller lycka genom att köpa det senaste återigen.

Nja, finns studier på att män nu konsumerar för mer pengar än kvinnor i Sverige och "hundratusentals kronor per månad" är förmodligen extremt sällsynt att köpa kläder för även bland överklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Xiaomi krossar både när det gäller prestanda per krona. Ge det något år till så tror jag dom slår samsung med.

Prestanda per data*, de väl lite annat som man betalar med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StenmanJones:

"Apple är inte prisvärd" läste jag här i tråden.
Min iPhone 6S är fortfarande supportad, uppdaterad till senaste IOS och flyter på bra.

Jag har en Galaxy S7 som släpptes ett halvår efter som fick två stora Android-uppdateringar (från 6 till 8). Den har varit "obsolete" i flera år plus att den går som skit när jag försöker använda den.

Exakt. Köpte en beggad Iphone 6S på Tradera för 4 år sen för 700 kr. Bytte batteri i den i år och nu går det som en klocka igen.
Enda problemet är att det bara är 16 GB versionen. Så därför blir det en uppgradering nästa år till Iphone 8 kanske. Var emot Iphone förut men nu så skulle jag inte kunna ha något annat. Stabilare telefon får man leta efter. Ios har aldrig krånglat för mig och dessutom supportar Apple den med senaste uppdateringarna med. Trotts att den är så pass gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Prestanda per data*, de väl lite annat som man betalar med.

Jag väljer kina över google och apple varje gång.
Dom gör lite reklam för sina egna premium tjänster thats it, vad jag har märkt.

Vill dom titta på mina surfvanor eller kolla min FB så go for it

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Själv har jag nästan enbart använt ViVo-telefoner sen 2014. Sällan man ser någon annan med dom telefonerna i Sverige dock

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast har du en telefon i 4-5år?
Tycker jag ser de som köpa billigare (mid-range) har telefoner längre och de som har det dyraste sälja ganska snabbt för att återupphålla sin status eller lycka genom att köpa det senaste återigen.

Nja, finns studier på att män nu konsumerar för mer pengar än kvinnor i Sverige och "hundratusentals kronor per månad" är förmodligen extremt sällsynt att köpa kläder för även bland överklassen.

Om inte mer ja. Gick t.ex. från en S7 till en S20 bara för några månader sedan. Baserar dessutom mina köp på specifikationer kontra behov.. inte pris eller märke.

Sedan var nämnde jag ett kön? Att människor köper kläder för hiskeliga summor är uppenbart. Ta bara en titt på slumpmässigt program från typ Lyxfällan eller X fruar i X stad.

Skrivet av hakd:

Jag väljer kina över google och apple varje gång.
Dom gör lite reklam för sina egna premium tjänster thats it, vad jag har märkt.

Vill dom titta på mina surfvanor eller kolla min FB så go for it

Lite som att välja böldpest för att man inte vill ha en förkylning..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag väljer kina över google och apple varje gång.
Dom gör lite reklam för sina egna premium tjänster thats it, vad jag har märkt.

Vill dom titta på mina surfvanor eller kolla min FB så go for it

Då vet vi det.

Det finns de som väljer irländskt framför svenskt kött - eller Ace of Sweden framför Evga Suprnova - eller varför inte Datsun framför Audi. Alla är vi mer eller mindre informerade och kunniga om vad vi väljer att köpa.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Med lanseringen av Iphone 13 pressar sig Apple precis förbi Xiaomi, som trillar tillbaka till tredje plats.

Läs hela artikeln här

Hade inte köpt en Apple telefon om de så vore de enda märket på marknaden...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det här med att köpa svindyra mobiler….va får man för fördelar med en topplur som man inte får med en budgetlur?

Själv är jag väldigt nöjd med min Xiaomi mi A2 o när den lägger av ska ja kolla på nyare Xiaomi, Oppo, Vivo o andra kina-lurar. Känner att pris/prestanda är totalt oslagbart!

Skrivet av Stan Carley:

Är dom inte störst?
Känns som att alla jag känner ständigt vill berätta att dom använder en iPhone, men bara näst störst det var udda.

Är dem du känner 14 år? Ingen ja känner har någonsin skrytit om sin mobil.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]