Alderlake 12900, vilka minnen tänker ni satsa på?

Permalänk
Medlem

Alderlake 12900, vilka minnen tänker ni satsa på?

Jag vet att det är tidigt men jag är ändå intresserad att höra åsikter gällande detta. Eftersom alderlake kommer komma med stöd för både DDR4 och DDR5 så finns det såklart fördelar och nackdelar med båda plattformarna. Det jag tänker är att om man är en normal data-användare som kör lite rendering, gaming osv så kommer man få ut mycket mer prestanda genom att köpa 4000mhz ddr4 minnen med låg latency istället för att köpa 5000mhz+ hög latency ddr5 minnen?

Givet med tiden kommer DDR5 dra om DDR4 på alla plan men när det gäller releasen i november så måste det ju vara korkat att köpa ddr5 om man inte specfikt usecase där bandbredd till minnesbanken är viktigare än accesstiderna?

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det handlar ju också om vilka moderkort som släpps. Vad jag sett av det som läckts hittills så kommer ju DDR4 Z690 moderkorten bara vara budget moderkort. Om man inte är ute efter efter ett sånt så är nog valet redan klart.

Jag är inte så intresserad av Alderlake men jag skulle låta moderkorts valet styra om det blir DDR4 eller DDR5.

Sen vet ju inte än heller vad prestanda vinsten skulle vara om man överklockar DDR5.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen satsa på G.SKILL Z5 6400 för smaktest av framtiden.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se överklockningsresultat för DDR5. Bara för att JEDEC-specifikationen har hög latens behöver inte det innebära att vissa minneskretsar inte kan vara bättre.

Om det går att få tag på DDR5-4800+ med omkring CL20 och rimliga timings för de andra värdena skulle jag nog köra på det, förutsatt att det inte blir för mycket dyrare än DDR4. Jag minns själv när Skylake släpptes. Gick att köpa DDR3-2400 11-13-13 för mindre än DDR4-2133 13-15-15, och då var självklart DDR3-minnet snabbare. Förstår inte varför så många ändå köpte DDR4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag tänker att det handlar ju också om vilka moderkort som släpps. Vad jag sett av det som läckts hittills så kommer ju DDR4 Z690 moderkorten bara vara budget moderkort. Om man inte är ute efter efter ett sånt så är nog valet redan klart.

Om ryktena stämmer så är det ändå anmärkningsvärt många DDR4-moderkort som kommer, långt fler än moderkort som använt den gamla standarden vid tidigare DDR-skiften. Det skulle kunna peka på att DDR5 till en början kommer bli väldigt dyrt och kanske begränsat till den övre entusiastmarknaden.

Men i alla fall övergången från DDR3 till DDR4 var väl lite samma sak, där DDR4 först introducerades på HEDT-marknaden och senare, när priserna gått ner, på konsumentmarknaden. Många som körde HEDT på den tiden har nog gått över till vanliga konsumentprocessorer allt eftersom de fått fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/bqgqI60cNEI

Kommer antagligen satsa på G.SKILL Z5 6400 för smaktest av framtiden.

Intressant, frågan är hur länge man får vänta innan man kan lägga vantarna på dessa, om de finns på releasedagen så kanske de är intressant men något säger mig att det kommer dröja månader innan de når svenska marknaden efter alder lake release

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gambit_2K:

Jag tänker att det handlar ju också om vilka moderkort som släpps. Vad jag sett av det som läckts hittills så kommer ju DDR4 Z690 moderkorten bara vara budget moderkort. Om man inte är ute efter efter ett sånt så är nog valet redan klart.

Jag är inte så intresserad av Alderlake men jag skulle låta moderkorts valet styra om det blir DDR4 eller DDR5.

Sen vet ju inte än heller vad prestanda vinsten skulle vara om man överklockar DDR5.

Kollar man på ASUS lineup skulle jag inte kalla cut-of där man kör DDR4 för "budget", är snarare de med DDR5 som är modeller som kostar en rejäl slant. *

Detta ska vara deras initiala line-up

  • ASUS ROG Maximus Z690 Extreme—DDR5

  • ASUS ROG Maximus Z690 Formula—DDR5

  • ASUS ROG Maximus Z690 Hero—DDR5

  • ASUS ProArt Z690 Creator 10G—DDR5

  • ASUS Prime Z690-A—DDR5

  • ASUS Prime Z690-P—DDR5

  • ASUS Prime Z690-V—DDR5

  • ASUS ROG Strix Z690-A Gaming D4—DDR4

  • ASUS ROG Strix Z690-E Gaming D4—DDR4

  • ASUS ROG Strix Z690-F Gaming D4—DDR4

  • ASUS TUF Gaming Z690-Plus D4—DDR4

  • ASUS Prime Z690-A D4—DDR4

  • ASUS Prime Z690M-Plus D4—DDR4

  • ASUS Prime Z690-P D4—DDR4

  • ASUS Prime Z690-V D4—DDR4

  • ASUS Prime Z690-V-SI-D4—DDR4

Gissar att vi kommer se något liknande från andra tillverkare. Givet att ASUS enbart kör DDR5 på den övre delen är nog en indikation på att DDR5 kommer kosta en slant!

Såg en notis om att NewEgg hade ett par 16 GB DDR5-4800 (så 32 GB totalt) upp på sidan för $450 USD. Kanske sjunker något efter den "officiella" releasen, men lär kosta en del.

En viktig del av testerna av Alder Lake S kommer vara att visa på effekten (eller eventuellt brist på effekt) av att köra DDR5 mot DDR4. DDR5 är speciellt, det är den största förändring av RAM-standarden sedan introduktionen av DDR1. Så någon skillnad är att vänta, men i nuläget svårt att exakt veta hur stor den kan tänkas vara och vilka applikationer som påverkas mest.

Lär skaffa någon Alder Lake plattform relativt omgående, men är då primärt ute efter CPU-delen och lär välja DDR4 om det inte visar sig att DDR5 ger en relevant boost i "mina" fall (som primärt inte är spel).

Fast jag är kanske helt fel referens för just moderkort. Har aldrig sett poängen med att spendera massa på moderkortet, kör ett av de billigaste B350 moderkorten till min 3900X (och det fungerar än, den trots att den datorn gick 24/7 fram till i våras men sedan fick bli en "vanlig" desktop) samt kör ett ASUS ROG Strix B550 till min 5950X (som också har ett 3090 och 128 GB RAM). Ser inte mervärdet i att lägga massor på moderkortet.

*
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Intressant, frågan är hur länge man får vänta innan man kan lägga vantarna på dessa, om de finns på releasedagen så kanske de är intressant men något säger mig att det kommer dröja månader innan de når svenska marknaden efter alder lake release

Jag hoppas såklart att de kommer finnas vid Intels release så de går att matcha, annars får ett bygge helt enkelt vänta lite. Om de går att få tag i inom rimlig tid det vill säga. Annars kanske något enklare får ta plats först för att bytas ut senare när bättre minnen finns att tillgå ändå.

Skrivet av Yoshman:

  • ASUS Prime Z690-A—DDR5

  • ASUS Prime Z690-P—DDR5

  • ASUS Prime Z690-V—DDR5

Gissar att vi kommer se något liknande från andra tillverkare. Givet att ASUS enbart kör DDR5 på den övre delen är nog en indikation på att DDR5 kommer kosta en slant!

Nu är väl Prime-serien knappast känt som deras premium-utbud, utan de är väl närmast budget-utbud du kommer från dem (följt av deras gaming-serie TUF) så även om du vill bygga med DDR5 från dag ett kommer du nog kunna komma undan lindrigt ändå.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Levandebild:

Nu är väl Prime-serien knappast känt som deras premium-utbud, utan de är väl närmast budget-utbud du kommer från dem (följt av deras gaming-serie TUF) så även om du vill bygga med DDR5 från dag ett kommer du nog kunna komma undan lindrigt ändå.

Helt sant, blandade ihop det med Strix (p.g.a intresse för moderkort har jag inte superkoll på namnen). Tror det blev ett Strix för egen del då jag ville ha inbyggt 2,5 Gbit/s NIC samt Wifi6 stöd, numera hittar man väl det redan på TUF?

Så med andra ord finns både budget och high:er end av både DDR4 och DDR5! De absolut mest påkostade korten kanske kommer enbart med DDR5.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Helt sant, blandade ihop det med Strix (p.g.a intresse för moderkort har jag inte superkoll på namnen). Tror det blev ett Strix för egen del då jag ville ha inbyggt 2,5 Gbit/s NIC samt Wifi6 stöd, numera hittar man väl det redan på TUF?

Så med andra ord finns både budget och high:er end av både DDR4 och DDR5! De absolut mest påkostade korten kanske kommer enbart med DDR5.

Strix går dock under deras gaming-label ROG (Republic of Gamers) och inget eget - vilket kan hjälpa till att hålla isär dem
Personligen funderar jag på ett ProArt-kort från ASUS, som lär komma bestyckat med 10gb och Wi-fi6E precis som på X570-kortet!
Vill du snåla in lite tror jag absolut TUF-korten har de funktionerna.

Permalänk

Jag tänker ej köpa Alderlake i början. Av den anledningen att jag ej är i panik och det är bättre att vänta om man kan.
Jag skulle gissa att en majoritet av de som utrustar den med ddr4 minne, redan har ddr4 minne från deras föregående dator och då blir ddr4 lösningen betydligt billigare.
Men att köpa en ddr4 bestyckad dator när ddr5 har funnits ett litet tag(beprövad), så får ddr4 lösningen för mig vara betydligt billigare även om prestandan är identisk. -Vad detta betydligt billigare och vad som räknas som identisk prestanda är kan diskutera.
Men ta en komplett dator exklusive skärm för 20 000kr. Om den presterar exakt detsamma med ddr4 som ddr5, så är en tusenlapp billigare inte värt ddr4 tycker jag. Men vi börjar närma oss gränsen där säkert fler hade valt ddr4.

Förtydligande: En ddr4 lösning borde i framtiden bli en sämre lösning för kommande minnen, sämre utbyggnad etc. De gamla ddr5 minerna borde ha längre praktisk livslängd etc än ddr4. Så det finns fördelar med ddr5 även om prestandan skulle vara identisk. De absolut första ddr5 minnena vill jag dock inte ens ha, jag vill ha beprövade saker.

Permalänk
Medlem

Skulle A-L vara mycket snabbare med DDR4 än min 11900KF så blir det att byta enbart mobo och cpu.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Helt sant, blandade ihop det med Strix (p.g.a intresse för moderkort har jag inte superkoll på namnen). Tror det blev ett Strix för egen del då jag ville ha inbyggt 2,5 Gbit/s NIC samt Wifi6 stöd, numera hittar man väl det redan på TUF?

Jepp, har båda två på mitt TUF B550M-Plus.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Var en bra artikel för ett par månader sedan. https://www.sweclockers.com/nyhet/32159-ddr5-minne-vanligare-...

2-3 år, sedan väntas DDR5 vara majoriteten av sålda minnen och som där runt bör "v2" av Alder Lake komma ut. Möjligen nya "Sandy Bridge".

Är nog väldigt få vanliga användare som DDR5 ger en prestandaboost för i början så dessa 2-3 är nog det minsta merparten bör vänta.

Permalänk
Medlem

Viktigt blir ju att få klarhet i vilken hastighet man kan ligga kvar på Gear 1, dvs 1:1 med minneskontrollern. Ser ju ut som Intel kommer med de högsta minneslatenserna på länge, som tidigare varit en USP för Intel vs AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Viktigt blir ju att få klarhet i vilken hastighet man kan ligga kvar på Gear 1, dvs 1:1 med minneskontrollern. Ser ju ut som Intel kommer med de högsta minneslatenserna på länge, som tidigare varit en USP för Intel vs AMD.

Såg denna läcka (tas med ett lastbilsflak salt):
https://www.notebookcheck.net/Chinese-leaker-makes-wild-claim...

Saxat från artikeln:

"DDR4 optimization is not really that good on the Alder Lake platform. DDR4 can run in Gear 1 at DDR4-3600 specs by default, but increasing the Uncore voltage only bumps speeds up to DDR4-3866. Intel still does not take advantage of the top B-dies for DDR4, and it feels like DDR5 usage is favored. Still the DDR5 memory controller is not really that optimized either. DDR5 RAM runs in Gear 2 by default, and the performance does not seem better compared to DDR4 unless the RAM is overclocked to DDR5-8000+ specs. There is a Gear 4 mode as well, but this is for DDR5-10000 specs and above."

Samt:
"Tying with the previous point, latency on the DDR5 RAM is said to be around 40% higher even when running at the same frequency and same CL specs as a DDR4 kit. The poster seems to be suggesting that the default DDR5-4800 RAM specs are not faster than the DDR4-3600, but we know prices for the DDR5 kits are almost three times higher than the DDR4 ones, based on Newegg listings"

Om detta stämmer så är det förmodligen bästa för spelande DDR4-3800 och därefter tighta till timings så mycket som det bara går.

Permalänk
Medlem

För den som verkligen inte vill ha AMD och behöver köpa nytt blir det lite svårt att välja.
För alla andra är det bara att vänta och se tester, se vilka minnen och moderkort som kommer och vad kalaset kommer att kosta.
Det är alltid skit att BEHÖVA nytt system mitt i ett generationsbyte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Såg denna läcka (tas med ett lastbilsflak salt):
https://www.notebookcheck.net/Chinese-leaker-makes-wild-claim...

Saxat från artikeln:

"DDR4 optimization is not really that good on the Alder Lake platform. DDR4 can run in Gear 1 at DDR4-3600 specs by default, but increasing the Uncore voltage only bumps speeds up to DDR4-3866. Intel still does not take advantage of the top B-dies for DDR4, and it feels like DDR5 usage is favored. Still the DDR5 memory controller is not really that optimized either. DDR5 RAM runs in Gear 2 by default, and the performance does not seem better compared to DDR4 unless the RAM is overclocked to DDR5-8000+ specs. There is a Gear 4 mode as well, but this is for DDR5-10000 specs and above."

Samt:
"Tying with the previous point, latency on the DDR5 RAM is said to be around 40% higher even when running at the same frequency and same CL specs as a DDR4 kit. The poster seems to be suggesting that the default DDR5-4800 RAM specs are not faster than the DDR4-3600, but we know prices for the DDR5 kits are almost three times higher than the DDR4 ones, based on Newegg listings"

Om detta stämmer så är det förmodligen bästa för spelande DDR4-3800 och därefter tighta till timings så mycket som det bara går.

Intressant! Jag som brukar multitaska work och gaming, typ ha ett spel öppet och samtidigt rendera en video eller göra något som är mer krävande i bakrunden blir ju inge vidare taggad av:

"Moreover, games running in Windows 11 will disable the small cores, granting exclusive L3 cache access to the big cores." Betyder detta att annat workflow i bakrunden kan använda små kärnor eller är de disabled för hela os'et? Nåväl, känns som många bollar i luften för intel, mycket som ska funka för att detta ska lira. Vågat den som hoppar huvudet först i denna release känner jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Intressant! Jag som brukar multitaska work och gaming, typ ha ett spel öppet och samtidigt rendera en video eller göra något som är mer krävande i bakrunden blir ju inge vidare taggad av:

"Moreover, games running in Windows 11 will disable the small cores, granting exclusive L3 cache access to the big cores." Betyder detta att annat workflow i bakrunden kan använda små kärnor eller är de disabled för hela os'et? Nåväl, känns som många bollar i luften för intel, mycket som ska funka för att detta ska lira. Vågat den som hoppar huvudet först i denna release känner jag

Varför kör du Intel om det är så du vanligtvis använder datorn? AMD med deras Threadripper vore perfekt för dig.
En genuin undran

Samt att det borde komma en fix om så från tredjepart om det stämmer med "disabled"

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför kör du Intel om det är så du vanligtvis använder datorn? AMD med deras Threadripper vore perfekt för dig.
En genuin undran

Samt att det borde komma en fix om så från tredjepart om det stämmer med "disabled"

Tror inte jag nämnt någonstans att jag har en intel, just nu kör jag en 5950x överklockad så gått det går, funkar prima men ändå intresserad av vad intel pysslar med! Funtade på en threadripper men 5950x kändes helt ok pga 32 threads för mitt jobb och lite gaming, den har helt okej single thread performance efter lite curve optimizer, runt 700 single och 13400 multi (cpu-z minns inte de andra bench)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Tror inte jag nämnt någonstans att jag har en intel, just nu kör jag en 5950x överklockad så gått det går, funkar prima men ändå intresserad av vad intel pysslar med! Funtade på en threadripper men 5950x kändes helt ok pga 32 threads för mitt jobb och lite gaming, den har helt okej single thread performance efter lite curve optimizer, runt 700 single och 13400 multi (cpu-z minns inte de andra bench)

Det har du rätt i. Jag läste lite väl snabbt och slarvigt
5950x är ett monster. Ett fint monster ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Såg denna tråden först nu så repostar det jag skrev kopplat till nyhetstråden för AL:https://www.sweclockers.com/forum/post/19318556
Appropå DDR5 - Är det någon här som har koll på hur läget ser ut?
Är det mer på ingång och är det bättre specs på g inom kort?
Finns pressreleaser som skvallrar om bra mycket högre frekvenser likt denna: https://videocardz.com/press-release/g-skill-reaches-new-extreme-speed-at-ddr5-6800-with-trident-z5

Är det någon som har lyckats hitta fetare än 5600 på proshop igår? Den är förövrigt säljstoppad vad det verkar.

länkfix
Permalänk
Medlem

Som det ser ut just nu så är största delen av 4800-5200 stickorna Micron, och Micron verkar suga (klockas max 5400-5600, svårt att få ner subtimings). G.skills 5600 CL40 är enligt QVL-listorna (Asus, MSI) Hynix, och 5600 CL36 är Samsung.

Har läst att Hynix är den bästa för höga frekvenser medan Samsung är bäst för tajtaste timings. Men vi är ju väldigt tidigt inne i DDR5-epoken och det är ju inte så många som har fått tag på bra stickor ännu.

Just nu finns det nästan inget i lager någonstans, och det som finns är skräp-Micron. Själv väntar jag på snäppet bättre stickor (5600-6400, CL36-CL40, nånstans i den klassen) och köper sedan. Detta lär ska ske inom november månad om man utgår ifrån vad G.skill har sagt till media.

Min 12900K och Maximus Hero ska dyka upp imorgon, och Arctic LGA1700 mounten dyker kanske upp i början av nästa vecka. Själv utgick jag ifrån att moderkortet inte skulle dyka upp förrän slutet av november, så jag hade redan förberett mig att vänta. Jag tror då jag öppnar paketet imorgon att jag blir allt mer otålig

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Medlem

Vart fanken får jag tag på ett Z690 M-ITX mobo med DDR-4 minnen?