Köpa iphone 13 från tradera

Permalänk
Medlem

Köpa iphone 13 från tradera

Vad bör man tänka på? Jag är ute efter en ny telefon men är osäker om man borde köpa en ny eller hitta något på tradera. Är sugen på en ny iphone 13, hittade den här men hur vet man om den är riktig?

Permalänk
Medlem

Hej
Användaren har varit reggad sedan 2009, 250 omdömen endast 2 negativa, egentagna bilder. ( jag har själv varit på Tradera sedan 2009 och har följt ovanstående tips och har inte blivit blåst ännu), Inte haft långt uppehåll (kan vara tecken på kapat konto)
PS Finns ju köparskydd

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dwadw:

Vad bör man tänka på? Jag är ute efter en ny telefon men är osäker om man borde köpa en ny eller hitta något på tradera. Är sugen på en ny iphone 13, hittade den här men hur vet man om den är riktig?

Magkänslan säger att en helt ny och nylanserad produkt som säljs för 20%30% lägre än nypris inte är helt ren.
Kan vara en produkt som köpts ut på faktura/delbetalning som sedan inte betalas. Då kan operatören spärra IMEI och göra mobilen oanvändbar.

Kan även vara en produkt som köpts av ett bolag och säljs på privatmarknaden för att få ut stålar ur bolaget. Är ju en form av skattefuskande i grund och botten.

Och som alltid, Om det verkar vara för bra för att vara sant...

förtydligade språk, feltänk med pris, korrekt procentsats
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ingen skillnad på iPhone och annan ny teknikpryl. Första frågan jag ställer mig på en sådan ny mobil är varför den säljs? Hade det varit en iPhone 12, så kan det vara en person som vill ha det senaste. Men här så byter personen ifrån en iPhone 13 till en iPhone 13 max eller vad? Så varningsklockor ringer redan för mig.

Och då får man kolla in omdöme och försöka bilda sig en uppfattning. I slutändan handlar det om hur mycket man sparar, liksom blir mobilen bara 20% billigare än en ny, så hade jag valt en ny med alla fördelar en ny telefon har.

*edit*
Det var köp nu och inte startpris. Det är ju konstigt på hur många sätt som helst. till att börja med så hade säkerligen mobilen gått i högre pris med budgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Magkänslan säger att en helt ny och nylanserad produkt som säljs för 30% inte är helt ren.
Kan vara en produkt som köpts ut på faktura/delbetalning som sedan inte betalas. Då kan operatören spärra IMEI och göra mobilen oanvändbar.

Kan även vara en produkt som köpts av ett bolag och säljs på privatmarknaden för att få ut stålar ur bolaget. Är ju en form av skattefuskande i grund och botten.

Och som alltid, Om det verkar vara för bra för att vara sant...

Håller nog med, visste inte att priset avvek så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

Hej
Användaren har varit reggad sedan 2009, 250 omdömen endast 2 negativa, egentagna bilder. ( jag har själv varit på Tradera sedan 2009 och har följt ovanstående tips och har inte blivit blåst ännu), Inte haft långt uppehåll (kan vara tecken på kapat konto)
PS Finns ju köparskydd

Skrivet av DavidtheDoom:

Magkänslan säger att en helt ny och nylanserad produkt som säljs för 30% inte är helt ren.
Kan vara en produkt som köpts ut på faktura/delbetalning som sedan inte betalas. Då kan operatören spärra IMEI och göra mobilen oanvändbar.

Kan även vara en produkt som köpts av ett bolag och säljs på privatmarknaden för att få ut stålar ur bolaget. Är ju en form av skattefuskande i grund och botten.

Och som alltid, Om det verkar vara för bra för att vara sant...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ingen skillnad på iPhone och annan ny teknikpryl. Första frågan jag ställer mig på en sådan ny mobil är varför den säljs? Hade det varit en iPhone 12, så kan det vara en person som vill ha det senaste. Men här så byter personen ifrån en iPhone 13 till en iPhone 13 max eller vad? Så varningsklockor ringer redan för mig.

Och då får man kolla in omdöme och försöka bilda sig en uppfattning. I slutändan handlar det om hur mycket man sparar, liksom blir mobilen bara 20% billigare än en ny, så hade jag valt en ny med alla fördelar en ny telefon har.

*edit*
Det var köp nu och inte startpris. Det är ju konstigt på hur många sätt som helst. till att börja med så hade säkerligen mobilen gått i högre pris med budgivning.

Frågade varför han sålde telefonen och fick svar med "Har redan en och fick denna när jag förlängde mitt privata abbonemang".

Man kanske borde köpa en ny iphone 13 mini istället? Är rätt osäker..

Permalänk
Medlem

Om man ha minsta tvivel är det bättre att kliva åt sidan och låta bli enligt mig.
Hade en incident med en säljare på Discogs nyligen som gjort mig lite shady och nervös, dock för ett betydligt lägre belopp. Dryga 500-hundringen. Han påstod sig nämligen vara tvungen att åka iväg akut och kom konstant med samma anledning. Tills han till slut skickade varorna efter 17 arbetsdagar, varvid jag har fått trackingnr och dylikt. Räknat i samtliga dagar vet jag inte vad det blev.
Men...att ha just den där oroliga känslan om man blivit scammad eller ej är inte rolig. Nu har det dock löst sig för mig och paketet är på väg, han sade säkert sanningen hela tiden. Men som köpare så blir man mer och mer orolig för varje dag och ursäkt som går.§
Låter det för bra att vara sant...
Vid såna här stora siffor skulle jag aldrig handla second hand, undantag bil och liknande dock.
Hur mycket begär han för telefonen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dwadw:

Vad bör man tänka på? Jag är ute efter en ny telefon men är osäker om man borde köpa en ny eller hitta något på tradera. Är sugen på en ny iphone 13, hittade den här men hur vet man om den är riktig?

är ju näst in till supersäkert, personen har ju 5stjärnor och hundratals omdömen. Bara shoppa loss.. Kör Paypal med köparskydd. Easy peasy-.