Alternativ till Ubiquiti för hemmiljö

Permalänk
Medlem

Alternativ till Ubiquiti för hemmiljö

Hej!

Jag ska köpa nätverksutrustning till mitt hus.
Hade först tänkt mig något i den här stilen:

Inköpslista

Jag får ut ca 970Mbit/s från min uppkoppling.
Ju mer jag tänker på det så känns det dumt att bygga en miljö runt just USGn som känns ganska utdaterad.

Vad skulle vara ett bra likvärdigt alternativ från en annan tillverkare?

Har ett 10” rackskåp med 8 patchade uttag så minst 12 portars switch så att jag kan ha lite servrar och annat i skåpet. Därför är också 19” grejer inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Brandväg kan jag rekommendera Mikrotik eller Teklager. UniFi har haft mycket problem angående brandvägg sista tiden. Känner många som håller på att sälja deras UDM Pro.

Bra alternativ till ubiquiti tycker jag:
https://www.dustinhome.se/product/5011251434/rb5009ugsin-heav...

Om man vill ha nått ännu mer avancerad:
https://teklager.se/en/products/routers/

Permalänk
Medlem

Jag kör personligen pfSense på en MicroServer Gen 10 Plus och de fungerar riktigt fint med min 1000/1000 lina ifrån Telia.

Du har ju också Netgate 6100 som verakar vara intressant, har dock personligen inte testat denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Brandväg kan jag rekommendera Mikrotik eller Teklager. UniFi har haft mycket problem angående brandvägg sista tiden. Känner många som håller på att sälja deras UDM Pro.

Bra alternativ till ubiquiti tycker jag:
https://www.dustinhome.se/product/5011251434/rb5009ugsin-heav...

Om man vill ha nått ännu mer avancerad:
https://teklager.se/en/products/routers/

+1 på Mikrotik, sjukt prisvärda grejer. RouterOS har det mesta man vill ha, dock inte lika lättnavigerat som vissa andra grejer men finns mycket bra dokumentation. Rekommenderar Winbox för konf.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med pfSense, väldigt stabilt och bra hastigheter (beroende på nätverkskort du väljer).

Permalänk
Medlem

Alltid när det gäller nätverk (även om just nätverks-produkterna bara är för hem/SB) Synology.

Permalänk
Medlem

Kör själv en Mikrotik CRS112 + hEX-S i ett 10"-skåp.

Permalänk
Medlem

Mikrotik! Kör själv det i hela nätet hemma, 10 Gbit överallt utom till mina AP.

Core Switch:

https://mikrotik.com/product/crs328_24p_4s_rm

Access Switchar:

https://mikrotik.com/product/css610_8g_2s_in

Access Points:

https://mikrotik.com/product/cap_ac

DAC:ar, fiberkabel och transivers:

https://fs.com

Router: Pfsense

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jag hade skippat både USG och Cloudkey och kört nån slags pf-sence box. Ska du ändå ha nån server där kan du köra unifi på den istället, antagligen har du inget behov av att ha den igång hela tiden ändå.

https://protectli.com/

typ nåt sånt eller en router från Netgate.

https://www.netgate.com/

edit:

När det gäller frågan om du ska köpa en USG eller nåt annat handlar det mer om hur du ska använda den, ska du börja göra avancerade saker på den så är en pf-sence att föredra annars så ska USG klara en gigabit lina vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Mikrotik! Kör själv det i hela nätet hemma, 10 Gbit överallt utom till mina AP.

Core Switch:

https://mikrotik.com/product/crs328_24p_4s_rm

Access Switchar:

https://mikrotik.com/product/css610_8g_2s_in

Access Points:

https://mikrotik.com/product/cap_ac

DAC:ar, fiberkabel och transivers:

https://fs.com

Router: Pfsense

Hade samma fundering som Poccis och tänkte fråga dig om Microtik AP:n. Är den beroende av något program för att kunna lira? Läste lite om den och fattade det som att den inte är beroende av något program som Unifi´s AP:ar är, utan kör RouterOS direkt i AP:n. Vore smutt att slippa mjukvaran till Unifi.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Crosstalk Solutions gjorde förra veckan en video som går igenom det här.

https://youtu.be/xykFaoOSREg

För enkelt hemmabruk så rekommenderar han en Unifi Dream Machine, eventuellt med en extra accesspunkt eller switch.

För avancerat hemmabruk så rekommenderar han en Unifi switch och accesspunkt men att du använder en Netgate 2100 (pfSense) som router. Jag har själv bytt ut min router men jag valde Netgate 3100 för att vara lite mer framtidssäker med eventuell gigabit uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Hade samma fundering som Poccis och tänkte fråga dig om Microtik AP:n. Är den beroende av något program för att kunna lira? Läste lite om den och fattade det som att den inte är beroende av något program som Unifi´s AP:ar är, utan kör RouterOS direkt i AP:n. Vore smutt att slippa mjukvaran till Unifi.

Man använder sig utav WinBox för att konfigurera.

Skrivet av kalle-anka:

Crosstalk Solutions gjorde förra veckan en video som går igenom det här.

https://youtu.be/xykFaoOSREg

För enkelt hemmabruk så rekommenderar han en Unifi Dream Machine, eventuellt med en extra accesspunkt eller switch.

För avancerat hemmabruk så rekommenderar han en Unifi switch och accesspunkt men att du använder en Netgate 2100 (pfSense) som router. Jag har själv bytt ut min router men jag valde Netgate 3100 för att vara lite mer framtidssäker med eventuell gigabit uppkoppling.

Crosstalk pratar bara fint om UniFi och har i princip bara videos om / från Ubiquiti.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Man använder sig utav WinBox för att konfigurera.

Toppen. Ska definitivt kika närmare på Mikrotiken då. Tackar!

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Toppen. Ska definitivt kika närmare på Mikrotiken då. Tackar!

Ja det är och rekommendera, finns massa på tuben om Mikrotik och WinBox.

Det som är mest drygt med Unifi är att man är tvungen att ha en controller eller konfig på en maskin för att få det att funka, skulle din maskin rasa eller behövas installeras om så var det kört (vet ej hur det är nu dock).

Mikrotik kan man köra både SwitchOS och RouterOS hur man vill, att uppdatera firmware gör man on-the-fly utan att reboota. Gjorde det nyss på mina hemma utan att tappa uptime.

Plus är att man får så jäkla mkt mer för pengarna jämfört med Unifi.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Ja det är och rekommendera, finns massa på tuben om Mikrotik och WinBox.

Det som är mest drygt med Unifi är att man är tvungen att ha en controller eller konfig på en maskin för att få det att funka, skulle din maskin rasa eller behövas installeras om så var det kört (vet ej hur det är nu dock).

Mikrotik kan man köra både SwitchOS och RouterOS hur man vill, att uppdatera firmware gör man on-the-fly utan att reboota. Gjorde det nyss på mina hemma utan att tappa uptime.

Plus är att man får så jäkla mkt mer för pengarna jämfört med Unifi.

Precis min tanke - jag vill komma ifrån controllern. För mina behov så fyller controllern ingen funktion.
Minns jag rätt så behövs en backup av controllerns config för att återställa vid krasch eller dylikt.

Priset på AP:n var också helt okej, låg ju området ~800kr.
Totalt sett i jämförelse med Ubiquiti så är det fördel Mikrotik för mig så här långt *fingret hovrar på köp-knappen*

Tack för informationen - det var uppskattat!

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Mikrotik är nog bäst vad gäller pris / prestanda för avancerad utrustning som kan användas i små nät. Betydligt bättre än Ubiuqiti på just routers. Däremot är Ubiquiti bättre vad gäller just AP, trådlösa länkar etc. Enklare att använda och fungerar bra. Nu har Mikrotik dessa prylar också men från början var det endast routers som var deras grej om jag inte minns fel.

Tyvärr kräver Mikrotik en hel del kunskaper om nätverk och kan vara ganska krångliga att konfigurera. Det är inte lätt jämfört med många andra prylar. Sedan kanske man ska fråga sig om man verkligen behöver använda sig av en avancerad router. I dagens läge så har prestanda på typ Netgear och andra typ "gaming" routers / brandväggar blivit riktigt bra. Man får ganska hög fart och flertalet grejer har numera ofta dual-core eller quad-core cpus för att få bra hastighet. Stabilt är det också så man ska inte alltid bara hoppa på mer avancerad utrustning i tron om att det automatiskt är bättre.

Det jag uppskattar mest med Miktorik är att dom i stort sett fortfarande kör samma Winbox (GUI) till sina system som dom hade från börjar eller bra långt tillbaka i tiden. Det gör att man lätt hittar och känner sig hemma oavsett vilken produkt man kör. Dom fokuserar mer på att fixa problem i RouterOS etc. och inte på att hela tiden ändra GUI. Sedan är det ju såklart trevligt att prylarna är billiga jämfört med andra svindyra märken för stackars hemanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Mikrotik är nog bäst vad gäller pris / prestanda för avancerad utrustning som kan användas i små nät. Betydligt bättre än Ubiuqiti på just routers. Däremot är Ubiquiti bättre vad gäller just AP, trådlösa länkar etc. Enklare att använda och fungerar bra. Nu har Mikrotik dessa prylar också men från början var det endast routers som var deras grej om jag inte minns fel.

Tyvärr kräver Mikrotik en hel del kunskaper om nätverk och kan vara ganska krångliga att konfigurera. Det är inte lätt jämfört med många andra prylar. Sedan kanske man ska fråga sig om man verkligen behöver använda sig av en avancerad router. I dagens läge så har prestanda på typ Netgear och andra typ "gaming" routers / brandväggar blivit riktigt bra. Man får ganska hög fart och flertalet grejer har numera ofta dual-core eller quad-core cpus för att få bra hastighet. Stabilt är det också så man ska inte alltid bara hoppa på mer avancerad utrustning i tron om att det automatiskt är bättre.

Det jag uppskattar mest med Miktorik är att dom i stort sett fortfarande kör samma Winbox (GUI) till sina system som dom hade från börjar eller bra långt tillbaka i tiden. Det gör att man lätt hittar och känner sig hemma oavsett vilken produkt man kör. Dom fokuserar mer på att fixa problem i RouterOS etc. och inte på att hela tiden ändra GUI. Sedan är det ju såklart trevligt att prylarna är billiga jämfört med andra svindyra märken för stackars hemanvändare.

Intressant. Håller på och försöker bilda mig en uppfattning om en AP från Ubiquiti respektive MikroTik skulle vara likvärdiga i prestanda, räckvidd och liknande. Jag har inga skyhöga krav, utan trivs bra med upplägget separat router med tillhörande AP. Det har funkat riktigt bra under de år jag haft sakerna. Samtidigt så tycker jag det är kul att testa lite nya saker också

Och som du sa om MikroTik och Winbox så är det milsvidd skillnad i GUI:et i jämförelse med Ubiquiti och hur otroligt mycket mer alternativ MikroTik hade. Det kan lätt skrämma bort den ovana användaren.
Jag ska forska vidare på saken och se vad jag landar i.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

TP-link har ju sitt Omada-system med ett upplägg som påminner mycket om Unifi. Har inte testat själv.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Intressant. Håller på och försöker bilda mig en uppfattning om en AP från Ubiquiti respektive MikroTik skulle vara likvärdiga i prestanda, räckvidd och liknande. Jag har inga skyhöga krav, utan trivs bra med upplägget separat router med tillhörande AP. Det har funkat riktigt bra under de år jag haft sakerna. Samtidigt så tycker jag det är kul att testa lite nya saker också

Och som du sa om MikroTik och Winbox så är det milsvidd skillnad i GUI:et i jämförelse med Ubiquiti och hur otroligt mycket mer alternativ MikroTik hade. Det kan lätt skrämma bort den ovana användaren.
Jag ska forska vidare på saken och se vad jag landar i.

Tyvärr haltar Mikrotik lite på Wifi-sidan. De har inte hängt med riktigt med allt med "Wave2" och allt vad det heter, ännu mindre Wifi6. Ubiquiti spöar med sannolikhet när det kommer till WiFi-prestanda. Men pålitliga och konfigurerbara, och det är vad jag behöver.

Själv kör jag inte Winbox (kör Windows) utan klarar mig fint med deras WebUI och utomordentliga trevliga CLI.

Permalänk
Medlem

Wendell från Level1techs gjorde några videos om EnGenius för snart ett år sen, kan vara värt att titta på dem kanske

Permalänk
Medlem

@Farsan Baloo, tja. Det jag tycker är drygt med Mikrotik vad gäller själva WiFi och dedikerade APs är att det fortfarande är RouterOS i dessa enheter. Jag förstår varför man gör så för man vill inte ha en massa olika firmwares etc att underhålla utan vill ha ett operativ som funkar på alla enheter.

Det dom missade (anser jag) är att dom istället skulle kört med ett filter man kunde aktivera ovanpå själva Router OS och på så vis kunna dölja alla funktioner som inte är relevant eller inte ska användas när man bara vill köra en ren accesspunkt etc. Eller sett till så att alla funktioner som inte stöds på just den APn du använder är disabled, alltså finns där man kan inte användas, kan inte klickas på etc. Och sedan som @maDa säger så har dom inte riktigt hängt med. Ubiquiti är definitivt enklare att använda och större på WiFi sidan än vad Mikrotik är. Och så länge man inte behöver använda special funktioner etc. då är Ubiquiti utmärkt. Stabilt, enkelt konfigurera och funkar bra.

Har kört min enkla punkt till punk länk nu i många år, Ubiquiti mini paraboler. Bra fart, inga störningar och bara funkar. Men det är ju i stort sett bara en enkel länk, den gör ju inget annat än att bära trafiken trådlöst. Det funkar dock otroligt bra. Det syns tydligt att de personer som har mest problem med Ubiquiti försöker använda eller vill använda mycket avancerade funktioner. Eller att dom till köra punkt till multipukt osv. Fast det behöver ju inte vara Ubiquitis fel det kan ju också vara klantiga användare eller folk som gör fel och så bara klagar dom.

@HappyPie, jo EnGenius är inte fy skam och även TP-link har prylar numera. Tänkte använda dessa prylar för trådlös länk innan någon annan redan hade skaffat Ubiquiti grejerna så då blev det helt enkelt Ubiquiti som fick sköta länken.

Har kört Zyxel brandväggar också i många år. Man förlorar en hel del i prestanda och en del funktioner finns inte tillgängliga. Sedan är dom inte billiga men dom funkar bra och är riktigt stabila. Jag gick sedan över till Mikrotik för jag tyckte att hårdvaran från Zyxel kostade för mycket pengar för enkel hemanvändning. Det är inte värt betala tusentals kronor när man egentligen bara behöver en något bättre och lite mer avancerad brandvägg för att klara de funktioner man behöver.

Permalänk
Medlem

@DennisOlof RouterOS är delat i olika paket där man kan välja vilka typer av funktioner man behöver, så där förstår jag inte vad du menar riktigt. Det är väll jättebra att det går att köra en t.ex OSPF/BGP/MPLS på en AP om man nu skulle vilja göra en sådan design, annars deaktiverar du paketen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Tyvärr haltar Mikrotik lite på Wifi-sidan. De har inte hängt med riktigt med allt med "Wave2" och allt vad det heter, ännu mindre Wifi6. Ubiquiti spöar med sannolikhet när det kommer till WiFi-prestanda. Men pålitliga och konfigurerbara, och det är vad jag behöver.

Själv kör jag inte Winbox (kör Windows) utan klarar mig fint med deras WebUI och utomordentliga trevliga CLI.

Wifi 6 och dylikt är inget som primärt är ett krav för mig just nu. Jag prioriterar pålitlighet och konfigurerbarhet precis som du. Och plus i kanten om jag slipper en extra controller-mjukvara

Skrivet av DennisOlof:

@Farsan Baloo, tja. Det jag tycker är drygt med Mikrotik vad gäller själva WiFi och dedikerade APs är att det fortfarande är RouterOS i dessa enheter. Jag förstår varför man gör så för man vill inte ha en massa olika firmwares etc att underhålla utan vill ha ett operativ som funkar på alla enheter.

Det dom missade (anser jag) är att dom istället skulle kört med ett filter man kunde aktivera ovanpå själva Router OS och på så vis kunna dölja alla funktioner som inte är relevant eller inte ska användas när man bara vill köra en ren accesspunkt etc. Eller sett till så att alla funktioner som inte stöds på just den APn du använder är disabled, alltså finns där man kan inte användas, kan inte klickas på etc. Och sedan som @maDa säger så har dom inte riktigt hängt med. Ubiquiti är definitivt enklare att använda och större på WiFi sidan än vad Mikrotik är. Och så länge man inte behöver använda special funktioner etc. då är Ubiquiti utmärkt. Stabilt, enkelt konfigurera och funkar bra.

Har kört min enkla punkt till punk länk nu i många år, Ubiquiti mini paraboler. Bra fart, inga störningar och bara funkar. Men det är ju i stort sett bara en enkel länk, den gör ju inget annat än att bära trafiken trådlöst. Det funkar dock otroligt bra. Det syns tydligt att de personer som har mest problem med Ubiquiti försöker använda eller vill använda mycket avancerade funktioner. Eller att dom till köra punkt till multipukt osv. Fast det behöver ju inte vara Ubiquitis fel det kan ju också vara klantiga användare eller folk som gör fel och så bara klagar dom.

Har kört Zyxel brandväggar också i många år. Man förlorar en hel del i prestanda och en del funktioner finns inte tillgängliga. Sedan är dom inte billiga men dom funkar bra och är riktigt stabila. Jag gick sedan över till Mikrotik för jag tyckte att hårdvaran från Zyxel kostade för mycket pengar för enkel hemanvändning. Det är inte värt betala tusentals kronor när man egentligen bara behöver en något bättre och lite mer avancerad brandvägg för att klara de funktioner man behöver.

Ja, för och nackdelar finns ju med alla produkter. Och den jag gissar är viktigast - att kunna hantera produkten. Saknar jag kunskapen lär det med stor sannolikhet gå åt pipan och jag gnäller att produkten är bara skräp när det egentligen beror på min egen okunskap. Då kan jag antingen försöker lära mig och förstå eller inse att produkten jag valde inte passade mig helt enkelt.

Det som gör mig sugen på MikroTik är att priset för att testa en AP eller kanske en router är inom min ram för "Det kan jag testa utan att bli ruinerad". Och vad jag förstår så har MikroTik varit konsekventa i sitt GUI och inte implementerat designändringar som ibland kan skapa oreda och andra lustigheter.

Skrivet av maDa:

@DennisOlof RouterOS är delat i olika paket där man kan välja vilka typer av funktioner man behöver, så där förstår jag inte vad du menar riktigt. Det är väll jättebra att det går att köra en t.ex OSPF/BGP/MPLS på en AP om man nu skulle vilja göra en sådan design, annars deaktiverar du paketen bara.

Aha, där ser man. Det var med andra ord inte svårare än så.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kalle-anka:

Crosstalk Solutions gjorde förra veckan en video som går igenom det här.

https://youtu.be/xykFaoOSREg

För enkelt hemmabruk så rekommenderar han en Unifi Dream Machine, eventuellt med en extra accesspunkt eller switch.

För avancerat hemmabruk så rekommenderar han en Unifi switch och accesspunkt men att du använder en Netgate 2100 (pfSense) som router. Jag har själv bytt ut min router men jag valde Netgate 3100 för att vara lite mer framtidssäker med eventuell gigabit uppkoppling.

Jag skulle också slå ett slag för en Dream Machiene mitt i huset i ett rum med dubbeluttag och sedan en dum Zyxel 1100-16 16port unmanaged switch i ditt kopplingsskåp. Addera valfria access punkter efter behov om/när det behövs. Simpelt, effektivt och kraftfullt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har också tittat på Mikrotik men jag blir inte klok på vad det är för skillnader på deras saker. CCR, CRS, CSS, routerboard. På vissa står det att man kan välja om man vill ha det som en router eller switch men det gör inte det på alla.

Använt ubiquiti innan men vill testa något nytt men Mikrotik är en rejäl djungel eller är det bara jag som gör det mer invecklat? PFsense låter intressant också men känns lite över vad ubiquiti och mikrotik är

Vill ha router,switch & AP, sen att Mikrotik är efter på wifi delen gör mig inget då jag sällan använder wifi utan endast mobilen för enstaka youtube

Permalänk
Medlem

Ubiquiti behöver ju inte vara lika med Unifi, det finns ju också Edge-serien.

Själv kör jag med pfSense vilket jag tror är svårt att slå när det gäller vad som går att göra, även OPNsenes är liknande.

Permalänk
Medlem

@Exeo, tja vill du verkligen använda Mikrotik går det ju bra.

Jag använder deras färdiga produkter, hex grejerna. Har någon variant utan inbyggt WiFi och en annan som har WiFi men den biten är inte svåra eller knepig att konfigurera. Det mesta är inte så svårt att konfigurera egentligen utan det är mer själva brandväggen i sig.

Det blir lätt rörigt med input chain, output chain etc. Här hade Mikrotik kunnat göra mycket mer för att det ska bli mer överskådligt osv men då måste dom antagligen ändra på en hel del saker och jag tror inte dom är så intresserade av det. Andra kanske tycker det är lätt men jag tycker det är onödigt krångligt och rörigt att hantera alla regler.

Har man inget större behov av regler och special inställningar etc då är det ju inte någon större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Hej,

Jag har också tittat på Mikrotik men jag blir inte klok på vad det är för skillnader på deras saker. CCR, CRS, CSS, routerboard. På vissa står det att man kan välja om man vill ha det som en router eller switch men det gör inte det på alla.

Använt ubiquiti innan men vill testa något nytt men Mikrotik är en rejäl djungel eller är det bara jag som gör det mer invecklat? PFsense låter intressant också men känns lite över vad ubiquiti och mikrotik är

Vill ha router,switch & AP, sen att Mikrotik är efter på wifi delen gör mig inget då jag sällan använder wifi utan endast mobilen för enstaka youtube

CRS kan köra RouterOS och ibland SwitchOS.
CSS kör enbart SwitchOS.
CCR är en kraftfull router, bra för routing, filtrering och har en fantastisk cpu.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

CRS kan köra RouterOS och ibland SwitchOS.
CSS kör enbart SwitchOS.
CCR är en kraftfull router, bra för routing, filtrering och har en fantastisk cpu.

Aha, tack som bara den för förklaringen, kortfattat och tydligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Exeo, tja vill du verkligen använda Mikrotik går det ju bra.

Jag använder deras färdiga produkter, hex grejerna. Har någon variant utan inbyggt WiFi och en annan som har WiFi men den biten är inte svåra eller knepig att konfigurera. Det mesta är inte så svårt att konfigurera egentligen utan det är mer själva brandväggen i sig.

Det blir lätt rörigt med input chain, output chain etc. Här hade Mikrotik kunnat göra mycket mer för att det ska bli mer överskådligt osv men då måste dom antagligen ändra på en hel del saker och jag tror inte dom är så intresserade av det. Andra kanske tycker det är lätt men jag tycker det är onödigt krångligt och rörigt att hantera alla regler.

Har man inget större behov av regler och special inställningar etc då är det ju inte någon större problem.

Vad är det för skillnad på deras hex grejer gentemot deras cloud ( vita boxarna ) ser att hex är betydligt mycket billigare, jag har egentligen inte några större krav på firewall regler utan standard funkar men roligt om man nu vill pilla med det. Vill ha fullt ut för 1gbit lina in, köpte mig en tp-link router och den vet jag inte vad den sysslar med då youtube ibland går från 4k till att ändra sig till 720 och ibland så läser den in sidor mycket sakta vilket inte hände på min asus router och edgerouter lite jag hade innan