Minsta möjliga kompaktkamera med stor display

Permalänk
Medlem

Minsta möjliga kompaktkamera med stor display

Söker en liten kompaktkamera att ha med mig i fickan i jobbet, som minneshjälp när man haft isär något, läsa av märkskyltar på omöjliga ställen, etc.

Vill ha något i så behändigt platt fickformat som möjligt, med tillräckligt stor display för att kunna visa detaljer på ett vettigt vis i fält. Någonstans runt 4" vore idealt. Rörlig zoomoptik etc vill jag inte ha, kommer bara gå sönder på sikt. Möjlighet att ladda upp bilder till en SMB-share via wifi är på pluskontot, men inte ett måste.

Telefon tänker ni, och ja, formatet på en sådan är helt rätt. Jag tänker dock att en renodlad kamera kanske går att få i mindre/lättare format än en telefon, då den klarar sig på mindre batteri, och man slipper radiodelen som förmodligen tar lite plats. En renodlad kamera skulle också innebära att jag slipper eventuellt dividerande med PD och frågor om vad jag ska med den till. Jobbar till sjöss, så har absolut noll nytta av mobiltelefoni.

Så, har ni som vet någon koll på om det finns några "telefonaktiga" kompaktkameror på marknaden, och vad man i sådana fall ska ha?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tror det är en alldeles för nischad produkt du efterfrågar för att du ska hitta något som blir bättre / mindre än en smartphone.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig att hitta något bättre eller billigare än en vettig mobil. Bara ficklampefunktionen är väl ett exempel som du inte hittat på en kamera. Tar själv många bilder på kretskort för att se märken tryckt i svart på svart...

Permalänk
Medlem

Någon form av actioncam kanske? Har ingen aning eller ingen erfarenhet, men tanken slog mig att kanske nån GoPro skulle funka? Brukar väl komma med hyffsad smuts- och vattenskydd? Och borde väl gå att ta stillbilder.

Permalänk
Medlem

Låter som att du behöver en vettig smartphone.

Kör en i flightmode om du inte har nytta av telefondelen.

Vad är din budget?

Permalänk
Medlem

Det jag kommer att tänka på är en iPod touch. Apple säljer dem fortfarande, och de uppfyller kraven du ställer här. Skärmen är 4”, hela formatet är som gamla iPhone 5 fast tunnare.

Annars har jag inga idéer annat än en gammal smartphone, innan de blev enorma allihop.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det jag kommer att tänka på är en iPod touch. Apple säljer dem fortfarande, och de uppfyller kraven du ställer här. Skärmen är 4”, hela formatet är som gamla iPhone 5 fast tunnare.

Annars har jag inga idéer annat än en gammal smartphone, innan de blev enorma allihop.

Hur står sig dess kamera mot iphone se 2016, iphone 12 mini och iphone 13 mini som är i ungefär samma storlekklass?

Permalänk
Medlem

Finns väl några alternativ, Nikon CoolPix W300 och Olympus Tough TG-6 har ingen optik som poppar ut. De är ca 3 cm tjocka och har 3-tumsskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur står sig dess kamera mot iphone se 2016, iphone 12 mini och iphone 13 mini som är i ungefär samma storlekklass?

Sämre på allt. Det verkar vara kameran från iPhone 6, i vilket fall den inte ens har optisk bildstabilisering. IPhone SE 2016 är bättre i så fall, och de modernare kamerorna i 12 och 13 är i en hel annan klass.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har du tittat på spegellösa kompaktkameror?
De är ganska små och går ha i en jackficka iaf.

Permalänk
Medlem

Tack för svar allesamman. Verkar som kontentan är att det ändå är en telefon som gäller. Anade det, men tänkte det kunde vara värt att fråga i alla fall.

Ipod Touch var en intressant alternativ som sådant, men kommer förstås också ge upphov till massa jidder med PD.

Det får bli att beställa hem någon lur i behändigt format, att hitta något lämpligt på den fronten klarar jag själv

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte söker nått som har en större optik än "platt" så tror jag inte du hittar nått bättre än en mobil, alla rena kameror baseras på att man tillåter en bättre optik vilket för dem tjockare. Bara en pannkaksoptik är ensam ungefär lika tjock som en mobil och så behöver du ofta ha en större ljuskälla placerad en bit bort från optiken för att bilderna ska bli bättre och även det ökar storleken, en kompaktkamera där ljuskällan är lika nära optiken som på en mobil tar ofta sämre bilder i lågt ljus än mobilen medans samma kamera med extern blixt kan gea bättre bilder.

Med tanke på vad du verkar jobba med och gilla tror jag däremot att du kanske skulle kunna uppskatta en mobil som har en ir kamera mer än en vanlig mobil utan ir så det kanske är nått att kolla efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med om mobil, då kan man komplettera med sån endoskop kamera eller vad det heter för svåråtkomliga utrymmen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backlulund:

Håller med om mobil, då kan man komplettera med sån endoskop kamera eller vad det heter för svåråtkomliga utrymmen.

Ja Ulefone har ir och man kan också skaffa endoskop som tillbehör.
De gör också modeller med bra ( läs anständigt stora) batterier och de är tåliga om man gillar de egenskaperna.
https://www.ulefone.se
Alla modeller ser man här
https://www.ulefone.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

är Zoomkravet stort eller duger det med manuellt Zoom ala gå närmre?

om inte zoomfunktion är jättekinkigt så kan jag rekommendera en Actionkamera.

t.ex. gopro hero 7 som går att få ny runt 2000:-
https://www.elgiganten.se/product/foto-video/actionkamera/100...

tänkte föreslå Xiaomi Yi 4K+ som jag själv använder och kostade mig ungefär lika mycket men verkar inte säljas längre och ingen ersättningsmodell heller tyvärr.

använder den rätt mycket ihop med ett selfieskaft som inspektionskamera i trånga utrymmen typ motorummet där jag inte kan se eller kommer in med armen men är stort nog för att kunna lirka in kameran på ett skaft och filma för att få en närmare översyn.

dock har ju typ ingen action cam någon direkt zoom mer än elektronisk som är lite meh och tappar typ all bildkvalitet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte söker nått som har en större optik än "platt" så tror jag inte du hittar nått bättre än en mobil, alla rena kameror baseras på att man tillåter en bättre optik vilket för dem tjockare. Bara en pannkaksoptik är ensam ungefär lika tjock som en mobil och så behöver du ofta ha en större ljuskälla placerad en bit bort från optiken för att bilderna ska bli bättre och även det ökar storleken, en kompaktkamera där ljuskällan är lika nära optiken som på en mobil tar ofta sämre bilder i lågt ljus än mobilen medans samma kamera med extern blixt kan gea bättre bilder.

Med tanke på vad du verkar jobba med och gilla tror jag däremot att du kanske skulle kunna uppskatta en mobil som har en ir kamera mer än en vanlig mobil utan ir så det kanske är nått att kolla efter.

Japp, IR-kamera är klart användbart. Vi har kanske inte helt otippat en riktig FLIR också, som förstås är ljusår bättre än telefoner med IR-kamera, men att alltid ha den med sig möjliggör snabbfluktar i startskåp, ställverk, pumpar, etc.

Det tråkiga där är att telefonerna i allmänhet tycks bli så tjocka och klumpiga om man ska ha det. Släpar redan runt på kilovis av verktyg, walkie talkie, etc, och vill ha telefonen i byxfickan, så storleken blir primär urvalsgrund. Det är om man kan få det utan att telefonen blir nämnvärt större det kan vara aktuellt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Japp, IR-kamera är klart användbart. Vi har kanske inte helt otippat en riktig FLIR också, som förstås är ljusår bättre än telefoner med IR-kamera, men att alltid ha den med sig möjliggör snabbfluktar i startskåp, ställverk, pumpar, etc.

Det tråkiga där är att telefonerna i allmänhet tycks bli så tjocka och klumpiga om man ska ha det. Släpar redan runt på kilovis av verktyg, walkie talkie, etc, och vill ha telefonen i byxfickan, så storleken blir primär urvalsgrund. Det är om man kan få det utan att telefonen blir nämnvärt större det kan vara aktuellt.

Förutom gopro (som jag tror är olämplig för ditt behov i övrigt) så är ju de kameror som är tidigare föreslagna i tråden betydligt tyngre än en mobil.

Sen för övrigt så väger ju knappast de telefonrelaterade delarna särskilt mycket

Permalänk
Medlem

Kanske en Cat S62 pro?
Använder du inte ett sim i den så kan du ju stänga av mycket av funktionerna som gör att den drar batteri osv.
Då har du även en FLIR kamera med dig och batteriet ska hålla 2 dagar med vanlig användning, utan sim och många uppdateringsfunktionerna så kan den ju hålla mycket längre också.

248 gram.
5.7" och vattentät, tålig m.m
https://www.catphones.com/en-se/cat-s62-pro-smartphone/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Japp, IR-kamera är klart användbart. Vi har kanske inte helt otippat en riktig FLIR också, som förstås är ljusår bättre än telefoner med IR-kamera, men att alltid ha den med sig möjliggör snabbfluktar i startskåp, ställverk, pumpar, etc.

Det tråkiga där är att telefonerna i allmänhet tycks bli så tjocka och klumpiga om man ska ha det. Släpar redan runt på kilovis av verktyg, walkie talkie, etc, och vill ha telefonen i byxfickan, så storleken blir primär urvalsgrund. Det är om man kan få det utan att telefonen blir nämnvärt större det kan vara aktuellt.

Prova första generationens iPhone SE. 4" skärm innebär att den fortfarande är liten, kameran är trots allt helt OK så länge det inte handlar om nattfotografi, och du kan ju köra den utan SIM-kort i för bättre batteritid. Faktum är att du kan köra den i batterisparläge hela tiden, så blir batteritiden helt OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att överge kravet på icke-zoom så är det få som är i närheten av Canon Ixus-formatet. Hade själv en 130 som tog obefintlig plats i fickan. Går att att få begagnad för någon hundralapp. Men utvecklingen går ju framåt och som flera är inne på så är väl en mobil svårslagen med ny sensor, ficklampa, wifi och allt annat en mobil kan användas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

jag slipper eventuellt dividerande med PD och frågor om vad jag ska med den till. Jobbar till sjöss, så har absolut noll nytta av mobiltelefoni.

Vad är PD för något?

Värt att tänka på är de flesta kompaktkameror är smarta på ett eller annat sätt. Många kör dessutom android. Jag vet som sagt inte vad PD är men har de problem med en telefon (utan sim) så tror jag att de kan ha åsikter om valfri annan smart produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Vad är PD för något?

Värt att tänka på är de flesta kompaktkameror är smarta på ett eller annat sätt. Många kör dessutom android. Jag vet som sagt inte vad PD är men har de problem med en telefon (utan sim) så tror jag att de kan ha åsikter om valfri annan smart produkt.

Purchase department, inköpsavdelning

Det är främst platt format som funkar i byxfickan utan att vara i vägen som är grejen. Idag är väl optiken i princip det enda säljargument en "riktig" kompaktkamera har, men hoppades på att det kanske fanns någon nischprodukt som kunde passa.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!