Intel "Alder Lake" kan bryta kompatibilitet med kopieringsskyddade spel

Permalänk
Melding Plague

Intel "Alder Lake" kan bryta kompatibilitet med kopieringsskyddade spel

Kopieringsskydd till spel kan få problem med de nya processorernas hybriddesign och behöver uppdateras för full kompatibilitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel planera altså att sabotera ännumer i stil som man har gjord med nya windows 11. så blir inte förvånat om dessa kopieringsskydd plötsligt gå sämre på AMD datorer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Wow…

Permalänk
Medlem

Man kan alltså sammanfatta nyheten i nedanstående tre steg.

1. Köp ny Intel
2. Köp ditt spel
3. Ladda ner den crackade versionen för att spela ovan köpta spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Intel planera altså att sabotera ännumer i stil som man har gjord med nya windows 11. så blir inte förvånat om dessa kopieringsskydd plötsligt gå sämre på AMD datorer.

Nu är ju felet knappast Intel. Snarare spelutvecklarna som borde se till att hålla sina spel uppdaterade för modern hårdvara. Och är det inte ekonomiskt försvarbart så kan man ju tycka att utvecklarna helt enkelt plockar bort DRM-skyddet för dessa spel om de laddas ner via Steam, Origin etc.

Permalänk
Medlem

Som också nämns i artikeln lär det ju bli problem för äldre spel.
Frånsett en del stortitlar där det fortfarande läggs resurser så lär det ju inte åtgärdas på äldre titlar.

Går det då månne att komma runt det, t ex genom att stänga av de energieffektiva kärnorna och därmed i praktiken göra att CPU:n inte längre är en hybrid?
El krävs det att man väljer en CPU som inte har dessa kärnor om man tänker sig att spela?

Permalänk
Medlem

Kopieringsskydd har då alltid varit ett gissel för de betalande användarna. De som piratkopierar går ändå runt "skyddet".

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ser framför mig hur EA/Activision redan planerar hur de kan slänga ut en "DLC" för äldre titlar som låser upp spelet åt dig igen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Intel planera altså att sabotera ännumer i stil som man har gjord med nya windows 11. så blir inte förvånat om dessa kopieringsskydd plötsligt gå sämre på AMD datorer.

Hur sjutton kom du fram till detta baserat på innehållet i artikeln?

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas på att spelutvecklarna tycker att det är lättare att ta bort kopieringsskyddet på äldre spel än att behöva uppdatera.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ju att de oroar sig för effektiviteten och att de vill att detta ska köras på de mindre starka kärnorna och inte att det finns kopieringsskydd som är så korkat kodade att de inte kan köra alls.

Men sen kommer jag att tänka på ett inlägg som någon skrev om att deras 3090 inte kunde köra ett spel eller något bara för att GPUn inte kändes igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Nu är ju felet knappast Intel. Snarare spelutvecklarna som borde se till att hålla sina spel uppdaterade för modern hårdvara. Och är det inte ekonomiskt försvarbart så kan man ju tycka att utvecklarna helt enkelt plockar bort DRM-skyddet för dessa spel om de laddas ner via Steam, Origin etc.

Plus att du kanske får en odödlig skorpion på köpet typ den i Serious Sam 3

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Hela världen kretsar inte runt spel. Kopieringsskydd finns i många mjukvarar och att kunna uppdatera vissa mjukvaror kostar mer än en Tesla X. Nå man kan ej svära innan man vet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur sjutton kom du fram till detta baserat på innehållet i artikeln?

Windows 11 går "magiskt" sämre för AMD?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

Intel planera altså att sabotera ännumer i stil som man har gjord med nya windows 11. så blir inte förvånat om dessa kopieringsskydd plötsligt gå sämre på AMD datorer.

Vad är det man sabbat med Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur sjutton kom du fram till detta baserat på innehållet i artikeln?

Finns rätt mycket "rykten" som säger att Intel hade väldigt nära samarbete med Windows i syfte att förbättra schemaläggaren i Windows 11 för att bättre anpassas med nuvarande och kommande hybridprocessorer.

Detta har nu, beroende på vilken gud man tror på, resulterat i att Windows 11 presterar markant sämre med AMD-processorer (samtliga) jämfört med Windows 11.

Återstår att se när AMD kommer med egna chiplets med hybriddesign om det står på sig, men med tanke på Intels historia så kan man väl tro både det ena eller det andra.

Skrivet av anon14781:

Vad är det man sabbat med Windows 11?

Se ovan. Länk till Swec för nyhet

Edit2*

För att spä på elden - Det finns mycket man kan få till i världen om man har lite extra monetära resurser, något som hänt tidigare (2009), och sannolikt kan hända igen, då man det senaste varit lite efter lillebrorsan i rött
EUs egna dom mot Intel enl tidigare länk

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Windows 11 går "magiskt" sämre för AMD?

Så du ignorerar det faktum att både Microsoft och AMD jobbar på en fix som löser detta?
Om nu Intel ligger bakom detta så varför skulle då Microsoft släppa en fix för det? Buggar kan faktiskt hände och allt är inte konspirationer vet du....

Permalänk
Medlem

Att piratkopiera äldre titlar som använder Denuvo är kanske inte en lösning beroende på vad DRM orsakar för problem med Alder Lake. Warezgrupperna tar ju inte bort det DRMet från spelet utan kringgår det så man kan spela som om det vore en legitim kopia.

Dessutom använder Metro Exodus inte Denuvo längre, det finns t.o.m på GOG

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns rätt mycket "rykten" som säger att Intel hade väldigt nära samarbete med Windows i syfte att förbättra schemaläggaren i Windows 11 för att bättre anpassas med nuvarande och kommande hybridprocessorer.

Detta har nu, beroende på vilken gud man tror på, resulterat i att Windows 11 presterar markant sämre med AMD-processorer (samtliga) jämfört med Windows 11.

Återstår att se när AMD kommer med egna chiplets med hybriddesign om det står på sig, men med tanke på Intels historia så kan man väl tro både det ena eller det andra.

Se ovan. Länk till Swec för nyhet

Edit2*

För att spä på elden - Det finns mycket man kan få till i världen om man har lite extra monetära resurser, något som hänt tidigare (2009), och sannolikt kan hända igen, då man det senaste varit lite efter lillebrorsan i rött
EUs egna dom mot Intel enl tidigare länk

Om det nu är så att den dåliga prestandan för AMD:s CPUer beror på ändringar Microsoft har gjort för att anpassa för Alder Lake, så är det imo oromligt att peka på fingret mot Intel om vi inte går in på någon konspiration om aktivt sabotage. Det är väl upp till Microsoft och AMD att se till att Windows presterar som det ska på Ryzen. Och att peka på sabotage är imo långsökt och bör backas upp med belägg för det, för det hade vart extremt korkat av inte bara Intel utan även Microsoft att syssla med, speciellt med tanke på deras historik som du själv nämner.

Sen angående just den där länken så ser jag inte direkt hur det specifika scenariot är speciellt relavant, det är inte speciellt ovanligt att låsa in kunder i exlusiva avtal eller rabbatter osv, det blir dock ett problem när man satt i Intels position (Google är ju uppe på tapaten för liknande saker till både höger och vänster). Då är det ju mer relevant att titta på alla gamla diskussioner om benchmark och kompilator fusk Intel har anklagats för. Men man kan även se det från andra hållet, eftersom Intel redan haft ganska mycket skrivierer om fusk och konkurrenssabotage så borde dom snarare vara extra måna om att undvika nya skandaler, så att peka på deras historik som något bevis ger jag inte mycket för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hela världen kretsar inte runt spel. Kopieringsskydd finns i många mjukvarar och att kunna uppdatera vissa mjukvaror kostar mer än en Tesla X. Nå man kan ej svära innan man vet mer.

Det är nog få mjukvaror som har så invasiva kopieringsskydd som spel, som i vissa fall nästan får räknas mer som malware. Så troligtvis kommer det inte vara något stort problem, men vi får väl se.

Skrivet av Spelaspel:

Att piratkopiera äldre titlar som använder Denuvo är kanske inte en lösning beroende på vad DRM orsakar för problem med Alder Lake. Warezgrupperna tar ju inte bort det DRMet från spelet utan kringgår det så man kan spela som om det vore en legitim kopia.

Problemet är väl troligtvis att Denuvo och liknande kan utlösa även på legitima kopior om det tror att hårdvaran ändras medan det körs. Så att avaktivera det är troligtvis tillräckligt för att det inte ska orsaka något problem, även om koden är kvar så lär den inte orsaka något problem om den inte körs.

Permalänk
Medlem

What about Red Alert 3? 😁

Permalänk
Medlem

Varför envisas det med DRM som mest är i vägen för de som vill göra rätt för sig.
Jag köper ofta DRM fira spel från GOG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Varför envisas det med DRM som mest är i vägen för de som vill göra rätt för sig.
Jag köper ofta DRM fira spel från GOG.

Spel säljer en majoritet av sin totala försäljning cirka fram till en månad efter släpp.

Det spelar inte lika stor roll för utvecklare om det går att ladda ner en crackad version ett par veckor efter släpp, så länge perioden när spelet är sprillans nytt är skyddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Spel säljer en majoritet av sin totala försäljning cirka fram till en månad efter släpp.

Det spelar inte lika stor roll för utvecklare om det går att ladda ner en crackad version ett par veckor efter släpp, så länge perioden när spelet är sprillans nytt är skyddad.

Tror du att försäljningen skulle minska drastiskt utan DRM?
Det är väl inte spelutvecklare som är för DRM utan det är utgivare.

Permalänk
Medlem

Någon som vill gissa vad för anpassade för hybridlösningar det pratas om? Så som jag förstår det ska intel's hybridlösning vara nästan helt homogen från userlands perspektiv.

Från dokumentationen där citatet är taget ifrån kan man också läsa: "CPUID, by design, returns different values depending on the core it is executed on. On hybrid cores more of the CPUID leaves will have data that varies, meaning that if cores are used to generate a hash for encryption, or to generate a unique seed for random number generation, you should be careful to only use leaves that contain data that doesn’t change between core types."

Använda CPUID för "hash for encryption" låter som en mycket udda lösning men eftersom dokumentationen specifikt nämner detta antar jag att det finns program som gör så. Eftersom dokumentationen också specifikt nämner Denuvo gissar jag att det är Denuvo som använder CPUID på det viset?

I värsta fall får man stänga av de små kärnorna i BIOS för att få ett helt homogent system.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju drygt att ha ett kopieringsskydd som stör betalande användare. Var nog 20 år sen man höll på med sånt. Nu väntar jag tills spelet har kommit ned i rimligt pris. Man får så himla mycket gratis så man hinner inte spela ändå. I och med att jag faller ur kategorin så blir det inga Denuvo-skyddade för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Om det nu är så att den dåliga prestandan för AMD:s CPUer beror på ändringar Microsoft har gjort för att anpassa för Alder Lake, så är det imo oromligt att peka på fingret mot Intel om vi inte går in på någon konspiration om aktivt sabotage. Det är väl upp till Microsoft och AMD att se till att Windows presterar som det ska på Ryzen. Och att peka på sabotage är imo långsökt och bör backas upp med belägg för det, för det hade vart extremt korkat av inte bara Intel utan även Microsoft att syssla med, speciellt med tanke på deras historik som du själv nämner.

Sen angående just den där länken så ser jag inte direkt hur det specifika scenariot är speciellt relavant, det är inte speciellt ovanligt att låsa in kunder i exlusiva avtal eller rabbatter osv, det blir dock ett problem när man satt i Intels position (Google är ju uppe på tapaten för liknande saker till både höger och vänster). Då är det ju mer relevant att titta på alla gamla diskussioner om benchmark och kompilator fusk Intel har anklagats för. Men man kan även se det från andra hållet, eftersom Intel redan haft ganska mycket skrivierer om fusk och konkurrenssabotage så borde dom snarare vara extra måna om att undvika nya skandaler, så att peka på deras historik som något bevis ger jag inte mycket för.

Intel har saboterat för AMD tidigare och fick betala nån enstaka miljon för besväret så att få folk skapa ryktet att Intel passar bättre för Windows 11 är värt besväret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Intel har saboterat för AMD tidigare och fick betala nån enstaka miljon för besväret så att få folk skapa ryktet att Intel passar bättre för Windows 11 är värt besväret

Enstaka miljon i böter är väl inte riktigt en korrekt historiebeskrivning men jag kan hålla med om att bötesbeloppet inte var av den storleksordningen att det avskräcker ett företag av intels (eller för den delen amds) storlek från att försöka sig på något liknande igen.

Idag tror jag dock att det är mycket svårare att komma undan med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Enstaka miljon i böter är väl inte riktigt en korrekt historiebeskrivning men jag kan hålla med om att bötesbeloppet inte var av den storleksordningen att det avskräcker ett företag av intels (eller för den delen amds) storlek från att försöka sig på något liknande igen.

Idag tror jag dock att det är mycket svårare att komma undan med det.

Man ser ju hur Facebook kan betala världsrekord i böter (för whatsapp) och överleva, tror det har nästan aldrig hänt att ett företag har skärpt sig efter böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Kopieringsskydd har då alltid varit ett gissel för de betalande användarna. De som piratkopierar går ändå runt "skyddet".

På vilket sätt ställer kopieringsskydd till det för betalande användare? Har hundratals köpta spel och har nog aldrig stött på ett problem som beror på kopieringsskyddet.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600