Apple släpper nya Macbook den 18 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tänk er äldre personer som vill ha en Apple dator, de ska ej göra något speciellt. Är 13" en bra storlek åt dessa? Skulle ni rekommendera en dator för 20 000kr för att kolla på facebook och lite aftonbladet?

En ipad inom valfri budget

Alternativt endast en iphone.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

En ipad inom valfri budget

Alternativt endast en iphone.

Plus en chromebook, där man kan hävda att de äldre paret inte heller bör köra en windowsdator. (bara onödigt krångel)
Men det är inte många timmar kvar nu tills vi får se presentationen. Och jag hoppas på en runt 15,6" riktad åt mer vanligt folk, den behöver inte precis vara den billigaste kan vara utan en premiumprodukt. Men risken är att den hamnar i prisklassen företagsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

En ipad inom valfri budget

Alternativt endast en iphone.

Detta är precis vad mina uråldriga föräldrar gjort.
I och med att man kan sätta textstorlek, och zooma det mesta med fingrarna, fungerar det utmärkt för gamla ögon. Eller i alla fall bättre än dator-OS. Efter lite guidning i bank-appen, fixar de allting själva. Mer än jag trodde, de fixade egna news-feeds av sig själva, osv.

Rekommenderar det varmt om ni har äldre släktingar. Pappa, som hör dåligt, har lite lättare att att prata om han ser ansiktet t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tänk er äldre personer som vill ha en Apple dator, de ska ej göra något speciellt. Är 13" en bra storlek åt dessa? Skulle ni rekommendera en dator för 20 000kr för att kolla på facebook och lite aftonbladet?

Skulle utan tvekan rekommendera MacBook Air M1 för ca ~11000:- till mina föräldrar. Båda är 75+ och kör idag med lite äldre Windows laptops.

Min pappa kör däremot gärna med 15" eller större, men det beror mest på att Windows är så extremt dåligt på att skala gränssnittet, samt att de flesta skärmarna på budgetmodellerna är skit.

Varifrån får du 20000:-?

Kan tillägga att mina föräldrar just har iPads till Aftonbladet och Facebook, där min pappa använder en Mini.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Skulle utan tvekan rekommendera MacBook Air M1 för ca ~11000:- till mina föräldrar. Båda är 75+ och kör idag med lite äldre Windows laptops.

Min pappa klr däremot gärna med 15" eller större, men det beror mest på att Windows är så extremt dåligt på att skala gränssnittet, samt att de flesta skärmarna på budgetmodellerna är skit.

Varifrån får du 20000:-?

Min gissning av priset på 15,6 till 16"aren. Nå om några timmar får vi se vad priset blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min gissning av priset på 15,6 till 16"aren. Nå om några timmar får vi se vad priset blir.

Jag gissar på 25000 och uppåt! Tycker att M1:an duger med råge till alla "vanliga" uppgifter, så de nya modellerna bör ses mer som rena workstations.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon214822:

Nu var du lite stygg när du jämförde med M1. Du hade varit snällare om du jämfört med typ Core i3 (föregångaren till M1 på Mac mini basmodell). Enkeltrådat är A12 och i3 likvärdiga med viss fördel för i3 multitrådat. I den mån man nu skall prata multitrådat för en basmodell. Inte rätt publik.

Vad jag vill säga är att A12 duger bra för att dra runt macOS. En vanlig använder märker ingen skillnad mot Mac mini, M1 eller Intel-baserad. Som kvalificerad prestanda-nörd blir du säkert upprörd över det helgerån det ligger i att säga så men rent krasst är det nog så.

Jag sitter med två rätt gamla Intel-baserade Mac:ar som då kör macOS. En A12 är snabbare än dessa tillsammans, både enkeltrådat och multitrådat. Jag skulle gärna uppgradera bägge mina Mac:ar till Apple TV.

Edit:
Tänk inte som en tekniker, tänk som en säljare. Du står i en butik. Du säljer två olika burkar. De ser exakt likadana ut. De har samma grundfunktion: 220V in, HDMI ut. Resten är detaljer. Den ena kostar 2000 kr. Den andra kostar 8500 kr. Det enda som skiljer dom åt är att den ena har 70% bättre score på Geekbench 5.

In kommer en kund. Bägge burkarna är overkill för kundens behov. Kunden tror att Geekbench är en möbel. Som kunden inte vill ha. Hur gör du för att övertyga kunden att hala upp 8500 isf 2000 kr?

Som säljare vill man aldrig komma i den situationen. Får aldrig hända. Produkterna måste hållas åtskilda. Kallas för produktdifferentiering.

Jag vill inte köpa en Mac mini för 8500 kr när jag vet att den lika gärna kunde kosta 2000 kr. Jag bara gillar inte när Apple produktdifferentierar skiten ur mig.

Varför skulle man inte jämföra med A12 och M1, du skrev ju själv

"De flesta användare märker ingen skillnad på A12 och M1. Mac mini har några fler kontakter men det har marginell påverkan på tillverkningskostnaden."

Själv skulle jag säga: kan man köra MacOS på A12 förutsatt tillräckligt med RAM (Apple TV har bara 3 GB RAM)? Absolut, den är trots allt i nivå med dagens i3 modeller och GPU-delen ligger någonstans mellan "vanliga" och "Iris" varianten (närmare Iris) av Skylake baserade CPUer.

Men det går definitivt känna skillnad även om man så bara surfar på Aftonbladet/Expressen. Faktum är att många "vanliga" webbplatser är rätt tunga och driva, är specifikt där den höga prestandan per kärna får fin utväxling. Fram till relativt nyligen körde jag en Surface Pro 4 (i7-6655U, Skylake med maxboost @ 3,2 GHz, Iris Graphics med eDRAM) och redan i "simpla" saker som surf går det direkt att känna hur mycket snabbare M1 MacMini är jämfört med SP4.

Kör man båda på en 4k skärm går det också att känna skillnaden i GPU-kraft (går säkert att känna på i lägre upplösning, MacOS ser dock ut som skit om man inte har minst 4k på extern skärm då skalningen vägrar fungera korrekt), Iris Graphics 540 kan absolut driva en 4k skärm men det är snabbare på Mac:en (den har ju flera gånger snabbare GPU). Folk är känsligare för "lagg" än man tror, våra sinnen är helt enkelt väldigt bra på att notera förändringar i rörelse, det oavsett hur mycket/lite datornörd man är! "Tricket" med att vara nöjd med en enklare modell är att aldrig testa något bättre, för har man gjort det är det svårt att gå tillbaka.

Är det något en A12 kommer få problem med är det nog GPU-tunga saker. Den kör med single-channel LPDDR4X-2166 RAM, M1 har dual-channel LPDDR4X-3733.

Fast allt detta är egentligen rätt irrelevant: om de sätter M1 MacMini som instegsmodell (är inte det enda Mac:en under 10k just nu?) så är det vad som gäller. Kvittar vad som sitter i Apple TV då den helt enkelt inte kan köra MacOS i praktiken.

Behöver man inte MacOS finns ju Ipad. Är ju event i kväll, men i väntan på "riktigt" MacPro har jag kört en 2020 Ipad Air med tangentbord som "laptop". Det skulle säker räcka för rätt många, för egen del fungerar det i många lägen men långt ifrån alla.

Sen är inte Apple längre "dyrt". M1 MacBook Air är bland de absolut mest prisvärda "ultratunn med högupplöst skärm, bra prestanda och bra batteritid". Faktum är att man får göra avkall på något, oavsett pris (MBA instegspris på 12 500 är lågt i detta segment), om man väljer något annat. Springande punkten är egentligen huruvida man måste ha Windows eller ej, fungerar MacOS lika bra som Windows är det svårt att överhuvudtaget hitta en prestanda/funktionellt motsvarande konkurrent för tillfället.

Om M1X är i närheten av ryktena kommer den vara i helt helt egen klass. Ska bli riktigt spännande att se vad Apple sätter för prislapp där, tror (och hoppas för kommer köpa en oavsett) att de väljer att hålla priserna på nuvarande nivå för att få ett bra genomslag av deras ekosystem hos utvecklare (är ju utvecklare och sådana som på andra sätt använder datorn som arbetsredskap som är primära målgruppen för "riktiga" MBP, M1 varianten är en MBA i en klumpigare chassi).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det gör de, men grundproblemet - att man inte kan se vilken flik som är aktiv - finns kvar. Öht är omdesignen ett misslyckande - poängen var att spara höjd i gränssnittet, eftersom iPhonen har en liten skärm och man ville ha med en tabrad där också. De ändrade sedan iPad och MacOS bara för att de skall vara samma, vilket har varit en katastrof. Allt de gjort sen dess är att backa tillbaka till vad som fungerade, men långsamt för att rädda anseendet på de som hittade på den katastrofala idé.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle man inte jämföra med A12 och M1, du skrev ju själv

"De flesta användare märker ingen skillnad på A12 och M1. Mac mini har några fler kontakter men det har marginell påverkan på tillverkningskostnaden."

Själv skulle jag säga: kan man köra MacOS på A12 förutsatt tillräckligt med RAM (Apple TV har bara 3 GB RAM)? Absolut, den är trots allt i nivå med dagens i3 modeller och GPU-delen ligger någonstans mellan "vanliga" och "Iris" varianten (närmare Iris) av Skylake baserade CPUer.

Men det går definitivt känna skillnad även om man så bara surfar på Aftonbladet/Expressen. Faktum är att många "vanliga" webbplatser är rätt tunga och driva, är specifikt där den höga prestandan per kärna får fin utväxling. Fram till relativt nyligen körde jag en Surface Pro 4 (i7-6655U, Skylake med maxboost @ 3,2 GHz, Iris Graphics med eDRAM) och redan i "simpla" saker som surf går det direkt att känna hur mycket snabbare M1 MacMini är jämfört med SP4.

Kör man båda på en 4k skärm går det också att känna skillnaden i GPU-kraft (går säkert att känna på i lägre upplösning, MacOS ser dock ut som skit om man inte har minst 4k på extern skärm då skalningen vägrar fungera korrekt), Iris Graphics 540 kan absolut driva en 4k skärm men det är snabbare på Mac:en (den har ju flera gånger snabbare GPU). Folk är känsligare för "lagg" än man tror, våra sinnen är helt enkelt väldigt bra på att notera förändringar i rörelse, det oavsett hur mycket/lite datornörd man är! "Tricket" med att vara nöjd med en enklare modell är att aldrig testa något bättre, för har man gjort det är det svårt att gå tillbaka.

Är det något en A12 kommer få problem med är det nog GPU-tunga saker. Den kör med single-channel LPDDR4X-2166 RAM, M1 har dual-channel LPDDR4X-3733.

Fast allt detta är egentligen rätt irrelevant: om de sätter M1 MacMini som instegsmodell (är inte det enda Mac:en under 10k just nu?) så är det vad som gäller. Kvittar vad som sitter i Apple TV då den helt enkelt inte kan köra MacOS i praktiken.

Behöver man inte MacOS finns ju Ipad. Är ju event i kväll, men i väntan på "riktigt" MacPro har jag kört en 2020 Ipad Air med tangentbord som "laptop". Det skulle säker räcka för rätt många, för egen del fungerar det i många lägen men långt ifrån alla.

Sen är inte Apple längre "dyrt". M1 MacBook Air är bland de absolut mest prisvärda "ultratunn med högupplöst skärm, bra prestanda och bra batteritid". Faktum är att man får göra avkall på något, oavsett pris (MBA instegspris på 12 500 är lågt i detta segment), om man väljer något annat. Springande punkten är egentligen huruvida man måste ha Windows eller ej, fungerar MacOS lika bra som Windows är det svårt att överhuvudtaget hitta en prestanda/funktionellt motsvarande konkurrent för tillfället.

Om M1X är i närheten av ryktena kommer den vara i helt helt egen klass. Ska bli riktigt spännande att se vad Apple sätter för prislapp där, tror (och hoppas för kommer köpa en oavsett) att de väljer att hålla priserna på nuvarande nivå för att få ett bra genomslag av deras ekosystem hos utvecklare (är ju utvecklare och sådana som på andra sätt använder datorn som arbetsredskap som är primära målgruppen för "riktiga" MBP, M1 varianten är en MBA i en klumpigare chassi).

En jobbarkompisar byggde PC och slog sig på att bygga PC åt andra, att bli PC-säljare. I början hade han väldigt mycket åsikter om vad folk skulle ha för burkar, allt enligt hans eget tycke och smak. Det tog några veckor så hade han lärt sig att kunden allltid har rätt. Om du slog dig på att kränga burk så skulle du antagligen gå genom samma utveckling.

En Apple TV med A12 duger jättebra som macOS-burk. Capisce?

Permalänk
Medlem

Kanske är onödigt att spekulera när facit ligger så nära i tid, men det kan ändå vara kul - vilken prestandanivå kan man förvänta sig om det blir en GPU med 32 kärnor?

Dagens M1 med 8 kärnor har jag sett jämföras med 1050Ti. Var hamnar en modell med 4x fler kärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kanske är onödigt att spekulera när facit ligger så nära i tid, men det kan ändå vara kul - vilken prestandanivå kan man förvänta sig om det blir en GPU med 32 kärnor?

Dagens M1 med 8 kärnor har jag sett jämföras med 1050Ti. Var hamnar en modell med 4x fler kärnor?

Detta är jag också mycket nyfiken på. Men vi får väl svaret rätt snart.

På skoj tog jag poängen här för ett 1050Ti och multiplicerade det med fyra:

https://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

6332 * 4 = 25 328

Så mellan ett 3080 eller ett 3090? Fast det låter ju orimligt att det skulle gå att få till i den formfaktorn som en bärbar dator har.

Kanske som ett 3070 ”mobile” mer realistiskt?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Detta är jag också mycket nyfiken på. Men vi får väl svaret rätt snart.

På skoj tog jag poängen här för ett 1050Ti och multiplicerade det med fyra:

https://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

6332 * 4 = 25 328

Så mellan ett 3080 eller ett 3090? Fast det låter ju orimligt att det skulle gå att få till i den formfaktorn som en bärbar dator har.

Kanske som ett 3070 ”mobile” mer realistiskt?

Precis, det blir ju en rätt våldsam prestanda om man bara multiplicerar med 4. Får det inte att gå ihop riktigt i den formfaktorn och med den TDP:n.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon214822:

En jobbarkompisar byggde PC och slog sig på att bygga PC åt andra, att bli PC-säljare. I början hade han väldigt mycket åsikter om vad folk skulle ha för burkar, allt enligt hans eget tycke och smak. Det tog några veckor så hade han lärt sig att kunden allltid har rätt. Om du slog dig på att kränga burk så skulle du antagligen gå genom samma utveckling.

En Apple TV med A12 duger jättebra som macOS-burk. Capisce?

Absolut, bara så att i just denna fråga har är det nog du som har fel

Apple gjorde en del förändringar i M1 specifikt då PC har lite andra krav än mobiler. Se på Surface Pro X hur illa det går om man inte gör anpassningar och då är en av anpassningarna Microsoft/Qualcomm man ändå gjorde att dubbla bandbredd mot RAM jämfört med "mobilvarianten" av samma krets.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En jobbarkompisar byggde PC och slog sig på att bygga PC åt andra, att bli PC-säljare. I början hade han väldigt mycket åsikter om vad folk skulle ha för burkar, allt enligt hans eget tycke och smak. Det tog några veckor så hade han lärt sig att kunden allltid har rätt. Om du slog dig på att kränga burk så skulle du antagligen gå genom samma utveckling.

En Apple TV med A12 duger jättebra som macOS-burk. Capisce?

Ett till åren kommet, men fortfarande relevant, citat från filmen om Steve Jobs:
"Whoever said the customer was always right, was, I assure you a customer."

För övrigt intressant att dra en liknelse som inbegriper ett av världens mest lönsamma bolag med en småföretagande PC-byggare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Absolut, bara så att i just denna fråga har är det nog du som har fel

Apple gjorde en del förändringar i M1 specifikt då PC har lite andra krav än mobiler. Se på Surface Pro X hur illa det går om man inte gör anpassningar och då är en av anpassningarna Microsoft/Qualcomm man ändå gjorde att dubbla bandbredd mot RAM jämfört med "mobilvarianten" av samma krets.

Kan du ge exempel på hur mycket det påverkar t.ex. GB5 för A12?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Ett till åren kommet, men fortfarande relevant, citat från filmen om Steve Jobs:
"Whoever said the customer was always right, was, I assure you a customer."

För övrigt intressant att dra en liknelse som inbegriper ett av världens mest lönsamma bolag med en småföretagande PC-byggare.

Jobs sa mycket strunt. Med all respekt för Yoshman men han är inte världens lönsammaste bolag (vad jag vet ...). Jag jämför alltså Yoshmans hållning med PC-byggarens, ingendera med Apple.

Vi har alltså i botten en kulturkrock mellan ett tekniskt dominerat synsätt där CPU-prestanda är det centrala och mitt mera marknadsorienterade synsätt där jag då inte värderar CPU-prestanda särskilt högt, ser det mera som om det är tillräckligt bra så är det tillräckligt bra och sedan handlar det om produktdifferentiering och marknadskommunikation.

Nu är detta SweClockers så jag svär i kyrkan. Fullt medveten om det. Inte första gången den krocken sker.

Permalänk
Medlem

Att Mac Minin har en större formfaktor än AppleTVn gissar jag har att göra med att man inte "ville" ta fram en ny design nu utan istället skynda sig att få ut en maskin med M1. Chassiet var redan färdigt. Jag gissar att man jobbar på en ny design (och säkert har gjort det ett tag redan)

Tror inte att Apple har så svårt att förklara för kunderna att den ena är en dedikerad mediaspelare och den andra är en dator som kör MacOS och att det är där prisskillnaden ligger.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon214822:

Kan du ge exempel på hur mycket det påverkar t.ex. GB5 för A12?

https://www.sweclockers.com/forum/post/19303366

Helt övertygad om att MacOS går att köra på A12, men lika övertygad om att även "normala" användare kommer känna skillnad på att köra MacOS på en M1 och en A12 (även om vi förutsätter att A12 får mer än 3 GB RAM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jobs sa mycket strunt. Med all respekt för Yoshman men han är inte världens lönsammaste bolag (vad jag vet ...). Jag jämför alltså Yoshmans hållning med PC-byggarens, ingendera med Apple.

Vi har alltså i botten en kulturkrock mellan ett tekniskt dominerat synsätt där CPU-prestanda är det centrala och mitt mera marknadsorienterade synsätt där jag då inte värderar CPU-prestanda särskilt högt, ser det mera som om det är tillräckligt bra så är det tillräckligt bra och sedan handlar det om produktdifferentiering och marknadskommunikation.

Nu är detta SweClockers så jag svär i kyrkan. Fullt medveten om det. Inte första gången den krocken sker.

Ok. Vi kör på det!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata