Internet förlorar hastighet och svarstid cirka 2 gånger per dag (Pingplotter i tråden)

Permalänk
Medlem

Internet förlorar hastighet och svarstid cirka 2 gånger per dag (Pingplotter i tråden)

Hej, för de mesta utav dagen fungerar internet fläckfritt 250/250 men ungefär 2 gånger per dag går hastigheten ner till 2-7 (nedladdning) upp stannar kvar i 250+. Svarstiden går även upp markant till cirka 150 (bredbandskollen).
Det håller på så här ett tag innan det fungerar som vanligt igen.
Pingplotter länk (imgur)

Permalänk
Rekordmedlem

Någon speciell tid på dygnet och kan du kolla vilken hdcp-lånetid du har genom att köra ipconfig /all i datorn och helst också läsa av routerns.

Permalänk
Medlem

svårt att säga men ser ut som att du får mycket förlorade paket och verkar ju till mestadelen vara utanför din bostad i telenors nät.

skulle börja med att kontakta telenor och höra med dem om de har någon driftstörning när det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Hej, för de mesta utav dagen fungerar internet fläckfritt 250/250 men ungefär 2 gånger per dag går hastigheten ner till 2-7 (nedladdning) upp stannar kvar i 250+. Svarstiden går även upp markant till cirka 150 (bredbandskollen).
Det håller på så här ett tag innan det fungerar som vanligt igen.
Pingplotter länk (imgur)

https://imgur.com/a/mBkUEsQ

När du testat - har du haft kabel mellan dator och router? Med trådlöst får du en osäkerhetsfaktor att förhålla dig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Någon speciell tid på dygnet och kan du kolla vilken hdcp-lånetid du har genom att köra ipconfig /all i datorn och helst också läsa av routerns.

Det verkar som det inte är på samma tider varje dag utan olika. I routern står det "lånetid 86400"

Skrivet av Rouge of Darkness:

svårt att säga men ser ut som att du får mycket förlorade paket och verkar ju till mestadelen vara utanför din bostad i telenors nät.

skulle börja med att kontakta telenor och höra med dem om de har någon driftstörning när det händer.

Har pratat med halebop och de ville bara skicka ut en som kollar ifall jag betalar själv tyvärr.

Skrivet av ehsnils:

När du testat - har du haft kabel mellan dator och router? Med trådlöst får du en osäkerhetsfaktor att förhålla dig till.

Använder endast ethernet anslutning, inte wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Det verkar som det inte är på samma tider varje dag utan olika. I routern står det "lånetid 86400"

Har pratat med halebop och de ville bara skicka ut en som kollar ifall jag betalar själv tyvärr.

Använder endast ethernet anslutning, inte wifi.

halebop är väl telia?

vad har du för leverantör?

halebop eller telenor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

halebop är väl telia?

vad har du för leverantör?

halebop eller telenor?

Open Universe som kommunikationsoperatör och Telia som leverantör? (Halebop är ett varumärke hos Telia)

TS får prova med en annan dator och sedan anmäla problemen till Halebop, behövs ingen tekniker ut till TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

halebop är väl telia?

vad har du för leverantör?

halebop eller telenor?

Jag har Halebop som leverantör.

Skrivet av Petterk:

Open Universe som kommunikationsoperatör och Telia som leverantör? (Halebop är ett varumärke hos Telia)

TS får prova med en annan dator och sedan anmäla problemen till Halebop, behövs ingen tekniker ut till TS.

Problemet är på alla datorer rakkopplat i väggen (utan router). Halebop är det som jag köper mitt internet ifrån.
Har pratat med dem och de vill skicka en tekniker som jag ska betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Problemet är på alla datorer rakkopplat i väggen (utan router). Halebop är det som jag köper mitt internet ifrån.
Har pratat med dem och de vill skicka en tekniker som jag ska betala för.

ser ju inte ut som det på bilden du laddat upp där visar den iaf någon Asus router enhet imellan dig och nätet utåt router.asus.com med lokala adressen 192.168.1.1?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av redberg32:

Jag har Halebop som leverantör.

Problemet är på alla datorer rakkopplat i väggen (utan router). Halebop är det som jag köper mitt internet ifrån.
Har pratat med dem och de vill skicka en tekniker som jag ska betala för.

Bilden du postat stämmer inte med det du skriver för du har en Asusrouter och kopplar upp via Telenor enligt bilden.
Och om det du skriver är korrekt så beror kanske dina problem på att du inte har en router inkopplad och får slut på ipadresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Problemet är på alla datorer rakkopplat i väggen (utan router). Halebop är det som jag köper mitt internet ifrån.
Har pratat med dem och de vill skicka en tekniker som jag ska betala för.

Leveransproblem felsöker man i fibernätet. De lägger in en övervakning och ser när trafiken påverkas. En tekniker kommer inte hitta så slumpmässigt förekommande problem.

Står det Telenor eller Telia som leverantör under Bredbandskollen och leverantörsraden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ser ju inte ut som det på bilden du laddat upp där visar den iaf någon Asus router enhet imellan dig och nätet utåt router.asus.com med lokala adressen 192.168.1.1?

https://i.imgur.com/13qg0L6.png

Nej där har du rätt, på bilden här sitter routern i såklart men det händer likadant kopplat rakt in i väggen. Ursäkta missförståndet!

Skrivet av mrqaffe:

Bilden du postat stämmer inte med det du skriver för du har en Asusrouter och kopplar upp via Telenor enligt bilden.
Och om det du skriver är korrekt så beror kanske dina problem på att du inte har en router inkopplad och får slut på ipadresser.

Nej där har du rätt, på bilden här sitter routern i såklart men det händer likadant kopplat rakt in i väggen. Ursäkta missförståndet!

Skrivet av Petterk:

Leveransproblem felsöker man i fibernätet. De lägger in en övervakning och ser när trafiken påverkas. En tekniker kommer inte hitta så slumpmässigt förekommande problem.

Står det Telenor eller Telia som leverantör under Bredbandskollen och leverantörsraden?

På bredbandskollen står det Telenor konstigt nog men mina fakturor kommer ifrån halebop!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av redberg32:

På bredbandskollen står det Telenor konstigt nog men mina fakturor kommer ifrån halebop!

Kan det kanske vara så att du har en felkopplad anslutning så att du inte är kopplad via den operatör du tror utan fysiskt ligger kvar på nått som tidigare varit anslutet men får en räklning från en annan operatör men som du faktiskt inte använder.
Halebop och Telenor går inte ihop om de inte nyligen gjort nått avtal men det borde du kunna fråga deras kundtjänst om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan det kanske vara så att du har en felkopplad anslutning så att du inte är kopplad via den operatör du tror utan fysiskt ligger kvar på nått som tidigare varit anslutet men får en räklning från en annan operatör men som du faktiskt inte använder.
Halebop och Telenor går inte ihop om de inte nyligen gjort nått avtal men det borde du kunna fråga deras kundtjänst om.

Jag har ingen aning? Jag hade telenor men avslutades i mars och har sedan dess bytt till halebop! Jag skickade pingplottern till Halebops support både i chatten och i separat email men de nämnde ingenting om det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av redberg32:

Jag har ingen aning? Jag hade telenor men avslutades i mars och har sedan dess bytt till halebop! Jag skickade pingplottern till Halebops support både i chatten och i separat email men de nämnde ingenting om det?

De kanske tycker det är bra att du använder Telenors nät men att Halebop kan skicka fakturan

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara att Telenor ligger kvar på din lägenhet, det är däremot något Halebop ser i de flesta fallen.