Apples event "Unleashed" direktsänds

Permalänk
Melding Plague

Apples event "Unleashed" direktsänds

Ikväll håller Apple hov under namnet "Unleashed". Uppföljare till systemkretsen M1, nya Macbook och mer är att vänta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul
Blir en 16” laptop till jobbet om det släpps

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Tror vi att laptop-varianterna kommer upp i desktop Intel Core i9-12900K nivå? Eller är det för ambitiöst?

Känns ju som att en 12c (8 performance cores) borde komma upp i runt 16k geek bench multi-core

Permalänk

Förutom 16" så hoppas jag på ett snygg bordslösning. Säg man har en laptop och 3st 27" skärmar, mus tagentbord och annat. Man får en ful kabelhärva. Tänk om apple kan göra en riktigt snygg och elegant lösning. Jag tänker mig t.ex en speciell plats för mobilen med Qi laddning.

Det är egentligen otroligt att folk år 2021 sitter med en kabelhärva på deras arbetsplatser. De få som har snyggt ovanför, kolla in kabeltrasset under med alla strömkablar.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en 27” imac med m2:an. Lär inte hända men jag skulle behöva införskaffa en ny mac och vill inte köpa första generationen (m1x är väl bara en ”tock”?)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

gillar inte apple men deras push för snabba ARM64 prollar gillar jag. Elda x86 lite i baken är bara bra för inovationen så hoppas dom släpper en grym CPU.

Permalänk
Medlem

Mer ARM mer press på utvecklare att bli redo för ARM när pushen kommer till Desktop. Gärna stora m1/m2 nyheter istället för alderlake.

Permalänk
Medlem

Jag är så jäkla spänd och taggad!

Upplagt för anti-klimax men låt oss hoppas på det bästa. Ska införskaffa mig en ny Mac Mini (hoppas jag)

Har bara ett stort krav egentligen: Många Thunderbolt uttag så blir det bra!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förutom 16" så hoppas jag på ett snygg bordsösning. Säg man har en laptop och 3st 27" skärmar, mus tagentbord och annat. Man får en ful kabelhärva. Tänk om apple kan göra en riktigt snygg och elegant lösning. Jag tänker mig t.ex en speciell plats för mobilen med Qi laddning.

Det är egentligen otroligt att folk år 2021 sitter med en kabelhärva på deras arbetsplatser. De få som har snyggt ocanför, kolla in kabeltrasset under med alla strömkablar.

Om man ska lista alla problem med IT-miljöer på arbetsplatser så rankar jag kabelhärvor bakom bildskärmarna på ungefär samma plats som färgen på baksidan av gardinerna eller antalet mattfransar som ligger fel

Själv hoppas jag kunna köpa en 16" MBP med M1x, bra tangentbord och utan touchbar inom några år. Som soffsurfardator är det fortfarande inga problem med en äldre modell idag... men när den börjar bli 8-10 år kanske det är dags att fundera på ett byte?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tror vi att laptop-varianterna kommer upp i desktop Intel Core i9-12900K nivå? Eller är det för ambitiöst?

Känns ju som att en 12c (8 performance cores) borde komma upp i runt 16k geek bench multi-core

Jag tror helt ärligt att det har tagit ett år för att förra årets kärnor inte gick att klocka högt nog, det fanns nog en 8+8 variant av M1 (dubblerad rakt av troligen), men om den inte kunde klocka högre än M1 är den lite för seg.

Jag tror de ökat klockan med en hel del procent och förhoppningsvis använt arkitektur från nyare chippen dessutom.

Vi får såklart se, men jag tror Intel kommer få smisk med besked, även Alder lake

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Feeku:

Tror vi att laptop-varianterna kommer upp i desktop Intel Core i9-12900K nivå? Eller är det för ambitiöst?

Känns ju som att en 12c (8 performance cores) borde komma upp i runt 16k geek bench multi-core

M1 dansar ju redan runt Intel i de flesta tester; förväntar mig inget mindre med en ännu mer utvecklad variant. Intel gör ju inget annat än att uppfinna hjulet om- och om igen…och kallar sig världsledande.

Permalänk
Datavetare

Nästan så jag vill skippa kolla... Givet förhandsgissningarna på var M1X (eller vad den nu kommer heta) förväntas hamna känns det som man nästan bara kan bli besviken.

Lyckas Apple toppa förhandsgissningarna, man ju trollade alla "analytiker" som gissar på alla tisdagar denna månad som "då händer detta event" genom att välja en måndag, spelar man i en helt egen division CPU-mässigt.

M1 är redan den snabbaste CPUn som existerar för bärbara på i stort sätt allt utom möjligen CB23 (där den ändå slår de flesta). Apple iGPU får både Intel och AMD att framstå som amatörer och de andra har inte ens en "NPU" medan Apple bara inte stoppat in en sådan utan redan jobbat med flertalet applikationsutvecklare så det kislet faktiskt också används. Det sista hände några få månader efter M1 lanseringen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Inte själv vart intresserad av Apples produkter förrän M1 och M1X, så började titta lite på M1X videos och rykten. Vipps, nu är hela min youtube fylld med en video om dagen om "senaste nyheterna om M1X" av samma jäkla content creator trots att man klickar i "ej intresserad". Förstår inte hur vissa youtubers lyckas trycka ut 20 videos med gott samvete om rykten bara för att mjölka hypen.

Permalänk
Avstängd

Borde de inte kunna lösa så att Macbook på skrivbordet inte ser ut som på bilden överst där datorn är i mitten och kablarna som behövs är de som strålar ut åt alla håll?

Permalänk
Musikälskare

Nu åker vi! Är ganska taggad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nästan så jag vill skippa kolla... Givet förhandsgissningarna på var M1X (eller vad den nu kommer heta) förväntas hamna känns det som man nästan bara kan bli besviken.

Lyckas Apple toppa förhandsgissningarna, man ju trollade alla "analytiker" som gissar på alla tisdagar denna månad som "då händer detta event" genom att välja en måndag, spelar man i en helt egen division CPU-mässigt.

M1 är redan den snabbaste CPUn som existerar för bärbara på i stort sätt allt utom möjligen CB23 (där den ändå slår de flesta). Apple iGPU får både Intel och AMD att framstå som amatörer och de andra har inte ens en "NPU" medan Apple bara inte stoppat in en sådan utan redan jobbat med flertalet applikationsutvecklare så det kislet faktiskt också används. Det sista hände några få månader efter M1 lanseringen!

Samtidigt är det verklig, upplevd prestanda och kompatibilitet som är intressant slutet av dagen.
Benchmark är ett sätt att mät, men definitivt inte hela bilden.

Apple tävlar bara mot sig själva så länge de inte slipper M1/X fritt för att utnyttjas på marknaden som Intel och AMD gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Nu åker vi! Är ganska taggad

Har du planer på att köpa en MBP ?

Kan själv säga att jag är sugen på en ny MBP 16 med m1

Permalänk
Medlem

Även HDMI-anslutning och SDXC-kortläsare spås återvända till MBP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Borde de inte kunna lösa så att Macbook på skrivbordet inte ser ut som på bilden överst där datorn är i mitten och kablarna som behövs är de som strålar ut åt alla håll?

Sen usb-c blev standard på många datorer blev dockor helt jäkla värdelösa..
Maken till menlös port för dockning finns inte. Bättre med en port som gör allt, med en specifik enhet. Nu har man situationen där det inte är kännt om en enhet funkar utan att testa den först. Tex stödjer inte Macbook lenovos usb-c dockor, för den saknar drivrutiner och funktioner för DP chainlinking.. så du får två skärmar, men dom speglar varandra och ethernet funkar inte heller.

Måste ansluta 3 kablar varje morgon till min mac, 2 skärmar via usb-c - dp och en laddare. Alla "dongles" jag använt, förutom då apples egna, tenderar sluta funka efter ett halvår pga dom går så heta. inte nog med det, thunderboltportarna buggar ut så man måste hålla på o resetta pram osv.

Tacka vet jag lenovos dockor med en port på undersidan, som funkat utan problem i vadå 20 år.

Permalänk
Medlem

Kort körschema för kvällen på SweC:

19.00 Eventet startar
19:30 Folk klagar på att Apples jämförelser och prestandaindex är helt åt skogen och att dom luras
19.31 Folk klagar på att Apple felspecat sina nya maskiner och att både det ena och det andra är fel, dessutom på tok för dyra
19:32 Nån påpekar att den nya CPU ändå verkar sjukt kraftfull
19:33 Nån påpekar att "jo visst CPUn är säker kraftfull, men det är ju Apple, så ointressant"

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ska titta på streamen genom min svindyra 2019 16” MacBook Pro, få se staplar om hur den får storsmisk, gå ”jaha” och vänta ytterligare 2-3 år innan jag vågar be jobbet om en ny ;P

Hang in there, little buddy!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Konstigt att den här fejkströmmen bara får fortsätta: https://www.youtube.com/watch?v=Vgh2b9cfKpU

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Benchmark-race om vilken processor som snabbast skannar igenom användarens privata bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Konstigt att den här fejkströmmen bara får fortsätta: https://www.youtube.com/watch?v=Vgh2b9cfKpU

Reagerade också på den, men ryckte på axlarna när jag såg att uppladdaren var "Apple".
Fejkkonto som försöker dra trafik denna lyckans dag märker jag nu. Hoppas den tas ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Reagerade också på den, men ryckte på axlarna när jag såg att uppladdaren var "Apple".
Fejkkonto som försöker dra trafik denna lyckans dag märker jag nu. Hoppas den tas ned.

Fattade först inte vad dom ville, men nu kom det nån bitcoin scam. Konstigt ändå att inte Youtube har mer koll.

Edit: Nu åkte den ner. Men den låg ändå uppe i nära två timmar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Bluetooth 5.2 LE Audio kom nu då! När han pratar om kommande musikstandarder.

Permalänk
Inaktiv

Varför böjer Tim på knäna varje gång han säger nått? So many questions, so few answers...

Permalänk
Medlem

Varför är Chat inaktiverat på youtube?

Permalänk
Medlem

Har vi någon discord någonstans där man kan titta, snacka och hänga angående eventet?

Permalänk
Medlem

Så M1X = M1 Pro !