Apples event "Unleashed" direktsänds

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande. Vi är nu uppe i Ps4 Pro GPU prestanda i M1 Pro. Osäkert hur mycket i M1 Max.

Både smakar och kostar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

1999$ blir väl typ 30 000 när apple ska räkna valutor så 30k för 14".

Kolla hemsidan

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Wow, blev helt såld på nya Macbook Pro!

Permalänk
Medlem

Skapligt dyrt, men stämmer prestandan dom lovar så är Intel/AMD duktigt på efterkälken, dessa Macbook Pros kommer ju att klå dom flesta desktops i prestanda som det ser ut enligt dom själva

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Sjukt besviken att man utelämnar Mac Mini..

Permalänk
Medlem

“Bara” 24k för 14 tummaren, förväntade mig faktiskt betydligt mer.

Permalänk

Priserna har nu kommit och de är prisvärda i klassen beroende av ens behov. Man kan ju dra ner på inbyggd ssd och köra med externa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Sjukt besviken att man utelämnar Mac Mini..

Har tisslats lite om det tidigare: https://www.digitaltrends.com/computing/apple-allegedly-delay...

Citat:

LeaksApplePro also noted that the M1X Mac Mini is instead scheduled to launch in the first or second quarter of 2022. In this case, it could launch alongside a redesigned MacBook Air.

Permalänk
Medlem

Inte billigt med 32 core GPUn i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Priserna har nu kommit och de är prisvärda i klassen beroende av ens behov. Man kan ju dra ner på inbyggd ssd och köra med externa.

Har man råd med dom här priserna så tror jag man inte bryr sig om någon tusenlapp till för mer lagring direkt i datorn.

Permalänk
Medlem

Det är nästan så jag tror att de hackat min hjärna och laddat ner min dröm-design för en bärbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Sjukt besviken att man utelämnar Mac Mini..

Samma här. Det var den som jag satt och väntade på. ☹️

Permalänk
Medlem

"M1 Max" är som gjort för feltolkningar: lätt att blanda ihop med "M1 Macs", i alla fall när man pratar Engelska.

Och om någon hade visat mig en bild på en Mac-skärm med notch i innan denna visning, så hade jag trott att det varit satir och inget annat ...
Jag hoppas att det går att göra menyraden helsvart så att det i alla fall blir lättare att slippa se den.

Men att portar på laptops kommer tillbaka, efter att ha varit borta så länge ... och fått PC-laptoptillverkarna att apa efter. Det är trolling på hög nivå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

Faaaaan vad bra att Jony Ives thin and light fingrar inte fått vara med i designen. Apple har äntligen släppt en icke-dum laptop igen. Shit, HDMI o allt.

Permalänk
Medlem

Inte dumt alls! Och det ser ju ut som att Monterey går att köra i en VM till skillnad från Big Sur (ARM), kan nog bli en ganska trevlig maskin. Inte kunnat byta bort nuvarande riktigt ännu MBP då jag kör flera VM i testsyfte, men framöver så.

Jäkligt trist att man måste upp i Max för 64GB ram dock..

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Väldigt imponerande. Vi är nu uppe i Ps4 Pro GPU prestanda i M1 Pro. Osäkert hur mycket i M1 Max.

Både smakar och kostar.

Är väl betydligt mer än PS4 Pro?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Har man råd med dom här priserna så tror jag man inte bryr sig om någon tusenlapp till för mer lagring direkt i datorn.

Ofta är den dumsnåla chefer som köper. Jag vet många som har riktigt dyra laptop i sig där sekundär lagringsenhet är hdd än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Du får nog kolla igen

Fast dom jämför gpun i m1 pro och max som 2,5 respektive 4 gånger snabbare än 5600m, är nog ganska troligt att dom tar andra siffrorna från samma ställe.

Liksom hoppas verkligen att jag har fel men att dom skulle få ut prestandan av en 100 watt gpu i snitt oavsätt användningsområde fast vid 30 watt är inte direkt troligt. Skulle i sånt fall förmodligen vara största hoppet i prestanda per watt genom tiderna och då hade dom nog slagit på den trumman ganska mycket mer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

bara 30k för basmodellen 16", lmao.
pröjsade 16 490 för min Macbook Pro 15" late 2013. Helt sjuka priser, 5000 kr extra för 16GB mer minne. Yikes.

Permalänk
Medlem

Någon som vågar gissa/uppskatta hur många mm^2 M1 Max mäter in på? Låter ju som ett ganska brutalt chip...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jo, jag såg det men man hoppades ju..

Permalänk
Medlem

Bara att önska Intel lycka till med att vinna tillbaka Apple 😝

Permalänk
Medlem

Inte illa, kommer de med 10gbit nätverk också? Eller någon dongle man måste köpa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Bara att önska Intel lycka till med att vinna tillbaka Apple 😝

När intel når 6GHz blir alla sålda.
Att det krävs 500w spelar ingen roll.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av leafbranch:

Samtidigt är det verklig, upplevd prestanda och kompatibilitet som är intressant slutet av dagen.
Benchmark är ett sätt att mät, men definitivt inte hela bilden.

Apple tävlar bara mot sig själva så länge de inte slipper M1/X fritt för att utnyttjas på marknaden som Intel och AMD gör.

Till viss del tävlar de bara mot sig själva. Men utanför spel, där Windows dominerar, är det för de flesta ingen större skillnad att köra MacOS eller Windows.

Redan innan vi såg vad som presenterade här så var det få bärbara som kunde konkurrera med Apple. Vissa måste ha Windows, men det betyder också att de i praktiken fick en sämre dator i de flesta fall.

Efter dagens presentation är det bara att konstatera: nu finns det överhuvudtaget ingen konkurrens från "de andra två", det här är bärbara datorer som på flera punkter mer får jämföras med high-end desktop och instegsmodellen av HEDT än mot bärbara. "Skatten" att sitta fast i Windows borde börja svida.

Har under många år jobbat med inbyggda system och Linux-system i datacenter. Går att göra det från alla system som har en vettig Docker och/eller Linux-miljö. Visst kan kan köra Linux direkt, har också ofta gjort det, men fungerar också lysande på MacOS tack vare Docker desktop. Nu med prestandan hos Apple CPU är MacOS+Docker desktop en av de bästa miljöerna för att utveckla mot Linux på

WSL2 var ett stort lyft och det har blivit ännu bättre i Windows 11. Men det är ingen direkt fördel mot MacOS och lämnar man MacOS kan man tyvärr inte köra Apple-kisel. Och jobbar man med mobilutveckling är MacOS i praktiken ett krav.

För normalanvändaren har jag svårt att se hur Windows kan bli ett krav. Till och med MS Office finns ju, om man nu inte klarar sig med iWorks som igår i MacOS. MBA är inte bara en lysande dator, den är till och bland de billigaste valen ställd mot ultrabooks med högupplöst skärm, liknande formfaktor och materialval. Och andra lika tunna laptops är långsammare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

14" Pro med M1 Max, tiokärnig processor, 24-kärnig grafikprocessor, 16-kärnig Neural Engine, 32 GB RAM och 512 GB disk för 35 tusen inkl. moms känns som en rätt perfekt sweetspot för mig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

23 995,00 kr för 14" med 16 GB "Ram" och 512 GB SSD är klart rimligare än vad jag hade väntat mig. Mycket pengar för en laptop men inte helt totalt omöjligt... Egentligen är väl inte 47 495,00 kr för den värsta 16" med 64 Gb Ram särskilt orimligt heller, även om det kanske inte är något man kan motivera för att sitta och koda lite hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

14" Pro med M1 Max, tiokärnig processor, 24-kärnig grafikprocessor, 16-kärnig Neural Engine, 32 GB RAM och 512 GB disk för 35 tusen inkl. moms känns som en rätt perfekt sweetspot för mig.

Alla modeller börjar väl från 1TB? EDIT: Missade att de hade en lägre spec med 512Gb

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Alla modeller börjar väl från 1TB?

Nä, både 14" och 16" börjar med 512 Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För normalanvändaren har jag svårt att se hur Windows kan bli ett krav. Till och med MS Office finns ju, om man nu inte klarar sig med iWorks som igår i MacOS.

Ja och nu går det RUSKIGT fort där system efter system som förr krävde en installerad klient ändå bara behöver en webbläsare och då blir ju Windows ännu mindre viktigt i kontorsmiljö.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata