Apple skalar upp M1-systemkretsen till proffsnivå

Permalänk
Melding Plague

Apple skalar upp M1-systemkretsen till proffsnivå

Fjolårets M1-systemkrets skalas upp till tio processorkärnor, medan antalet grafikkärnor drivs upp med faktor två och fyra. Dedikerade grafikkort står i skottgluggen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag kommer inte kunna sova för jag längtar så efter benchmarks!!!!111

Är det här världens snabbaste CPU, som dessutom drar endast 30w? Och hur står sig GPU-delen?

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk

M1 Max. Perfekt dator för skolor att köpa in åt elver så de kan göra skolarbete på.
Det finns inte så mycket negativt att säga om dessa mer än att fokus låg på arbetsdatorer och inget nytt för vanligt folk kom.

Skrivet av flyingls7:

Jag kommer inte kunna sova för jag längtar så efter benchmarks!!!!111

Är det här världens snabbaste CPU, som dessutom drar endast 30w? Och hur står sig GPU-delen?

Troligen mobilcpu med få undantag på laster. Detsamma vanligt desktop utanför hedt.

Permalänk
Medlem

Lite lurigt att basmodellen av 14-tummaren kommer med 8 CPU-kärnor och 14 GPU-kärnor, istället för de 10 respektive 16 kärnor som 16-tummaren kommer med. Lite som det var med basmodellen av Air vs Pro förra året där man plockade bort 1 GPU-kärna som standard på Air men inte Pro.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd! Har en 2018 Macbook Pro i jobbet och oled stripen driver mig till vansinne och alla donglar...
Så bättre skärm, högtalare (Ja vi använder macens högtalare till bakgrundsmusik)
Portar! Och ingen strip! Möjlighet att redigera 4k utan massa flås från fläkten.
Jag är såld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Lite lurigt att basmodellen av 14-tummaren kommer med 8 CPU-kärnor och 14 GPU-kärnor, istället för de 10 respektive 16 kärnor som 16-tummaren kommer med. Lite som det var med basmodellen av Air vs Pro förra året där man plockade bort 1 GPU-kärna som standard på Air men inte Pro.

Ja, såg det med. Jag kommer nog köpa basmodellen om jag ska köpa någon ändå. Kan fan inte motivera att betala mer än 24k.. Dessutom lär kraften räcka mer än vad jag nånsin kommer behöva på väldigt lång tid 🙂 Men helst vill jag ha en Mac Mini med M1 PRO 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Lite lurigt att basmodellen av 14-tummaren kommer med 8 CPU-kärnor och 14 GPU-kärnor, istället för de 10 respektive 16 kärnor som 16-tummaren kommer med. Lite som det var med basmodellen av Air vs Pro förra året där man plockade bort 1 GPU-kärna som standard på Air men inte Pro.

Du får vad du vill, bara du betalar.

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/14-tum

Roade mig med att maxa ut 16 tummaren, med 32 GPU kärnor, 64GB minne och 8 TB lagring (plus mjukvaran FCP och LP).
80 385kr blir du av med då.

Permalänk
Medlem

Jag är så sjukt impad av M1 i alla avseenden. Gick från en fullsketen MBP 15" med i7 till den "fattiga" Air M1 7c med 16gb ram och det är som natt och dag. Allt känns rappt och flyter på kanon.
Sen ska jag väl också tillägga att jag inte gör några direkt tunga saker på den heller då jag använder den för jobb och soffsurf, men bara en sån sak som att joxa runt i Illustrator eller öppna databasexporter i Excel märker jag enorm skillnad på.

Synd att jag nyligen fick denna datorn genom jobbet och inte kan tigga till mig en av de här nya modellerna redan

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk

Den såg jag inte komma 😵

Jag var beredd på en något trimmad M1, kanske M1X. Men fan inte det här. (Fortfarande i chock)

Men det måste vara dyrt att göra så stora chips, man får ju inte ut så många på en waffer.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte dyka upp en uppgraderad mac mini oxå? är totalt ointresserad av en bärbar dator & macmini e väl den enda som håller någorlunda vettigt pris.(för att vara apple) fast det duger i nuläget att köra på min 4 kärniga mini i Luna (musikprogram från universal audio)det enda jag använder macen till annars så gör jag allt på min stationära pc istället så mycket trevligare än inlåsta apple.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Apple gör hårdvaran rätt som vanligt.
Bra att de börjat ta det till processorer. Det livar upp lite och kan sätta fart på övriga.

Permalänk
Medlem

Sinnessjuk prestanda i förhållande till energiförbrukning. Med 32 grafikprocessorer bör M1 Max prestera bra i spel även om det inte är det dessa kretsar primärt är tänkta att användas till.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Är det någon som förstår vad cuperna en m1 Pro och m1 Max skulle motsvara i nvidia gpu ungefär?

Kan man säga 980, 1080,2080,3080? Svårt kanske när man inte har benchmarks

Permalänk
Medlem

Nöjer mig inte med något som presterar under Ultra Max. Får vänta till nästa års upplaga.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Är det någon som förstår vad cuperna en m1 Pro och m1 Max skulle motsvara i nvidia gpu ungefär?

Kan man säga 980, 1080,2080,3080? Svårt kanske när man inte har benchmarks

M1 ligger runt 1050Ti och Pro / Pro Max är påstått 2x resp 4x snabbare.

Permalänk

Är vanliga 13" Pro på väg bort eller? Jag fattar inte riktigt var den modellen hamnar. 12k för en Air eller 24k för en Pro 14", 16k för en Air+.

13" Pro variant dyrare, måste också få nya chippet, men då tar den massa kunder från 14"!?

Permalänk
Medlem

Varför "vägrar" Apple att lägga till 4G/5G i sina laptoppar?

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Ganska fläskiga chip ser det ut som iaf.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

M1 ligger runt 1050Ti och Pro / Pro Max är påstått 2x resp 4x snabbare.

Så då bör den klara Crysis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

M1 ligger runt 1050Ti och Pro / Pro Max är påstått 2x resp 4x snabbare.

Om jag räknar så skulle Max ligga på ett 3070 i så fall. Sen upp till 4x ska man väl ta med en nypa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av goblin:

Varför "vägrar" Apple att lägga till 4G/5G i sina laptoppar?

För att om du trycker på wifi-ikonen så finns din iphone där som direkt delar ut nätet till dig skulle jag tro.

Permalänk
Snusfri

Riktigt roligt och bra att vi har 3 stora CPU-tillverkare numera.
Att M1 (Och kommande M2) är sådana bestar bådar gott för ARM64 och pressar Intel och AMD än mer vilket är trevligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Tämligen galna systemkretsar måste sägas, upptill 33 miljarder transistorer, nammenamm! Ska bli intressant att se prestandatester, särskilt vad gäller grafiken. Hur står sig M1 Max jämfört med desktop-GPUer i prestanda egentligen...?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns inte så mycket negativt att säga om dessa mer än att fokus låg på arbetsdatorer och inget nytt för vanligt folk kom.

Du har ju gamla M1 som "folk-Mac", senaste Air är ju en riktigt kompetent maskin faktiskt, och snabb också även fast jag vill minnas att den är passivt (!) kyld... Folk behöver ju inte direkt något snabbare än så direkt. Både CPU och GPU piskar ju Intels existerande bärbara folkprocessorer så det viner om det, och med markant lägre strömförbrukning dessutom.

Skrivet av Synth:

Jag är mycket nöjd! Har en 2018 Macbook Pro i jobbet och oled stripen driver mig till vansinne och alla donglar...

Är själv en av (den förmodade) minoriteten som faktiskt gillar touchbar. Jag gillar att direkt kunna se vad för funktion varje knapptryck gör istället för att behöva memorera eller tjuvkika i menyerna. Då blir det bara att jag använder menyerna istället hela tiden... Det enda kassa med touchbar enligt mig är att Apple aldrig brydde sig om att arbeta in produkten i hela Mac-sortimentet, skulle såklart funnits desktop-tangentbord med touchbar också. Man kunde ju såklart också haft en version med både funktionstangenter och touchbar, för att blidka puristerna, eller till och med en macbook med funktionstangenter istället för touchbar.

Där är väl Apples svaghet nummer ett, alla ska gilla/tvingas på samma lösningar, alltid. Det är Apples väg eller The Highway som gäller typ. Och sånt funkar ju faktiskt sällan i verkliga livet. Även med iPhone, hur framgångsrik den nu är, så är *inte alla 100% nöjda med den, urtaget i skärmen, faceid, med mera stör sig många på. Man kan inte alltid trycka ned något i halsen på folk länge nog för att de ska börja gilla det, touchbar var en sådan grej. Istället för att försöka ändå skulle de bara lämnat touchbar till de som faktiskt gillade det och låtit resten köra med sina rötna gamla funktionstangenter från 60-talet.

*Korrigering...
Permalänk
Datavetare
Skrivet av meanh:

M1 ska vara 119 mm².

Frågan är hur skalenlig bilderna är. Om de är skalenliga är ju inte M1 Max någon direkt gigantisk krets, Apple sa egentligen bara: "största kretsen de har designat". Tidigare har deras största varit AxX samt M1 kretsarna, som legat runt 100 mm² strecket.

Det är stort, men inte "Nvidia topp GPU" stort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Om jag räknar så skulle Max ligga på ett 3070 i så fall. Sen upp till 4x ska man väl ta med en nypa salt

Knappast med så snål strömbudget. Kan omöjligt klockas högt nog för det. Blir mest en teoretisk övning om inte Apple får för sig att släppa ett dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Lite lurigt att basmodellen av 14-tummaren kommer med 8 CPU-kärnor och 14 GPU-kärnor, istället för de 10 respektive 16 kärnor som 16-tummaren kommer med. Lite som det var med basmodellen av Air vs Pro förra året där man plockade bort 1 GPU-kärna som standard på Air men inte Pro.

Är det 2+6 CPU-kärnor på basmodellen? Framgår inte på beställningssidan.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Är det 2+6 CPU-kärnor på basmodellen? Framgår inte på beställningssidan.

Japp det står på "Teknisk info" sidan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flyingls7:

Jag kommer inte kunna sova för jag längtar så efter benchmarks!!!!111

Är det här världens snabbaste CPU, som dessutom drar endast 30w? Och hur står sig GPU-delen?

Snubben i Intel-artikeln tidigare gjorde all rätt i att vara orolig. Tvivlar inte på att Apple skrattar hela vägen till banken när Intel inte längre är en del av deras ekosystem…och Intel tillverkar samma skräp i ny förpackning. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Är det någon som förstår vad cuperna en m1 Pro och m1 Max skulle motsvara i nvidia gpu ungefär?

Kan man säga 980, 1080,2080,3080? Svårt kanske när man inte har benchmarks

MAX med 32-cores borde i teorin ge ca 10.4Tflops vilket motsvarar ett 1080 ti

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

För att om du trycker på wifi-ikonen så finns din iphone där som direkt delar ut nätet till dig skulle jag tro.

Jo visst, men om man inte vill använda luren som hot spot, t.ex om man vill utrusta en avdelning som är på resande fot mest hela tiden så underlättar det med inbyggt 4G/5G. Går det i ipads så borde det gå i laptops.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney