Apple skalar upp M1-systemkretsen till proffsnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

MAX med 32-cores borde i teorin ge ca 10.4Tflops vilket motsvarar ett 1080 ti

Ok, lite sämre än vad jag räknade ut. Blir mycket intressant att se prestandatest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Är vanliga 13" Pro på väg bort eller? Jag fattar inte riktigt var den modellen hamnar.

Gissningsvis försvinner den när Air förhoppningsvis uppdateras nästa år. Har ett par stycken på firman som absolut var tvungna att ha M1 Pro trots att Air skulle haft exakt samma prestanda för deras jobb. Förutom fläktar är ju skillnaderna bara lite ljusstarkare skärm, lite större batteri och… touchbar.

Själv skulle jag aldrig valt Pro 13" pga touchbar så skönt att den nu är borta. Riktigt cringe att tjejen i Apples video presenterade det som något smått revolutionerande att de (åter)infört "taktila knappar" istället. Jösses…

När jag väl säger upp mig blir det nog köp av en Pro 14".

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av goblin:

Varför "vägrar" Apple att lägga till 4G/5G i sina laptoppar?

Det kan man fråga sig. Apple är ju inte korkade och måste vara väl medvetna om att efterfrågan finnas, så gissar på att de väntar på att deras egna modemkrets skall bli färdig.

Såg inget om dessa nya datorer får Face ID men gissar på inte. Det och full touchsskärm skulle jag vilja ha, med full iPadOS-kompatibilitet.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon132576:

Tämligen galna systemkretsar måste sägas, upptill 33 miljarder transistorer, nammenamm!

57 miljarder i M1 MAX

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Om jag räknar så skulle Max ligga på ett 3070 i så fall. Sen upp till 4x ska man väl ta med en nypa salt

Det är ju 4x fler GPU-kärnor samt mycket snabbare minne, och strömförbrukningen ser enligt bilderna ut att ligga på 50-60W jämfört med GPUn i M1 som ligger på runt 10W (enligt Anandtech). Så det vore nästan konstigt om den inte leverar runt 4x högre prestanda också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är ju 4x fler GPU-kärnor samt mycket snabbare minne, och strömförbrukningen ser enligt bilderna ut att ligga på 50-60W jämfört med GPUn i M1 som ligger på runt 10W (enligt Anandtech). Så det vore nästan konstigt om den inte leverar runt 4x högre prestanda också.

Nej , får hoppas det inte är
Några fantasisuffror men såg nu att någon skrev på annan sida att det motsvarar ”Mobile 3070-80”

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är ju 4x fler GPU-kärnor samt mycket snabbare minne, och strömförbrukningen ser enligt bilderna ut att ligga på 50-60W jämfört med GPUn i M1 som ligger på runt 10W (enligt Anandtech). Så det vore nästan konstigt om den inte leverar runt 4x högre prestanda också.

Nej , får hoppas det inte är
Några fantasisuffror men såg nu att någon skrev på annan sida att det motsvarar ”Mobile 3070-80”

Permalänk
Medlem

Hm synd att man inte kan få en "billig" 32 GB setup

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Första gången jag blir sugen på en Mac. 16" tickar nu de flesta boxar.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Det är ganska precis dubbelt så många som i ett RTX 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

MAX med 32-cores borde i teorin ge ca 10.4Tflops vilket motsvarar ett 1080 ti

Eller Vega 56. Poängen är att så går det inte räkna och översätta över olika arkitekturer.

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Gissningsvis försvinner den när Air förhoppningsvis uppdateras nästa år. Har ett par stycken på firman som absolut var tvungna att ha M1 Pro trots att Air skulle haft exakt samma prestanda för deras jobb. Förutom fläktar är ju skillnaderna bara lite ljusstarkare skärm, lite större batteri och… touchbar.

Själv skulle jag aldrig valt Pro 13" pga touchbar så skönt att den nu är borta. Riktigt cringe att tjejen i Apples video presenterade det som något smått revolutionerande att de (åter)infört "taktila knappar" istället. Jösses…

När jag väl säger upp mig blir det nog köp av en Pro 14".

Så typiskt alltså hahah.

Jag tycker dock att 24k är rätt saftigt för 14" om jag ska vara ärlig. 20k hade varit perfekt, då når man alla med budget 15-20k.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlytPojken:

Är vanliga 13" Pro på väg bort eller? Jag fattar inte riktigt var den modellen hamnar. 12k för en Air eller 24k för en Pro 14", 16k för en Air+.

13" Pro variant dyrare, måste också få nya chippet, men då tar den massa kunder från 14"!?

13” m1 är entery (introduktions?) modellen.
Dvs dom kommer fortfarande sälja m1 med tex 16gb/256gb kostar ca 18-19k medans 14” 16/512 kostar ca 24k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlytPojken:

Så typiskt alltså hahah.

Jag tycker dock att 24k är rätt saftigt för 14" om jag ska vara ärlig. 20k hade varit perfekt, då når man alla med budget 15-20k.

Då är 13” m1 ditt alternativ 16/256 för ca 18-19

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mayhem SWE:

Det kan man fråga sig. Apple är ju inte korkade och måste vara väl medvetna om att efterfrågan finnas, så gissar på att de väntar på att deras egna modemkrets skall bli färdig.

Såg inget om dessa nya datorer får Face ID men gissar på inte. Det och full touchsskärm skulle jag vilja ha, med full iPadOS-kompatibilitet.

Du beskrev precis en iPad pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

M1 ska vara 119 mm².

Frågan är hur skalenlig bilderna är. Om de är skalenliga är ju inte M1 Max någon direkt gigantisk krets, Apple sa egentligen bara: "största kretsen de har designat". Tidigare har deras största varit AxX samt M1 kretsarna, som legat runt 100 mm² strecket.

Det är stort, men inte "Nvidia topp GPU" stort.

Med 16miljarder transistorer hamnar man på 135MTs/mm2 för M1 på n5, så med 57miljarder transistorer (!) så hamnar man på runt 420mm2 med den densiteten. För är väl hyfsat troligt att dom är kvar på n5? n4 är vä inte redo än?

Är ju helt otroligt egentligen… alltså vi pratar om en laptop här med en krets med mer transistorer än en 64C amd epyc eller Nvidia A100.

Var det tio-femton år sedan AMD lanserade APU-konceptet? Inte gör min iGPU mycket mer än att avkoda video ändå... Är enormt mycket transistorer som inte inte går till CPU-delen, största överraskning för mig är hur mycket apple verkligen går all in på detta koncept här. Får hoppas att mjukvaran tar till vara på det, är inte direkt spel som är målgruppen, för är inte direkt gratis kretsyta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det kan man fråga sig. Apple är ju inte korkade och måste vara väl medvetna om att efterfrågan finnas, så gissar på att de väntar på att deras egna modemkrets skall bli färdig.

Vill påstå att det handlar om företagspolicy och ingenting annat, tekniskt sett har de haft möjligheten under lång tid. Du kunde redan runt 2005 hitta bärbara datorer med inbyggda 3G-modem. Alltså samtidigt med Apples byte till x86.

Permalänk
Medlem

Enligt postade resultat på Geekbench så har en Macbook Pro med M1 Max fått 11542 i MT på Geekbench 5 testet.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/10476727

https://appleinsider.com/articles/21/10/18/apples-m1-max-is-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Såg inget om dessa nya datorer får Face ID men gissar på inte.

FaceID använder en slags IR-kamera vid sidan av webkameran har jag för mig.

Jag undrar om notchen i skärmen är så pass stor för att få plats med FaceID-grejerna eller vad.
Om det bara var webkameran hade det räckt med en holepunch

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av jan-banan:

Är det någon som förstår vad cuperna en m1 Pro och m1 Max skulle motsvara i nvidia gpu ungefär?

Kan man säga 980, 1080,2080,3080? Svårt kanske när man inte har benchmarks

Skrivet av Halldin:

M1 ligger runt 1050Ti och Pro / Pro Max är påstått 2x resp 4x snabbare.

Skrivet av Herr Kantarell:

MAX med 32-cores borde i teorin ge ca 10.4Tflops vilket motsvarar ett 1080 ti

Skrivet av perost:

Det är ju 4x fler GPU-kärnor samt mycket snabbare minne, och strömförbrukningen ser enligt bilderna ut att ligga på 50-60W jämfört med GPUn i M1 som ligger på runt 10W (enligt Anandtech). Så det vore nästan konstigt om den inte leverar runt 4x högre prestanda också.

Skrivet av Novdid:

Eller Vega 56. Poängen är att så går det inte räkna och översätta över olika arkitekturer.

Jag kikade precis under vår automatgenerade vattenstämpel i högra hörnet av prestanda/effekt-graferna, och i mycket liten text anger de faktiskt med vilka datorer som jämförelserna görs. När det gäller den högpresterande jämförelsen är det MSI GE76 Raider UH11-053, som ser ut att ha RTX 3080 Mobile med TDP-värde på maximalt 165 watt.

Det ser ut att stämma ganska bra med bilden och kan ses som en mer konkret indikation på var prestandan ligger relativt Nvidia. Denna information är inkastad i artikeln, medan vattenstämplarna i hörnet är bortskrapade för den som vill ta modellnumret på Razer- och två andra MSI-datorer, där sistnämnda dock inte är hårt knutna till en processor vilket gör jämförelser mindre självklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goblin:

Jo visst, men om man inte vill använda luren som hot spot, t.ex om man vill utrusta en avdelning som är på resande fot mest hela tiden så underlättar det med inbyggt 4G/5G. Går det i ipads så borde det gå i laptops.

Självklart går det, de har ju till och med det i klockorna.
Men du frågade varför och jag svarade något jag tror är sannolikt varför.

Permalänk
Medlem

Kul, jag var trigger happy på en M1 Max med 64GB och 1 TB lagring igår men avvaktar till desktop eller Mac mini kommer om något år eller två. Har en Mac mini M1 idag och har ännu inte stött på några som helst begränsningar.
Så kul att det händer grejer i Apple-världen.
För mig handlar det om hur mycket kräm man kan pressa ur per watt. M1 är framtiden och alla kommer ta efter med soc.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Självklart går det, de har ju till och med det i klockorna.
Men du frågade varför och jag svarade något jag tror är sannolikt varför.

Är det inte så att Qualcomm tar ut royalties i relation till priset på enheten, vilket gör det dyrt att lägga till i en produkt som kostar 30-40k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Sinnessjuk prestanda i förhållande till energiförbrukning. Med 32 grafikprocessorer bör M1 Max prestera bra i spel även om det inte är det dessa kretsar primärt är tänkta att användas till.

Helt klart, ska bli intressant att se hur de presterar. Men sannolikt inte alls så bra utanför programmen ämnade mot produktivitet som många lär tro är min gissning.

Dels delat minne med CPUn och dessutom lär väl drivrutiner lämna lite att önska utanför de tänkta programmen. Många spel är väl inte ens portade till rätt API liksom?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Multicore på geekbench på över 11000 (medan en MacBook i9 med all bells and whistles ligger på runt 5000-6000

Detta var 32 GB-modellen av M1 Max. 64 GB låg på över 12000

Lade till info
Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag kikade precis under vår automatgenerade vattenstämpel i högra hörnet av prestanda/effekt-graferna, och i mycket liten text anger de faktiskt med vilka datorer som jämförelserna görs. När det gäller den högpresterande jämförelsen är det MSI GE76 Raider UH11-053, som ser ut att ha RTX 3080 Mobile med TDP-värde på maximalt 165 watt.

Det ser ut att stämma ganska bra med bilden och kan ses som en mer konkret indikation på var prestandan ligger relativt Nvidia. Denna information är inkastad i artikeln, medan vattenstämplarna i hörnet är bortskrapade för den som vill ta modellnumret på Razer- och två andra MSI-datorer, där sistnämnda dock inte är hårt knutna till en processor vilket gör jämförelser mindre självklara.

Ah, tack det missade jag att det stod. Men då får det väl ändå ses som ganska bra.även om 3080 mobile är sämre än 3080 Desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Ah, tack det missade jag att det stod. Men då får det väl ändå ses som ganska bra.även om 3080 mobile är sämre än 3080 Desktop.

Är en "3080"-laptop mer strömslukande eller drar den mindre?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Är en "3080"-laptop mer strömslukande eller drar den mindre?

Står i ett test att mobile 3080 i more like a desktop 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Är en "3080"-laptop mer strömslukande eller drar den mindre?

Än Vadå? En 3080-GPU för laptops drar såklart mindre än 3080 för stationära datorer. Apple säger i sin presentation att deras nya chip ligger på avsevärt mindre effekt vid jämförbar prestanda när det jämförs med ett 3080 för laptops. Mer exakt 100 watt mindre, vilket är väldigt stor skillnad.

Skrivet av Zemlan:

Helt klart, ska bli intressant att se hur de presterar. Men sannolikt inte alls så bra utanför programmen ämnade mot produktivitet som många lär tro är min gissning.

Dels delat minne med CPUn och dessutom lär väl drivrutiner lämna lite att önska utanför de tänkta programmen. Många spel är väl inte ens portade till rätt API liksom?

Jag vet inte det, många oportade spel flyter på helt ok redan på vanilla M1 (Rise of the tombraider användes ju t.ex. som exempel när processorn lanserades), så detta kan ju inte annat än bli bättre. 🤷‍♂️

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Multicore på geekbench på över 11000 (medan en MacBook i9 med all bells and whistles ligger på runt 5000-6000

Detta var 32 GB-modellen av M1 Max. 64 GB låg på över 12000

Jäklar alltså. Apples laptops spöar min Ryzen 5800X i både 1T och MT nu om det stämmer.
Det kommer bli riktigt intressant de kommande åren, framför allt om andra ARM-tillverkare lyckas hänga på någorlunda. Är det enbart Apple så lär de behöva ett enormt övertag för att locka över en nämnvärd andel (säg >20-25% av marknaden) till macOS, men kan man köra ARM och andra OS och få klart bättre prestanda än x86 trots lägre effekt så lär det börja bli populärt med ARM på hemdatormarknaden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200