Väntat Snart ett år på 3060 Ti kort från dustin

Permalänk
Medlem

Väntat Snart ett år på 3060 Ti kort från dustin

Som titeln säger så har jag väntat otroligt längre på att mitt 3060 Ti ska komma. För att vara exakt så beställde jag den 29de december 2020. Börjar fundera på att avbryta ordern och beställa från någon annan sida? Nån annan som har beställt ifrån dustin som har fått vänta länge???

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenx:

Som titeln säger så har jag väntat otroligt längre på att mitt 3060 Ti ska komma. För att vara exakt så beställde jag den 29de december 2020. Börjar fundera på att avbryta ordern och beställa från någon annan sida? Nån annan som har beställt ifrån dustin som har fått vänta länge???

Det finns ju på lager på Netonet. Vad väntar du på? https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cenx:

Som titeln säger så har jag väntat otroligt längre på att mitt 3060 Ti ska komma. För att vara exakt så beställde jag den 29de december 2020. Börjar fundera på att avbryta ordern och beställa från någon annan sida? Nån annan som har beställt ifrån dustin som har fått vänta länge???

Beställde 2st i Januari, trodde jag hade avbokat dom för nån månad sedan, men såg att ordern fortfarande låg kvar så nu låter jag den ligga bara för skojs skull, tror att ordern kommer att makuleras av Dustin så småningom för de kan förmodligen inte sälja ett Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti GAMING OC 8GB för 5400kr idag.

Permalänk
Inaktiv

genast när du ser att någon annan har kortet ska du ju beställa där istället, håller med @KingCobra Vad väntar du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

genast när du ser att någon annan har kortet ska du ju beställa där istället, håller med @KingCobra Vad väntar du på?

Han vill såklart få sitt kort för det pris han betalat då. Därav väntar han. Rätt uppenbart.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PointMan:

Han vill såklart få sitt kort för det pris han betalat då. Därav väntar han. Rätt uppenbart.

Givetvis men har man väntat ett år har man väntat för länge och missat flera andra chanser eller i alla fall bör han överväga att köpa någon annanstans

Permalänk
Medlem

Dustin svarar inte ens längre på email om man försöker maila dom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Ring dem? Vad vet vi?

Permalänk
Inaktiv

Fick mail idag från dustin att båda korten är avbokade:

På grund av stora produktionsproblem så kommer tillverkaren aldrig att kunna leverera denna vara. Vi har därför tyvärr inget annat val än att avbryta din beställning (bekräftelse på detta kommer i ett separat e-mail). Eventuella betalningsreservationer återbetalas inom 2-5 arbetsdagar.

Vi har nyligen blivit medvetna om detta och har tyvärr inte kunnat informera dig tidigare.

Grafikkorten som finns tillgängliga för närvarande finns på denna länk:

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/gra...

Vi beklagar situationen och hoppas på din förståelse.

Vänliga hälsningar Dustin

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det finns ju på lager på Netonet. Vad väntar du på? https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Man blir ju illamående av den prislappen, köpte 3070 för mycket mindre på release.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Men hur är det egentligen? Kan Dustin bara makulera ordern på det sättet och säga att för tillfället har de inga ersättningsprodukter?

Stavfel
Permalänk
Medlem

klart dem kan, produkten tillverkas inte ens längre, så vad ska dem göra?

Permalänk
Medlem

Fick också min order makulerad från Dustin.
Hade en order på EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA HYBRID GAMING för 10.5K i januari.

jag lackade lite så jag hörde mig för till EVGA EU, de ville inte kännas vid att det slutat tillverka produkten och den går fortfarande att beställa hos dom.
jag anar lite ugglor i mossen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odmannen:

Fick också min order makulerad från Dustin.
Hade en order på EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA HYBRID GAMING för 10.5K i januari.

jag lackade lite så jag hörde mig för till EVGA EU, de ville inte kännas vid att det slutat tillverka produkten och den går fortfarande att beställa hos dom.
jag anar lite ugglor i mossen.

Jag har också hört av mig till Evga för klargörande om de har "stora produktionsproblem" och om Evga aldrig kommer att kunna leverera mitt beställda kort.
Får jag positivt svar från Evga kommer jag gå vidare till Dustin och kräva täckningsköp om de inte kan ordna fram ett kort.
Nekar de till täckningsköp kommer jag gå vidare med det.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milewulf:

Men hur är det egentligen? Kan Dustin bara makulera ordern på det sättet och säga att för tillfället har de inga ersättningsprodukter?

De kan makulera ordern, men bör isåfall bli skyldiga att betala skadestånd för att de ensidigt bryter avtalet. Detta skadestånd motsvarar vad som krävs för ett täckningsköp, alltså prisskillnaden mellan vad som betalats och vad motsvarande kort kostar i dagsläget. Jag utgår nu från att Dustin har tagit emot betalning för kortet, det finns antagligen betydligt större svängrum för dem om de kallar det hela en "bokning" eller liknande.

Skrivet av Jagers:

klart dem kan, produkten tillverkas inte ens längre, så vad ska dem göra?

Dustin har haft tio månader på sig för att erbjuda kunderna alternativa lösningar eller återbetala pengarna. För att de ensidigt skall kunna bryta avtalet krävs att leveransproblemet är utom deras kontroll, produkten är helt omöjligt att skaffa fram och de inte rimligen kan lösa det på annat sätt.

Jämför med Elgiganten som nyligen försökt göra exakt samma sak, men där tvingades backa och nu löser kunderna med alternativa kort till samma pris som kunden ursprungligen betalade, plus en kompensation i form av presentkort.

Citat:

- Ni kommer alla få erbjudande om att köpa ett RTX 3080-kort till ursprungspriset som ni betalade förra året. Ni kommer även bli kompenserade med 1000kr presentkort för den bristande informationen och den långa väntetiden.

- För er som redan valt att köpa ett ersättningskort till en förhöjd kostnad, så kommer ni få mellanskillnaden tillbaka, samt 1000kr presentkort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Ja, lite svagt av dom att inte komma med något alternativ på snart 1år, men de har väl någon representant här som kanske kan svara på frågan. Jag kontaktade Dustin en 5-6 gånger sedan januari utan något vettigt svar. Elgiganten gjorde iaf rätt till slut.

Permalänk
Medlem

Antar att man måste lyfta uppmärksamheten mot Dustin på samma sätt som man gjorde mot Elgiganten. Det är klart att dom bara försöker ta det billiga alternativet genom att bara avbryta ordern utan vidare. Dom satsar väl i huvudsak inte så hårt mot privat-personer heller så de räknar nog med att det blir mer lönsamt att ta PR-smällen istället.

Väntar på ett kort som jag tror fortfarande tillverkas. Fick detta svaret efter 10 månader:

"Vi inväntar fortfarande bekräftelse från leverantören om ett leveransdatum.
Det innebär att vi dessvärre inte vet när din order kan levereras.
Så fort vi får det kommer vi att uppdatera det på din order."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Antar att man måste lyfta uppmärksamheten mot Dustin på samma sätt som man gjorde mot Elgiganten. Det är klart att dom bara försöker ta det billiga alternativet genom att bara avbryta ordern utan vidare. Dom satsar väl i huvudsak inte så hårt mot privat-personer heller så de räknar nog med att det blir mer lönsamt att ta PR-smällen istället.

Väntar på ett kort som jag tror fortfarande tillverkas. Fick detta svaret efter 10 månader:

"Vi inväntar fortfarande bekräftelse från leverantören om ett leveransdatum.
Det innebär att vi dessvärre inte vet när din order kan levereras.
Så fort vi får det kommer vi att uppdatera det på din order."

Fick detta idag.

Hej,

Jag förstår att du är missnöjd med detta. Vi hade självklart helst kunnat skicka ut ditt grafikkort, och har gjort allt vi har kunnat för att få in dessa. Vi har tyvärr nyligen fått informationen från tillverkaren att detta inte kommer att vara möjligt.

Vi har tyvärr inte möjlighet att skicka ut några andra kort till rabatterade priser eller annan form av kompensation.

Jag ber om ursäkt för detta.

Vänliga hälsningar

Vilda

Dustin Home

Customer Sales Representative
Operations

E-Mail: order@dustinhome.se

Permalänk
Medlem

Har inte suttit i gpu-sjön, då jag haft en helt okej gpu.

Nöp ett 3060 ti hos Webhallen för 4890:- igår. Levereras idag. Lol.

Permalänk
Medlem

Dustin har väl i alla tider bara brytt sig om företagskunder. Inget ställe privatpersoner bör handla på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Har inte suttit i gpu-sjön, då jag haft en helt okej gpu.

Nöp ett 3060 ti hos Webhallen för 4890:- igår. Levereras idag. Lol.

Lyckades du hitta ett under fyndvaror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Lyckades du hitta ett under fyndvaror?

Nix, det dök upp i tipstråden här. Nytt.
3060 ti Asus mini, dual, lhr

Första 3060 ti under 5k i lager som jag sett.

Blev förvånad att det var så pass "billigt". Några dagar tidigare hade webhallen samma kort (+oc) i lager för 6190:-.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bagarbosse:

Nix, det dök upp i tipstråden här. Nytt.
3060 ti Asus mini, dual, lhr

Antar att det är sån 1 fläkts gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Antar att det är sån 1 fläkts gpu?

Nej, 2

https://www.webhallen.com/se/product/339635-ASUS-GeForce-RTX-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av odmannen:

Fick detta idag.

Hej,

Jag förstår att du är missnöjd med detta. Vi hade självklart helst kunnat skicka ut ditt grafikkort, och har gjort allt vi har kunnat för att få in dessa. Vi har tyvärr nyligen fått informationen från tillverkaren att detta inte kommer att vara möjligt.

Vi har tyvärr inte möjlighet att skicka ut några andra kort till rabatterade priser eller annan form av kompensation.

Jag ber om ursäkt för detta.

Vänliga hälsningar

Vilda

Dustin Home

Customer Sales Representative
Operations

E-Mail: order@dustinhome.se

Dustin Home sjunker mot botten...