1080Ti motsvarighet hos AMD?

Permalänk
Medlem

1080Ti motsvarighet hos AMD?

Jag har ett 1080Ti-kort i min maskin och jag var rätt nöjd med det.
Men jag har nyligen gått från Windows till Linux och har upptäckt att det är inte lika trevligt att sitta med ett kort från nVidia i denna miljö...

Så, ett 1080Ti -vad motsvarar det i AMD's produktlinje? Inte prismässigt, vill-ha-mässigt, utan mer prestandamässigt. Objektivt.

Jag har varit väldigt nöjd med det här kortet sedan jag köpte det vid lanseringen och det är starkt än idag, men i och men bytet till Linux har jag blivit rejält uppmärksammad på vad nVidias låstra drivrutiner kan göra (ett par ominstallationser senare).
Är det möjligt idag att byta jämt med någon och finns det något kort som motsvarar ett 1080Ti-kort?

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

5700 XT ungefär, men de är rätt poppis bland miners och värderas därefter så det blir nog svårt att hitta någon som vill byta rakt av.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad för problem folk har med Nvidia I linux? Kört Nvidia i 20 år i linux utan problem, bytte över till RX5700 i februari och har haft och har problem fortfarande, mest att skärmen inte hittas alltid.
I många år var nvidia enda valet, AMD kom inte nära. Numera är det klart mycket mer jämnt mellan dom men AMD saknar features tycker jag personligen.

Men med nvidia fungerar allt och alltid för mig i alla fall. Körde Gentoo med GTX970 det sista.

Känns som jag haft vart enda bug AMD lider av med mit RX5700 dock men jag kan inte minnas ett problem jag hade med Nvidia senaste 6 åren tex. Enbart ett fåtal drivers genom årtionden jag kört har haft "problem" där man fått gå tillbaks till en äldre.
Har testat 3st AMD kort sedan 2017 parallellt med Nvidia kort och jag skulle fortfarande i dag välja Nvidia över AMD till linux.
Ja man kan önska att Nvidia inte legat på latsidan på sistone men dom verkar ju börja plocka upp bollen igen.

Faktum är att Labb burken kör gamla CPU'n och GTX780 just nu, ska i med 970 kortet sedan.

Mainriggen kör som sagt RX5700, båda kör Linux mint och jag har noll problem med Nvidia kortet men som sagt haft diverse buggar med AMD kortet även om det nu fungera acceptabelt.
Spel prestanda är det ju inget fel på men total avsaknad av prestanda med Encoding på GPUn, ja mitt 970 krossar mitt RX5700 i Nvec.

Jag hade problem med reset buggen också med AMD kort för vga passtrough när dom användes till det.

Oavsett så tror jag folk alltid tycker gräset är grönare på andra sidan, man ska inte behöva installera om Linux pga att man har Nvidia kort, låter som felet är nåt helt annat än val av grafikkortet.
Min erfarenhet säger att det 99% bara fungerar med Nvidia då dom flesta distar drar in driversen via packethanteraren lite snyggt.

Annars är väl ett RX5700 eller 5600 ett alternativ men jag hade undvikit NAVI10, kanske ett RX6600 vore nåt?

Men som sagt vad för problem folk har med Nvidia i linux i dagsläget förstår jag inte riktigt.
jag själv har svårt att motivera ett byte från ett märke till ett annat för båda har sina för och nackdelar och jag tror bara man inser att gräset inte är så grönt på andra sidan som man tror.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare kört med kort från AMD och har personligen aldrig haft de problem som folk ofta hänvisar till, såsom buggiga drivrutiner och så vidare. Mina kort från nVidia har fungerat bra också, men där har jag faktiskt haft problem emellanåt.

Redan vid start i Linux hade jag lite småproblem med mitt 1080Ti, men de gick att lösa. En dag när jag gjorde en omstart så fastnade omstarten och inget hände. Lite sökande verkade peka på de senaste drivrutinerna och trots en hel dags mekande slutade det med en blåsning av systemet och ominstallation. Det är jag inte ovan vid eftersom jag varit tvungen till det flera gånger även med Windows.

Så, ärligt talat kan jag inte motivera det med annat än vad jag läst och att det var ett bra tag sedan jag hade ett kort från AMD. När jag ändå lämnade Windows så tänkte jag att jag likaväl byta GPU. Därav min fråga.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Omstarter kan ju vara nästan vad som helst. Utan att kolla en log så är det ju svårt att säga.

Men själv skulle jag säga 95% av mina fall med omstart är det då all lagring är nätverksansluten för min del så i bland tar det tid att avmontera samba/nfs.

Min laptop med intel grafik älskar att fastna när jag vill starta om den också då allt den använder går över wifi mot en NAS, orkar inte kolla på det för det är en laptop, 4 sek på strömknappen så är den av.