Canon stäms för begränsande bläckpatroner

Permalänk
Medlem

Jag ledsnade på bläckpatroner och köpte en påfyllningsbar alt-i-ett bläckstråleskrivare i stället t.ex Epson Ecotank, HP Smarttank med lägre utskriftskostnader än en färglaserskrivare.
Bläcket räcker till väldigt många utskrifter och med Epson med en extra svart färg så kan man även skriva ut massor med fotografier, om man ska skriva ur mycket foton så bör det finnas en extra svart (Photo Black) då kvaliteten på fotoutskrifterna blir bättre.
Jag var lite tveksam mot påfyllningsbara skrivare men efter att jag testat så undrar jag bara varför jag inte bytte tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Det där är en sjuk bransch. Iland är det nästan billigare att köpa en ny skrivare när flera patroner är förbrukade i den gamla.

Man snackar om sustainable, detta är motsatsen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Fifan vad jag hatar skrivare!

Permalänk
Medlem

Det här är väl ett uppenbart fall för EU apropå att EU föreslår en enhetlig laddare till alla mobiler – oavsett märke

Europaparlamentet har länge betonat behovet av och drivit frågan om en gemensam standard och bindande regler för laddare. Detta för att minska elektronikavfallet i Europa och ge ökad makt åt konsumenterna att göra hållbara val.

EU föreslår enhetlig laddare till alla mobiler – oavsett märke 2021PUBLICERAD 23 SEPTEMBER 2021
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-foreslar-enhetlig-ladda...

Har själv en Canon PIXMA MG8150 Print-Copy-Scan-Direct Photo som har just det här problemet. Kostade skjortan när den var ny. Originalpatroner till den kostar väl närmare 800-900 kr i dagsläget så det är bara att glömma. Fick en utgången HP Color Laserjet 2700n från gamla jobbet men den kan ju tyvärr inte kopiera eller skanna dokument och foton.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Skriver inte ut speciellt ofta, så när man väl är i situationen att man behöver skriva ut, och cyan är slut, så är det billigare att köpa ny skrivare än att köpa nya bläckpatroner. Det har alltid gått att hitta nån deal som är billigare än bläckpatroner. Vilket är sjukt!

Tror jag har 3st allt-i-ett skrivare som vägrar göra något alls för att bläcket är slut. + några vanliga. Senaste var en skrivare från HP som slutade fungera innan bläcket var slut, tror den höll i 2 månader innan den bara smetade ut bläck på pappret istället för att skriva ut.

Nu har jag fan gett upp med skrivare. Sjukt trött på allt strul och mygel.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ronz:

Veckans snabbfråga bör vara om man någonsin i sitt liv haft en skrivare man varit helt nöjd med och som fungerat felfritt.
Jag har varit med om värre apparater än dessa Förstår inte varför det ska vara så svårt.

Haha, bra tips! Sparar det

Skrivet av noobs:

den gången per år man tvingas använda skiten så är det alltid något krångel och strul. SKRIV UT EN SIDA DIN JÄVLA SKRIVARJÄVEL!

Det spelar då ingen roll heller hur länge man sysslat med varken datorer eller teknik överlag. Jag vet inte hur många gånger jag fått erkänna mig besegrad av en skrivarjävel. Hamnar nästan i upplösningstillstånd bara av att tänka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Någon räknare i firmvaran som gör att skrivaren slutar fungera.

Alltså som Apple gör med iOS. Varje gång det kommer en ny så blir min gamla telefon skitseg, trots att de bara oftast lägger till lite memojis och extrafunktioner.

Permalänk
Medlem

Snabbfix

Nu är inte min scanner /printer Canon MG6350 direkt ny men allt jag behöver göra är att håll in stop (triangel i cirkel) i 5 sekunder för att nollställa bläckvarningen - > scanna på utan problem.

Håller dock med om att det inte borde vara nödvändigt överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Att Epson infört en säkerhetsmarginal på dessa ET-skrivare är ju enbart bra. Man vill inte få in luft i slangen under bläckbehållaren tro mig.

Har själv en ET-7750 som skrivit ut massor med billiga utskrifter.

Att ha en bra säkerhetsmarginal säger jag absolut inte emot. Det jag invänder mot är att anvisningen och beskedet från dem inte stämmer med verkligheten. Jag ville beställt tidigare men får svar att vänta tills bläcket går under sista strecket. Då ska den ju inte sluta fungera innan dess😄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Det där skulle jag försöka dra vidare på något sätt.. Kanske reklamera tjänsten eller nåt

Jodå, jag försökte😄. Ringde Epsons vanliga kundtjänst och fick snacka med en kille som tog det på största allvar och lovade att gå till botten med det. Fick till slut ett svar via mejl att det inte finns nåt de kan göra. Det är en separat och egen avdelning som sköter hela biten med unlimited printing. Vanliga kundtjänsten kunde inte göra nåt från deras håll och de rekommenderade mig att ringa numret som fanns (som jag ringde 20+ gånger utan svar)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Ett tips är att köpa toners när Amazon kör prisfelskampanjer. Jag köpte toners för 8000 sidor och betalade totalt 120 kr. Skrivaren var en fyndvara för 800 kr.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Är ganska olika på skrivartyp eller tillverkare hur de hanterar det ?

Har en Samsung Laserskrivare/Scanner kombo i familjehuset som båda föräldrarna använt ganska flitigt sen början av 2020 (jobbat hemma under corona). Den har nu stått och tjatat i nästan ett år nu att två tonerkassetter behöver bytas trots att den fortfarande skriver ut i bra kvalitet. Så där försöker de istället få dig att köpa nya toner långt innan det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Det där är en sjuk bransch. Ibland är det nästan billigare att köpa en ny skrivare när flera patroner är förbrukade i den gamla.

Edit: stavfel

Ish, det är värt att ha i åtanke att patronerna som medföljer vid köp av skrivare sällan är fulla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Var med om det i våras. Skrivaren vägrade skanna för att bläcket var slut. Fick nog och körde skiten till tippen. Hoppas att den nya laserskrivaren är lite snällare?

Det lär den vara ja.
Både i utskriftskostnad och vad den tar för "kasset".

Jag har en HP laserjet 1010.
Den är 20 år gammal, har aldrig strulat och sväljer piratkassetter utan problem. 😊

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av benonikenobi:

Att ha en bra säkerhetsmarginal säger jag absolut inte emot. Det jag invänder mot är att anvisningen och beskedet från dem inte stämmer med verkligheten. Jag ville beställt tidigare men får svar att vänta tills bläcket går under sista strecket. Då ska den ju inte sluta fungera innan dess😄

Är dags för mig att beställa lite mera flaskor bläck snart. Har tappat räkningen på antal 10x15 samt A3 det blivit men det är några. Följde med en extra uppsättning flaskor vid köpet av skrivaren btw.

Permalänk
Medlem

Har i många år kört med Canon bläckstråleskrivare/-multifunktionsenheter.

Under studietiden skrev jag kanske ut 200 sidor text och 25 foton per månad, och de senaste 15 åren omkring 50 sidor text och 25 foton per månad. Det är ju alltså inte så att skrivarna varit högt belastade, men ändå så har de fyra senaste Canon-enheterna, inom 6 månader efter reklamationsrätten löpt ut, samtliga fallerat med ett felmeddelande om att det är fel på skrivarhuvudet (nästan så man misstänker att det är planerat). Ett nytt skrivarhuvud kostar ofta mer än hälften av vad en ny enhet kostar (och då brukar jag ändå undvika de allra billigaste enheterna).

Senast fick jag dock nog och köpte en separat liten bläckstråleskrivare (ej Canon, det får räcka nu) enbart för foton, och en laser-multifunktionsenhet för text, scanning, fax, kopiering etc. Mitt "utskriftsliv" har blivit så mycket enklare...inte ständiga rengöringar, byten av bläckpatroner, inget stopp för scanning när bläcket är slut m.m.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det lär den vara ja.
Både i utskriftskostnad och vad den tar för "kasset".

Jag har en HP laserjet 1010.
Den är 20 år gammal, har aldrig strulat och sväljer piratkassetter utan problem. 😊

/Lifooz

Låter bra. Får se om den från Brother jag har klarar sig lika länge? Visst är det trist att inte kunna skriva ut färgbilder men i ärlighetens namn kan man göra det via någon tjänst när det behövs.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

Kör HP bläckstråleskrivare med HP instant ink abonnemang. Kostar mig 0 kr/mån vid max 10 utskrifter per månad. Sen nån tia för ytterligare utskrifter.

Har inte behövt byta ut patronen i skrivaren på 5 år +. Riktigt smidig maskin som bara funkar.

Då vi i hushållet inte skriver ut speciellt mycket så funkar denna lösning riktigt bra. HP skickar ut ny patron om den som sitter i skulle ta slut utan kostnad. Skrivaren har inte torkat igen och skriver ut lika fina utskrifter nu som när den var ny för över 5 år sen.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

With Canon you cant...

With Canon you CanPayOrFOff.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Låter bra. Får se om den från Brother jag har klarar sig lika länge? Visst är det trist att inte kunna skriva ut färgbilder men i ärlighetens namn kan man göra det via någon tjänst när det behövs.

Jo jag känner lite samma sak, jag skriver aldrig ut några bilder utan min skrivare får mestadels skriva fraktsedlar till en av mina vänner som gillar att köpa och sälja.

Det behöver jag ingen bläckspruta till.

Din nya skrivare från brother kan ha så gott som nästan evigt liv beroende på hur länge kassetter kommer tillverkas för den.

Men de tillverkas fortfarande till min 20 år gamla skrivare, såg att jag kan köpa en ny kassett för 160:-

Snacka om support för gamla krigande laserskrivare.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Rent skit gjort. De gör vad de kan för att plocka in pengar.

Annars är min bild att skrivare blir mindre vanligt. De flesta på mitt jobb som har ett IT Jobb har ingen skrivare hemma, vilket jag tycker är märkligt. Det är nog en generationsfråga.

Ja, oerhört märkligt. Jag jobbar ju inte med IT, men för typ 15 år sedan var det vanligt med skrivare, nu har nästan inga av mina arbetskamrater det. De får på nåder skriva ut på jobbet, om de mailar PDFer, tror jag. Hänger väl ihop med att allt mer görs elektroniskt, för 15 år sedan skulle FK ha en massa papper från barnfamiljer exempelvis, inte så numera.

Skrivare är ett jämra helvete. Hade just en sådan skrivare som vägrade skriva ut svart när typ gult tagit slut. Vansinne. (den hade 2 patroner, en svart, en trefärgad). Hp, Epson, Lexmark, fan vet, de var alla lika sopiga om man köpte billigmodeller.

Vi har nu en Canon Pixma mg7150 eller nåt, den har jag sedan länge gett upp att köpa originalpatroner till. Får typ ett 15-pack för samma pris som ett 3-pack original om jag köper "pirat". Sämre resultat? Säkert, men familjefoton är ändå bättre att ta via typ Fuji eller nån som har både bättre papper och bläck (antar jag).

Den skriver glatt ut även om en eller flera patroner är slut dock, även långt efter att den först varnat och sedan varnat ännu mer ihärdigt. Hoppas den håller länge, det var nämligen svårt att hitta en skrivare som kunde skriva inte bara på papper utan även på skivor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av benonikenobi:

Jodå, jag försökte😄. Ringde Epsons vanliga kundtjänst och fick snacka med en kille som tog det på största allvar och lovade att gå till botten med det. Fick till slut ett svar via mejl att det inte finns nåt de kan göra. Det är en separat och egen avdelning som sköter hela biten med unlimited printing. Vanliga kundtjänsten kunde inte göra nåt från deras håll och de rekommenderade mig att ringa numret som fanns (som jag ringde 20+ gånger utan svar)

Känns som att du borde skippa det numret och vända dig till ARN i stället. Om inte annat så för att få dom svartlistade.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Låter helt sjukt att de vågar göra så. Själva scannern har ju inget med skrivaren att göra, så länge man inte kopierar. Och med tanke på att samhället blir mer papperslöst så går det åt mindre utskrifter och mer scanning. Viket gör det logiskt att man behåller skrivaren som scanner när det inte går att skriva ut mer.

De gör det säkert för att man ska behöva köpa en riktig scanner om man vill scanna. Då skrivaren är prispressad och subventionerad. Pengarna tar de igen på toner. En skrivare som används som enbart scanner gör inga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Vem har inte ledsnat på krånglande skrivare som bara gnäller om allt möjligt.
Filmen Office Space har en rätt kul scen när dom fått nog
[.video]https://youtu.be/P1tihTYb1wk[/video]

En filmhistoriens bästa scener.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra gjort av Canon. Man ska visa vem som bestämmer. Big Daddy is the boss!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Den som vill veta mer om själva stämningsansökan kan kolla denna genomgång.
Den amerikanske advokaten Leonard French går igenom (med högläsning) och ger sina kommentarer.

Permalänk
Medlem

Skriv en rad till företaget och redogör för era problem , inget gnäll men kräv ersättning , ARN/sociala medier brukar får saker att hända , personligen skulle jag inte ta i dom med tång igen

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Räknade ut att inte äga en printer är billigare för mig så jag skippar dem helt och hållet. Använder mig av utskrifttjänster på nätet de 2-4 gånger om året som behovet kommer upp, smidigt och enkelt då det oftast kommer i brevlådan dagen efter.

Kommer spara ännu mer i fortsättningen nu när kommunens bibliotek har fått ordning på sina utskriftstjänster igen, så det är bara att slänga hela konceptet om en egen printer i väggen. x)

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Statistiskt urval?

Har läst samtliga kommentarer och blir ledsen för er skull.
Har 2st färglaserskrivare, HP Color Laserjet 2600n, som är runt 10 år gamla.
Samt 1st bläckstråleskrivare, HP — Photosmart 7510 e-AiO, som är minst 7 år gammal. Den har scanner också.
Samt 1st monolaserskrivare, HP — LaserJet Pro M 15 w eller tidigare som är ca 5 år gammal.
Ingen av dessa skrivare har jag haft några som helst problem med och jag använder dom till min konst i första hand.
Färglaserskrivarna har rak pappersbana så dom är oumbärliga.
Monolasern används till prototyper och MINC, googla orkar inte förklara.
Snabb satan är den dock och hinner knappt trycka på knappen innan det är klart.
Att det är HP är nog en slump men väldigt nöjd med att HP har drivrutiner till samtliga kvar och att toner och bläck finns kvar både original och pirat.
Idag skulle jag rekommendera instant ink, HP, om man skriver ut fotografier.
Som någon skrev ett väldigt billigt alternativ.
Tittar dock lite framåt och kommer troligen att köpa två skrivare.
En Canon Pixma TS5350 till min flickvän för hon gillar rosa, och jag att den har kantlösa utskrifter.
Samt en Epson EcoTank ET-2815 eftersom jag har bläckflaskor hemma redan då jag tänkt köpa ET-2715.
Givetvis köper jag dessa på kampanj.
Just det har även en P-touch etikettskrivare som fungerar felfritt den med.
Tittar även på en annan etikettskrivare och en ScanCut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mbzo:

Har läst samtliga kommentarer och blir ledsen för er skull.
Har 2st färglaserskrivare, HP Color Laserjet 2600n, som är runt 10 år gamla.
Samt 1st bläckstråleskrivare, HP — Photosmart 7510 e-AiO, som är minst 7 år gammal. Den har scanner också.
Samt 1st monolaserskrivare, HP — LaserJet Pro M 15 w eller tidigare som är ca 5 år gammal.
Ingen av dessa skrivare har jag haft några som helst problem med och jag använder dom till min konst i första hand.
Färglaserskrivarna har rak pappersbana så dom är oumbärliga.
Monolasern används till prototyper och MINC, googla orkar inte förklara.
Snabb satan är den dock och hinner knappt trycka på knappen innan det är klart.
Att det är HP är nog en slump men väldigt nöjd med att HP har drivrutiner till samtliga kvar och att toner och bläck finns kvar både original och pirat.
Idag skulle jag rekommendera instant ink, HP, om man skriver ut fotografier.
Som någon skrev ett väldigt billigt alternativ.
Tittar dock lite framåt och kommer troligen att köpa två skrivare.
En Canon Pixma TS5350 till min flickvän för hon gillar rosa, och jag att den har kantlösa utskrifter.
Samt en Epson EcoTank ET-2815 eftersom jag har bläckflaskor hemma redan då jag tänkt köpa ET-2715.
Givetvis köper jag dessa på kampanj.
Just det har även en P-touch etikettskrivare som fungerar felfritt den med.
Tittar även på en annan etikettskrivare och en ScanCut.

Grattis till dig då du är en av relativt få som har positiva erfarenheter av skrivare!
Antar du skriver ut relativt ofta då du pysslar med konst. Själv skriver jag rätt sällan ut grejor, förr var det mest boardingkort till flyget. Mina bläckstråle "torkade in" när jag bara skrev ut en gång i månaden/varannan månad etc.

Skrivarna körde "tvättprogram" för att "tvätta munstyckena"/skrivhuvudena. Tömde patronerna rätt omgående på bläck. Jag räknade ut att två-tre utskrifter kostade cirka 700 kronor i bläck genom skrivarnas "tvättprogram"..
Skriver ut mina enstaka utskrifter på jobbet sedan 10 år tillbaka. (Vilket är okej).

Laserskrivare är bättre än bläck, men inte bra ändå:
Köpte en Konica-Minolta laserskrivare, som var väldigt bra (dock svart-vit, men dög bra), MEN när jag gick över från XP till win7, så fanns det inga nya drivrutiner som funkade. (Jag letade ett bra tag, även bland många "hacks" på internet. Bara att slänga skrivaren, alternativt ha kvar en XP-burk parallellt bara för att skriva ut.)

Skrivarindustrin är en ruffel-och-båg-bransch.
Dessbättre är det alltmer sällan man behöver skriva ut pappersdokument. För privat bruk, kanske 4-6 A4/år.
Enklare att göra detta på jobbet! (Som bonus är detta också gratis).

Scanner/kopieringsfunktionen behöver man heller inte idag. Såvida man inte har ett specialintresse, som exempelvis alstra konst. För "vanlig svensson" behövs inte skrivare/scanners idag. Vågar jag påstå!

"Skrivare för massorna" är en utdöende bransch, det är jag övertygad om.
(Ungefär som snail-mail.. Runt 1990-2005 skrev jag ut en hel del som jag skickade på snail-mail. Men sådant är obsolet numera. Gillade dock matrisskrivarna! Det bor en liten LGR i mig!)

Edit2:
Ha skrivare hemma är ungefär lika obsolet som att ha FAX hemma. Under skrivarnas "storhetstid" hade folk i farten också en FAX. (Jag hade två). -Precis lika utdöd gammal dinosaurie!

Faktiskt skönt att slippa skiten! (Bara kostnader och krångel. Papper som fastnade, bläck som torkade inne i skrivaren etc. Samt att om man lyckades skriva ut ett document på bläckstråle, förseglade i kuvert, skickade på postens snail-mail, så regnade det kanske när brevbäraren delade ut brevet till mottagaren, så allt blev oläsligt.. hehe)

"Abstrakt konst" blev det rätt ofta.

drivrutiner+snail-mail när det regnar