Permalänk

27" för hemmakontor/gaming

Hej Sweclockers,

Jag ska bygga mig ett hemmakontor där jag tänkte köra på två skärmar á 27". Jag är en casual-spelare, så kan dessa skärmar att användas till ett framtida PS5/Xbox X. Jag är osäker på om jag ska gå på 1440p eller 4k, så ni får mer än gärna komma med tips på skärmar som hade passat för ändamålet!

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Då du nämner "casual" och PS5 så låter det som att det är en 4K 60hz skärm du ska ha (Då PS5an inte har stöd för 1440p upplösning).

Skulle då rekommendera dig att kika på Dell S2721QS, du finner en detaljerad recension på den på RTINGS.com här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Då du nämner "casual" och PS5 så låter det som att det är en 4K 60hz skärm du ska ha (Då PS5an inte har stöd för 1440p upplösning).

Skulle då rekommendera dig att kika på Dell S2721QS, du finner en detaljerad recension på den på RTINGS.com här.

Tack för tipset!

Ja, men däremot så kommer jag att främst använda det till hemmakontoret. Kommer jag att märka någon skillnad på 60hz vs 144hz tex i mitt dagliga jobb?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MountainOakman:

Kommer jag att märka någon skillnad på 60hz vs 144hz tex i mitt dagliga jobb?

Den frågan kan du såklart endast svara på själv.

Men om vi flyttar frågan från vad just du kommer märka eller inte är att 60 Hz ganska mycket att allt är som väntat med skärmen. Det subjektiva handlar om vad man är van med sedan tidigare. En som ägnat en stor del av sin tid med rappa spel kan mycket väl uppleva att 60 Hz är för ryckigt för hur deras motorik och koordination har utvecklats.

Utöver det finns det objektiva fördelar med en högre frekvens på skärmen även vid skrivbordsarbete, likt att ifall du jobbar med mycket med musens precision och koordination i din användning. Ett exempel skulle vara att du arbetar med grafik i olika former. Men utöver det lär 60 Hz vara precis som du är van att det ska vara.