Apple skalar upp M1-systemkretsen till proffsnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Ingen aning, problemet är väl att det inte finns något windows som fungerar på M1-arktitekturen men det kanske kan komma ett.

Windows 10 ARM går fint att tuta på i parallells.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Windows 10 ARM går fint att tuta på i parallells.

Okej! Undrar om w10-arm är en rolig upplevelse bara. Det jag minns från surface-arm var att det fanns lite kvar att önska.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om aktiekursen på detta.
Är detta ett nytt steg in på en marknad som kommer ta folk ifrån Windows PC plattformen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Någon som vet hur M1 presterar i 3d applikationer (som blender, unity etc)?

Har en stationär ryzen 5900x med ett RTX3080.
Främsta anledningen jag kör Nvidia är pga RTX har Nvidias Iray, hårdvarukodning för bla realtidsrenderingar etc. Man undrar ju litegrann hur pro/Max står sig mot riktiga grafikkort. Upp till 64GB delat minne är ju svårslaget.

Just Blender kommer bli betydligt bättre på sikt då Apple gått med i deras utvecklingsfond nu för att fixa Metal-stöd för Cycles. Ta mig inte på orden men har för mig jag läste att det just nu är planerat till version 3.1. Så kanske 1-2 år bort för en stabil version.

Permalänk
Medlem

https://www.notebookcheck.net/Apple-s-M1-Max-GPU-is-as-powerf...

Så motsvarande 2080 desktop eller ett playstation 5 enligt denna källa

Permalänk
Medlem

Redig cpu den där M1 Max, men "bara" 64 GB ram gör att jag ska försöka hålla ut ett tag till, då jag hoppas på 256 GB eller mer i iMac Pro / Mac Pro 2022.

Men det är svårt Jag längtar sååå efter riktiga tester av dessa monster till laptops. Har ett projekt där jag kör en bildfil på strax under 5 gigapixel i Photoshop, och det är sällan det blir något ledigt av de 128 GB arbetsstationen använder idag, och PS hackar och segar sig. Tanken var egentligen att uppgradera till en 3960x för att få 256 GB ram, men det börjar kännas lockande att skaffa en MBP med 64 GB och sen sälja den när iMacen eller en passande Mac Pro släpps sen i vår.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Jag undrar om notchen i skärmen är så pass stor för att få plats med FaceID-grejerna eller vad.
Om det bara var webkameran hade det räckt med en holepunch

Nja, kameran och skärmpanelen kan ju inte överlappa i ett så tunt lock. Så bara ett runt hål hade inte funkat.

Skulle väl gissa att urtaget i skärmen har de dimensioner de har så att nästa års modell kan levereras med FaceID utan att urtaget behöver göras större. Snarare kanske det kan krympas något, vilket skulle få alla skogstokiga Appledyrkare att ramla över varandra i sin iver att prisa den stora innovatören för att ett urtag Apple satt dit till att börja med krympte en smula...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Nja, kameran och skärmpanelen kan ju inte överlappa i ett så tunt lock. Så bara ett runt hål hade inte funkat.

Skulle väl gissa att urtaget i skärmen har de dimensioner de har så att nästa års modell kan levereras med FaceID utan att urtaget behöver göras större. Snarare kanske det kan krympas något, vilket skulle få alla skogstokiga Appledyrkare att ramla över varandra i sin iver att prisa den stora innovatören för att ett urtag Apple satt dit till att börja med krympte en smula...

Det är sannolikt en betydande besparing som görs om Apple kan nyttja ett identiskt eller i vart fall mycket likt chassi (inkl skärm och tangentbord) när refresh-modellerna väl kommer (som säkert kommer att ha face-id). Tror inte förklaringen är särskilt mycket mer komplicerad än så. Kanske önskade de få med face-id redan nu men hann inte riktigt/något strulade, och de ville inte skjuta på produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Okej! Undrar om w10-arm är en rolig upplevelse bara. Det jag minns från surface-arm var att det fanns lite kvar att önska.

När jag testade Windows 10 ARM64 på min MacBook M1 i våras så kändes det väldigt polerat för att vara en Insider Preview. Även x86-applikationer gick att köra utan några problem.

Microsofts egna ARM-SoC:ar är däremot inget vidare. SQ1, SQ2, SQ3... Kanske kan de nå prestandan i M1 vid SQ5

Apple är i en helt annan liga med sina kretsar.

En annan utmaning för Microsoft är att få utvecklarna att optimera för ARM64. Även där ligger Apple långt före och i vissa fall är apparna optimerade för Apple Silicon (M1) mer än dubblet så snabba jfm x86-versionerna.

Ska bli kul att se annat än syntetiska benchmarks av M1 Pro och M1 Max. Det är nog inte lätt att vara VD på Intel just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

En annan utmaning för Microsoft är att få utvecklarna att optimera för ARM64.

Fast det borde inte vara så svårt om det väl börjar dyka upp hårdvara som någon vill ha. Få optimerar väl särskilt mycket; för många borde det räcka att välja "arm64" istället för "x64" i visual studio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

M1 Max. Perfekt dator för skolor att köpa in åt elver så de kan göra skolarbete på.
Det finns inte så mycket negativt att säga om dessa mer än att fokus låg på arbetsdatorer och inget nytt för vanligt folk kom.
Troligen mobilcpu med få undantag på laster. Detsamma vanligt desktop utanför hedt.

Förutom den lilla detaljen att en dator med M1 Max lär kosta över 30 000 kr?

Grymt att Apple driver utvecklingen av ARM-CPUer. Men jäklar vad hela vurmandet kring Apple liknar en enorm sekt. Köpte en laptop för några månader sen och funderade starkt på att skaffa min första Apple-produkt men det är helt omöjligt att kolla igenom reviews (både videor eller skrivna) utan att drabbas av avsmak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Förutom den lilla detaljen att en dator med M1 Max lär kosta över 30 000 kr?

Min Powerbook 12" 1GHz köpte jag i gymnasiet för över 20k.
Sannolikt det bästa köp jag gjort i mitt liv, var med mig i ryggsäckan runt en stor del av världen, genom 4 års universitetsstudier och in i arbetslivet sedan. Var min primära dator i 8-9år.

Så visst kan man ha en skoldator för 30k i dagens pengar.
Men man får anta att man måste köpa en själv då, skolan lär ju inte vilja upphandla sådana datorer till barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Förutom den lilla detaljen att en dator med M1 Max lär kosta över 30 000 kr?

Grymt att Apple driver utvecklingen av ARM-CPUer. Men jäklar vad hela vurmandet kring Apple liknar en enorm sekt.

Nu vet jag inte vilken laptop du köpte, men även en MacBook Air M1 för ca 12000:- är ett enormt lyft jfm Apples tidigare Intel-maskiner. Faran är att stirra sig blint på benchmarks som inte tar hänsyn till att M1:an även har prestanda likt ett GeForce GTX 1050Ti. Sedan finns det även optimering för video, ML och annat skoj som bara andra kan drömma om (utan hjälp av GPU).

Du kommer förstå sekten när du inser att det är vägen till evigt liv. Stannar du kvar, så är du istället fast i evigt lidande

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Nu vet jag inte vilken laptop du köpte, men även en MacBook Air M1 för ca 12000:- är ett enormt lyft jfm Apples tidigare Intel-maskiner. Faran är att stirra sig blint på benchmarks som inte tar hänsyn till att M1:an även har prestanda likt ett GeForce GTX 1050Ti. Sedan finns det även optimering för video, ML och annat skoj som bara andra kan drömma om (utan hjälp av GPU).

Du kommer förstå sekten när du inser att det är vägen till evigt liv. Stannar du kvar, så är du istället fast i evigt lidande

Blev en Zephyrus G14 för ca 13k som jag är mycket nöjd med istället för en M1 Air.
https://www.inet.se/produkt/1965769/asus-rog-zephyrus-g14-14-...

Funderat länge på att köpa någon Apple-produkt (kollat på deras smartwatch bla) men vetetusan om det är värt att sugas in i deras ekosystem. Har kollat på reviews på diverse Apple-produkter och de tycks riktas mot ett helt annat klientel. Enorm skillnad om man jämför andra varumärken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Blev en Zephyrus G14 för ca 13k som jag är mycket nöjd med istället för en M1 Air.
https://www.inet.se/produkt/1965769/asus-rog-zephyrus-g14-14-...

Funderat länge på att köpa någon Apple-produkt (kollat på deras smartwatch bla) men vetetusan om det är värt att sugas in i deras ekosystem. Har kollat på reviews på diverse Apple-produkter och de tycks riktas mot ett helt annat klientel. Enorm skillnad om man jämför andra varumärken.

Ser onekligen ut som en trevlig och prisvärd maskin! Har själv ägt en äldre Asus ROG, men lämnade tillbaka den pga att skärmen (TN-panel) var obrukbar för all form av grafiskt arbete. Hade jag inte just haft fotografering samt videoredigering som hobby, så hade jag säkert varit kvar i Windows även idag.

Men jag håller med dig om att klientelet som kör Mac kan vara något speciella om man generaliserar. Tror att många som kör Mac lika gärna skulle kunna köra Windows, Linux, ChromeOS etc.

Själv vill jag bara ha en smidig maskin för att köra Capture One samt DaVinci Resolve, där båda programmen idag är optimerade för Apple Silicon.

Jag försöker att inte bli alltför uppslukad av Apples ekosystem, men det är onekligen smidigt att kunna skicka filer mha AirDrop mellan enheterna i hemmet.

Permalänk
Medlem

Alltså notchen är ju helt bedrövlig. Behövdes verkligen Face ID på en dator med tangentbord? Webkameran förstår jag men kunde de inte tagit typ 4 mini-kameror precis ovanför skärmen och lagt ihop en komplett bild i mjukvaran sen...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Alltså notchen är ju helt bedrövlig. Behövdes verkligen Face ID på en dator med tangentbord? Webkameran förstår jag men kunde de inte tagit typ 4 mini-kameror precis ovanför skärmen och lagt ihop en komplett bild i mjukvaran sen...?

Det är inte Face ID. Det är bara en kamera. 😄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Ser onekligen ut som en trevlig och prisvärd maskin! Har själv ägt en äldre Asus ROG, men lämnade tillbaka den pga att skärmen (TN-panel) var obrukbar för all form av grafiskt arbete. Hade jag inte just haft fotografering samt videoredigering som hobby, så hade jag säkert varit kvar i Windows även idag.

Men jag håller med dig om att klientelet som kör Mac kan vara något speciella om man generaliserar. Tror att många som kör Mac lika gärna skulle kunna köra Windows, Linux, ChromeOS etc.

Själv vill jag bara ha en smidig maskin för att köra Capture One samt DaVinci Resolve, där båda programmen idag är optimerade för Apple Silicon.

Jag försöker att inte bli alltför uppslukad av Apples ekosystem, men det är onekligen smidigt att kunna skicka filer mha AirDrop mellan enheterna i hemmet.

Jag kör video (davinci resolve) på en två - tre genearationer (har glömt) gammalt pc bygge med ett gtx 1080 i som rullar på mac os och det funkar kanonbra och som PC ännu bättre förmodligen. Har också en Lenovo y720 eller nåt med 4k skärm som duger bra till resolve den också.

Mest 4k klipp från min Pana G7 och en gopro i den här så det fixar den också

Många videoproffs säger också att m1 är ok men klarar inte när det blir tunga uppgifter/mycket noder, effekter och grejor. För musik inspelning däremot verkar dom funka kanonbra och man rapporterar typ 1000 plugins utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Det är inte Face ID. Det är bara en kamera. 😄

Haha ojdå. Hugaligen risigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Alltså notchen är ju helt bedrövlig. Behövdes verkligen Face ID på en dator med tangentbord? Webkameran förstår jag men kunde de inte tagit typ 4 mini-kameror precis ovanför skärmen och lagt ihop en komplett bild i mjukvaran sen...?

Visst att notchen stör en aning, men eftersom hela menyraden flyttades upp så får man ju mer skärmyta. Jag tar en notch alla dagar i veckan tillsammans med mer skärmyta. Tycker det var bra gjort. Man vänjer sig vid notchen, tänker inte på den på telefonen så lär inte tänka på den på datorn efter nån dag heller. Är ju fulare med feta kanter än en liten notch.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Visst att notchen stör en aning, men eftersom hela menyraden flyttades upp så får man ju mer skärmyta. Jag tar en notch alla dagar i veckan tillsammans med mer skärmyta. Tycker det var bra gjort. Man vänjer sig vid notchen, tänker inte på den på telefonen så lär inte tänka på den på datorn efter nån dag heller. Är ju fulare med feta kanter än en liten notch.

Jag håller med, tror inte det blir så farligt. Jag menar vi som har haft iPhone i några år tänker inte på notchen och då vågar jag nog tala för rätt många.

Ögonen tittar ändå inte där (mitten högst upp) så varför skulle jag bry mig?

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Visst att notchen stör en aning, men eftersom hela menyraden flyttades upp så får man ju mer skärmyta. Jag tar en notch alla dagar i veckan tillsammans med mer skärmyta. Tycker det var bra gjort. Man vänjer sig vid notchen, tänker inte på den på telefonen så lär inte tänka på den på datorn efter nån dag heller. Är ju fulare med feta kanter än en liten notch.

Jo jag har också tänkt på det men de borde ha löst detta på ett annat sätt tycker jag. T.ex. på det sättet jag nämnde alternativt stoppat kameran i botten eller något.

Du får mer skärmyta men notchen i mitten kommer kapa programmenyn på ett mycket störande sätt i alla fall för mig. Har man också flera pinnade ikoner till höger tror jag vissa program kommer behöva göra om programmenyn på ett negativt sätt.

Apple har troligtvis världens bästa designers och ingenjörer, det måste rimligen ha funnits bättre alternativ för att lösa detta.

Kanske kommer de släppa nästa macbooks utan notch och babblat på deras keynote hur smarta dom är. Jag har länge haft macs och tycker de är super men det finns mycket jag inte gillar med Apple också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jo jag har också tänkt på det men de borde ha löst detta på ett annat sätt tycker jag. T.ex. på det sättet jag nämnde alternativt stoppat kameran i botten eller något.

Apple har troligtvis världens bästa designers och ingenjörer, det måste rimligen ha funnits bättre alternativ för att lösa detta.

Du menar Dell's Nosecam(tm) som de hade på XPS tidigare..., den var inte så populär så de slutade med den.

Finns fyra sätt att lösa det på idag: 1. Nosecam, 2. Notch, 3. Tjockare kant. 4. Göm i skärmen (döda pixlar framför kameran)
(sen funderas det på bakom skärmen kamera med pixlar som fungerar framför, men det är ingen realitet än). Alla varianter att lösa det på blir en kompromiss, nu valde Apple en som de tyckte var bra.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns fyra sätt att lösa det på idag: 1. Nosecam, 2. Notch, 3. Tjockare kant. 4. Göm i skärmen.

Du glömde femte alternativet som jag har i min Dell XPS 13. Gör den så liten och dålig att den ryms i den minimala kanten.

Tycker att Apple löst det på ett snyggt sätt, även om jag hoppas på att kunna tvinga 16:10 läget vid behov. Då min MacBook Air M1 fortfarande känns ny, så lär Apple hinna lägga till Face ID eller gömma kameran helt innan jag är redo för en ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Alla varianter att lösa det på blir en kompromiss, nu valde Apple en som de tyckte var bra.

Skrivet av walkir:

Du glömde femte alternativet som jag har i min Dell XPS 13. Gör den så liten och dålig att den ryms i den minimala kanten.

Jag hade hellre tagit en kass webkamera.

Antingen i toppen eller på något hörn av skärmen.

Permalänk
Permalänk
Datavetare

En del jämförelser i den artikel sätter ger en viss inblick i vad det Apple faktiskt gjort. Så här i efterhand är det inte svårt att förstår hur otroligt frustrerad Apple lär ha varit när de kikade på Intels progress på datorsidan och ställde det mot sin egen progress på Iphone och Ipad.

Apple överdrev verkligen inte när de för ett par år sedan skrev att Ipad Pro redan då var snabbare än 90 % av alla bärbara PC.

Några axplock:

"The new media engine on the M1 Pro and Max are now able to decode and encode ProRes RAW formats, the above clip is a 5K 12bit sample with a bitrate of 1.59Gbps, and the M1 Max is not only able to play it back in real-time, it’s able to do it at multiple times the speed, with seamless immediate seeking. Doing the same thing on my 5900X machine results in single-digit frames."

Detta är en laptop-krets mot en desktop-krets i uppgifter vars prestanda normalt skalar rätt bra med ökande antal CPU-kärnor. Vad Apple med brutal tydlighet visa här är: vissa saker må gå att göra på CPU-delen, men det är extremt ineffektivt!

Fast frågan är om inte det som beskrivs sen är det Intel/AMD riktigt borde svettas över, för då jämförs saker som trots allt är vettigt att göra på en CPU

"In single-threaded workloads, Apple’s showcases massive performance and power advantages against Intel’s best CPU. In CineBench, it’s one of the rare workloads where Apple’s cores lose out in performance for some reason, but this further widens the gap in terms of power usage, whereas the M1 Max only uses 8.7W, while a comparable figure on the 11980HK is 43.5W.

In other ST workloads, the M1 Max is more ahead in performance, or at least in a similar range. The performance/W difference here is around 2.5x to 3x in favour of Apple’s silicon."

Och ST-laster är där x86 har minst problem att tampas med ARM64. Det historisk alltid gjort att Intel kunna hålla undan är det har redan tidigare funnits flera fall där x86 varit ifrånsprungna sett till både perf/W och absolut prestanda i fall som kan använda många CPU-kärnor. Problemet är att ingen tidigare kunnat utmana x86 i absolut prestanda per kärna och även på serversidan är det ett gigantiskt problem!

Apple är "bara" i samma nivå sett till absolut prestanda, men det räcker då man är helt överlägsen i perf/W.

Föga förvånande blir ledningen rejält mycket större för MT, så har det varit innan när x86 utmanats av POWER, SPARC och de första trevande försöken med 32-bitars Arm servers.

"The performance levels of the M1 Max are significantly higher than the Intel chip here, due to the much better scalability of the cores. The perf/W differences here are 4-6x in favour of the M1 Max, all whilst posting significantly better performance, meaning the perf/W at ISO-perf would be even higher than this."

Sista säger i praktiken: att det inte blir större fördel för Apple i detta fall beror på att x86 klockar ned sig rätt mycket när alla kärnor används, något som sänker absolut prestanda men den ökar perf/W en hel del (vilket är orsaken till att x86-kretsar har lägre all-core frekvens än deras peak-frekvens).

Apples krets har i stort sett samma frekvens oavsett last, vilket om man faktiskt försöker använda sitt system medan det är tungt lastat gör att system med Apple-kislet "känns" betydligt rappare under tung last än x86-system. Och det är innan man ens väger in effekten av SMT, något Intel/AMD har på sina high-end kretsar men Apple saknar. Med SMT minskar prestanda per CPU-tråd till 60-65 %, så effektivt har ett tungt lastat x86 system 1/3 till 1/4 av CPU-prestanda per tråd för det man gör i förgrunden medan Apple-system har nära 100 %. Det märks definitivt i praktiken!

Även om man inte gillar Apple finns det något väldigt spännande att ta med sig här: Qualcomm köpte Nuvia i början av detta år. På Nuvia jobbar flertalet erfarna personer som tidigare jobbat hos Apple, Nvidia, Intel och AMD. Specifikt så jobbar en av arkitekterna av Apples monster CPU-design på Nuvia sedan ca två år tillbaka.

Nuvia har gjort rätt kaxiga uttalande om prestanda hos deras kommande CPU (lansering under 2022). Vidare har Qualcomm sagt att man riktar primärt in sig på marknaden för bärbara Windows-baserade datorer med deras kommande krets, de kan tänka sig licensiera kretsen till företag som vill ge sin in i datacentermarknaden men Qualcomm själva fokuserar på konsumentmarknaden.

Kanske för mycket att hoppas på att Qualcomm i första skedet också får till en GPU motsvarande M1 Max, men förhoppningsvis finns det snart ett CPU-alternativ även utanför MacOS som presterar på den här nivån.

Dagens situation för PC-spel samt även nuvarande ARM64 on Windows situationen gör det trots allt hyfsat spännande att se vad Intel ha kokat ihop med Alder Lake. Men ställd mot ovan känns lite som en finaluppgörelse i farmarligan...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Varje delprogram i SPEC2017 är verkligen olika och mest intressant om M1 max är mer än dubbelt så snabb som M1.
Det borde vara det nya minnet som märks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En del jämförelser i den artikel sätter ger en viss inblick i vad det Apple faktiskt gjort. Så här i efterhand är det inte svårt att förstår hur otroligt frustrerad Apple lär ha varit när de kikade på Intels progress på datorsidan och ställde det mot sin egen progress på Iphone och Ipad.

Apple överdrev verkligen inte när de för ett par år sedan skrev att Ipad Pro redan då var snabbare än 90 % av alla bärbara PC.

Några axplock:

"The new media engine on the M1 Pro and Max are now able to decode and encode ProRes RAW formats, the above clip is a 5K 12bit sample with a bitrate of 1.59Gbps, and the M1 Max is not only able to play it back in real-time, it’s able to do it at multiple times the speed, with seamless immediate seeking. Doing the same thing on my 5900X machine results in single-digit frames."

Detta är en laptop-krets mot en desktop-krets i uppgifter vars prestanda normalt skalar rätt bra med ökande antal CPU-kärnor. Vad Apple med brutal tydlighet visa här är: vissa saker må gå att göra på CPU-delen, men det är extremt ineffektivt!

Fast frågan är om inte det som beskrivs sen är det Intel/AMD riktigt borde svettas över, för då jämförs saker som trots allt är vettigt att göra på en CPU

"In single-threaded workloads, Apple’s showcases massive performance and power advantages against Intel’s best CPU. In CineBench, it’s one of the rare workloads where Apple’s cores lose out in performance for some reason, but this further widens the gap in terms of power usage, whereas the M1 Max only uses 8.7W, while a comparable figure on the 11980HK is 43.5W.

In other ST workloads, the M1 Max is more ahead in performance, or at least in a similar range. The performance/W difference here is around 2.5x to 3x in favour of Apple’s silicon."

Och ST-laster är där x86 har minst problem att tampas med ARM64. Det historisk alltid gjort att Intel kunna hålla undan är det har redan tidigare funnits flera fall där x86 varit ifrånsprungna sett till både perf/W och absolut prestanda i fall som kan använda många CPU-kärnor. Problemet är att ingen tidigare kunnat utmana x86 i absolut prestanda per kärna och även på serversidan är det ett gigantiskt problem!

Apple är "bara" i samma nivå sett till absolut prestanda, men det räcker då man är helt överlägsen i perf/W.

Föga förvånande blir ledningen rejält mycket större för MT, så har det varit innan när x86 utmanats av POWER, SPARC och de första trevande försöken med 32-bitars Arm servers.

"The performance levels of the M1 Max are significantly higher than the Intel chip here, due to the much better scalability of the cores. The perf/W differences here are 4-6x in favour of the M1 Max, all whilst posting significantly better performance, meaning the perf/W at ISO-perf would be even higher than this."

Sista säger i praktiken: att det inte blir större fördel för Apple i detta fall beror på att x86 klockar ned sig rätt mycket när alla kärnor används, något som sänker absolut prestanda men den ökar perf/W en hel del (vilket är orsaken till att x86-kretsar har lägre all-core frekvens än deras peak-frekvens).

Apples krets har i stort sett samma frekvens oavsett last, vilket om man faktiskt försöker använda sitt system medan det är tungt lastat gör att system med Apple-kislet "känns" betydligt rappare under tung last än x86-system. Och det är innan man ens väger in effekten av SMT, något Intel/AMD har på sina high-end kretsar men Apple saknar. Med SMT minskar prestanda per CPU-tråd till 60-65 %, så effektivt har ett tungt lastat x86 system 1/3 till 1/4 av CPU-prestanda per tråd för det man gör i förgrunden medan Apple-system har nära 100 %. Det märks definitivt i praktiken!

Även om man inte gillar Apple finns det något väldigt spännande att ta med sig här: Qualcomm köpte Nuvia i början av detta år. På Nuvia jobbar flertalet erfarna personer som tidigare jobbat hos Apple, Nvidia, Intel och AMD. Specifikt så jobbar en av arkitekterna av Apples monster CPU-design på Nuvia sedan ca två år tillbaka.

Nuvia har gjort rätt kaxiga uttalande om prestanda hos deras kommande CPU (lansering under 2022). Vidare har Qualcomm sagt att man riktar primärt in sig på marknaden för bärbara Windows-baserade datorer med deras kommande krets, de kan tänka sig licensiera kretsen till företag som vill ge sin in i datacentermarknaden men Qualcomm själva fokuserar på konsumentmarknaden.

Kanske för mycket att hoppas på att Qualcomm i första skedet också får till en GPU motsvarande M1 Max, men förhoppningsvis finns det snart ett CPU-alternativ även utanför MacOS som presterar på den här nivån.

Dagens situation för PC-spel samt även nuvarande ARM64 on Windows situationen gör det trots allt hyfsat spännande att se vad Intel ha kokat ihop med Alder Lake. Men ställd mot ovan känns lite som en finaluppgörelse i farmarligan...

Själv gick över till mac bara för att vänja mig med det hemska macos inför m1 max, ska byta till denna så fort jag får för jobbet.

men detta är bara början. Den stora händelsen kommer när qualcomm bryter wintel ! 2023 kommer bli ett spännande år på PC laptop sidan.

Visa signatur

Nätverksnörd