Permalänk

Avslutar med en sista solnedgång för denna sommar. Nu är hösten här!

Visa signatur

PC Master Race

Permalänk
Medlem

Kräftskiva i skärgården brukar alltid vara en fin avslutning på sommaren även om jag hoppas den kan leva kvar några veckor till
En god vän som äger ön belägen norr om Kanholmsfjärden. Ett paradis på jorden helt klart

Visa signatur
Permalänk

gammvovven

Permalänk
Jubileumsmästare

Bild från bockjakten förra helgen, tagen med telefonen i all hast

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Den medeltida staden Kutná Hora i Tjeckien. Hora betyder berg på tjeckiska

Permalänk
Medlem

Jag, bredvid ett stort, snötäckt träd strax utanför Gällivare.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Samsung Sverige

Som en svuren systemkamera-användare så blev det något jobbigt när mobiltillverkare nyligen började möjliggöra RAW-filer direkt från telefonen. Hur ska jag nu försvara inköpet av en ny lins till frugan när kameran enligt hon bara är otymplig.

Men lite rätt har hon ju allt, fasen så smidigt att ha en telefon på några hundra gram (som man alltid har med sig) över en systemkamera på knappa kilot. Och visst tar systemkamerorna bättre bilder, men år för år börjar gränserna suddas ut.

Nåja, motivet speglar min käraste ägodel, en Yeti SB165 där bilden är tagen med en Samsung S20. Lite redigerad i Lightroom i mobilen sen konverterad till jpeg.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal bild från 2008 av fönstret på Intels D8742 MCU... den var faktiskt ganska bra för att vara med gamla kameran (Konica Minolta Dynax 5D).

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Var en sväng på Färöarna, väldigt fina landskap och trevliga platser att uppleva.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tre Cime di Lavaredo, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Jag är absolut ingen fotograf men jag tog denna bilden med mobilen i somras, tyckte den blev fin.

Permalänk
Medlem

En bild som inte är den vackraste, men det är en bild från en upplevelse som jag aldrig kommer glömma.

Permalänk
Medlem

På samma tema som ovan. En tidig morgon jag sent kommer glömma.

Tre avlidna, troligtvis helt i onödan. Skaffa brandvarnare om ni inte har och om ni har så kolla att de fungerar och inte är för gamla, brandvarnare ska bytas ut minst en gång var tionde år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

På samma tema som ovan. En tidig morgon jag sent kommer glömma.

Tre avlidna, troligtvis helt i onödan. Skaffa brandvarnare om ni inte har och om ni har så kolla att de fungerar och inte är för gamla, brandvarnare ska bytas ut minst en gång var tionde år.

https://imgur.com/rXZlUB9.jpg

Också värt att nämna, kör inte med batteridrivna, utan dra kabel istället.

Permalänk
Samsung Sverige

Tagen med min Samsung Fold 3.

Kameran man alltid har med sig är den bästa kameran säger dom.
Här får jag nog hålla med , när jag var ute på jobb idag så gick denhär ankan(?) Fram till mig troligtvis med förhoppningen om npgra matbitar. Istället så var jag tyvärr den elaka som istället tog fram telefonen och tog en massa foton

https://imgur.com/a/Cd2mE1V

Någon som vet hur man får fram en bildlänk från imgur genom mobilen? Jag får inte till en direktlänk till bilden

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Någon som vet hur man får fram en bildlänk från imgur genom mobilen? Jag får inte till en direktlänk till bilden

Om du har appen så lär det nog fungera att få BBCode den vägen, har själv ingen aning då jag orkar inte ladda ned en massa skit i mobilen. Annars är det bara att kopiera länken och lägga in det genom ett Svar här i forumet och välja denna finurliga lilla ikon i Meddelande-menyn:

Eller per fingrar knappa in [img] taggarna där du har länken mellan dem.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tagen med min Samsung Fold 3.

Kameran man alltid har med sig är den bästa kameran säger dom.
Här får jag nog hålla med , när jag var ute på jobb idag så gick denhär ankan(?) Fram till mig troligtvis med förhoppningen om npgra matbitar. Istället så var jag tyvärr den elaka som istället tog fram telefonen och tog en massa foton

https://imgur.com/a/Cd2mE1V

https://imgur.com/a/Cd2mE1V

Någon som vet hur man får fram en bildlänk från imgur genom mobilen? Jag får inte till en direktlänk till bilden

[ img]( <-- utan mellanslag) före "https://i.imgur.com/4cAY3RP.jpeg" (utan ") och [ /img]( <-- utan mellanslag) efter

Permalänk
Samsung Sverige

@Miska @tintinj

Jag får tacka för hjälpen grabbar, det var länge sedan jag kände mig så fruktansvärt hopplös

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Maloja Pass, Schweiz

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

En grotta med utsikt över en vacker dalgång i Franska Alperna.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk

Här kommer en bild som togs med min nya kamera som jag är ganska nöjd med, Lumix G80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

En bild som inte är den vackraste, men det är en bild från en upplevelse som jag aldrig kommer glömma.

https://i.ibb.co/XVpTfhK/hdrpl.jpg

Jan Heweliusz?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vackra höstfärger vid Herrhamra allé, Torö.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Några nya bilder.

Porjus, Norrbotten

Sorunda

Dolomiterna, Italien

Franska Alperna

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk

Man hade ju kunnat önska sig några snöflingor på marken så att det hade sett något mer jullikt. Bilden är Borgholms Torg på Öland.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Lite eldfoton.

Permalänk
Medlem

Château de Chillon, Schweiz.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Har en serie bilder jag har svårt att få fokuset att hänga med när jag stackar, det är 3 små flugor (flugbindning) som sitter på ett led en centimeter från varandra som jag skulle vilja få in i samma bild, de sitter på en sten och under den första flugan blir det rejält suddigt.
Har provat Canon DPP och Photoshop men ingen av dem lyckas med uppgiften.

Någon som har koll på fokusstacking, finns det bättre program för uppgiften som kan hantera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

https://i.imgur.com/H0iouu4.jpg

Som en svuren systemkamera-användare så blev det något jobbigt när mobiltillverkare nyligen började möjliggöra RAW-filer direkt från telefonen. Hur ska jag nu försvara inköpet av en ny lins till frugan när kameran enligt hon bara är otymplig.

Men lite rätt har hon ju allt, fasen så smidigt att ha en telefon på några hundra gram (som man alltid har med sig) över en systemkamera på knappa kilot. Och visst tar systemkamerorna bättre bilder, men år för år börjar gränserna suddas ut.

Nåja, motivet speglar min käraste ägodel, en Yeti SB165 där bilden är tagen med en Samsung S20. Lite redigerad i Lightroom i mobilen sen konverterad till jpeg.

//Pontus

Fotar man bara på nära håll funkar ju mobilkamerorna i både Samsung och iPhone, men det finns en del oöverkomliga hinder för mobilerna, macro, det blir för stort skärpedjup med en mobilkamera.
Macro på längre avstånd hår inte heller, zoomen lämnar mycket att önska. 😊

De spegellösa kamerorna är ganska smidiga att bära med sig, men det är klart det är inget man går omkring med i fickan varje dag. 😂

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dem8n:

Fotar man bara på nära håll funkar ju mobilkamerorna i både Samsung och iPhone, men det finns en del oöverkomliga hinder för mobilerna, macro, det blir för stort skärpedjup med en mobilkamera.
Macro på längre avstånd hår inte heller, zoomen lämnar mycket att önska. 😊

De spegellösa kamerorna är ganska smidiga att bära med sig, men det är klart det är inget man går omkring med i fickan varje dag. 😂

Haha jag håller med dig där. Visst finns det begränsningar i mobilkameror

Jag har också en spegellös kamera med löjligt många objektiv. Tyvärr så får den ju inte följa med så ofta även om den är relativt smidig att använda, så blir mobilkameran som används till 90% av bilderna jag tar.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung