Kan man koppla förstärkare till receiver?

Permalänk

Kan man koppla förstärkare till receiver?

Tjena, jag fick nyss en receiver av min bror för att kunna koppla in min stereo till min tv. Men när jag lyssnar på musik (både vinyl och aux) är jag inte lika nöjd med ljus som jag var genom min förstärkare.
Så jag undrar om man kan koppla ihop dom så man kan lyssna på musik genom för stärkaren och när jag spelar och kollar film får jag ljud från receivern, och hur man gör isåfall?

Modeller:
Receiver, Yamaha HTR-3063
Förstärkare, SU-V650
Högtalare, JBL TLX8

Råkade skriva fel
Permalänk
Medlem

En receiver är per definition en förstärkare med inbyggd radio. En förstärkare är en enhet med både försteg och slutsteg.

Den gamla technics förstärkaren är bättre på det mesta förutom hdmi funktioner då möjligen.

Vad har du för tv?

Bäst är ju om ni lämnar tillbaka receivern och köper en dongel till den gamla förstärkaren istället.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip jagerbrink:

Så jag undrar om man kan koppla ihop dom så man kan lyssna på musik genom för stärkaren och när jag spelar och kollar film får jag ljud från receivern, och hur man gör isåfall?

Nja. Du kan ju förstås koppla ljud ut från receivern till ljud in på förstärkaren, men att ha en enorm receiver att endast agera HDMI-växel känns som väldig overkill för mig. Då hade jag helt skippat receivern och ersatt med en betydligt mindre ren HDMI-växel som har ljud ut att att koppla direkt till förstärkaren. Finns mängder av sådana på AliExpress för liten peng.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

quote postid="19305728" userid="316622" name="Mayhem SWE"]
Nja. Du kan ju förstås koppla ljud ut från receivern till ljud in på förstärkaren.
[/quote]

Nä, Finns ingen pre out på den. Det enda som finns är lurutgång.

Men som sagt: dongel/adapter från tvn är lösningen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Nä, Finns ingen pre out på den. Det enda som finns är lurutgång.

Men som sagt: dongel/adapter från tvn är lösningen.

Det ser ut att finnas linjenivå-RCA ut, så beroende på hur Yamahan beter sig och vad man vill åstadkomma så kan man koppla in den till Technics som en vanlig källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Nä, Finns ingen pre out på den. Det enda som finns är lurutgång.

Googlar man och tittar vad som finns på baksidan, vilket jag faktiskt gjorde innan mitt svar, så hittar du där ett rödvitt RCA-par märkt "audio out". De borde gå utmärkt att koppla vidare till en annan förstärkare om man vill och jag skulle inte förvänta mig några andra utgångar på en instegsreceiver, inte riktigt så att man idag bygger upp ett helt rack med separata komponenter för varje steg i ljudkedjan om man inte är en extrem audiofil.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av IRONBERG:

En receiver är per definition en förstärkare med inbyggd radio. En förstärkare är en enhet med både försteg och slutsteg.

Den gamla technics förstärkaren är bättre på det mesta förutom hdmi funktioner då möjligen.

Vad har du för tv?

Bäst är ju om ni lämnar tillbaka receivern och köper en dongel till den gamla förstärkaren istället.

Vad ska man köpa för dongel för att kunna koppla in den till tvn då? Är som sagt inte jätte haj på det här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Googlar man och tittar vad som finns på baksidan, vilket jag faktiskt gjorde innan mitt svar, så hittar du där ett rödvitt RCA-par märkt "audio out". De borde gå utmärkt att koppla vidare till en annan förstärkare om man vill och jag skulle inte förvänta mig några andra utgångar på en instegsreceiver, inte riktigt så att man idag bygger upp ett helt rack med separata komponenter för varje steg i ljudkedjan om man inte är en extrem audiofil.

https://images.static-bluray.com/products/6/143_2_large.jpg

Skrivet av filip jagerbrink:

Vad ska man köpa för dongel för att kunna koppla in den till tvn då? Är som sagt inte jätte haj på det här!

Ja du jäklar. Det var inte den bilden jag fick upp 😆 alltid gött att ha fel.

Det beror på vad du har för utgångar på tvn. Vad har du för tv???

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Skrivet av IRONBERG:

Ja du jäklar. Det var inte den bilden jag fick upp 😆 alltid gött att ha fel.

Det beror på vad du har för utgångar på tvn. Vad har du för tv???

Oj jag vet inte riktigt något äldre Samsung och har HDMI ingång vad jag kan komma på!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att förstärkaren verkar vara gammal och endast stereo finns det troligtvis inte så mycket andra val än att använda TVns förmodade hörlursutgång och en 3,5 mm till 2x RCA analog stereokabel.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Rekordmedlem

HDMI in är som vanligt spärrat pga DRM/HDCP efterlevnad. Den kommer alltså att gå att koppla ihop men frågan är hur man tänkt använda det.

AV OUT-jack
För utmatning av ljud/videosignaler som tas emot när analoga ingångar (AV3-5 eller AUDIO 1-2) är valda

https://se.yamaha.com/files/download/other_assets/0/321160/HT...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du kollar på baksidan finns det en etikett med modellnummer. Du kan ha rca ut med lite tur. Eller kanske en optisk eller coax. Eller en multi 3.5 med både video in och ljud in/ut. Finns många varianter. Kanske tom finns Bluetooth?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Scart?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>