Apple M1 Max med 10 kärnor prestandatestas

Permalänk
Medlem

Extremt mycket kraft men tyvärr i ett OS som hatar spel.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Extremt mycket kraft men tyvärr i ett OS som hatar spel.

Frågan är om detta kommer medföra någon förändring på den fronten, man kan ju drömma

Permalänk
Medlem

Först dödade Apple Walkman med Ipod. Sedan Nokia. Därefter har de helt tagit över hörlursmarknaden med Airpods. (Airpods säljer mer än hela försäljningen för Nvidia och AMD tillsammans.) Nu har de utvecklat en CPU som är >5 x mer energieffektiv än det bästa Intel har att erbjuda. Det är helt osannolikt vad detta tech-bolag har gjort för världen de senaste 20 åren. Är ingen Apple fan-boy men kan inte låta bli att förundras över deras ofantliga utveckling och förmåga att detronisera befintlig "benchmark".

Efter +20 år i Windows funderar jag nu seriöst på vad ett byte till Mac skulle innebära för mig och mitt arbete. Jag vet inte riktigt om folk förstår hur enastående M1 är!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BMac:

Språkmisshandel.

"Här utökades antalet processorkärnor och såväl grafikdel som minnesbandredd dubblerades respektive fyrdubblerades."

Fyrdubblerades.

I min värld så blir något som dubbleras dubbelt så stort. Gör man det fyra gånger så blir det 2*2*2*2=16 gånger större.
Vad är det för fel på ordet fyrfaldigas?

Så hade det ju kunnat vara i ett alternativt universum, men jag undrar om det någonsin har varit särskilt vanligt att använda termen så. Finns det ens något större behov av att snabbt kunna säga "sextonfaldiga"?

Permalänk
Medlem

Vågar man förutspå x86:ans död?

Jävligt imponerande och kul, även om jag inte vill gå över till Apple på datorfronten riktigt än.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du tror den skulle klara av 5GHz?
Tror det skulle bli massa läckströmmar och krasher, dessutom skulle ström budgeten gå upp massor.

Inte i en laptop, men som desktop, ser inget problem med 5ghz då både intel och amd ligger över det.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Extremt mycket kraft men tyvärr i ett OS som hatar spel.

Finns ju rätt mycket spel i iOS App Store som kan köras på Apple M. Hade varit kul att se test av tex Minecraft och civ6. Har inga stora förhoppningar om en bra spelupplevelse av pocket versioner på m1(x), men kul att det ska gå.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vad M1 presterar. Inte ens desktop prollar av senaste snitt kan rå den!
Nu väntar man med spänning på vad GPUn levererar.
Själv köpte man 5900x med RTX3080 i år, så det lär inte bli något köp denna gång. Har en mbp 15” 2016 som surfdator samt musikplattform, älskar kvaliteten på deras produkter.

När ryzen 5x släpptes så såg man med häpnad vad den presterade, men det här är något helt annat. Prestanda per watt är helt oslagbart!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Vad jag minns så är inte Apple ett företag som brukar underlätta för de som vill använda andra operativsystem.

Men, kanske det kommer en lösning. Men, det vill jag se implementerat och på marknaden innan jag tror på det.

Beror på vad man lägger i "köra Linux på Apple-silicon".

Går att köra CLI och grafiska Linux applikationer på M1 Mac:s med "officiellt" stöd via t.ex. Docker

Klicka för mer information
Visa mer

Grafiska applikationer får man köra genom att installera X11 på MacOS och köra X11-forwarding.

Har inte testat själv, men tydligen ska det också gå att köra Linux via Parallels Desktop (går även att köra Windows on ARM64 den vägen).

Men då MacOS är en UNIX och har paket-hanterar som Homebrew (vilket är vad jag kör) samt MacPorts så är det inte alls säkert att man ens behöver Linux.

Docker finns om man utvecklar mot Linux i datacenter eller liknande. Men vill man primärt köra program är Homebrew/MacPorts ofta ett bättre val.

Edit: angående prestandan: ligger i nivå med vad man kan vänta sig av 8+2 (ligger kanske lite lågt, finns två M1 Max resultat, det andra ligger rätt exakt där jag väntade mig en 8+2).

De som gjorde "fake" data med en 10+2 konfiguration visste ändå vad de höll på med, den hamnade rätt mycket mellan 5900X och 5950X i MT vilket är var den borde hamnat givet prestanda hos den faktiska 8+2 konfigurationen.

Ska man klaga på något: ändå lite besviken att man inte höjde single-thread alls, även de ryktade 150 Mhz extra (hade gett ~5 %) hade ändå varit mer än noll

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

fumped som använder typ 5 terminalfönster och 10 browserflikar på jobbet och är berättigad en ny jobbdator:
"Hmm,,, Max-processorn med 32GB ram behövs"

Permalänk
Medlem

Alltså såhär...
Galen prestanda på de nya SOC, gillar man inte Mac os så förstår jag helt att man inte blir särskilt sugen.
Men att gnöla på att Mac är kasst för att det inte går spela på den är typ som att gnälla på att det inte går skotta snö med sin motorcykel då det går med en traktor.. Visst båda har hjul å går på bränsle men är inte gjorde för samma saker. Mac är inte en dator eller som är gjord för det, har både och en Mac M1 för jobbet och en PC för gaming.. Vill inte jobba på min PC eller spela på min MAC.

Permalänk
Medlem

Jag ogillar normalt allt Mac...

... Men 400 GB/s minnesbandbredd ohh, ja du... jag har inte dreglat på lång tid över nåt, nu blev även jag lite pirrad över deras nya processorer och arkitektur.

Klickar in på Apple butiken... 43K för M1 Pro 16" bas version med 32 GB ram.... Oi.... ojdå, får vänta lite längre.
(Sade han som inte hade nåt problem med att betala 18K för ett 3090 ... ) jaja...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Så hade det ju kunnat vara i ett alternativt universum, men jag undrar om det någonsin har varit särskilt vanligt att använda termen så. Finns det ens något större behov av att snabbt kunna säga "sextonfaldiga"?

Du missförstår mig. Jag undrar mest varför det finns ett behov att hitta på ett så urbota dumt ord när vi redan har ordet fyrfaldiga.
Var kommer det ens ifrån? Är det ett spärdbarns översättning av engelskans quadruple? Ruple betyder väl inte att dubbla något?
Låter lite som en google translate när den fungerar som värst

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag ogillar normalt allt Mac...

... Men 400 GB/s minnesbandbredd ohh, ja du... jag har inte dreglat på lång tid över nåt, nu blev även jag lite pirrad över deras nya processorer och arkitektur.

Klickar in på Apple butiken... 43K för M1 Pro 16" bas version med 32 GB ram.... Oi.... ojdå, får vänta lite längre.
(Sade han som inte hade nåt problem med att betala 18K för ett 3090 ... ) jaja...

Sjukt vad man måste lägga ut för att få 32 GB ram.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BMac:

Du missförstår mig. Jag undrar mest varför det finns ett behov att hitta på ett så urbota dumt ord när vi redan har ordet fyrfaldiga.
Var kommer det ens ifrån? Är det ett spärdbarns översättning av engelskans quadruple? Ruple betyder väl inte att dubbla något?
Låter lite som en google translate när den fungerar som värst

Min gissning är att någon kände till det smidiga ordet "dubbla", fast nu hade tre gånger mer istället för två och därför anpassade till tredubbla. "Dubbla" har nog i många fall förlorat "gånger två"-betydelsen till förmån för bara "gånger". Det är dessutom inget nytt påhitt; SAOB har fyra hundra år gamla exempel på användning (och en rolig detalj är att "fyrfaldiga" förklaras som "fyrdubbla").

Permalänk
Skrivet av Hansar:

Alltså såhär...
Galen prestanda på de nya SOC, gillar man inte Mac os så förstår jag helt att man inte blir särskilt sugen.
Men att gnöla på att Mac är kasst för att det inte går spela på den är typ som att gnälla på att det inte går skotta snö med sin motorcykel då det går med en traktor.. Visst båda har hjul å går på bränsle men är inte gjorde för samma saker. Mac är inte en dator eller som är gjord för det, har både och en Mac M1 för jobbet och en PC för gaming.. Vill inte jobba på min PC eller spela på min MAC.

Alla har inte råd att hyra personliga assistenter som bär omkring på ens datorer. Så även om man skulle ha en ren spel-laptop och en för produktion så är det inte alltid man har med båda och det är bra att ens dator klarar det mesta. Detta gäller oavsett vilken dator det är, med undantag en ren servermaskin stående i en serverhall.
Det var lite av detta som Hedt förr var ett så dåligt val för väldigt många. Man kunde köpa en maskin som kostade långt mycket mer än en speldator, men den presterade uselt i spel. Jag har kamrater som köpte gamla Xeons med 2 st 12 core och 256GB ram, roliga maskiner till mycket men tyvärr dåliga i spel. Vilket innebar att de förutom dessa datorer som ändå var dyra, fick köpa en extra dator för spel.

Ditt exempel så är det bättre att prata lastutrymme på en motorcykel. Där man kan säga att på en motorcykel är man endast ute och nöjesåker och man inte har behov av att kunna lasta något. Det kanske gäller för vissa. Men andra använder även motorcykeln när de handlar lite mindre.

*edit*
Exakt samma är det med Threadrippper. Väldigt få köper denna för att ha som ren spelmaskin. Men väldigt många vill inte köpa en extra dator för att bara spela. Utan Threadripperna får allt bli speldator den med. Blir prestandan bara pyttelite mindre så anser nog de flesta det är helt ok.

*edit2*
Denna utvecklingen gäller även videoredigering. Där folk runt år 2005 sa, varför i h-lskotta skulle jag vilja videoredigera på min laptop? När utvecklingen idag går emot att de skaffar en laptop och de vill att den helt ska ersätta en desktop som de då ej behöver skaffa. När man pratar om Macbook Pro, så ligger den i en prisklass att de flesta vanligt folk får välja. En kraftfull desktop eller Macbook Pro, men inte båda.

Permalänk
Medlem

Hur är det med gerkbench körs det i silicon eller x86 läge?

Är testerna i geekbench optimerade för m1?

Om den körs i silicon har den hunnits optimerats för m1 max och Pro än? Final cut kom med en uppdatering för Pro och Max för bättre optimeringar. Kanske behöver gerkbench göra det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilka UltraBooks erbjuder det?

Vill du serva din laptop själv, så är det väl enbart Thinkpads där det är möjligt där deras Hardware Maintenance Manuals (HMM) specar varenda skruv.

Framework laptop

https://www.youtube.com/watch?v=0rkTgPt3M4k

Permalänk
Medlem

Liten asterisk för att geekbench brukar ge lite högre poäng på MacOS än Windows (ala Hackintosh)

Klart imponerande att få min ”5800X” i en laptop.
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/10276302

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla har inte råd att hyra personliga assistenter som bär omkring på ens datorer. Så man kan byta efter behov, även om man skulle ha en ren spel-laptop och en för produktion. Så oavsett vilken dator det är, med undantag en ren servermaskin stående i en serverhall. Så är spelprestandan viktigt för en stor skara då de även kommer spela på den.
Det var lite av detta som Hedt förr var ett så dåligt val för väldigt många. Man kunde köpa en maskin som kostade långt mycket mer än en speldator, men den presterade uselt i spel. Jag har kamrater som köpte gamla Xeons med 2 st 12 core och 256GB ram, roliga maskiner till mycket men tyvärr dåliga i spel. Vilket innebar att de förutom dessa, som ändå var dyra fick köpa en extra dator för spel.

Ditt exempel så är det bättre att prata lastutrymme på en motorcykel. Där man kan säga att på en motorcykel är man endast ute och nöjesåker och man inte har behov av att kunna lasta något. Det kanske gäller för vissa. Men andra använder även motorcykeln när de handlar lite mindre.

*edit*
Exakt samma är det med Threadrippper. Väldigt få köper denna för att ha som ren spelmaskin. Men väldigt många vill inte köpa en extra dator för att bara spela. Utan Threadripperna får allt bli speldator den med. Blir prestandan bara pyttelite mindre så anser nog de flesta det är helt ok.

Jag har en gång varit med om att en plc programmerare som skulle mata in mjukvara i maskinerna glömt sin laptop i Italien och svor lite om det när han tvingades ställa en server på en vagn och dra runt med den i verkstaden för att koppla in sig på maskinerna.
Han hade inga personliga assistenter utan bara väldigt skadeglatt flinande kollegor, men det såg mäktigt ut jämfört med en liten laptop

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Hur är det med gerkbench körs det i silicon eller x86 läge?

Är testerna i geekbench optimerade för m1?

Om den körs i silicon har den hunnits optimerats för m1 max och Pro än? Final cut kom med en uppdatering för Pro och Max för bättre optimeringar. Kanske behöver gerkbench göra det också?

Det är väl bara att acceptera att M1 Max får stryk.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Extremt mycket kraft men tyvärr i ett OS som hatar spel.

Skrivet av Gulanka:

Frågan är om detta kommer medföra någon förändring på den fronten, man kan ju drömma

Jag tycker ändå det finns saker som tyder på att Apple har ett visst intresse av att det ska gå att spela ”tyngre” titlar på Mac, men antar att det tar tid innan fler har "Apple-kisel-datorer” vilket verkar innebära att fler som kör Mac får hårdvarumässigt god grafikprestanda sett till vad som PC/Windows erbjuder.

Här är några saker som tyder på det:

macOS Monterey to Offer Smoother Gameplay With Support for Adaptive-Sync Displays on Newer Macs
https://www.macrumors.com/2021/06/11/macos-monterey-adaptive-...

Metal Developer Tools on Windows Offer New Gaming Opportunities
https://www.macrumors.com/2020/07/11/metal-developer-tools-wi...

Optimize high-end games for Apple GPUs
https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2021/10148/

Men som sagt är det hela väl en process som tar tid och så länge Apple inte har en dator där grafikkortet går att uppgradera lär det väl även framöver rimligen vara en PC med Windows som är mer överkomligt. Vi får se vad som händer ...

Detta släpptes nyligen med ”Apple-kisel-stöd” för övrigt – rätt stort?
https://www.eveonline.com/news/view/eve-x-apple

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Priset och svårigheten att köra Windows gör att jag avstår. Annars hade jag gärna valt en sådan här CPU i min desktop (om det skulle släppas).

Men släpper exempelvis AMD eller Intel en ARM CPU som Windows ARM kan köras på, samtidigt som äldre x86 program kan emuleras, så är jag intresserad.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Sjukt vad man måste lägga ut för att få 32 GB ram.

Lite missvisande att säga "ram". Vi snackar minne med 200 / 400 GB/s bandbredd. DDR4 i dual channel med 3200 MT/s har 50 GB/s i bandbredd, 25 GB/s per sticka. För att få hälften av bandbredden på en PC måste man upp i HEDT-plattformar.

Så nog är det förståeligt att det är dyrt, eller iaf dyrare än vi är vana.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tack för infon! Helt klart intressant koncept! Inte fasligt dyr heller:

https://frame.work/

Är Linus imponerad, så är jag imponerad!

Permalänk
Medlem

Verkligen imponerande maskiner det här. La precis en order på en 14" M1 Max med 32GB och 1 TB. Får hoppas att den levererar som den ska

Permalänk

och fortfarande 0 fps i spel lol

Permalänk
Medlem

Väntar otåligt på en ny mac mini .. Då blir det köp. Men är i så våldsamt icke-behov av en kraftfull laptop med en riktigt bra skärm som jag inte kommer använda till vad den är byggd för..
Så även om jag är sugen på en Macbook pro M1 Pro så hoppar jag den eftersom jag klarar mig på den enklaste air för vad jag använder en laptop till. Min Macbook Pro Late 2013 (som jag skriver detta med duger hur bra som helst som laptop ännu).
Gör jag något prestandatungt så gör jag det framför min(a) stationära dator(er). Behöver jag göra något prestandatungt när jag inte är hemma kan jag lika gärna koppla upp mig från min laptop till min dator hemma och göra vad jag nu behöver göra..

Men måste säga att Apple gör jävligt mycket rätt just nu. Feta cpu:er och gpu:er, lägger till portar till datorn, extrem prestanda på minne och disk. Känns som de kommer ta lite marknadsandelar framöver, synd bara att de kostar rätt mycket.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Inte i en laptop, men som desktop, ser inget problem med 5ghz då både intel och amd ligger över det.

Lite som att säga att min Volvo 740 absolut inte borde ha några problem att gå 0-100 på 3 sekunder bara för att en Ferrari kan det.

Bara för att ett företag och deras produkter klarar av att ligga i 5GHz innebär det inte per automatik att ett annat företag kan det med sin processor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Inte i en laptop, men som desktop, ser inget problem med 5ghz då både intel och amd ligger över det.

Känner inte till skillnad mellan processorarkitekturerna men det är rimligt att fråga sig om det finns andra begränsningar som gör det svårt att köra dessa ARM-ISA kärnor i den hastigheten utan att man få samma straff som x86 vad gäller effektförbrukning. Poängen är väl snarare att Apple inte behöver köra så snabbt och då kan man använda slöare men också mycket mer energieffektiva transistorer.