Välja rätt Linux-distro till gammal bärbar dator

Permalänk
Medlem

Välja rätt Linux-distro till gammal bärbar dator

Hej, jag har sökt här på SweClockers forum men jag hittade inte rätt...Så jag frågar i en ny tråd.
Har en gammal LG e510 med Windows Vista Basic.
CPU: Intel(R) Core(TM) 2 Duo CPU T7250 @ 2.0 GHz
RAM: 2gb nu!
32bit (kan tydligen köra 64bit)
HDD: 140gb(mer eller mindre)
Vet inte om den har nått grafikkort (eller integrerad grafik).

Vill gärna ha Linux på den!
Men det finns många att välja på... Så det jag skulle behöva hjälp med är att välja rätt typ av distribution.

Nått som inte är för krävande och fungerar smidigt (som har allt packat och klart för att fungera som vanligt så att säga.).

Tack på förhand!

Edit: uppdaterad.

Förtydligat rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emalf:

Hej, jag har sökt här på SweClockers forum men jag hittade inte rätt...Så jag frågar i en ny tråd.
Har en gammal LG e510 med Windows Vista Basic.
CPU: Intel(R) Core(TM) 2 Duo CPU T7250 @ 2.0 GHz
RAM: 1gb
32bit
HDD: 140gb(mer eller mindre)
Vet inte om den har nått grafikkort (eller integrerad grafik).

Vill gärna ha Linux på den!
Men det finns många att välja på... Så det jag skulle behöva hjälp med är att välja rätt typ av distribution.

Nått som inte är för krävande och fungerar smidigt (som har allt packat och klart för att fungera som vanligt så att säga.).

Tack på förhand!

Har du verkligen bara 1 Gbyte ram för det var inte vanligt på en så pass ny dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova Xubuntu, som enbart behöver 512 MB RAM: https://xubuntu.org/download/
För att skapa en USB-sticka kan du använda Rufus: https://rufus.ie/en/
Det finns dessutom ett alternativ för att bara testa innan du bestämmer dig (prestandan blir inte jättebra eftersom den kör från USB-minnet, men då kan du åtminstone se hur det ser ut och fungerar).

EDIT: Sen är det ju en gammal dator så den kommer nog vara ganska långsam oavsett. Men det borde bli skillnad jämfört med Vista.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Sötast

Linux är bra på att hotta upp äldre maskiner men förvänta dig inte ett mirakel. Det där är inga bra förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du verkligen bara 1 Gbyte ram för det var inte vanligt på en så pass ny dator ?

Ja...Det är inte min från början, vet ej om förra ägar(na) har bytt/satt i annat minne i den... Model "LG E51" med Config "E510" och E510-L.A299v står det på undersidan och lyfter man upp locket så står det E510...Vet inte om det är E51 eller E510 men den är ju ganska tjock å ful och kom med Vista Basic iallafall så den e inte ny från vad jag sett xD

Skrivet av ToJa92:

Du skulle kunna prova Xubuntu, som enbart behöver 512 MB RAM: https://xubuntu.org/download/
För att skapa en USB-sticka kan du använda Rufus: https://rufus.ie/en/
Det finns dessutom ett alternativ för att bara testa innan du bestämmer dig (prestandan blir inte jättebra eftersom den kör från USB-minnet, men då kan du åtminstone se hur det ser ut och fungerar).

Testade Ubuntu för många år sen på en Windows 7 laptop med dual-boot men jag vet knappt vad jag gör ibland så jag gjorde nått dumt å var tvungen att installera om Windows också...Har inte haft med Linux att göra sen dess. Så jag ska nog testa Xubuntu från USB-sticka först innan jag gör nått dumt igen.

Återkommer om nån dag eller 3 om hur det gått!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du skulle kunna prova Xubuntu, som enbart behöver 512 MB RAM: https://xubuntu.org/download/
För att skapa en USB-sticka kan du använda Rufus: https://rufus.ie/en/
Det finns dessutom ett alternativ för att bara testa innan du bestämmer dig (prestandan blir inte jättebra eftersom den kör från USB-minnet, men då kan du åtminstone se hur det ser ut och fungerar).

EDIT: Sen är det ju en gammal dator så den kommer nog vara ganska långsam oavsett. Men det borde bli skillnad jämfört med Vista.

Finns det 32bit för Xubuntu ? För jag ser bara x64 på hemsidan :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emalf:

Finns det 32bit för Xubuntu ? För jag ser bara x64 på hemsidan :/

Du kan använda 64 bit versionen, du har inte så gamla prylar att du måste ha 32 bit. Bara underligt lite ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gentoo stöder både 32 och 64. Du installerar exakt det du behöver och programmen optimeras för just din hårdvara!

Jag har själv en gammal reserv-PC med bara drygt 200 MB tillgängligt RAM. Den funkar hjälpligt.

Med 1 GB klarar du dig bra! Man bygger allt från källkod med enkla kommandon. Tunga program såsom kompilator mm kan man med fördel bygga på en annan maskin.

Jag kör en virtuell 32 bit maskin med gentoo under Windows 10. Där bygger jag snabbt nästan allt som den gamla PC:n behöver!

Permalänk
Medlem

Stödet för att boota på gamla 32-bitars-BIOS (x86-kod) börja försvinna i moderna Linux-distrubitioner så det kan vara trubbligt och omständligt att hitta en distrubition som fungerar att boota på och är av x86-binärer i alla sina program då det heller inte blir så lätt att hålla sin distribution uppdaterad om man måste gå tillbaka flera år för att hitta en installation som startar korrekt.

Beror ganska mycket på hur gammal datorn är men är det bara 1 GB RAM så är det varningstecken att din dator och dess CPU är bara 32-bitars och inte stöder 64-bits AMD-kod.

Med bara 1 MB Ram så kommer datorn också bli mindre rolig att arbeta med om man inte nöjer sig med bara att arbeta i terminal utan GUI startad och användar-upplevelsen kommer vara långt ifrån top-notch med GUI om man säger så. - det är heller ingen ide att försöka jaga mer ram till den och man kanske måste inse när man har nått dess brukbara slutpunkt och titta efter något modernare.

Även på ARM-miljöer som Rasberry PI är det nu snabb kliv från 32-bitarsmiljö till 64-bitarsmiljö och ARM-processorerna har länge kunnat tugga 64-bitars kod medans det är på distrubitionssidan av olika OS som har dröjt med övergången till 64-bit.

Permalänk
Rekordmedlem

TS har en C2D T7250, det är en ganska modern cpu och den har definitivt 64 bit stöd. Det är däremot underligt med bara 1 Gbyte ram för det borde ha varit 2 eller mer i en "tidstypisk" laptop, kanske är det en missuppfattning och den har 2 Gbyte men reserverar 1 Gbyte till grafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@Emalf
Nu vill jag inte vara en party pooper.. men med 1GB ram och HDD kommer du inte kunna använda datorn till mer än att starta den... Lägger du in en webbläsare och gör två sökningar kommer du hamna i swapdeath och datorn kommer bara stå och tugga och du kan inte ens flytta muspekaren på allt från 5-60minuter.

Men för att bidra lite till partyt
Din cpu ligger på 800MHz buss och troligtvis har du PC?-6400 minnen ?= det finns både ddr2 och ddr3 och jag hitta inga specifikationer på din dator.. så jag kan inte skriva ut "2" eller "3" så om du hittar specen så kan man lösa det, eller lyfta på locket och kolla vad det står på minnet/minnena som sitter i datorn.
Datorn klarar med stor sannolikhet 4GB ram. (2x2GB)
Sedan byter du ut disken till en SSD för att få effektivare swap då 4GB inte räcker långt idag heller med alla minneshungriga program.

Så det går att få den användbar helt klart jag har kört Linux på så svaga CPUer.
Det du bör kolla är att du inte har SiS-chipset på den datorn som var poppis på den tiden i laptops.. om du har windows kvar i den så kan du se det simpelt under enhetshanteraren... Linux och SiS är inte kompisar är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Gentoo stöder både 32 och 64. Du installerar exakt det du behöver och programmen optimeras för just din hårdvara!

Jag har själv en gammal reserv-PC med bara drygt 200 MB tillgängligt RAM. Den funkar hjälpligt.

Med 1 GB klarar du dig bra! Man bygger allt från källkod med enkla kommandon. Tunga program såsom kompilator mm kan man med fördel bygga på en annan maskin.

Jag kör en virtuell 32 bit maskin med gentoo under Windows 10. Där bygger jag snabbt nästan allt som den gamla PC:n behöver!

Är Gentoo lätt eller svårt att använda ? Är väldigt ny på det här med Linux :/. (Har glömt det lilla jag "kunde" från missödet för flera år sen...)

Skrivet av xxargs:

Stödet för att boota på gamla 32-bitars-BIOS (x86-kod) börja försvinna i moderna Linux-distrubitioner så det kan vara trubbligt och omständligt att hitta en distrubition som fungerar att boota på och är av x86-binärer i alla sina program då det heller inte blir så lätt att hålla sin distribution uppdaterad om man måste gå tillbaka flera år för att hitta en installation som startar korrekt.

Beror ganska mycket på hur gammal datorn är men är det bara 1 GB RAM så är det varningstecken att din dator och dess CPU är bara 32-bitars och inte stöder 64-bits AMD-kod.

Med bara 1 MB Ram så kommer datorn också bli mindre rolig att arbeta med om man inte nöjer sig med bara att arbeta i terminal utan GUI startad och användar-upplevelsen kommer vara långt ifrån top-notch med GUI om man säger så. - det är heller ingen ide att försöka jaga mer ram till den och man kanske måste inse när man har nått dess brukbara slutpunkt och titta efter något modernare.

Även på ARM-miljöer som Rasberry PI är det nu snabb kliv från 32-bitarsmiljö till 64-bitarsmiljö och ARM-processorerna har länge kunnat tugga 64-bitars kod medans det är på distrubitionssidan av olika OS som har dröjt med övergången till 64-bit.

Det var ju tråkigt...Hade vart kul att testa sig fram med Linux på nått "mindre värt"
Annars så har jag nått annat skrot...En Lenovo B575e/E2-2000 APU @1.75GHz, 4gb RAM, 64bit support med Windows 10(seg som bara den med det OS, även efter ominstallation vet ej om det är nått fel på CPU'n eller om det bara är Windows 10 som inte är så bra på den...Kom först med Windows 8) som jag skulle kunna köra Linux på ?

Skrivet av mrqaffe:

TS har en C2D T7250, det är en ganska modern cpu och den har definitivt 64 bit stöd. Det är däremot underligt med bara 1 Gbyte ram för det borde ha varit 2 eller mer i en "tidstypisk" laptop, kanske är det en missuppfattning och den har 2 Gbyte men reserverar 1 Gbyte till grafik.

Har kollat, och från vad jag ser så är "Maximum Graphics Memory" 251mb och "Graphics Memory In Use" 150mb...

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Arch Linux, lägg till bootloader, brandvägg, ljud, vim/nano etc (finns massa bra exempel på vad som är bra att ha med i div. tutorials) och sedan xfce suiten tillsammans med en mindre krävande webbläsare så klarar du dig längre än vad du tror

Många är emot att man ska börja med att lära sig Linux med Arch Linux pga. hur installationen går till MEN jag tänker lite åt annat håll - med Arch så lär du dig hur man installerar en distro manuellt således får man bättre insyn på alla delar som finns i datorn samt att den inte har massa blöatwäre

Skrivet av Emalf:

Hej, jag har sökt här på SweClockers forum men jag hittade inte rätt...Så jag frågar i en ny tråd.
Har en gammal LG e510 med Windows Vista Basic.
CPU: Intel(R) Core(TM) 2 Duo CPU T7250 @ 2.0 GHz
RAM: 1gb
32bit
HDD: 140gb(mer eller mindre)
Vet inte om den har nått grafikkort (eller integrerad grafik).

Vill gärna ha Linux på den!
Men det finns många att välja på... Så det jag skulle behöva hjälp med är att välja rätt typ av distribution.

Nått som inte är för krävande och fungerar smidigt (som har allt packat och klart för att fungera som vanligt så att säga.).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emalf:

Är Gentoo lätt eller svårt att använda ? Är väldigt ny på det här med Linux :/. (Har glömt det lilla jag "kunde" från missödet för flera år sen...)

Man tvingas lära sig en del, men det är väl bra. Finns väldigt bra forum där man får hjälp. Systemet uppdateras i små steg och man behöver aldrig installera om. Lätt att underhålla och lägga till eller ta bort program. Bygger man från källkod så får man ett system som är lätt att hålla rent från skräpprogram och virus. När som helst kan man bygga om allt!

Permalänk
Medlem

Rekommendera inte Arch åt någon som inte redan är van vid Linux för helvete!
(I run Arch BTW)

Säger som vanligt Debian, i detta fallet med lxde eller lxqt, bör fungera hyffsat bra. Lite RAM och mekanisk disk kommer att göra upplevelsen märkbart tråkigare dock, om du kan få in iallafall antingenen SSD eller mer RAM skulle det bli en enorm skillnad.

Skrivet av anon309108:

@Emalf
Nu vill jag inte vara en party pooper.. men med 1GB ram och HDD kommer du inte kunna använda datorn till mer än att starta den... Lägger du in en webbläsare och gör två sökningar kommer du hamna i swapdeath och datorn kommer bara stå och tugga och du kan inte ens flytta muspekaren på allt från 5-60minuter.

Men för att bidra lite till partyt
Din cpu ligger på 800MHz buss och troligtvis har du PC?-6400 minnen ?= det finns både ddr2 och ddr3 och jag hitta inga specifikationer på din dator.. så jag kan inte skriva ut "2" eller "3" så om du hittar specen så kan man lösa det, eller lyfta på locket och kolla vad det står på minnet/minnena som sitter i datorn.
Datorn klarar med stor sannolikhet 4GB ram. (2x2GB)
Sedan byter du ut disken till en SSD för att få effektivare swap då 4GB inte räcker långt idag heller med alla minneshungriga program.

Så det går att få den användbar helt klart jag har kört Linux på så svaga CPUer.
Det du bör kolla är att du inte har SiS-chipset på den datorn som var poppis på den tiden i laptops.. om du har windows kvar i den så kan du se det simpelt under enhetshanteraren... Linux och SiS är inte kompisar är min erfarenhet.

Om skithögen till "netbook" jag har liggande här med 8 GB lagring hastighet tidigt USB 2.0-minne, 1 GB RAM och 2-kärnig Atom kan fungera som surfburk för en mindre nogräknad novis kommer TS dator att fungera utmärkt iallafall för att få försmak för Linux och förhoppningsvis sedan slänga in det på huvuddatorn.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emalf:

Är Gentoo lätt eller svårt att använda ? Är väldigt ny på det här med Linux :/. (Har glömt det lilla jag "kunde" från missödet för flera år sen...)

Det var ju tråkigt...Hade vart kul att testa sig fram med Linux på nått "mindre värt"
Annars så har jag nått annat skrot...En Lenovo B575e/E2-2000 APU @1.75GHz, 4gb RAM, 64bit support med Windows 10(seg som bara den med det OS, även efter ominstallation vet ej om det är nått fel på CPU'n eller om det bara är Windows 10 som inte är så bra på den...Kom först med Windows 8) som jag skulle kunna köra Linux på ?

Har kollat, och från vad jag ser så är "Maximum Graphics Memory" 251mb och "Graphics Memory In Use" 150mb...

Jag tycker du ska prova vilken dator som funkar bäst, det är inte så givet och det är väl olika minnestyper i dem så ramen inte går att montera i en och samma dator, du kan kanske fråga runt lie om nån har nått ram eller nått som innehåller ram som du kan få överta för 2, 3 eller 4 Gbyte ram skulle göra det mycket roligare.
Sedan så ska du kanske tänka på att grafiken i gamla datorer inte brukar orka med att surfa om det är video på sidan man besöker för att de saknar hårdvaruavkodning för nyare komprimeringar så cpuerna går i taket och video ser ut som powerpoint och datorn blir seg men annars brukar 10 år gamla laptops funka hyfsat även idag bara man inte får rambrist.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För dom som ville veta Specs å sånt.Album med bilder på specåhårdvara.

Ursäkta att jag inte postade dom från början! :/

Edit: Om jag skulle byta ut RAM-minnet och HDD mot en SSD. Vilken typ av DDR är det och vilken sort SSD passar bäst ?

Har googlat lite men hittar inte direkt nått användbart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emalf:

För dom som ville veta Specs å sånt.Album med bilder på specåhårdvara.

Ursäkta att jag inte postade dom från början! :/

Edit: Om jag skulle byta ut RAM-minnet och HDD mot en SSD. Vilken typ av DDR är det och vilken sort SSD passar bäst ?

Har googlat lite men hittar inte direkt nått användbart...

Vilken 2.5" ssd som helst funkar.
Minnet är so-dimm ddr2 och du kan ha max 4 gig enligt specifikationerna. Bara att googla på din dator så hittar du specs.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Om skithögen till "netbook" jag har liggande här med 8 GB lagring hastighet tidigt USB 2.0-minne, 1 GB RAM och 2-kärnig Atom kan fungera som surfburk för en mindre nogräknad novis kommer TS dator att fungera utmärkt iallafall för att få försmak för Linux och förhoppningsvis sedan slänga in det på huvuddatorn.

Nice.. Jag har en mardröm med swapdeath I/O block på mekaniska diskar och det med 8GB ram och minneshungriga FF... lika så återställning från viloläge är en pina.. det kan ta 10-15minuter att starta upp datorn.. jag har zswap aktiverat samt skrivcache på swap partitionen.
Vad har du gjort för config för swap? kör du fil eller partition för swap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vilken 2.5" ssd som helst funkar.
Minnet är so-dimm ddr2 och du kan ha max 4 gig enligt specifikationerna. Bara att googla på din dator så hittar du specs.

Ok. Ska kolla upp 2.5" SSD och so-dimm ddr2 RAM. Fast det kanske tar nån vecka eller 2 innan jag kan införskaffa nått utav det.

Tack för informationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emalf:

Ok. Ska kolla upp 2.5" SSD och so-dimm ddr2 RAM. Fast det kanske tar nån vecka eller 2 innan jag kan införskaffa nått utav det.

Tack för informationen!

Uppgradera endast vid behov - du har inte ens påbörjat resan ännu således behöver du inte uppgradera

Permalänk
Medlem

Uppgraderar du till 4GB RAM går det iofs även att köra Windows 10 dugligt på den.
Åtminstone för typ mail/surf, ordbehandling, musikmaskin och sånt där.
Men det är väl sannolikt uteslutet att lägga pengar på att köpa en Win10-licens till en så gammal maskin.

Vill man ha någon användarvänlig och hyfsat lightweight Linux-distribution som i någon mån liknar windows skulle jag nog titta närmare på t.ex. Lubuntu/Xubuntu eller Mint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Nice.. Jag har en mardröm med swapdeath I/O block på mekaniska diskar och det med 8GB ram och minneshungriga FF... lika så återställning från viloläge är en pina.. det kan ta 10-15minuter att starta upp datorn.. jag har zswap aktiverat samt skrivcache på swap partitionen.
Vad har du gjort för config för swap? kör du fil eller partition för swap?

Ja det är outhärdligt. Jag skulle personligen aldrig klara av att använda en sån maskin men jag har gett den till en tämligen icke-teknisk person som inte har mer än 3 flikar Firefox öppna samtidigt, han använder Messenger och kollar Netflix och det är väl ungefär det; vilket med nöd och näppe är vad den duger till.
Finns inget utrymme för swap, det är bokstavligt talat 8 GB lagring. Av samma skäl inte heller viloläge (hibernate).

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Ja det är outhärdligt. Jag skulle personligen aldrig klara av att använda en sån maskin men jag har gett den till en tämligen icke-teknisk person som inte har mer än 3 flikar Firefox öppna samtidigt, han använder Messenger och kollar Netflix och det är väl ungefär det; vilket med nöd och näppe är vad den duger till.
Finns inget utrymme för swap, det är bokstavligt talat 8 GB lagring. Av samma skäl inte heller viloläge (hibernate).

Okej.. Du har inget bra trix i fickan på fenomenet då?
Jag kör mekaniska diskar i mina laptops på grund av GB/Kr 4TB SSD diskar är inte riktigt ekonomiskt försvarbart lixom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Okej.. Du har inget bra trix i fickan på fenomenet då?
Jag kör mekaniska diskar i mina laptops på grund av GB/Kr 4TB SSD diskar är inte riktigt ekonomiskt försvarbart lixom

Ge bort datorn till nån som inte blir arg av att använda den? Sen behöver man ju inte nödvändigtvis gå från snurrdisk till 4 TB solid state, det är inte direkt som att det är det enda bytet som går att göra

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothdeus:

Uppgraderar du till 4GB RAM går det iofs även att köra Windows 10 dugligt på den.
Åtminstone för typ mail/surf, ordbehandling, musikmaskin och sånt där.
Men det är väl sannolikt uteslutet att lägga pengar på att köpa en Win10-licens till en så gammal maskin.

Vill man ha någon användarvänlig och hyfsat lightweight Linux-distribution som i någon mån liknar windows skulle jag nog titta närmare på t.ex. Lubuntu/Xubuntu eller Mint.

Jag tänker se om det går och uppgradera den och sen om det funkar bra med Linux så tänker jag fixa Linux på den andra laptopen också!
(För att ärligt talat så är jag j*vligt trött på Microsofts och deras dumheter när det gäller Windows, Xbox och Hotmail/Outlook så det kommer knappast bli nått mer köp eller användning av MS för mej på ett bra tag.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Ge bort datorn till nån som inte blir arg av att använda den? Sen behöver man ju inte nödvändigtvis gå från snurrdisk till 4 TB solid state, det är inte direkt som att det är det enda bytet som går att göra

hahaha.. den var bra. dock bara en liiiiten tråkig biverkning av det... man har ingen dator själv sedan. *hahaha*
Nja jag behöver utrymmet för transport av data... visst att det går att använda externa diskar, men det är smidigt att bara ha laptoppen utan en massa extrakrafs bredvid
Så jag får lära mig leva med pinan... jag har ju överlevt det i 3år nu, så om 3år till kanske ssd diskarna är billigare

Permalänk
Medlem

Jisses - det är verkligen inte mer än 1 GB ram...

försök få fram 4 GB RAM om det går att göra utan allt för mycket jobb och pengar, därefter en SSD på minst 240 GB - billigast möjliga och din dator kommer vara som ny - ja det kommer ge stor skillnad mot innan men är fortfarande långt, långt ifrån en dagens Laptop. - skippa att köpa SSD om du inte kan få fram RAM-minnet först! 1GB är oanvändbart idag med dagens mjukvaror men kan fungera med en distrubition av linux från samma år som laptopen - dock glöm detta med uppdateringar och mycket annat kommer att vara trasigt.

Är RAM-minnet en issue att få fram - lämna dator till någon annan som inte blir arg - typ en 4-åring - med en mejsel och hammare och sedan ett varv till eletronikskroten ett antal timmar senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

hahaha.. den var bra. dock bara en liiiiten tråkig biverkning av det... man har ingen dator själv sedan. *hahaha*
Nja jag behöver utrymmet för transport av data... visst att det går att använda externa diskar, men det är smidigt att bara ha laptoppen utan en massa extrakrafs bredvid
Så jag får lära mig leva med pinan... jag har ju överlevt det i 3år nu, så om 3år till kanske ssd diskarna är billigare

För priset av en 4 TB M.2 kan du få en användbar laptop xD
Jag tänker i samma banor som du i det sistnämnda, ska unna mig en 1 TB i dagarna men sen får det räcka ett bra tag framöver då jag har NASar till det mesta.

Vet inte vad du har för burk men om det finns USB 3 eller bättre kan du köpa en resonabel M.2-disk att ha internt och sedan använda eventuell överbliven disk om du har det, annars köpa en mindre och sätta i en kabinett.
SSD-priserna ligger en bra bit under 1 kr/GB nu och om inte det är definitonen på prisvärt så vettifan.
De är så små att det tlll och med finns cases som sätts i direkt i porten dvs. helt utan sladd, bara en USB-hane direkt in i porten och jag vet inte ens om det kan anses som extrakraffs i mina ögon
Det är iallafall det jag har tänkt göra med den 500 GB jag kommer att få över, om jag inte låter min "because of reasons"-sida ta över sätter de två 500 GB M.2 jag får över i R0 för att lagra spel på

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jisses - det är verkligen inte mer än 1 GB ram...

försök få fram 4 GB RAM om det går att göra utan allt för mycket jobb och pengar, därefter en SSD på minst 240 GB - billigast möjliga och din dator kommer vara som ny - ja det kommer ge stor skillnad mot innan men är fortfarande långt, långt ifrån en dagens Laptop. - skippa att köpa SSD om du inte kan få fram RAM-minnet först! 1GB är oanvändbart idag med dagens mjukvaror men kan fungera med en distrubition av linux från samma år som laptopen - dock glöm detta med uppdateringar och mycket annat kommer att vara trasigt.

Är RAM-minnet en issue att få fram - lämna dator till någon annan som inte blir arg - typ en 4-åring - med en mejsel och hammare och sedan ett varv till eletronikskroten ett antal timmar senare.

Kan ju lämna den till morsans gubbe och sen reta upp han så behövs inte 4-åringen!
Eller
Kanske rota runt lite på elektronik sektionen på tippen när "ingen ser" och proppa nån gammal bärbar eller 3 under tröjan! 😆

Skämt åsido.
Det hade vart bra att få till det på den innan jag börjar på den andra laptopen. Så jag ska försöka få fram ett bättre RAM-minne.