Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen förstått hur priset på leasing av elbilar går ihop, man pratar ju om att en bil tappar ca 15% per år i början, och ser man miljöbilspremien som en extra "inbetalning" under första året verkar kalkylerna gå ihop... men det förutsätter ju då att den som köper en begagnad bil bortser från premien när de beräknar andrahandsvärdet , vilket verkar minst sagt dumt. Men det som löser knuten är såklart att man efter leasingperioden exporterar bilen till ett land utan premier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

enda tillverkaren som inte försöker lura på en extra tillval är väl tesla.

Japanska märken brukar vara bra där också, mycket standard och sen några högre nivåer som i princip innehåller allt istället för att man skall betala extra för varje liten sak.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Behöver man betala för försäkring om man tar en BWM i3?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Megaman9:

Behöver man betala för försäkring om man tar en BWM i3?

Alltså, försäkring måste man alltid ha. Det är det lag på. Men om det ingår i leasingavgiftren eller inte beror helt på det specifika avtalet. Så det korta svaret blir "det beror på".

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Alltså, försäkring måste man alltid ha. Det är det lag på. Men om det ingår i leasingavgiftren eller inte beror helt på det specifika avtalet. Så det korta svaret blir "det beror på".

Har inte varit med om att det inte ingår i månadskostnaden innan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Känns bra när man installerat laddare och själva bilen först kommer om 6 månader.

Tog en Easee, väldigt liten och nätt måste jag säga.

Mycket nöjd med vår Easeebox här hemma, appen är lite slö på att uppdatera förbrukningen men det känns som att den blir bättre och bättre. Och du har ju lite tid på dig att bekanta dig med appen tills du får bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Har inte varit med om att det inte ingår i månadskostnaden innan!

Många leasingbolag erbjuder försäkring, ibland förmånligare än om du tecknat den själv. Men du betalar för den via leasingavgiften.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Du "måste" ha ditt fordon trafikförsäkrat, om du struntar i det får du en fin räkning från trafikskadeföreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Hämtade ut en i3s häromdagen också, som sagt avskalat... känns tekniskt som en 10+ år gammal bil. Tyvärr har den också det irriterande fake motor ljudet, hade en lite äldre i3 som "hyrbil" av dem medans vi väntade, vilken var bättre på det sättet.

Sen, något som kanske är uppenbart för andra, men inte för mig. Att du leasar vinterhjul av dem innebär inte att de tar hand om allt runt det, utan byte och förvaring blir knappt 3000 extra per år. I min värld så leasar man just för att slippa bry sig om allt sådant och bara lämna bilen till dem när något behöver göras.

Men annars är det en trevlig liten smidig bil, men att inte ha bakkamera som standard 2021 känns bisarrt.. enda tillverkaren som inte försöker lura på en extra tillval är väl tesla.

Det enda som blev helt uppenbart för mig när jag sonderat leasingerbjudanden är att verkligen sätta sig in i respektive erbjudanden då det inte finns två som ser likadana ut. Det och att förhandla varje erbjudande då det går att spara in några kronor mer ofta än sällan.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som har elbilar

Hur lång kabel har ni med er till bilen ifall ni skulle behöva typ stanna vid en laddare som inte har fast kabel?
Finns från 5 meter till 10 meter men samtidigt vill man inte ha en för lång kabel så vad rekommenderas?
Ska inte ha det till laddboxen hemma för den kommer ha en fastkabel(Zappi V2)

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hur lång kabel har ni med er till bilen ifall ni skulle behöva typ stanna vid en laddare som inte har fast kabel?
Finns från 5 meter till 10 meter men samtidigt vill man inte ha en för lång kabel så vad rekommenderas?

3 eller 5 i bilen

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

4,5m är typ standard på de blå/svarta från Mennekes som skickas med nya bilar. Brukar räcka i de flesta fall, finns även i spiralformat, vissa tycker dom är smidiga but i dunno.

Permalänk
Medlem

5m på den som fanns som tillvalsutrustning. Kommer nog införskaffa en kortare också för laddning hemma eftersom boxen sitter väldigt nära och vi valde bort fast kabel på boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tycker 7,5 meter är det som fungerar på alla platser om man inte vill parkera mot reglerna. 5 är fort kort ifall laddstolpen är på ”fel sida” jämfört med laddporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Lite beroende på vilken bil och om man gillar att backa fram till laddaren. Om man tänker sig att man kommer ladda ofta hade jag haft en kortare kabel som jag använt normalt sett och en längre som backup. Annars bara haft en längre för att lösa alla situationer. På grund av kostnad och ev. platsbrist.

Teslabjörn gillar när laddporten är på vänster sida, eftersom det är förarsidan. Men för oss som har högertrafik kan det vara bättra med höger när man parkerar vid vägkanten (gatuparkering). Då det krävs längre kabel, och kabeln riskerar hamna på gatan (över-/påkörd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Lite beroende på vilken bil och om man gillar att backa fram till laddaren. Om man tänker sig att man kommer ladda ofta hade jag haft en kortare kabel som jag använt normalt sett och en längre som backup. Annars bara haft en längre för att lösa alla situationer. På grund av kostnad och ev. platsbrist.

Teslabjörn gillar när laddporten är på vänster sida, eftersom det är förarsidan. Men för oss som har högertrafik kan det vara bättra med höger när man parkerar vid vägkanten (gatuparkering). Då det krävs längre kabel, och kabeln riskerar hamna på gatan (över-/påkörd).

Bilen jag kommer ha är laddporten på förarsidan.
Kommer nog ladda hemma till 90% om inte mer så får nog bli en 8 eller 10 meters kabel så som det känns nu.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Problemet är ju om det är snedställda parkeringsplatser vid laddarna som verkar vara de vanligaste iaf här i Stockholm, då är det inte bara jobbigt att backa in utan du kan få parkeringsböter för att du parkerar mot körriktning. Så då spelar det ingen roll på vilken sida laddporten sitter på då det beror på var stolpen är på just din plats.

Permalänk
Avstängd

Jag la upp denna bild på TCS-forumet där man listade privatleasing.

Sorterat på billigast till dyrast per mil med siffror som var angivet i ett inlägg tidigare i den tråden

Min EQC la jag till bara för att på en jämförelse, den är företagsleasad och förmånsavgiften inte inkluderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Sorterat på billigast till dyrast per mil med siffror som var angivet i ett inlägg tidigare i den tråden

Min EQC la jag till bara för att på en jämförelse, den är företagsleasad och förmånsavgiften inte inkluderad.
https://i.imgur.com/sm98N4T.png

Hej,

Bra översikt över de vanligaste modellerna, framförallt i det billigare segmentet.

Ganska svårt att jämföra dock när det är olika saker som ingår för varje bil. Kr/mil blir också extremt missvisande då du kan utöka antalet mil för en rätt liten summa hos nästan alla märken. Lägger du till 500 mil för några hundralappar per månad går kostnaden för kr/mil ner avsevärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

https://i.imgur.com/sm98N4T.png

Då borde Peguot e-208 hamna ganska exakt lika som Corsan?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Planeto:

Hej,

Bra översikt över de vanligaste modellerna, framförallt i det billigare segmentet.

Ganska svårt att jämföra dock när det är olika saker som ingår för varje bil. Kr/mil blir också extremt missvisande då du kan utöka antalet mil för en rätt liten summa hos nästan alla märken. Lägger du till 500 mil för några hundralappar per månad går kostnaden för kr/mil ner avsevärt.

Går aldrig att göra 100% jämförbar jämförelse, så bara grundpriset skiljer sig ofta, och vad som ingår och vad extraklick kostar är olika per märke, men det ger en hyfsad överblick med den info som finns/fanns tillgänglig när jag gjorde bilden

Skrivet av KingCobra:

Då borde Peguot e-208 hamna ganska exakt lika som Corsan?

Ingen aning, tog bara de siffror som presenterades i ett av inläggen, om det finns fler alternativ att lägga in så kan jag göra det bör jag kommer hem runt 20-21-tiden.

Permalänk
Avstängd

Jag har fått reklam om att leasa en begagnad Leaf inklusive "allt" för 2000 i månaden, alltså inklusive service, försäkring, vinterdäck och så (sannolikt inte skatten men det är ju inget problem), med en månads uppsägningstid. Kan ju vara en bra deal om man vill ha något riktigt billigt men känner att en Fiat 500 eller liknande är lite för liten.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag har fått reklam om att leasa en begagnad Leaf inklusive "allt" för 2000 i månaden, alltså inklusive service, försäkring, vinterdäck och så (sannolikt inte skatten men det är ju inget problem), med en månads uppsägningstid. Kan ju vara en bra deal om man vill ha något riktigt billigt men känner att en Fiat 500 eller liknande är lite för liten.

Vem är det erbjudandet från? Låter ganska bra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om man inte tvunget måste ha en ny bil så är väl det en helt okej deal tänker jag? Låter som ett bra alternativ om man ska ha den som andrabil.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Vem är det erbjudandet från? Låter ganska bra.

Det var på Instagram så det går förstås inte att hitta igen...

Skrivet av Halogen:

Om man inte tvunget måste ha en ny bil så är väl det en helt okej deal tänker jag? Låter som ett bra alternativ om man ska ha den som andrabil.

Jo det känns rätt nice. Sen vet jag inte om räckvidden är så mycket att ha idag eller så, men det lär ju bli ett sjukt billigt ägande.

Permalänk
Medlem

~20 mil är ju ändå ok, och det finns ju fortf. chademo-laddare kvar.
ffa om man tänker som andrabil så är det ju klockrent erbjudande.

tycker leafen är en riktig stabil och trevlig "svensson-el-bil".

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur man räknar när det gäller priset man betalar på laddstationer.
Ni får ursäkta mig om frågan jag ställer är dum på något sätt, vet inte riktigt hur jag skall tänka här.

Om jag kopplar upp mig mot en 50 kw laddare och bilen endast klarar 40 kw, betalar jag då för strömåtgången eller tiden jag laddar?

Jag jämför e-208 och Zoe här...e-208 laddar till 80% på ca 30 min, medans Zoe tar mycket längre tid.
Tiden är en sak, men kostnaden förstår jag inte riktigt. Vad betalar jag för? Tiden + åtgången, bara åtgången eller hur funkar det?
Är det effektivare (och kanske billigare) att ladda kort och starkt vs länge och svagt på laddare man betalar?

Ursäktar igen för en garanterat korkad fråga.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Ni får ursäkta mig om frågan jag ställer är dum på något sätt, vet inte riktigt hur jag skall tänka här.

Om jag kopplar upp mig mot en 50 kw laddare och bilen endast klarar 40 kw, betalar jag då för strömåtgången eller tiden jag laddar?

Jag jämför e-208 och Zoe här...e-208 laddar till 80% på ca 30 min, medans Zoe tar mycket längre tid.
Tiden är en sak, men kostnaden förstår jag inte riktigt. Vad betalar jag för? Tiden + åtgången, bara åtgången eller hur funkar det?
Är det effektivare (och kanske billigare) att ladda kort och starkt vs länge och svagt på laddare man betalar?

Svaret är att det varierar mellan olika laddoperatörer/laddare. En del tar betalt bara för tid, en del bara för faktisk förbrukning. Vet inte det finns någon som tar betalt för kombination av tid+förbrukning, det gör det säkert.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Precis som redan nämnts så finns det olika lösningar. Det finns även de som har en kostnad per minut och ytterligare en per kW. Jag har också hört talas om operatörer som har (eller i vart fall överväger att införa) en betalningsmodell där du betalar för hur mycket du har laddat, men efter en viss tid kickar också en minuttaxa in (en relativt hög sådan). Detta för att hindra folk från att ta upp en snabbladdare och "långsamt" försöka få de sista 10 procenten till 100. Så de första 30-40 minuterna så är det alltså ingen minuttaxa, men efter det så börjar de ta extra betalt för att få ruljans på laddplatserna.

Så vad som är ett bra laddpris beror därmed på ett stort antal faktorer. Laddar du långsamt så kanske du drar nytta av en rak kW-kostnad, laddar du snabbt kan du ha nytta av en tidsbaserad debitering, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Svaret är att det varierar mellan olika laddoperatörer/laddare. En del tar betalt bara för tid, en del bara för faktisk förbrukning. Vet inte det finns någon som tar betalt för kombination av tid+förbrukning, det gör det säkert.

Det är så krångligt alltså då var jag inte helt ute och Cyklade då.

Visa signatur