Permalänk
Medlem

Vad kyler man en I9 10900k med?

Nu får grabben ärva min 3770k. Och som ni hör har jag inte byggt system på ett tag. Har ett 1000w evga och ett GTX 1070 som får hänga med. MEN... Ska jag kyla med luft eller vatten? Lite sugen på arctic freezer för 799 på Amazon men behöver antagligen inte överklocka på ett tag så hur länge håller de rackarna.. Annars en noctua d15, den håller ju, men hur kyler den när man börjar dra upp hertzen? 🤔

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Hade nog siktat på en 12xxx och en D15. AIOkylarna är trevliga men luft är oslagbart i driftsäkerhet.

Permalänk
Medlem

Valfri noctua, större rad vatten tänker jag

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag kyler min I9 10850K med en Noctua NH-D14, fungerar utmärkt

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Noctua D15 helt klart

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Hade nog siktat på en 12xxx och en D15. AIOkylarna är trevliga men luft är oslagbart i driftsäkerhet.

Skrivet av rinosaur:

Valfri noctua, större rad vatten tänker jag

Skrivet av Nbwu:

Jag kyler min I9 10850K med en Noctua NH-D14, fungerar utmärkt

Skrivet av Printscreen:

Noctua D15 helt klart

Tack för svaren. Lutade redan åt noctua för det känns sådär att stoppa in vatten bland elektroniken.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av KoAoL:

Tack för svaren. Lutade redan åt noctua för det känns sådär att stoppa in vatten bland elektroniken.

Intressant nog så har det inte uppkommit så mycket problem med vattenläckage eller så; det är snarare så att det är för mycket rörliga delar i såna här AIO-kits. Pumpar som strular är alldeles för vanligt, och en AIO ger ingen termisk fördel över "Ol' reliable" luftkylare.

En D15 kyler minst lika bra som en AIO.

(Jag ogillar slutna vattenkylare, om det inte märks )

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Intressant nog så har det inte uppkommit så mycket problem med vattenläckage eller så; det är snarare så att det är för mycket rörliga delar i såna här AIO-kits. Pumpar som strular är alldeles för vanligt, och en AIO ger ingen termisk fördel över "Ol' reliable" luftkylare.

En D15 kyler minst lika bra som en AIO.

(Jag ogillar slutna vattenkylare, om det inte märks )

Jag gillar D-15. Grym kylare och rekommenderas!
Men vill ändå slå ett slag för AIO. Jag är inne på min 3e AIO och den första tutar fortfarande efter 6-7 år. Att säga att en AIO är dåligt är fel och missvisande, däremot förstår jag argumentet kring driftsäkerhet till er som kanske fått problem. Värt att nämna är att jag alltid kört premium AIO's, inga 799 kronors klassen om man säger så. Peppar peppar, aldrig haft några problem med dessa.

Permalänk
Medlem

D15 är ett mycket bra val som jag har kört i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

En D15 kyler minst lika bra som en AIO.

(Jag ogillar slutna vattenkylare, om det inte märks )

Det är inte helt sant, vid snabba temperaturökningar som är vanliga med Ryzen förlorar D15 mot AIOs.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av oztin:

Jag gillar D-15. Grym kylare och rekommenderas!
Men vill ändå slå ett slag för AIO. Jag är inne på min 3e AIO och den första tutar fortfarande efter 6-7 år. Att säga att en AIO är dåligt är fel och missvisande, däremot förstår jag argumentet kring driftsäkerhet till er som kanske fått problem. Värt att nämna är att jag alltid kört premium AIO's, inga 799 kronors klassen om man säger så. Peppar peppar, aldrig haft några problem med dessa.

Japp, och jag var förbi en kompis härom dan som fortfarande körde sin Antec Kühler 620, den är ju hur gammal som helst.

Men med luftkylare finns det bara en rörlig del och det är fläkten. Går den sönder så köper man ny. Om pumpen till din AIO går sönder så är hela enheten slagen ur spel.

Btw, noctuas fläktar kommer med 150000 timmar drifttid, eller 17 ÅR drift. När fläkten väl kickar hinken så är ju själva kylaren fortfarande fungerande.

Googla "Noctua D15 broken" och jämför resultaten mot "(Märke) pump noise" för AIO-problemen, det går liksom inte att jämföra.

Jag kan ge dig att det estetiska är sjystare med en AIO, om man kör glassida på chassit och man vill ha lite ljusshow, men ska man bara tryggt och säkert kyla vilken processor som helst har jag svårt att argumentera för något annat än fläskiga torn av aluminium/koppar med heatpipes

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Nu får grabben ärva min 3770k. Och som ni hör har jag inte byggt system på ett tag. Har ett 1000w evga och ett GTX 1070 som får hänga med. MEN... Ska jag kyla med luft eller vatten? Lite sugen på arctic freezer för 799 på Amazon men behöver antagligen inte överklocka på ett tag så hur länge håller de rackarna.. Annars en noctua d15, den håller ju, men hur kyler den när man börjar dra upp hertzen? 🤔

Det här är den bästa kylaren.
Jag kör den på min CPU.

https://www.webhallen.com/se/product/306135-Noctua-NH-D15-chr...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av firstofmay:

Det är inte helt sant, vid snabba temperaturökningar som är vanliga med Ryzen förlorar D15 mot AIOs.

Hur menar du förlorar?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hur menar du förlorar?

Den blir varmare och tar i min erfarenhet längre tid på sig att stabilisera sig. Vi pratar väldigt få grader skillnad men jag gillar inte när man pratar om AIO eller luftkylare som sämre eller bättre, idag är det mer eller mindre likvärdig prestanda och jag tycker andra aspekter är viktigare som att en luftkylare kan innebära sämre luftflöde i chassit för att den är större eller att en dåligt monterad AIO kan leda till en trasig pump på mycket kort tid.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Då var en Noctua d15 beställd. Känns ju säkrare och mer långsiktigt. Och cpu:n behöver inte klockas, kommer ju springa i åttor runt grafikkortet. Grabben ska bara lira Minecraft och streama lite tecknat så det går att skrapa ihop ett system till honom. Tack för alla svar.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.