Fractal Design Define 7 XL och Corsair AX1600i 1600W

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define 7 XL och Corsair AX1600i 1600W

Hej

Jag funderar på köpa Fractal Design Define 7 XL och Corsair AX1600i 1600W och har några frågor.

1. Hur många HDD platser har Fractal Design Define 7 XL? Jag kan bara räkna till 10st vid fläktarna på framsidan, 4st nere vid PSU och 2st bakom chassit och det blir 16st totalt. När jag läser på specsen så står det 18 3.5" HDD platser. Hur kommer det sig?

2. Corsair AX1600i 1600W har 16st SATA ström kontakter. Jag kan inte tror att det varken längdmässigt räcker till och inte heller i antalet SATA ström kontakter till Fractal Design Define 7 XL. Jag behöver 18st SATA ström kontakter som räcker längd mässigt. Hur löser jag detta?

3. Hur många HDD vaggor och vilka HDD vaggor ska man köpa till Fractal Design Define 7 XL så man kan använda alla HDD platser?

Tråd flyttad till Stationära datorer: Köpråd /Vzano, Moderator
Permalänk
Medlem

1. Blir väl 18 med de två på baksidan?

2. Hade liknande problem, beställde custom från https://cablemod.com/ (kostade som knark men men)

3. Står på fractals websida hur många som ingår (brukar göra)
Köp fler: https://www.inet.se/produkt/6903950/fractal-design-hdd-tray-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

1. Blir väl 18 med de två på baksidan?
https://www.itegra.se/productmedia/38504/fractal_design_define_7_define_7_xl_feature_visuals_storagelayout0001.jpg

2. Hade liknande problem, beställde custom från https://cablemod.com/ (kostade som knark men men)

3. Står på fractals websida hur många som ingår (brukar göra)
Köp fler: https://www.inet.se/produkt/6903950/fractal-design-hdd-tray-k...

Tusen tack för svar. Hur går jag tillväga för att få dom exakt som din?
Vad gick hela kalaset på?

Hur löste du det med SATA kablarna? Kör du med kontrollerkort?

Var exakt placerar man dom 2 sista HDD? Är det dom där 2 bakom moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Tusen tack för svar. Hur går jag tillväga för att få dom exakt som din?
Vad gick hela kalaset på?

Hur löste du det med SATA kablarna? Kör du med kontrollerkort?

Var exakt placerar man dom 2 sista HDD? Är det dom där 2 bakom moderkortet?

Jag hade ett stort chassi med mycket disk, det var inte samma chassi som ditt, det enklaste är nog att du tar en elkabel och drar runt och mäter hur du vill ha det, cablemods har en konfigurator på hemsidan så man beställer den längd man behöver på hela kabeln och bestämmer avstånd mellan de olika kontakterna, har för mig att alla mina kablar kostade runt 2k och det var till 16 disk totalt samt ström till moderkort och psu

Ja, jag hade två kontrollerkort.

På bilden jag bifogde ser man 16 diskar, och på baksidan av moderkortsplåten sitter två

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag hade ett stort chassi med mycket disk, det var inte samma chassi som ditt, det enklaste är nog att du tar en elkabel och drar runt och mäter hur du vill ha det, cablemods har en konfigurator på hemsidan så man beställer den längd man behöver på hela kabeln och bestämmer avstånd mellan de olika kontakterna, har för mig att alla mina kablar kostade runt 2k och det var till 16 disk totalt samt ström till moderkort och psu

Ja, jag hade två kontrollerkort.

På bilden jag bifogde ser man 16 diskar, och på baksidan av moderkortsplåten sitter två

Tack. Kollat på deras hemsida så nu vet jag hur jag ska göra. Tusen tack

Btw, Räcker CPU kontakten bakom moderkortet till upp i chassit och genom hålet till CPU porten på moderkortet eller måste man köpa det där också?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Linus pressade in 320 TB i detta chassit ju.

Linus Tech Tips, Define 7 XL.

Edit: Vaggor är det lite ont utav.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Linus pressade in 320 TB i detta chassit ju.

Linus Tech Tips, Define 7 XL.

Edit: Vaggor är det lite ont utav.

Placerade han 3 HDD i toppen på chassit och hur kunde han montera dom? Tydligen ska man kunna installera 2st 3.5" HDD på baksidan men i videon framgår det inte alls. Det hela känns luddigt. Kan man installera 18st eller 16st som har disk platser? Hur många fläktar och storlek på fläktarna kan man installera i fronten?

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad alla dessa portar på Corsair AX1600i 1600W är till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kan någon förklara vad alla dessa portar på Corsair AX1600i 1600W är till?

Som jag förstår det enligt bilden på deras sida så är portarna typ märkta så dom 3över och 3under texten "Peripheral & Sata" är för Sata, molex osv. Dom 5st över och 5st under texten "6+2 PCIe & 4+4 CPU" är för grafikkort och CPUn

Dom under "24pin ATX" är för just det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Placerade han 3 HDD i toppen på chassit och hur kunde han montera dom? Tydligen ska man kunna installera 2st 3.5" HDD på baksidan men i videon framgår det inte alls. Det hela känns luddigt. Kan man installera 18st eller 16st som har disk platser? Hur många fläktar och storlek på fläktarna kan man installera i fronten?

Det går att få in både 120 och 140 i fronten. Bara och dra ner manualen och kolla.

Själv har jag ett Define XL R2 med 8 st i fronten + 8 st bredvid i burar, sen 5 in 3 bur i 5.25 facket i fronten. 2 st 140 mm i fronten, 2 st 92 mm i taket, 1 st 92 mm bak. Kan nog trycka in lite SSD till om jag vill. Bara stacka ett gäng med silvertejp.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Som jag förstår det enligt bilden på deras sida så är portarna typ märkta så dom 3över och 3under texten "Peripheral & Sata" är för Sata, molex osv. Dom 5st över och 5st under texten "6+2 PCIe & 4+4 CPU" är för grafikkort och CPUn

Dom under "24pin ATX" är för just det.

OK. Dom 6st under 24pin är för SATA. Dom 10st är för GPU och CPU? Varför behöver man 10st för då? 24pin förstår jag men vad är den som är vänster om 24pin porten?

Varje SATA port hanterar 4st SATA ström kontakter. Går det utöka det med en splitter för att kunna ha mer än 16 SATA ström kontakter eller blir strömfördelningen lite så det inte kan köras optimalt? Om man kan, hur många extra än 4/SATA strömkontakter kan man ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Det går att få in både 120 och 140 i fronten. Bara och dra ner manualen och kolla.

Själv har jag ett Define XL R2 med 8 st i fronten + 8 st bredvid i burar, sen 5 in 3 bur i 5.25 facket i fronten. 2 st 140 mm i fronten, 2 st 92 mm i taket, 1 st 92 mm bak. Kan nog trycka in lite SSD till om jag vill. Bara stacka ett gäng med silvertejp.

Kan man få in 3st 140mm i fronten? Kan man få in 1st 140mm i bak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kan man få in 3st 140mm i fronten? Kan man få in 1st 140mm i bak?

3 st i fronten och 1 st där bak (om man inte sätter disk där så att säga)

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kan man få in 3st 140mm i fronten? Kan man få in 1st 140mm i bak?

Har du ens bemödat dig att läsa på Fractals hemsida om chassit du är intresserad av?
Står ju exakt hur många fläktar och hur stora du kan montera var..
Vet inte hur du kan kommer lyckas rodda detta bygge utan att shapea up google kunskaperna lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Har du ens bemödat dig att läsa på Fractals hemsida om chassit du är intresserad av?
Står ju exakt hur många fläktar och hur stora du kan montera var..
Vet inte hur du kan kommer lyckas rodda detta bygge utan att shapea up google kunskaperna lite

Haha. Tack.