Google wifi (mesh) + pfsense = fungerar?

Permalänk
Medlem

Google wifi (mesh) + pfsense = fungerar?

Hej!

Har fiber 500/500 och har tre st google wifi puckar(mesh) fungerar jättebra med bra täckning och hastighet i hela huset. En puck fungerar som en router och dom andra två som accesspunkter.

Men tycker det är dåligt användargränsnitt i google wifi routern...jag vill ha bättre koll på portar m.m.

* Fick då se att det fanns pfsense. Vilken hårdvara ska jag köpa då? Måste vara någon med AMD architecture om jag fattat det rätt.
Det går t.ex inte att köra det på en Rasberry PI..?

* Och behöver jag "hårdvara" som klarar de hastigheter jag har på fibern?

* Sen är frågan om jag kan använda befintliga google wifi puckarna som mesh + en router med pfsense??? Går det att sätta google wifi i bridge mode fast jag fortfarande har "mesh" systemet igång?

//Tacksam för tips och funderingar
//Worexon

Permalänk
Medlem

1. Antar att du syftar på "amd64". Det betyder bara att det behöver vara en X86 CPU med 64 bit-stöd. Både Intel och AMD fungerar. Raspberry Pi är ARM, så där på funkar inte amd64.

2. Ja, om du inte vill att hårdvaran blir en bottleneck.

3. Ja, rekommenderar att du kollar upp om du kan sätta dem i "bryggat läge"/"bridged mode". Du verkar ha kolla på det, kolla manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Hej!

Har fiber 500/500 och har tre st google wifi puckar(mesh) fungerar jättebra med bra täckning och hastighet i hela huset. En puck fungerar som en router och dom andra två som accesspunkter.

Men tycker det är dåligt användargränsnitt i google wifi routern...jag vill ha bättre koll på portar m.m.

* Fick då se att det fanns pfsense. Vilken hårdvara ska jag köpa då? Måste vara någon med AMD architecture om jag fattat det rätt.
Det går t.ex inte att köra det på en Rasberry PI..?

* Och behöver jag "hårdvara" som klarar de hastigheter jag har på fibern?

* Sen är frågan om jag kan använda befintliga google wifi puckarna som mesh + en router med pfsense??? Går det att sätta google wifi i bridge mode fast jag fortfarande har "mesh" systemet igång?

//Tacksam för tips och funderingar
//Worexon

Jag föreslår att du kollar in Teklager, både "färdigbyggda" men även deras knowledge base .

Jag kör en APU3 därifrån och den svettas knappt under vanlig användning (250/250).
Värt att tänka på är om man vill köra med VPN eller liknande, då kan det krävas lite mer men en APUn klarar garanterat gigabit utan att svettas om du kör den i normal hemma användning.

Edit*

Jag kör OPNsense (Fork av PFSense på grund av anledningar och är supernöjd.
Ger en enorm möjlighet att anpassa, även att köra ex. Sophos XG om man känner för det (Gratis för "test"-användare, men kräver rätt mycket från hårdvaran då det är mer riktat mot enterprise med mycket mer funktioner, men ett "fränt" gränsnitt...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tack!

Googlade lite mer och det verkar som inte mesh fungerar om man sätter Google Wifi i bridge mode....

" Do Google Nest Wifi and Google Wifi support bridge mode?

Yes, but bridge mode will only work if you’re using a single Wifi device. If you want to create a mesh network with multiple devices, your router or primary Wifi point cannot be in bridge mode. "

Taget från -----> https://support.google.com/wifi/answer/6240987?hl=en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Tack!

Googlade lite mer och det verkar som inte mesh fungerar om man sätter Google Wifi i bridge mode....

" Do Google Nest Wifi and Google Wifi support bridge mode?

Yes, but bridge mode will only work if you’re using a single Wifi device. If you want to create a mesh network with multiple devices, your router or primary Wifi point cannot be in bridge mode. "

Taget från -----> https://support.google.com/wifi/answer/6240987?hl=en

Jag gissar att Google inte vill att du gör vissa saker (Därav jag kör egen router..).

Om du vill så kan man alltid byta upp till egen router + annan Mesh-lösning, men då är det en ganska stor summa att lägga bara för att få en större frihet och kunna göra vad du vill på ditt närverk utan att oroa dig över att telemetri skickas till Google osv..

Edit*
Vet inte om det faktiskt sker, men ser ingen större anledning för Google att sälja routerns annat än att bättre kunna nästla sig in för att få ännu mer data

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Worexon:

Tack!

Googlade lite mer och det verkar som inte mesh fungerar om man sätter Google Wifi i bridge mode....

" Do Google Nest Wifi and Google Wifi support bridge mode?

Yes, but bridge mode will only work if you’re using a single Wifi device. If you want to create a mesh network with multiple devices, your router or primary Wifi point cannot be in bridge mode. "

Taget från -----> https://support.google.com/wifi/answer/6240987?hl=en

Inte för att det kanske hjälper dig nu när du redan har Google-grejjorna, men TP-link Deco-serie (jag har 3st M5 i huset) reder ut det du vill göra:
https://www.tp-link.com/se/support/faq/1842/

Ifall det är på tapeten att byta system tänker jag. Men misstänker att fler andra här kommer börja rekommendera Ubiquity-grejjor om du ska gå på shopping.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag gissar att Google inte vill att du gör vissa saker (Därav jag kör egen router..).

Om du vill så kan man alltid byta upp till egen router + annan Mesh-lösning, men då är det en ganska stor summa att lägga bara för att få en större frihet och kunna göra vad du vill på ditt närverk utan att oroa dig över att telemetri skickas till Google osv..

Edit*
Vet inte om det faktiskt sker, men ser ingen större anledning för Google att sälja routerns annat än att bättre kunna nästla sig in för att få ännu mer data

Det är klart att dom vill ha så mycket data som möjligt, gäller nog inte bara Google

Synd att det inte verkar gå att fortsätta använda "mesh" funktionen, om man nu skulle brygga google routern.

Permalänk
Medlem

Hittade det här på reddit:

Google WiFi Office Setting - Bridge mode possible on 3 pucks?

" Yes. You will have to hard wire all three pucks via Ethernet to your existing router. Then you will have to setup each puck in bridge mode. Basically you will have e three access points. Name the SSID the same on all three to have seamless wireless. I still would suggest ditching your router a d using the pucks in mesh mode. I have never had better wifi in my house. And then all the wireless features work too. "

----> https://www.reddit.com/r/GoogleWiFi/comments/7txg27/google_wi...

Fast det blir ju jobbigt..dra kabel i hela huset