ARM gör virtuell hårdvara för sakernas internet

Permalänk
Melding Plague

ARM gör virtuell hårdvara för sakernas internet

Utvecklingstiden för produkter inom kategorin sakernas internet kan kapas med upp till två år med molnbaserad hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tycker det fungerar rätt smidigt i Azure iOT Hub.
Problemet idag upplever jag främst är abonnemangskostnader. Det är ytterst få iOT prylar som vanligt folk vill betala runt 50kr/månaden för enbart internet-tillgång.

Löser de detta med att det blir billigt så kommer iOT att fullkomligt skena iväg och folk kommer internetansluta hur mycket som helst.

Jag själv ser iot saker inom hem som lite annorlunda, de använder rimligtvis den befintliga anslutningen och behoven blir annorlunda.

Ett exempel på iot pryl är cykel. Dels för att få information, men även stöldskydd. Där man kan bygga in tekniker så att cykeln larmar, blinkar om den känner av att någon försöker störa 5G till den.

Många idag inklussive jag själv skulle vilja ha en dyr cykel, men den får ej stå en kväll utan att bli stulen.

Permalänk
Medlem

Största och enda hindret vad jag kan se är att tillverkare måste kunna tillåta prylar att rulla lokalt.
Att man har en nätverksuppkopplad brytare (För att starta kaffekokaren exempelvis), som måste prata med ex. Deltacos servrar externt är bara sjukt, speciellt med tanke på hur låg säkerheten faktiskt är på de flesta IoT-grejer.

Kan säkert bli bra det här, trodde faktiskt redan att det fanns sedan tidigare...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Största och enda hindret vad jag kan se är att tillverkare måste kunna tillåta prylar att rulla lokalt.
Att man har en nätverksuppkopplad brytare (För att starta kaffekokaren exempelvis), som måste prata med ex. Deltacos servrar externt är bara sjukt, speciellt med tanke på hur låg säkerheten faktiskt är på de flesta IoT-grejer.

Kan säkert bli bra det här, trodde faktiskt redan att det fanns sedan tidigare...

SBS lösningar kommer man se mycket i början. Jag tror dock dessa anart försvinner när de blir mer populära.

För över 20år sedan hade jag en pytteliten lägenhet med takfläkt. Till denna kunde man köpa till fjärr och det var så coolt tyckte jag. En dröm jag hade haft att ha sedan 80talet.

Men i praktiken slå blev det bara mer omständigt att leta upp fjärren rikta den emot taklampan och ändra än att bara gå till taklampan och dra i snöret.
Min poäng är all teknik underlättar inte, många köper sådan i början bara för det är roligt. Men viss iOT är bra.

Jag har för övrigt köpt en värsting sodamaskin apparat som går på ström (One touch). Så nu behöver jag endast koppla in ström på den trycka på en knappt och den fixar det själv. Innan så fick jag trycka på en knapp och hålla den inne. Det var lungt värt dessa 800kr extra denna.

Permalänk
Medlem

"sakernas internet" "strålspårning" ^^

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

SBS lösningar kommer man se mycket i början. Jag tror dock dessa anart försvinner när de blir mer populära.

För över 20år sedan hade jag en pytteliten lägenhet med takfläkt. Till denna kunde man köpa till fjärr och det var så coolt tyckte jag. En dröm jag hade haft att ha sedan 80talet.

Men i praktiken slå blev det bara mer omständigt att leta upp fjärren rikta den emot taklampan och ändra än att bara gå till taklampan och dra i snöret.
Min poäng är all teknik underlättar inte, många köper sådan i början bara för det är roligt. Men viss iOT är bra.

Jag har för övrigt köpt en värsting sodamaskin apparat som går på ström (One touch). Så nu behöver jag endast koppla in ström på den trycka på en knappt och den fixar det själv. Innan så fick jag trycka på en knapp och hålla den inne. Det var lungt värt dessa 800kr extra denna.

Jag får lite känningar för automatiseringen som IT gav upphov till på 80-talet. Spelar ingen roll om det gav något värde, men det skulle fanimej sitta en dator som gjorde något ändå.

Timerfunktionen för kaffebryggaren hade lika gärna kunnat vara en dum timer som startar varje dag, utan säkerhetsriskerna som denna satans deltacogrej ger upphov till.

Slutade med att jag köpte en hanterad Switch, så att denna billiga 70kr pryl ska kunna ligga på ett eget VLAN, vilket såklart drar upp priset om jag nu inte köper mer dumma prylar som automatiserar saker jag inte behöver automatisera...

Edit*
"And down the rabbithole we go..."

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

SBS lösningar kommer man se mycket i början. Jag tror dock dessa anart försvinner när de blir mer populära.

För över 20år sedan hade jag en pytteliten lägenhet med takfläkt. Till denna kunde man köpa till fjärr och det var så coolt tyckte jag. En dröm jag hade haft att ha sedan 80talet.

Men i praktiken slå blev det bara mer omständigt att leta upp fjärren rikta den emot taklampan och ändra än att bara gå till taklampan och dra i snöret.
Min poäng är all teknik underlättar inte, många köper sådan i början bara för det är roligt. Men viss iOT är bra.

Jag har för övrigt köpt en värsting sodamaskin apparat som går på ström (One touch). Så nu behöver jag endast koppla in ström på den trycka på en knappt och den fixar det själv. Innan så fick jag trycka på en knapp och hålla den inne. Det var lungt värt dessa 800kr extra denna.

Köpte en ny tvättmaskin för att den föra gått sönder x antal gånger och nu var vi trötta på detta. Valde ut en som passar familjens storlek. upptäckte sen att den hade wifi anslutning och om man laddade hem en app så kunde man få information om att tvätten var klar, maskinen kunde förlänga avsköljnings programmet så att tvätten var klar när man kom hem "ny tvättat" och inte hade stått stilla och torkat. Man kunde även ställa in fler tvättprogram och få mer information vad de olika programmen gjorde osv.. Nu valde vi inte denna maskinen för dessa finesser men sådant kan ju vara trevligt att få på köpet. Med tanke på din takfläkt med fjärrkontroll.

Sen kan man ju undra hur säkert detta nät blir för utomstående att ta sig in.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av xfade:

"sakernas internet" "strålspårning" ^^

Sakernas internet är inte den absolut sexigaste termen, det håller jag helt med om, men det är dessvärre vad det kallas. Inte för att IOT är så där väldans mycket hetare. You win some, you lose some!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Sakernas internet är inte den absolut sexigaste termen, det håller jag helt med om, men det är dessvärre vad det kallas. Inte för att IOT är så där väldans mycket hetare. You win some, you lose some!

SaKernasInterneT = SKIT?

Själv har jag slutat köra hemautomatisering över nätet, köper bara grejer som kör lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Timerfunktionen för kaffebryggaren hade lika gärna kunnat vara en dum timer som startar varje dag, utan säkerhetsriskerna som denna satans deltacogrej ger upphov till.

Slutade med att jag köpte en hanterad Switch, så att denna billiga 70kr pryl ska kunna ligga på ett eget VLAN, vilket såklart drar upp priset om jag nu inte köper mer dumma prylar som automatiserar saker jag inte behöver automatisera...

Kan inte förstå hur min kan starta automatiskt utan uppkoppling, dessutom utan app på telefonen. Måste vara magi eller något

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

SaKernasInterneT = SKIT?

Själv har jag slutat köra hemautomatisering över nätet, köper bara grejer som kör lokalt.

Du kan ta bort frågetecknet.

100% lokalt eller inget alls, helt klart.

Visa signatur

5950X, 3090