Första speldator till 11-åring - Resonemang om nivå på utrustning till en junior?

Permalänk

Första speldator till 11-åring - Resonemang om nivå på utrustning till en junior?

Hej!

Jag har en 10-åring som ska få en speldator när han fyller 11 om några månader. Därför har jag börjat sätta mig in i PC-marknaden och gamingvärlden för att göra en klok investering. Jag var datorintresserad och spelade själv en hel del under skolåren men det tog sin början när Intel-processorerna hette Pentium. Så som världen ser ut idag så inser jag att det är århundradets sämsta tidpunkt att köpa speldator med begränsad budget just nu och det gör frågan extra intressant.

Nu är det Minecraft, Roblox och Fortnite som kompisarna spelar online efter skolan men jag gissar att det snart blir fler och tyngre titlar. För tillfället är det inte avgörande för honom om grafikinställningarna är på low 1080p eller på max 4k, det är bara kul att spela med kompisarna. Om några år är grabben 13-14 år och har garanterat helt andra krav på prestanda än idag.

Hjälp mig resonera om startutrustning för en junior-gamer. Hur skulle du tänka idag?

Nedanstående exempel är för spelfärdig dator utan kringutrustning. Budgetpriserna är som diskussionsunderlag och inte absoluta.

1. Köpa nytt, investera för framtiden, ta kostnaden nu? Budget upp till 15 000 kr.

2. Köpa nytt, snåla på rätt ställen för att komma ner i pris, uppgradera komponenter senare? Budget runt 8 000 kr.

3. Köpa nytt, snåla med färdigbyggt fynd på elgiganten? Budget runt 8 000 kr?

4. Köpa begagnat som klarar första tidens spelande och satsa mer om ett par år? Budget runt 6 000 kr.

Jag har läst en hel del och letat runt på begagnatmarknaden. Hos nätbutikerna har jag provat att sätta ihop egna paket efter forumtips, tittat på butikernas egenbyggda och även letat hos datorbyggare som t. ex. Shark, Proshop, ITsale, gtsa. Kan tänka mig att bygga ihop en egen dator men skulle föredra att den kommer färdigbyggd.

Tacksam för resonemang om hur du ser på investering i speldator till barn.

Permalänk
Medlem

Det går att få ihop antingen en budget orienterad Intel bygge som e rätt ordentligt för ca ~6000 eller lite mer om man vill köra AMD men då e det utan GPU och det är det stora kruxet nu.
Antingen går man på en AMD r5 5600g som har en kraftig integrerad GPU som klarar av esports spel (DOTA, LOL, CS) med okish inställningar eller så går man på begagnat marknaden för att få tag i en vettig GPU för om du vill ha en ny GPU så går det på minst 6000kr.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Intel budget bygge ~6000 kräver en GPU

AMD med intern GPU ~6800 funkar utan GPU men har begränsad prestanda

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Jag tror på något enkelt de första åren och sen hoppas att priserna gått ner om 2-3 år.
Färdigbyggt eller typ 5600g som sagt. Men finns knappt billiga färdigbyggda

Permalänk
Medlem

Alternativ 4. Både AMD och Intel är på gång att byta plattform inom 1 år och grafikkortsmarknaden är helt bonkers.
Visst går det hanka sig fram med en 5600G:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ska man köpa en färdig dator idag så skulle jag säga att Kompletts a131 är bäst värde. 5600x och 3060ti för 15 000kr.

https://www.komplett.se/kampanj/gamer-pc-erbjudanden

Bra komponenter överlag. Det enda jag skulle byta är moderkortet. Ett A520 är lite fattigt för en 5600x. TUF B550 kostar 800kr mer. Man kan ju spara in 800kr på Windows och använda sig av en befintlig nyckel eller köpa billigare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Försöka hitta ett begagnat 1080 och ta resten nytt? Är det 1080p-gaming som gäller så går det ju med ännu enklare kort än 1080.

Permalänk
Medlem

Alternativ 2 med extra-snål?

Vår 9-åring fick ärva en 3200G som jag hade över.
Köpte till 16GB RAM, B450 mobo, okej nätagg och ett för priset förvånansvärt stabilt Lian-Li Lancool 205M.
Chassit kommer med 2st PWM-fläktar. Mobot hade bara en 4-pins för chassifläkt, så kompletterade med en Y-split också.
Den funkar okej till Roblox och Minecraft. Han spelar inte Fortnite (än).

En 5600G med ett A520 (eller B450 med rätt BIOS) kostar inte skjortan och är rejält bättre än vad min son får leva med. Uppgradera med ett begagnat 1660 Super eller liknande när marknadsproppen släpper så bör 1080p rulla på tillräckligt fint utan att pappa ska hosta upp för ett 3060Ti..?

Stock-kylaren är "good enough" i prisklassen också. Worst case är det bara att köpa en RGB-variant när tiden kommer senare.

Nåt åt det här hållet. Mobot har CPU-stödet med senare BIOS, en äldre CPU är bra att ha till hands om mobot kommer med för gammalt. Även fyra minnesplatser så det går att bygga på med extra stickor om det är för många Chrome-tabbar igång..

Permalänk

Tack för bra tankar och svar!

Ryzen 5 5600G hade jag inte koll på men vad jag kan se så verkar det vara spelbara prestanda i de titlar som är aktuella för tillfället. Jag har läst och frågat mer och fler och landat i att det vore bäst att gå på snålvarianten men att säkra upp den med tillräckligt bra komponenter för att det ska vara värt att uppgradera med ett vettigt grafikkort senare och behålla grunden.

Hur långt upp i grafikkorts-hierarkin kommer man med 600W PSU?

Kommentarer på detta bygge? Kan det bli en ok tonårsdator att bygga vidare på med lagring, kylare och exempelvis ett 1660 super framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustengrodslukare:

Hur långt upp i grafikkorts-hierarkin kommer man med 600W PSU?

Skulle absolut köra på AMD i dagsläget när det kommer till CPU och på 600w 80+ gold nätagg så kan du köra upp till RTX 3070 på nvidia och något högre på AMD sida, ungeffär radeon 6700xt-6800, skulle personligen ej rekommendera AMD på GPU sidan dock pga. egen dålig erfarenhet från dem, drivers som krashar hela tiden etc.

detta gäller vid default bios, xmp klockade minnen, default klockad cpu, normalt antal hårddiskar/SSD diskar etc. annars behöver du gå upp till 700-750w
bygger du för framtid så skulle jag rekommendera minst 750w-850w på nätagg och 80+ gold

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som ett jättebra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustengrodslukare:

Tack för bra tankar och svar!

Ryzen 5 5600G hade jag inte koll på men vad jag kan se så verkar det vara spelbara prestanda i de titlar som är aktuella för tillfället. Jag har läst och frågat mer och fler och landat i att det vore bäst att gå på snålvarianten men att säkra upp den med tillräckligt bra komponenter för att det ska vara värt att uppgradera med ett vettigt grafikkort senare och behålla grunden.

Hur långt upp i grafikkorts-hierarkin kommer man med 600W PSU?

Kommentarer på detta bygge? Kan det bli en ok tonårsdator att bygga vidare på med lagring, kylare och exempelvis ett 1660 super framöver?
https://komponentkoll.se/bild/OfeVI.png

I mitt tycke är det fullt rimligt. Vettiga grejer utan att vara dumsnål utan precis sådär lagom snålt.
Det är alltid möjligt att kasta mer pengar på en dator såklart.
En snabbare disk med dram "för alla de gånger man kopierar superstora filer", psu med högre effekt "just in case", 32GB ram "because why not". Jag sparar hellre pengarna och uppgraderar när (om!) det skulle behövas.

En 5600G saknar pcie4-stödet som ex 5600X har. Ska inte spela någon direkt roll om du senare köper ett 1660 Super men om grabben börjar sukta efter ett RTX3080 eller bättre så kan det vara läge på att fundera på en (då förhoppningsvis hyfsat prisvärd) begagnad 5800X/5900X istället och kanske utvärdera nätagget i samma veva.
Moderkortet du valt har stödet så det är ett bättre val än mitt förslag på ett B450. Med fyra minnesslottar kan du också uppgradera RAM, två fyra pins för chassifläktar osv.

Permalänk

Så... Efter lite plockande har jag landat i detta bygge. Det hade gått att få ner det under 6 000 kr med lite andra val och med större snålglasögon på. Tror att det här blir ett bra kit att växa i. När ett ett lämpligt grafikkort uppenbarar sig till en vetting peng så kommer det stoppas in i datorn.

Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem

Var bara beredd på att uppdatera Bios på modekortet för dom flesta brädorna stödjer inte 5600g direkt ur lådan. Så titta efter ett som har Bios Flashback funktionalitet annars så kommer du att behöva en 3x00 series processor.

Edit: kollade upp den brädan och den verkar ha knappen för det vid sata portarna.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ