"Förmånsbil" Vad har du för deal och hur förmånligt är det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Hej,

Jag tycker du har ett jättekonstigt upplägg. Jag har också arbetat som säljare den senaste 20 åren. På stora och små företag, och fått diverse arbetserbjudanden på andra. Aldrig har det varit tal om annat än att jag själv ska stå för mer än förmånsskatten. Nuvarande företag betalar även privat soppa (som dock förmånsbeskattas)

Är din chef också ägare av firman? Jag tycker det låter som ett upplägg att för att slippa förmånsbeskattas. Då gör man iof ett nettolöneavdrag på leasingkostnaden istället för ett bruttolöneavdrag....Vem betalas förresten soppan om du nu får milersättning?

Hej,

Javisst är det ett underligt avtal. Bra att få höra av andra rutinerade säljare så jag får argument mot min chef.
Vi har faktiskt "fritt bränsle". Tankar med tankkort och beskattas för privatkörda bränslet på lönen. Det blir en rabatt på 21% mot att betala själv har någon på företaget räknat ut, jag har själv inte orkat kontrollräkna.
Vi registrerar tjänstemil samt privata mil. Säg att man kör 200 mil tjänst och 100 mil privat en månad. Så förmånsbeskattas vi helt enkelt för bränslekostnad * (100/300) * 1,2.
In på bilkontot får jag av företaget 41kr * 200 mil.

Nej chefen är anställd men högavlönad. Han har en extremt dyr bil, bra bit över en mille, och kraftigt pensionsavtal. Och plockar 60 i månaden ändå efter alla avdrag/växlingar. Han är också väldigt bilintresserad och lägger gärna 20k+ brutto i månaden på sin bil. Han kan ju ha kvar sin deal om han gillar den och erbjuda de vanliga anställda riktiga tjänstebilar har jag sagt.

Det är bra att jag får argument. Jag har begärt att de löser in min tjänstebil till deras bekostnad och jag kör med privat bil och milersättning istället. Annars kommer jag byta arbetsplats och flytta med mig bilen. Tar löpande intervjuer nu.
Jag får inte in tillräckligt många mil helt enkelt och bruttolönavdraget är för stort.
De har kontrat med att gå med på att höja min lön eller betala in på bilkontot 3-4k i månaden "under tiden det är för få mil".
Jag anser att avtalet är så dåligt att jag vill bli av med bilen oavsett. Svår situation.

Edit. Jag har även uttryckt mitt missnöje med avtalet rejält och mycket. Att jag inte förstår att företaget själva vill ha provision på antal mil. Det innebär ju att man inte vill bearbeta sina lokala kunder och att man hellre tar onödiga resor till Luleå så ofta man kan. Men jag är enligt chefen den enda som sett avtalet på det viset. Och de har aldrig haft problem med onödiga resor.
Samtliga som arbetar på jobbet kör givetvis så mycket onödigt de kan för att få bilen betald. Har pratat med tidigare anställda som även de klagat på avtalet och sagt upp sig pga det.
EV- för företaget och EV- för de anställda.

Permalänk
Medlem

Nu har ni ju kommit en bit på vägen i diskussionen men tänkte jag inflikar vad jag kör i mina företag. Här har vi gått från Tesla förmånsbil till Volvo förmånsbil sedan 2018. Anledningen var infrastrukturen som då inte var bra nog i kombination med körmönster där diesel passar bättre. Vi har en policy om att köra med HVO100 istället och en policy om att enbart köpa in begagnade bilar på max tre år och 8 000 mil av miljöskäl.

Företagen tar alla kostnader för bilen, upp till 4 000 mil per år. Övriga mil får anställda täcka själva om de går privat.

Om någon vill ha en Tesla istället och har förutsättningarna för det så är den kostnadsneutral för företaget.