Behöver jag ett externt ljudkort för bästa ljudupplevelse?

Permalänk
Medlem

Behöver jag ett externt ljudkort för bästa ljudupplevelse?

Hej!
Jag är rätt ny på det här med ljud och har några frågor.

Jag har börjat leka en del med musikproduktion i FL studio, och blivit mer intresserad av ljud och att det ska låta bra. Jag har beställt ett par sennheiser 560s, som drivs med 120 ohm.

Vad jag förstår så klarar min PC av att driva dom, men kommer jag få ut bästa möjliga ljud?

Om jag behöver ett externt ljudkort, vad ska jag satsa på rent prismässigt? Kan tänka mig att lägga ca 1000:- men vill komma undan så billigt som möjligt, samtidigt som jag vill ha ut max utav lurarna.

Kom med tips 😃

Mvh Mattias

Permalänk
Avstängd

Jag kan rekommendera det interna ljudkortet Soundblaster AE-5. Bättre än så behöver man inte. Ställ in ohm, kör i direct-läge och njut.
Klarar garanterat att driva lurarna

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du hålla på med musik lär du förr eller senare vilja kunna koppla in mikrofoner så du kanske direkt ska skaffa dig en usbansluten mixer eller ett externt ljudkort som är inriktat mot musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Kommer definitivt köpa någon typ av förstärkare.

Efter lite forskning funderar jag på att köpa Fiilo 10k.

Den finns för 750:- vilket känns lagom, och enligt specs är lurar mellan 16-150ohm rekommenderade till denna.

Permalänk
Inaktiv

FL Studio är väl mest fokuserat på loopar och syntar så då kanske du klarar dig med det interna ljudkortet. Ska du spela in riktigt ljud med mickar också så är det bäst med ett ljudkort som är bra på det och har du en desktop så finns det en uppsjö av kort med olika anslutningsmöjligheter som Pci, Pcie, Firewire, Thunderbolt och USB samt mixers med USB.

Ohm är givetvis viktigt men för att dom elektriska specarna ska matcha så att inget ska gå sönder och har inget med ljudet att göra egentligen. Men givetvis låter det apa om det blir fel.

Problemet med USB mixers är att det ofta är lite krångligt att spela upp och in samtidigt och många klarar bara två strömmar samtidigt så om man är flera som lirar så blir det ändå bara två kanaler in i datorn.

Själv kör jag med externa 8 kanals ljudkort och externa 8 kanals preampar och studiomonitorer för lyssningem.

Det här egentligen inga riktiga studiomonitorer och jag har dom ute i garaget men dom låter mycket för pengarna och i och med att dom är aktiva så slipper du förstärkare.

Lite över 900 kronor med hörlursutgång också om det blir sent så man inte stör nån och dom är av typen obalanserade så dom borde funka bra med datorns ljudkort. Sånt måste man dock kolla upp först innan man köper och också att dom lirar bra med dina lurar.

https://www.djservice.se/artikel/presonus-eris-e3-5

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Jag kan rekommendera det interna ljudkortet Soundblaster AE-5. Bättre än så behöver man inte. Ställ in ohm, kör i direct-läge och njut.
Klarar garanterat att driva lurarna

Det där är ett riktigt bra kort, har tidigare kört med efterföljaren AE5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoover:

Tack för alla tips. Kommer definitivt köpa någon typ av förstärkare.

Efter lite forskning funderar jag på att köpa Fiilo 10k.

Den finns för 750:- vilket känns lagom, och enligt specs är lurar mellan 16-150ohm rekommenderade till denna.

Fick själv hem en E10k förra veckan, kan rekommendera den. Kör den med ett par KRK KNS 8400 (som visserligen "bara" har 36 ohms impedans). Det enda som förvånade mig var att balansen är helt fel på låg volym, så jag har volymen på 50% i Windows för att kunna vrida upp volymen på själva enheten tillräckligt. Tydligen är det bara så det är när jag googlat på problemet 🤷

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Fick själv hem en E10k förra veckan, kan rekommendera den. Kör den med ett par KRK KNS 8400 (som visserligen "bara" har 36 ohms impedans). Det enda som förvånade mig var att balansen är helt fel på låg volym, så jag har volymen på 50% i Windows för att kunna vrida upp volymen på själva enheten tillräckligt. Tydligen är det bara så det är när jag googlat på problemet 🤷

Ok Jag uppgraderade dock till en fiio k5 pro, som kommer i nästa vecka. Ska bli kul att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

FL Studio är väl mest fokuserat på loopar och syntar så då kanske du klarar dig med det interna ljudkortet. Ska du spela in riktigt ljud med mickar också så är det bäst med ett ljudkort som är bra på det och har du en desktop så finns det en uppsjö av kort med olika anslutningsmöjligheter som Pci, Pcie, Firewire, Thunderbolt och USB samt mixers med USB.

Ohm är givetvis viktigt men för att dom elektriska specarna ska matcha så att inget ska gå sönder och har inget med ljudet att göra egentligen. Men givetvis låter det apa om det blir fel.

Problemet med USB mixers är att det ofta är lite krångligt att spela upp och in samtidigt och många klarar bara två strömmar samtidigt så om man är flera som lirar så blir det ändå bara två kanaler in i datorn.

Själv kör jag med externa 8 kanals ljudkort och externa 8 kanals preampar och studiomonitorer för lyssningem.

Det här egentligen inga riktiga studiomonitorer och jag har dom ute i garaget men dom låter mycket för pengarna och i och med att dom är aktiva så slipper du förstärkare.

Lite över 900 kronor med hörlursutgång också om det blir sent så man inte stör nån och dom är av typen obalanserade så dom borde funka bra med datorns ljudkort. Sånt måste man dock kolla upp först innan man köper och också att dom lirar bra med dina lurar.

https://www.djservice.se/artikel/presonus-eris-e3-5

Ok! Tack för svar. Efter mycket läsning av recentioner och liknande så bestämde jag mig för att köpa Fiio 5k pro, som ska vara lite bättre än Fiio10k. Och Lurarna jag köpt ska låta extremt bra med den enligt folk som som kört den kombon, även folk som testat båda och jämfört.

Fick hem lurarna idag och tycker det är grymt bra ljud, så ska bli intressant att se nästa vecka om Fiio5k gör någon skillnad.