Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TheCazz:

Najs med bra info här det tackar jag för.
Det jag har testat är att byta Acer (1920x1080) från displayport till HDMI och det var samma. Jag har inte testat att flytta Dell skärmen DP till den andra uttaget men kan testa det nu om en stund.
Det enda som sen finns kvar att testa är att koppla Acer skärmen till DVI uttaget men skulle vara konstigt om det fungerar men hej det är inte första gången jag blir förvånad på hårdvaran (är igentligen en mjukvarunisse) så jag ska testa det med då jag testar andra om jag har en DVI kabel hemma.

Acer skärmen räcker ha i 60Hz då det enda den ska ha är info som Dicord eller andra Windows program som är bra att ha framme hela tiden när jag sedan jobbar med andra saker.

Varför jag tänkte på USB-HDMI iden har med att ha Acer skärmen kopplad till den och eftersom det verkade att det verkar svårt att få mina två skärmar i den Hz och upplösning som jag vill ha. Vet att RX 580 är inget monsterkort (mer som en kissekatt) så jag vet att den orkar bara köra en viss begränsad FPS när jag spelar PUBG.

Körde innan jag köpte denna Dell skärm fyra skärmar på grafikkortet.
1 st 1920x1080,2 st 1920x1200 och 1 st liten skärm osäker på upplösning.
Jag tittade inte då men skulle nästa slå vad om att jag inte körde då 144Hz på 1920x1080 skärmen.

Ursäkte om jag svamlar men tänkte bättre nu ge för mycket info än för lite.

DVI och HDMI delar så gott som alltid samma kretsar eftersom det är samma signaltyp (TMDS) så det lär inte åstadkomma något. För övrigt en annan vanlig fråga när man inte får skärmar med DVI och HMDI att fungera som tänkt samtidigt eftersom de delar på samma pool av bandbredd. Det är DP-kontakten du antagligen behöver flytta på för testa detta.

En annan alternativ lösning att testa om du vill och behöver (pga av krångel med mjukvara etc.) köra exakt samma frekvens på båda skärmarna är 3440x1440/120 Hz och 1920x1080/120 Hz för ≈20+9 Gbps och bör precis komma på gränsen för RX 580.

Ännu en annan lösning som hjälpt vissa (tyvärr är folk dåliga på att följa upp och bekräfta förslagen i forumen) är att köra 3440x1440/144 Hz och 1920x1080/72 Hz för ≈23+6 Gbps. 72 är hälften av 144 vilket kan ducka problem runt att mjukvaror ger tearing eller andra fenomen på skärmar som inte kör samma frekvens.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar
Testa lite nu då jag var nyfiken
DP1 - Dell
HDMI - Acer
= Fel på upplösningen på Dell om jag inte kör 60Hz på Dell. Det kvittar om jag kör 60Hz eller 120Hz på Acer.

DP2 - Dell
HDMI - Acer
= Fel på upplösningen på Dell om jag inte kör 60Hz på Dell. Det kvittar om jag kör 60Hz eller 120Hz på Acer.

DP3 - Dell
HDMI - Acer
= Fel på upplösningen på Dell om jag inte kör 60Hz på Dell. Det kvittar om jag kör 60Hz eller 120Hz på Acer.

Och som du kunde gissa var ingen skillnad på DVI

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TheCazz:

Tack för snabbt svar
Testa lite nu då jag var nyfiken
DP1 - Dell
HDMI - Acer
= Fel på upplösningen på Dell om jag inte kör 60Hz på Dell. Det kvittar om jag kör 60Hz eller 120Hz på Acer.

DP2 - Dell
HDMI - Acer
= Fel på upplösningen på Dell om jag inte kör 60Hz på Dell. Det kvittar om jag kör 60Hz eller 120Hz på Acer.

DP3 - Dell
HDMI - Acer
= Fel på upplösningen på Dell om jag inte kör 60Hz på Dell. Det kvittar om jag kör 60Hz eller 120Hz på Acer.

Och som du kunde gissa var ingen skillnad på DVI

Då har du alltså endast en kanal eller "pool av bandbredd" och den är mindre än ≈30 Gbps. Förmodligen närmare ≈27–28 Gbps.

Återstår att testa ifall 120 Hz på Dell-skärmen öppnar upp mer möjligheter. Ifall Dell-skärmen har Freesync/VESA kan det också påverkar möjligheterna med den funtkionen av/på.

Fungerar inte det heller kan USB-lösningen ändå bli livlinan till slut.

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mycket för info och är tacksam för hjälpen som jag får snabbt här.

Ok jag har testat att köra Dell i 120 och Hz och Acer i 60Hz men samma fel.

Jo båda skärmarna har Freesync (Dell har även Premium)

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall du orkar, testa med Dell-skärmen i 100 Hz. Då är du på ≈18 Gbps där och det kan finnas marginal kvar för Acern. Och man får en definitiv gräns för vad RX 580 kan prestera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den informationen är ju fullständigt irrelevant här. Att du fick 144 Hz (i en icke nämnd upplösning) på ett helt annat grafikkort från en helt annan tillverkare säger vare sig bu eller bä om kapaciteten på TS grafikkort. Än mindre något om TS problem.

TS RX 580 har antagligen kapacitet för 3 st. skärmar med 144 Hz om de alla kör 1920x1080. Eller 6 st. skärmar som kör 1280x720 i 144 Hz. Eftersom man då närmar sig bandbreddstaket på ≈30 Gbps. Och uppenbarligen – för det är vad TS har problem med – endast en skärm som kör 3440x1440/144 Hz som är ≈23 Gbps.

Med tanke på att ett rx 580 är ca 2831 % snabbare än mitt quadro 400 som jag använde så är det klart som korvspad att den klarar det. Har inte efterforskat. Men ett rx 580 klarar garanterat att driva 2 skärmar i windowsmiljö i 144hz. sätter min högra pungkula på det.

Tills du bevisat mig motsatsen..

Edit.
Okej trodde han försökte köra upplösningen 1920x1080 på vardera skärm.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AllMessedUp:

Med tanke på att ett rx 580 är ca 2831 % snabbare än mitt quadro 400 som jag använde så är det klart som korvspad att den klarar det. Har inte efterforskat. Men ett rx 580 klarar garanterat att driva 2 skärmar i windowsmiljö i 144hz. sätter min högra pungkula på det.

Tills du bevisat mig motsatsen..

Jag skrev i inlägget du citerar att RX 580 antagligen hanterar 3 st. 1920x1080-skärmar i 144 Hz. Så fortsätt du fingra på dina pungkulor

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag känner igen dina problem!

Jag har 1st 3440x1440@144hz samt 1st 2560x1440@144hz.

Det är nyare LG skärmar (850 serie) och jag har kört 3st uppsättningar:
Radon 290x = 120hz på stora via dp och 100hz på lilla via HDMI.

Jobbdatorn en laptop med gen8 intel i7: Där har jag haft enorma problem. Kör docka med 2xdp -> HDMI.
Får köra 30hz på stora och 60 på lilla. Kopplar jag stora direkt utan docka kan jag köra 85hz via hdmi.
Forskade lite, dockan kör daisy-chain över interna dp-porten vilket aldrig kan gå med olika upplösningar. Har även testat att köra med DP portarna direkt. En skärm går alltid bra. Det återstår att testa med en bättre tb3 docka.

Nu kör jag stationära med dp kabel på ett 3080 kort, och det är inget problem att köra 144 samt 10bit på bägge panelerna med det kortet.

Kan oxå tillägga att kablarna gör stor skillnad. Jag kör dp 1.4 certifierade kablar samt hdmi 2.0 certifierade HDMI kablar. Tror att adaptern är dp 1.3 -> hdmi 2.0.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GBGTias:

Kan oxå tillägga att kablarna gör stor skillnad. Jag kör dp 1.4 certifierade kablar samt hdmi 2.0 certifierade HDMI kablar. Tror att adaptern är dp 1.3 -> hdmi 2.0.

Kablarna gör ingen skillnad i TS fall. Ifall kablarna hade varit problemet hade effekten varit att högre frekvens leder till svart skärm, "no signal" eller att bilden hamna i limbo med tydliga störningar. Nu fungerar skärmen 3440x1440/144 Hz vilket tyder på att DP-kabeln i fråga orkar med de ≈23 Gbps den skärmen kräver.