Apple M1 Max med 10 kärnor prestandatestas

Permalänk
Medlem

https://browser.geekbench.com/metal-benchmarks

Det ser ut att vara lätt att jämföra med Radeon. M1 på 21 tusen. M1 Pro på 42 tusen och M1 Max på 84 tusen. Det sista rätt nära Radeon VII.....men långt kvar till Radeon 68000. Någon som vet mer om effekten på olika Radeon ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

https://browser.geekbench.com/metal-benchmarks

Det ser ut att vara lätt att jämföra med Radeon. M1 på 21 tusen. M1 Pro på 42 tusen och M1 Max på 84 tusen. Det sista rätt nära Radeon VII.....men långt kvar till Radeon 68000. Någon som vet mer om effekten på olika Radeon ?

Vad är den där listan för något öht? Vad är siffrorna?

Nvidia-grejerna ligger ju oerhört långt ner också.
NVIDIA GeForce GTX 1080 har 22616
AMD Radeon Pro 5700XT har 74768

Känns som den där listan inte öht motsvarar vad prestanda är i korten, utan någon specifik instruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är väl bara att acceptera att M1 Max får stryk.

Vill snarare ha rättvisa resultat

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sidde:

Vad är den där listan för något öht? Vad är siffrorna?

Nvidia-grejerna ligger ju oerhört långt ner också.
NVIDIA GeForce GTX 1080 har 22616
AMD Radeon Pro 5700XT har 74768

Känns som den där listan inte öht motsvarar vad prestanda är i korten, utan någon specifik instruktion.

Detta är benchmarks för Metal-compute. Så är GPGPU-benchmarks, inte 3D-grafik benchmarks.

Nvidia-korten lär ha rejält kass Metal-compute stöd givet att Apple inte haft Nvidia GPUer i något nytt system introducerat efter Metal introducerades.

En mer jämförbar rå-kraft jämförelse är att kolla på motsvarande Geekbench resultat för Vulkan, OpenCL eller CUDA, där ligger 1080 Ti i intervallet 60 000-80 000 (dock märkligt stor spann...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kul att du erkänner! Det är skillnad på tekniska framsteg och att faktiskt ändra folks vanor.

Utan företag likt Apple så hade världen sett väldigt annorlunda ut idag.

Innan iPhone så var många mobiltillverkare förslavade av operatörerna. Du kan fråga dig själv hur många operatörsspecifika anpassningar av mjukvarorna som Sony Ericsson tog fram i mitten på 2000-talet.

Apple satte helt plötsligt kunden i centrum och övriga blev tvungna att följa efter för att överleva.

De på Sony Ericsson som skrattade åt iPhone en gång i tiden skrattar nog inte länge.

De på Sony Ericsson som skrattade var långt ifrån alla, men de som gjorde det satt på fel stolar. Där fanns många som tidigt förstod var det barkade hän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

IBM kom till 5 GHz redan på 65 nm-tiden med POWER4, vilket definitivt är en RISC. Så de kom dit före både AMD och Intel.

Peak-frekvens handlar primärt om mikroarkitektur, långt mindre om processnod och minst om instruktionsuppsättning.

Historiskt sett har nya processnoder gett mycket snabbare transistorer och teoretiskt medfört att man ska kunna köra snabbare men det gäller inte längre, snarare energieffektivitet som blivit mycket bättre iom FinFET och nedskalning. Men även när man skulle kunna köra snabbare var det kört pga termiska begränsningar.

Att en POWER4 i 65nm kan köra i 5GHz säger mig inte så mycket så länge man inte känner till vad det är som begränsar, om det tex är avkodningen av instruktioner, själva operationerna eller hur data transporteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta är benchmarks för Metal-compute. Så är GPGPU-benchmarks, inte 3D-grafik benchmarks.

Nvidia-korten lär ha rejält kass Metal-compute stöd givet att Apple inte haft Nvidia GPUer i något nytt system introducerat efter Metal introducerades.

En mer jämförbar rå-kraft jämförelse är att kolla på motsvarande Geekbench resultat för Vulkan, OpenCL eller CUDA, där ligger 1080 Ti i intervallet 60 000-80 000 (dock märkligt stor spann...)

https://www.anandtech.com/show/16252/mac-mini-apple-m1-tested...

Här har man jämfört M1 GPU med Geforce 1650.
Så dubbelt och 4 ggr 1650 borde det bli i spel....
Dubbelt upp= GTX 2060 enligt Techpowerups databas

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur hatar osx spel?

(Jag använder inte osx själv)

Kompatibiliteten är otroligt låg, knappt några nya titlar du kan spela på en mac utan att köra Windows eller någon form av emulator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kompatibiliteten är otroligt låg, knappt några nya titlar du kan spela på en mac utan att köra Windows eller någon form av emulator.

Är det apples utformning av osx fel i sig eller är det mer så det blivit?

Ex om apples datorer hade haft högre grafikprestanda och folk hade köpt apple datorer för att få mest ögongodis, hade fler AAA-titlar gjorts eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kompatibiliteten är otroligt låg, knappt några nya titlar du kan spela på en mac utan att köra Windows eller någon form av emulator.

Du kan utan större problem ladda ned Steam och spela en hel del spel tack vare Rosetta 2 på M1 Macbooks.

https://applesilicongames.com/games

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är det apples utformning av osx fel i sig eller är det mer så det blivit?

Ex om apples datorer hade haft högre grafikprestanda och folk hade köpt apple datorer för att få mest ögongodis, hade fler AAA-titlar gjorts eller vad?

Är många anledningar under lång tid men Linux-världen har heller inte många AAA-lir. Spel är rätt exklusivt för Windows faktiskt och ska man spela på Linux är det ofta genom wine.

Apple jagar inte spelföretagen, har inte heller brytt sig om att bevara kompatibilitet samt väljer ofta sina egna vägar av ramverk de väljer att stödja. Det gör det mer komplicerat också att hantera spelmotorer över tid.

När OS X var nytt däremot så fanns både Voodoo/Glide-stöd och Apple demade quake/tomb raider och annat på deras events.
De köpte till och med exklusiv rätt för lansering för storspel till OS X innan andra plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Du kan utan större problem ladda ned Steam och spela en hel del spel tack vare Rosetta 2 på M1 Macbooks.

https://applesilicongames.com/games

Frågan är dock hur länge Rosetta 2 hänger med. Tror jag läste 5 år för Rosetta 1 (PowerPC -> x86).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

När OS X var nytt däremot så fanns både Voodoo/Glide-stöd och Apple demade quake/tomb raider och annat på deras events.
De köpte till och med exklusiv rätt för lansering för storspel till OS X innan andra plattformar.

Får mig att tänka på när Xbox 360 "visades upp", men egentligen kördes spelen på PowerMac!

"A big shocker is that the Microsoft Xbox Xenon processors are extremely similar to Apple's G5 - they are essentially the same PowerPC 970 dual-core G5 processors used in the Late 2005 G5 Power Macs that have been tweaked a bit and slimmed down."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Är många anledningar under lång tid men Linux-världen har heller inte många AAA-lir. Spel är rätt exklusivt för Windows faktiskt och ska man spela på Linux är det ofta genom wine.

Apple jagar inte spelföretagen, har inte heller brytt sig om att bevara kompatibilitet samt väljer ofta sina egna vägar av ramverk de väljer att stödja. Det gör det mer komplicerat också att hantera spelmotorer över tid.

När OS X var nytt däremot så fanns både Voodoo/Glide-stöd och Apple demade quake/tomb raider och annat på deras events.
De köpte till och med exklusiv rätt för lansering för storspel till OS X innan andra plattformar.

I en annan värld kanske vi hade haft Marathon: the Durandal Collection på Apple Store istället för Halo på Steam:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av walkir:

Vilka UltraBooks erbjuder det?

Vill du serva din laptop själv, så är det väl enbart Thinkpads där det är möjligt där deras Hardware Maintenance Manuals (HMM) specar varenda skruv.

Andra tillverkare gör som Apple utan att någon lyfter på ögonbrynen. Fastlödda minnen och SSD:er är inte något ovanligt i ultratunna laptops idag.

Kanske ingen ultrabook, men kolla in frame.work
De har en bärbar lösning som går att reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur hatar osx spel?

(Jag använder inte osx själv)

Spelutvecklare sysslar ej med välgörenhet. De gör spelen såklart lite efter deras drömmar men mycket handlar om att få ut så mycket pengar som möjligt. Tror de då att en viss plattform kommer generera mest pengar in så väljer de denna.
Konsolerna som är låsta hindrar dock vem som helst sälja där. Även om det nu finns enklare spel i deras webbutiker.

Och när det gäller Macos så vissa spel som Sims säljer säkert bra där. Andra spel, är det värt att lägga ner tiden på att få spelet att fungera på Macos eller är det bättre att satsa på annat?
Och det hela handlar om kunderna som finns på plattformen. Där iOs tillhör en av de mest vinstdrivande spelplattformarna, inte för att plattformen är bäst för spel, utan för att så många villiga betalkunder finns där.

Min åsikt är att det finns rätt så mycket spel till MacOs, spelutbudet räcker långt för mig om man kompletterar med en spelkonsol. Värre är det med vissa tekniska program som saknas. Orsaken där är samma alla programmerade av t.ex. en plc har kört windows sedan tidigt 90tal. Kanske finns det en student eller liknande som för skojs skull vill programmera en plc på en labb från linux/macos. Det är bara att glömma att utvecklaren portar programmet för detta och ska underhålla olika versioner.

Det som behöver till för unika program på en plattform är många kunder som är villiga att betala för detta. Allt eftersom macbook blir en bättre speldator, så lär fler vilja betala för spel där och spelutbudet växer. Exakt samma gäller andra program, där det inom viss finns eftersläpningar/tröghet. Då det är svindyrt att byta plattform och det först görs när tillverkaren ser att det är ekonomisk försvarbart.

Permalänk
Medlem

Nu kom Resolve i version 17.4 med stöd för de nya CPU:erna. Ska bli spännande att se hur bra det blir i verkligheten.

https://www.youtube.com/watch?v=73CUWtTs0kM