Intel och Samsung vill tillverka Apples kretsar för Mac-datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Intels roadmaps har inte varit särskilt pålitliga på flera år. Den verkar extremt aggressiv med tanke på hur de gått för dem de senaste ~4-5 åren. Det är upp till bevis som gäller nu. Om man ser till aktiekursen som exempel så verkar inte investerarna ha ett jättestort förtroende att de ska lyckas. Kan sluta i att de byter namn på noderna trots att de inte har skett nå större framsteg i verkligheten, som nu senast. Men vi får väl se hur det slutar.

Håller helt med. Hade suttit väldigt lugnt i båten till de börjar leverera faktiska produkter på dessa noder de talar högt om. Däremot så är det kul att se dessas stora spelare fortsätta utveckla tillverkningstekniken i hög takt, som vi konsumenter får gotta oss i slutligen. Spännande tider framför oss!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Kikar vi på roadmaps från Intel och TSMC, och ställer dem bredvid varandra så har Intel en aggressivare tidsplan än TSMC i förminskning av sina noder. 'Intel 4' med EUV redan nästa år! 2023 kommer Intel 3 och nu verkar TSMC bli lite sena i leveransen av deras N3-nod. Sedan år 2024 ska Intel ha 20Å medan TSMC siktar på N3E under det året, medan deras N2 inte ser dagens ljus förrän året efter, 2025 - då Intel hoppas ha 18Å igång. Den som lever får se…

Kontentan är att det inte behöver vara så långsökt. Dessa storlekar/nivåer är oerhört svåra att utveckla, och som vi känner till finns i praktiken bara en tillverkare (ASML) av de maskiner som behövs för att realisera stora delar av produktionen. Intel har tydligen tjing på nästa generations EUV-maskiner som behövs för deras 18Å…

Med denna bakgrund är det inte så konstigt att Intel försöker spänna sina muskler redan nu, för att eventuellt säkra tillverkning åt exempelvis Apple om en handfull år. De designerna bör nämligen till viss grad redan finnas på ritbordet.

Intels roadmap sa ju Intel 10nm a.k.a Intel 7 år 2016 i början... jag tror på deras roadmaps lika mycket som elefanter tror på tomten

Dessutom är Intel 18 Ångström = 1.8 nm ~ N2 från TSMC

Tror inte alls att Intel är på väg ifatt när de nu är två år bakom. TSMC N7 lanserades ju i full skala (Apple/Huawei) tidigt 2018 med produkter senare under året

Intels motsvarande 10nm (nu kallad Intel 7) som var försenad med massa år skalade först upp något 2020 och med bred ökning 2021

Samsungs 5LPE verkar vara ca 50% lägre transistordensitet vs TSMC N5, så nästan en halvnod efter i den aspekten

Att TSMC leder ganska stort ser jag som en självklarhet, men så klart kan andra konkurrera med andra saker (som pris eller kapacitet)

Jag ser dock inget som bör locka en aktör som Apple som är ute efter det bästa, om chippen är något dyrare spelar mindre roll på en hel enhet som dator eller telefon

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Intels roadmap sa ju Intel 10nm a.k.a Intel 7 år 2016 i början... jag tror på deras roadmaps lika mycket som elefanter tror på tomten

Dessutom är Intel 18 Ångström = 1.8 nm ~ N2 från TSMC

Tror inte alls att Intel är på väg ifatt när de nu är två år bakom. TSMC N7 lanserades ju i full skala (Apple/Huawei) tidigt 2018 med produkter senare under året

Intels motsvarande 10nm (nu kallad Intel 7) som var försenad med massa år skalade först upp något 2020 och med bred ökning 2021

Samsungs 5LPE verkar vara ca 50% lägre transistordensitet vs TSMC N5, så nästan en halvnod efter i den aspekten

Att TSMC leder ganska stort ser jag som en självklarhet, men så klart kan andra konkurrera med andra saker (som pris eller kapacitet)

Jag ser dock inget som bör locka en aktör som Apple som är ute efter det bästa, om chippen är något dyrare spelar mindre roll på en hel enhet som dator eller telefon

Man kan ju också se det så här: hur stor var inte Intels ledning när de trots att de i praktiken stod och stampa på samma punkt från 2015 till 2020 idag ändå "bara" ligger en nod efter TSMC?

Mycket pekar på att Intel 7 (deras 10 nm enhanced super-fin) är minst lika bra som TSMC 6 nm (som i praktiken är deras enhanced 7 nm).

Är bara en kund som använder TSMC 5 nm, Apple. Det finns helt enkelt inte kapacitet för fler där just nu.

Det som ändå fortfarande borde oroa Intels investerare är att även Intel 4 (det som innan var 7 nm) också fått förseningar. Än inte i närheten lika illa som 10 nm, men å andra sådan lär ett till 10 nm debacle nästa plocka ur Intel ur topp-racet så rätt kritisk för dem att säkerställa att problemen inte blir lika illa.

Noderna efter Intel 4 ser mindre aggressiva ut, huvudproblemet med deras 10 nm verkar ha varit att man försökte ta ett allt för stort steg!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man kan ju också se det så här: hur stor var inte Intels ledning när de trots att de i praktiken stod och stampa på samma punkt från 2015 till 2020 idag ändå "bara" ligger en nod efter TSMC?

Mycket pekar på att Intel 7 (deras 10 nm enhanced super-fin) är minst lika bra som TSMC 6 nm (som i praktiken är deras enhanced 7 nm).

Är bara en kund som använder TSMC 5 nm, Apple. Det finns helt enkelt inte kapacitet för fler där just nu.

Det som ändå fortfarande borde oroa Intels investerare är att även Intel 4 (det som innan var 7 nm) också fått förseningar. Än inte i närheten lika illa som 10 nm, men å andra sådan lär ett till 10 nm debacle nästa plocka ur Intel ur topp-racet så rätt kritisk för dem att säkerställa att problemen inte blir lika illa.

Noderna efter Intel 4 ser mindre aggressiva ut, huvudproblemet med deras 10 nm verkar ha varit att man försökte ta ett allt för stort steg!

Ja, jag har läst ganska mycket om deras 10nm problem och att de tänkte minska överdrivet mycket på en gång

Men Intel 4 motsvarar väl i stort TSMCs redan aktiva N5, men är ännu inte i produktion i stor skala alls, jag ser inte hur det skulle kunna locka Apple alls, de har ju kört N5 sedan förra året och snart på väg mot nästa hos TSMC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Ja, jag har läst ganska mycket om deras 10nm problem och att de tänkte minska överdrivet mycket på en gång

Men Intel 4 motsvarar väl i stort TSMCs redan aktiva N5, men är ännu inte i produktion i stor skala alls, jag ser inte hur det skulle kunna locka Apple alls, de har ju kört N5 sedan förra året och snart på väg mot nästa hos TSMC

Som redan nämnts i tråden: Apple är framgångsrika bl.a. för de förstår värdet att inte blanda in känslor i affärer.

Apple lär knappast gå tillbaka till Intels x86 CPUer igen, men om Intel åter igen hamnar i toppen vad det gäller kretstillverkning och erbjuder Apple ett affärsmässigt lockade erbjudande kommer Apple lägga i alla fall delar av tillverkningen hos Intel.

Angående TSMC N5 och Intel 4, vi får se hur pass "rätt" Intel namngivit sina nya processer. Tanken är ju att siffrorna ska vara i linje med TSMCs, valet av "Intel 4" indikerar att Intel tror de ska ligga lite före.

Intel 10 nm är väl inte världens bästa indikator. I slutändan verkar Intel fått till en process som även i praktiken har ungefär de fördelar över TSMC 7 nm som man ser på pappret. Men rent krasst är Tiger Lake på 3:e generationens 10 nm och Alder Lake kommer vara på 4:e generation, så tog ett par försök att få ordning på processen. TSMC har flera variationer av sin 7 nm, men de har inte alls lika stora lyft mellan sig som Intel haft på sin 10 nm (å andra sidan var 1:a genrationen Intel 10 nm i stort sätt oanvändbar medan 1:a gen TSMC 7 nm användes rad produkter).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som redan nämnts i tråden: Apple är framgångsrika bl.a. för de förstår värdet att inte blanda in känslor i affärer.

Apple lär knappast gå tillbaka till Intels x86 CPUer igen, men om Intel åter igen hamnar i toppen vad det gäller kretstillverkning och erbjuder Apple ett affärsmässigt lockade erbjudande kommer Apple lägga i alla fall delar av tillverkningen hos Intel.

Angående TSMC N5 och Intel 4, vi får se hur pass "rätt" Intel namngivit sina nya processer. Tanken är ju att siffrorna ska vara i linje med TSMCs, valet av "Intel 4" indikerar att Intel tror de ska ligga lite före.

Intel 10 nm är väl inte världens bästa indikator. I slutändan verkar Intel fått till en process som även i praktiken har ungefär de fördelar över TSMC 7 nm som man ser på pappret. Men rent krasst är Tiger Lake på 3:e generationens 10 nm och Alder Lake kommer vara på 4:e generation, så tog ett par försök att få ordning på processen. TSMC har flera variationer av sin 7 nm, men de har inte alls lika stora lyft mellan sig som Intel haft på sin 10 nm (å andra sidan var 1:a genrationen Intel 10 nm i stort sätt oanvändbar medan 1:a gen TSMC 7 nm användes rad produkter).

Jag tror absolut att Apple kommer köpa det bästa som finns eftersom de inte är lika priskänsliga, men över närmaste åren tror jag inte Intel är det valet som det ser ut nu. Apple kan byta såklart om de får ett erbjudande de gillar

Är inte TSMC N6 att betrakta som tredje generations 7nm (lite som samsungs 8nm är en variant av deras 10). N6 använder ju samma fabriker, tillverkningslinor, och designregler vad jag förstått, så det bör vara den som Alder Lake ska jämföras med möjligen

Oavsett är det bra, och om Intel och Samsung tror att de ens har en liten chans så bådar det ju gott för framtiden (fler bra aktörer är bra för alla!)

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Man kan ju också se det så här: hur stor var inte Intels ledning när de trots att de i praktiken stod och stampa på samma punkt från 2015 till 2020 idag ändå "bara" ligger en nod efter TSMC?

Mycket pekar på att Intel 7 (deras 10 nm enhanced super-fin) är minst lika bra som TSMC 6 nm (som i praktiken är deras enhanced 7 nm).

Är bara en kund som använder TSMC 5 nm, Apple. Det finns helt enkelt inte kapacitet för fler där just nu.

Det som ändå fortfarande borde oroa Intels investerare är att även Intel 4 (det som innan var 7 nm) också fått förseningar. Än inte i närheten lika illa som 10 nm, men å andra sådan lär ett till 10 nm debacle nästa plocka ur Intel ur topp-racet så rätt kritisk för dem att säkerställa att problemen inte blir lika illa.

Noderna efter Intel 4 ser mindre aggressiva ut, huvudproblemet med deras 10 nm verkar ha varit att man försökte ta ett allt för stort steg!

Hur går det för Samsung. Får man fråga. Vart hittar man den här infon. Är det enkelt att förstå eller behöver man vara expert.
Läste igår att Qualcomm fabbar hos Samsung och nya 898 är 4nm.
Kul läsning i tråden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buddaz112:

Hur går det för Samsung. Får man fråga. Vart hittar man den här infon. Är det enkelt att förstå eller behöver man vara expert.
Läste igår att Qualcomm fabbar hos Samsung och nya 898 är 4nm.
Kul läsning i tråden.

Är till oftast till att googla en hel del. WikiChip har sammanställt en hel del runt de teoretiska siffror som presenterats, här för 10 "nm" och här för 7 "nm"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är till oftast till att googla en hel del. WikiChip har sammanställt en hel del runt de teoretiska siffror som presenterats, här för 10 "nm" och här för 7 "nm"

Tack skall läsa.
Googlade lite. Står att samsung 2nm nod skall vara redo 2025.
Mest info om nya Qualcomm

Permalänk

Klart de vill, de är ju chipsfabriker.

Har mer att göra med vilka monopoldeals som Apple gör bakom kulisserna.

Produktionskapaciteten är det nog inga problem med, då Apple är ett litet märke.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av HolyFather:

Klart de vill, de är ju chipsfabriker.

Har mer att göra med vilka monopoldeals som Apple gör bakom kulisserna.

Produktionskapaciteten är det nog inga problem med, då Apple är ett litet märke.

Så du anser det är litet att TSMC skall ta fram några hundra miljoner chip. Ingen exakt siffra eftersom jag ej vet ordern. Själv är jag ej intresserad utav Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Klart de vill, de är ju chipsfabriker.

Har mer att göra med vilka monopoldeals som Apple gör bakom kulisserna.

Produktionskapaciteten är det nog inga problem med, då Apple är ett litet märke.

Hur menar du att Apple är ett ’litet märke’? De är ju solklart TSMCs största kund och representerar ca 3x hela AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Louis Rossman livnär sig på Youtube-views.
Det ironiska är att du perfekt beskriver varför Apple övergav intel, de levererade inte processorer som tillät dem att bygga de datorer de ville. Dagens Macbook Air är helt fläktlös. Knäpp tyst. Har extremt lång batterilivslängd, och är långt, LÅNGT snabbare den intelbaserade versionen.

Louis Rossman livnär sig på att reparera Apple-datorer med sina återkommande brister. Apple vill inte att någon reparerar DERAS produkter utan vill att kunderna köper nytt istället. Han blir motarbetad av Apple på olika sätt och vill belysa det sjuka i hela situationen. Det är därför han börjat med Youtube. Som han själv säger när folk frågar varför han inte själv använder Appleprodukter: Jag måste ha en dator/telefon som fungerar. Det är bara att titta på några videor så ser man hur korrupt och kundfientligt Apple är. De vill inte på något sätt hjälpa sina kunder. De gör allt i sin makt för att de ska köpa nya produkter i stället. Det värsta är att Applekunder villigt låter sig luras på detta sätt. Det framgår också tydligt i Louis videor..
Och som han säger om Apples M1-datorer: Ni lyckades bygga en snabbare dator detta året än förra året. Bravo!! Men det verkar fortfarande inte som att USB-portarna fungerar med andra tillverkares produkter. Som en kommentatör nämnde: Jag trodde U i USB stod för Universal. Men inte i fallet Apple....

Nä, köp en riktig dator/telefon istället för en Appleprodukt är mitt stående råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Nä, köp en riktig dator/telefon istället för en Appleprodukt är mitt stående råd.

Min MacBook Air M1 samt iPhone 12 Mini är båda riktiga för mig. Precis lika riktiga som min Dell XPS 13 samt min Xiaomi-telefon.

Har lite svårt att förstå vad du försöker komma med, då jag kört både en gammal diskettstation (3.5") och DVD-läsare via USB-C här. Kör även med USB-minne till min iPhone utan problem.

Så jag är faktiskt genuint nyfiken på vad det är för något problem med USB-C på M1-datorerna.

@Ceji:
Du är alltså inte imponerad när Apple släpper en SoC med en TDP på 10W som är mer än dubblet så snabb än Intels motsvarighet (i7-1060NG7@3.8GHz)?

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/5590459?baseline...

Intel brukar på sin höjd öka prestandan i sina processorer med 10-15% per generation. Apple ökade prestandan med över 300% genom att lämna Intel! Och då har jag inte ens börjat räkna prestandalyftet med GPU-delen i M1:an.

Med M1 Pro och M1 Max så har Apple även lyckats skapa nya kretsar med prestanda i klass med det bästa från Intel och AMD.

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Louis Rossman livnär sig på att reparera Apple-datorer med sina återkommande brister. Apple vill inte att någon reparerar DERAS produkter utan vill att kunderna köper nytt istället. Han blir motarbetad av Apple på olika sätt och vill belysa det sjuka i hela situationen. Det är därför han börjat med Youtube.
Som han själv säger när folk frågar varför han inte själv använder Appleprodukter: Jag måste ha en dator/telefon som fungerar. Det är bara att titta på några videor så ser man hur korrupt och kundfientligt Apple är. De vill inte på något sätt hjälpa sina kunder. De gör allt i sin makt för att de ska köpa nya produkter i stället. Det värsta är att Applekunder villigt låter sig luras på detta sätt. Det framgår också tydligt i Louis videor..

Jag är inte bekant med karln, men har följande kommentar:
Hur många av de stora företagen kan du nämna där de tycker om att andra än deras certifierade servicecenter är inne och reparerar deras prylar?
Det enda som gör Apple unikt i det här fallet är deras säkerhetstänk som har som konsekvens att det försvårar utbyte av vissa nyckelkomponenter eftersom de är kryptografiskt signerade och parade med varandra. Å andra sidan visar deras över en miljard aktiva enheter(!) att deras lösningar totalt sett verkar fungera, och deras kundlojalitet visar att folk generellt sett när de väl börjat använda Appleenheter fortsätter göra det. Det är klart att hjärntvätt eller dumhet kan vara tänkbara förklaringar på det senare fenomenet, men det kan ju också vara så att kundupplevelsen både av produkterna i sig och av Apples supportapparat när något väl går snett, faktiskt är riktigt OK.

Faktum är att jag behöver hjälpa släktingar och bekanta tusan så mycket mer när de har problem med "standardiserade" PC-laptops med Windows som operativsystem, eller med icke-iPhone-telefoner, eller med icke-iPad-surfplattor, än jag behöver hjälpa dem som lytt mitt råd att skaffa Appleutrusning trots att inköpspriset får ögonen att vattnas på dem. Och de som köpt "vanliga" PC:ar eller Android-telefoner har också en tendens att hoppa mellan märken nästa gång de köper något (Samsung-telefoner icke inräknat, i rättvisans namn), vilket jag anser tyder på att de inte var så nöjda med sin förra produkt att de vill köpa från samma tillverkare igen.

Skrivet av Ceji:

Och som han säger om Apples M1-datorer: Ni lyckades bygga en snabbare dator detta året än förra året. Bravo!!

Det är kanske en smula cyniskt, med tanke på att Apples första försök på en krets att använda i datorer sopade mattan med allt utom de mest energikrävande processorerna på marknaden, räknat i prestanda per kärna, samtidigt som den tillåter bortåt 20 timmar kontinuerlig batteridrift. Just nu har ingen en bättre helhetslösning, men jag ser helt ärligt fram emot lite konkurrens på området. Jag skulle tycka det var jätteskönt om jag kunde få ens liknande egenskaper i nästa laptop jag får från min arbetsgivare.

Skrivet av Ceji:

Nä, köp en riktig dator/telefon istället för en Appleprodukt är mitt stående råd.

Du är naturligtvis fri att råda folk hur du vill. Mitt stående råd är precis likadant, utom att jag inte tycker just Apples produkter faller utanför den kategorin.