Borde inte spel som laddas ner digitalt vara billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Så varför köper vi spelen då?

finns också "bakåtsträvare" som mig som i möjliga mån köper mina digitala spel kraftig nersatta på reor och köper fysiska spel till konsol då jag brukar förlora runt 100-200kr när jag säljer det vidare när jag tröttnat på det

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Så varför köper vi spelen då?

Ligger 1-2 år "efter" normalt. Får buggfixar och allt för 1/3 eller mindre än fullpriset. Att köpa ny-släppta spel är alldeles för mycket att köpa grisen i säcken. Total War Rome 2 var sista gången jag brände mig (spelet är bra nu närmare 10 år efter originalsläppet).

Så visst, spel släppts i skitkvalite (finns en anledningen demo inte finns längre) men de går ner väldigt snabbt i pris samt att vi även har exempelvis Epic som skickar ut gratisspel till höger och vänster så skulle personligen säga att digital spel är billigare än fysiska.

Permalänk
Medlem

Du kan ju titta på valfritt segment i samhället och upptäcka precis samma sak (Dvs att man outsourcat, förbättrat eller något annat innovativt) som skapat en billigare produkt eller tjänst men företaget i sig försöker ju sälja varan till samma pris. Det är väl en relativt grundläggande ekonomi, företaget förbättrar deras marginal och tjänar mer pengar.

Ett annat exempel är alla SAAS företag (Software as a service), du köpte förut Adobe Photoshop till ett fast pris nu köper du ett månadsabonnemang. Du tycker det för tillfället är billigare men med tiden kommer du betala mer då du konstant måste förnya prenumerationen. Också enklare för dem att få nya betalande människor då 49 dollar i månaden låter bättre än 1399 dollar engångsavgift.

Kollar du sen Adobes aktiekurs ser du att de storökat sen de börjat med SaaS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ligger 1-2 år "efter" normalt. Får buggfixar och allt för 1/3 eller mindre än fullpriset. Att köpa ny-släppta spel är alldeles för mycket att köpa grisen i säcken. Total War Rome 2 var sista gången jag brände mig (spelet är bra nu närmare 10 år efter originalsläppet).

Så visst, spel släppts i skitkvalite (finns en anledningen demo inte finns längre) men de går ner väldigt snabbt i pris samt att vi även har exempelvis Epic som skickar ut gratisspel till höger och vänster så skulle personligen säga att digital spel är billigare än fysiska.

Exakt så gör jag också. Spel som man inte får gratis från Epic eller via Game Pass köper jag efter några år istället, smidigt och billigt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Utvecklingskostnaden är densamma oavsett distribution.
Vem tycker du ska ha pengarna när du köper ett spel? Jag tycker iaf, och jag hoppas att de flesta håller med, att merparten bör gå till utvecklarna.

Vidare kan jag tycka att det är lite trist att "samlarkulturen" är så jävla stark inom just spel. När det gäller film och musik verkar de flesta numer överens om att digitalt är smidigare (och såklart hållbarare om man bryr sig om det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Utvecklingskostnaden är densamma oavsett distribution.
Vem tycker du ska ha pengarna när du köper ett spel? Jag tycker iaf, och jag hoppas att de flesta håller med, att merparten bör gå till utvecklarna.

Vidare kan jag tycka att det är lite trist att "samlarkulturen" är så jävla stark inom just spel. När det gäller film och musik verkar de flesta numer överens om att digitalt är smidigare (och såklart hållbarare om man bryr sig om det).

Samlarkulturen är ju starkare i film och då inte i digital form främst alls? Vart kommer iden om samlarkulturen inom gaming?

Samlarkulturen är ju väldigt fysisk hur kul är det att titta och rota i en digital samling som inte har något direkt värde i sig då du inte äger något av spelen i ditt spelbibliotek och således inte kan sälja de vidare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Samlarkulturen är ju starkare i film och då inte i digital form främst alls? Vart kommer iden om samlarkulturen inom gaming?

Mja, en snabb googling säger att inom retail (dvs fysisk media i butik) så sålde tvspel mer än film redan för 13 år sen...så jag vet inte riktigt vad du menar, men för att förtydliga så syftade jag inte syftade inte på specifika subkulturer, använde ordet "samlarkultur" främst som synonym för "vill ha fysisk media" och inte nödvändigtvis nördar med specialintresse.
Poängen var att film (dvd/bluray) försäljning rasat enormt sedan streamingtjänsternas intåg, precis som musik på fysisk media (jaja det finns en stor samlarkultur kring det här också som fortfarande köper skivor men nu pratar vi global mainstream marknad) gjorde när mp3 och spotify kom. Kort sagt de flesta streamar film och musik men köper spel och då oftast (om vi räknar med konsolmarknaden) i fysisk form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Mja, en snabb googling säger att inom retail (dvs fysisk media i butik) så sålde tvspel mer än film redan för 13 år sen...så jag vet inte riktigt vad du menar, men för att förtydliga så syftade jag inte syftade inte på specifika subkulturer, använde ordet "samlarkultur" främst som synonym för "vill ha fysisk media" och inte nödvändigtvis nördar med specialintresse.
Poängen var att film (dvd/bluray) försäljning rasat enormt sedan streamingtjänsternas intåg, precis som musik på fysisk media (jaja det finns en stor samlarkultur kring det här också som fortfarande köper skivor men nu pratar vi global mainstream marknad) gjorde när mp3 och spotify kom. Kort sagt de flesta streamar film och musik men köper spel och då oftast (om vi räknar med konsolmarknaden) i fysisk form.

Att spelmarknaden omsätter mer än filmmarknaden stämmer ju absolut. Med samlande menar jag folk som försöker fixa kompletta samlingar för att visa upp snarare än reguljärt nyttjande.

Försäljningen av fysisk media har ju rasat i alla dess former sedan det blev möjligt att köpa digitalt. Skillnaden är ju främst att det alltsom oftast är dyrare köpa digitala spel medan musik och film mer naturligt säljs billigare överlag för nyproduktioner. Men folk köper ju film för att lägga till samlingen i högre grad än spel som är mer av en färskvara. Samlarna verkar mest finnas bland retro konsolerna. Sporten försvinner väl när man bara kan ladda ner koden vartsom och närsomhelst

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x