AMD Ryzen-prestanda återställs i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen-prestanda återställs i Windows 11

De två utlovade uppdateringarna till Windows 11 är ute och löser enligt AMD prestandaproblemen med Ryzen-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det stämmer i riktiga siffror också

Är tappet relativt till W10 eller relativt hur de presterar mot Intels motsvarande i nya operativsystemet?

Antar att en CPU-runda är i rullning nu?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Detta skall testas. Min PC beter sig helt flippat i Windows 11.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kanske dags att prova smyga över då.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Datavetare

Att ett OS kan göra något som påverkar latens hos CPU-cache har hela tiden känns rätt mycket: but, how?

Slog mig sedan att en sak OS faktiskt pillar med som kan ha en effekt på CPU-cache latens är TLB, d.v.s. cache av översättning från "virtuella adresser" (det som program använder) till "fysiska adresser" (de som motsvarar en plats i RAM alt. en plats i swap-space).

Fast då inställer sig fråga: varför skulle Microsoft börja fippla med något sådan och varför skulle de göra det på ett sätt som bara påverkar AMD Ryzen.

En snabb googling på "ryzen TLB vulnerabilities" kan ha gett förklaringen till detta. I slutet av september i år presenterades en sårbarhet i AMDs CPUer som i sak påminner rätt mycket om Meltdown som drabbade Intels CPUer för ett par år sedan.

AMD är medveten om problemet, men de säger att man inte har för avsikt att göra en generell fix via mikrokod. De vill nog helst slippa det för resultat lär blir samma som för Intel, en permanent prestandaförsämring på några procent.

"AMD recommends that SW vendors analyze their code for any potential vulnerabilities related to this type of transient execution. Potential vulnerabilities can be addressed by inserting an LFENCE or using existing speculation mitigation techniques as described in [2]."

En lite mer lättsmält beskrivning av problem än det som står i forskningrapporten finns här. Att sprinkla LFENCE på "rätt" ställe i alla applikationer är inte en speciellt praktisk lösning + det leder garanterat till prestandaförsämringar på ett sätt som inte kan tas bort i efterhand av slutanvändare.

Kikar man på beskrivningen känns det rätt rimligt att problem borde kunna lösas generellt genom att man på OS-nivå invaliderar TLB på lämpliga ställen. Ren spekulation från min sida, vare sig AMD eller Microsoft har gett några som helst svar på hur L3$ latensen lyckats öka enbart på deras CPUer och enbart i Win11, men gissar att det är denna sårbarhet Microsoft fixat i Win11 men gjort det på ett sätt som gav långt större prestandapåverkan än de räknat med (LFENCE hade inte varit illa).

Det andra prestandaproblemet är fixat i en ny chipset driver från AMD, så inga konstigheter där.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

våga man på och installera om nu igen? sist jag testade så hacka allting på min dator... helt sjukt...

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Kör Windows 11 på fyra Ryzen datorer med dom nya fixarna, alla presterar i nivå med Windows 10

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Man fortsätter alltså att pissa på Ryzen 1000-serien. Inget Windows 11 de närmsta åren då alltså, om någonsin.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Samsung Sverige

@yoshman Det är alltid kul att läsa dina betydligt mer ingående beskrivningar i vad som faktiskt föregår i ens dator. Det tackar jag (och troligen många andra) för!

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

inte märkt av jätte mycket av detta men däremot så buggar musen, del att den blir grå ibland, vet ej om windows hdr har något med detta att göra eller inte, samt att muspekaren fastnar då och då. aldrig i spel vad jag märkt, men på skrivbordet samt i program/appar samt på skrivbordet och i webbläsaren och laggar som satan.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

En snabb googling på "ryzen TLB vulnerabilities" kan ha gett förklaringen till detta. I slutet av september i år presenterades en sårbarhet i AMDs CPUer som i sak påminner rätt mycket om Meltdown som drabbade Intels CPUer för ett par år sedan.

Så här kommer sanningen fram. Sweclockers är AMD chills, och vägrar prata om sårbarheter hos AMD, men Intel kan de kasta skit på! /S

OT:
Hade ingen aning om att AMD också hade liknande problem, dock lite konstigt att de inte ville fixat, och föredrog att ha sårbarheter än att förlora lite prestanda. Fast den prestandan kanske var för stor, eller bara PR stunt då Intel fick väldigt mycket med skit med prestanda förlusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så här kommer sanningen fram. Sweclockers är AMD chills, och vägrar prata om sårbarheter hos AMD, men Intel kan de kasta skit på! /S

Personligen kastar jag gärna skit på vem som helst, om de förtjänar det. Ja, jag såg din /s, men ändå.

OT: äntligen! Skönt att det löste sig rätt snabbt. Det är ny jobbmaskin på gång i vinter och det lär ju bli Win 11 på den vare sig jag vill eller inte.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Frejoh466:

Så här kommer sanningen fram. Sweclockers är AMD chills, och vägrar prata om sårbarheter hos AMD, men Intel kan de kasta skit på! /S

OT:
Hade ingen aning om att AMD också hade liknande problem, dock lite konstigt att de inte ville fixat, och föredrog att ha sårbarheter än att förlora lite prestanda. Fast den prestandan kanske var för stor, eller bara PR stunt då Intel fick väldigt mycket med skit med prestanda förlusten.

Till AMDs försvar: de här sårbarheterna är extremt hopplösa att använda till något vettig i praktiken (finns något enstaka undantag från den "regeln").

Det som ofta helt faller bort är att när man gör "proof-of-concept" av att utnyttja sårbarheterna gör man det på sätt som kräver admin/root-rättigheter. I teorin kan man göra liknande saker som "vanlig" användare, men det är ännu mer utmanande.

Finns lång enklare sätt att ta sig på en datorn om man absolut vill än att gå via de flesta av de CPU-sårbarheter vi sett. Upptäcks tillräckligt många hål i alla populära OS varje år och dessa är långt enklare att utnyttja.

Självklart bör tillverkarna alltid erbjuda en lösning av problemet för de som vill/måste ha en sådan. Men för den stora massan är det bättre om lösningen görs på ett sätt som gör det möjligt att stänga av. Då kan man själv välja om man vill ta prestandaförlusten eller ej.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Personligen kastar jag gärna skit på vem som helst, om de förtjänar det. Ja, jag såg din /s, men ändå.

Tror inte att Sweclockers visste om detta då Meltdown/spectre var extremt mycket i nyheterna, och det var ju väldigt svårt att kunna utnyttja dessa buggar. Fast på grund av media stormen var nog Intel tvungen att fixa problemet.

Medans nu typ ingen media vet om detta och AMD väljer mer prestanda än att fixa problemet. Jag skulle ju också ha vilat ha mer prestanda än att de fixade buggen hos Intel, då det är typ 0% chans att någon kommer att använda buggen.

Permalänk
Medlem

Märker exakt noll skillnad före och efter men har såklart inte mätt något

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Tror inte att Sweclockers visste om detta då Meltdown/spectre var extremt mycket i nyheterna, och det var ju väldigt svårt att kunna utnyttja dessa buggar. Fast på grund av media stormen var nog Intel tvungen att fixa problemet.

Medans nu typ ingen media vet om detta och AMD väljer mer prestanda än att fixa problemet. Jag skulle ju också ha vilat ha mer prestanda än att de fixade buggen hos Intel, då det är typ 0% chans att någon kommer att använda buggen.

Både Intel och AMD (och även andra) berördes ju dock av Spectre, så att vinkla just det till en Intel-grej känns lite snett. Meltdown däremot var ju Intel-specifikt.

Och jag skulle säga att en stor anledning att ta det på allvar var just hur svårhanterliga Spectre-problemen är från mjukvarusidan, det är inte något man bara "fixar i nästa patch".
Så jag skulle nog säga att det var viktigt att fixa detta inte främst av PR-relaterade anledningar utan för att man annars sitter i en väldigt riskfylld situation där det inte finns något sätt att hantera problemet på lång tid OM någon skulle börja utnyttja dessa sårbarheter på riktigt.

Och vi är ju i ett läge där folk sedan flera år faktiskt varit inne och nosat på javascript-baserade Spectre-attacker i webbläsaren. Webbläsarna har gjort ganska stora ändringar i sin arkitektur för att motverka detta men har då kunnat luta sig mot arbetet för att hantera Spectre på OS-nivå och har därmed kommit långt genom att separera hantering av innehåll från olika domäner till olika processer för att hindra att information i minnet läcker hur som helst mellan siter/extensions/etc.

Jag ser det senare mer eller mindre som en bekräftelse på att det var helt rätt beslut att arbeta fram en mitigering av problemet redan från början. Det där är ju en sån sårbarhet som plötsligt hade kunnat bli tillräckligt användbar för att bli värd att faktiskt använda, och i det läget hade den varit svår att stoppa på *lång* tid om man inte tagit itu med problemet. (Finns förstås fortfarande risk att det visar sig bli så med någon framtida upptäckt, men hittills...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Märker exakt noll skillnad före och efter men har såklart inte mätt något

Det är nog rimligt för många vanliga applikationer, att varken dessa två problem eller lösningen av dem direkt märks.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Märker fortsatt 0 skillnad i Win 11, 5950.

Win 11 gav mig -3% i CPU score time spy och nu efter den här uppdateringen får jag -4%. De känns båda som inom felmarginalen.

edit

win 10: 15370
win 11: 14814
win 11 med update: 14651

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Märker fortsatt 0 skillnad i Win 11, 5950.

Win 11 gav mig -3% i CPU score time spy och nu efter den här uppdateringen får jag -4%. De känns båda som inom felmarginalen.

"Windows 11: The Best Windows Ever for Gaming"

Permalänk
Medlem

5800x clockar lägre och blir några grader varmare i Cinebench. Nåt som spökar i senaste chipset drivern?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är nog rimligt för många vanliga applikationer, att varken dessa två problem eller lösningen av dem direkt märks.

Absolut, var mest för att balansera upp domedagsprofeterna

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Fulci:

"Windows 11: The Best Windows Ever for Gaming"

Mm, antiklimax när man såg faktiska resultaten. Vad är det som är "best for gaming" med 11:an liksom.
Jag som gamer känner ingen anledningen till att byta till 11:an just nu. Hade det varit 10% mer prestanda hade jag bytt direkt men så verkar inte vara fallet.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Både Intel och AMD (och även andra) berördes ju dock av Spectre, så att vinkla just det till en Intel-grej känns lite snett. Meltdown däremot var ju Intel-specifikt.

Och jag skulle säga att en stor anledning att ta det på allvar var just hur svårhanterliga Spectre-problemen är från mjukvarusidan, det är inte något man bara "fixar i nästa patch".
Så jag skulle nog säga att det var viktigt att fixa detta inte främst av PR-relaterade anledningar utan för att man annars sitter i en väldigt riskfylld situation där det inte finns något sätt att hantera problemet på lång tid OM någon skulle börja utnyttja dessa sårbarheter på riktigt.

Och vi är ju i ett läge där folk sedan flera år faktiskt varit inne och nosat på javascript-baserade Spectre-attacker i webbläsaren. Webbläsarna har gjort ganska stora ändringar i sin arkitektur för att motverka detta men har då kunnat luta sig mot arbetet för att hantera Spectre på OS-nivå och har därmed kommit långt genom att separera hantering av innehåll från olika domäner till olika processer för att hindra att information i minnet läcker hur som helst mellan siter/extensions/etc.

Jag ser det senare mer eller mindre som en bekräftelse på att det var helt rätt beslut att arbeta fram en mitigering av problemet redan från början. Det där är ju en sån sårbarhet som plötsligt hade kunnat bli tillräckligt användbar för att bli värd att faktiskt använda, och i det läget hade den varit svår att stoppa på *lång* tid om man inte tagit itu med problemet. (Finns förstås fortfarande risk att det visar sig bli så med någon framtida upptäckt, men hittills...)

Vad är det för omfattande arbete under motorhuven webbläsarna har gjort menar du. Det enda jag känner till där man kan stänga av skyddet (om man nu vill det) är #site-isolation-trial-opt-out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Mm, antiklimax när man såg faktiska resultaten. Vad är det som är "best for gaming" med 11:an liksom.
Jag som gamer känner ingen anledningen till att byta till 11:an just nu. Hade det varit 10% mer prestanda hade jag bytt direkt men så verkar inte vara fallet.

Finns ju ingen anledning att inte byta heller liksom. Det är en update som tar 5-10min. Prestandan är densamma och det är lite snyggare och snabbare menyer. Direct storage är en grej framtiden får visa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Myllerman:

Mm, antiklimax när man såg faktiska resultaten. Vad är det som är "best for gaming" med 11:an liksom.
Jag som gamer känner ingen anledningen till att byta till 11:an just nu. Hade det varit 10% mer prestanda hade jag bytt direkt men så verkar inte vara fallet.

Tror de syftar mer på saker som Xbox Game Pass-stöd från början, fullt stöd för DirectStorage, stöd för Auto HDR, med mera snarare än några prestandaskillnader.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vad är det för omfattande arbete under motorhuven webbläsarna har gjort menar du. Det enda jag känner till där man kan stänga av skyddet (om man nu vill det) är #site-isolation-trial-opt-out

Ja, "site isolation" i Chrome är det jag syftade på med att de kunde separera webbläsarens hantering av olika siter i olika processer och därmed luta sig mot OSets hantering.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

HURRA VAD BRA FÖR AMD ATT FIXEN KOM FÖRE INTEL LANSERADE ALDER LAKE. ANNARS HADE JU PRESTANDAJÄMFÖRELSERNA BLIVIT HELT KNÄPPA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

5800x clockar lägre och blir några grader varmare i Cinebench. Nåt som spökar i senaste chipset drivern?

Min 5800X boostar lika fint som vanligt med dessa uppdateringar. 4840 MHz

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Märker fortsatt 0 skillnad i Win 11, 5950.

Win 11 gav mig -3% i CPU score time spy och nu efter den här uppdateringen får jag -4%. De känns båda som inom felmarginalen.

edit

win 10: 15370
win 11: 14814
win 11 med update: 14651

Har Intel också tapp i prestandan, eller är det bara AMD? W10 vs W11, någon som vet?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Tror de syftar mer på saker som Xbox Game Pass-stöd från början, fullt stöd för DirectStorage, stöd för Auto HDR, med mera snarare än några prestandaskillnader.

Mjo, jag hade väl helt enkelt hoppats på mer antar jag. Saknar den där känslan av revolution som fanns för länge sen då det verkligen var häftiga nyheter när något nytt kom. Det kommer väl nu också men det är oftast en fortsättning och förbättring än helt nytt.