Intel PII 400 vs AMD K6-2 400

Permalänk

Intel PII 400 vs AMD K6-2 400

Då jag "ramlade över" en AMD K6-2 400Mhz som adderades till AMD K6-2 samlingen tänkte jag att det kunde vara kul och intressant att jämföra denna mot en Intel PII 400Mhz. Jag passade samtidigt på att dokumentera resultatet. För mig en aning överraskande då jag inte trott att det skiljde så mycket som det gjorde i vissa avseenden. Noterbart är hur avstämd PII 400:an är i Quake jämfört med AMD:n som i samtliga andra test jag gjorde överträffar PII:an.

Till denna jämförelse använde jag;
Grafik: S3 Savage 4 GT 16Mb.
Moderkort socket 7: DFI K6BV3+/66.
Moderkort slot 1: Gigabyte GA-686BX.

Inställningar i båda moderkorts BIOS var satt i prestanda och i princip i högsta hastighet på allt som kunde justeras i prestandaväg.

Och naturligtvis processorerna:
Intel Pentium II 400Mhz.
AMD K6-2 400Mhz.

AMD K6-2 400Mhz. Introducerat 1998 med hastigheter från 266 till 550MHz.

Intel Pentium II 400Mhz. Sitt lite udda utseende har den pga att L2 cachen är placerad utanför själva CPU chipet. 400Mhz varianten med sin 100Mhz FSB introducerat 1998.

S3 Savage 4 GT 16Mb. Introducerat 1999. Grafikchipet klockades till 125Mhz.

Gigabyte GA-686BX.Tämligen flexibelt moderkort med möjlighet att justera FSB för 66/100Mhz med en bygel. Med de 4 switcharna uppe i bild sätts frekvensförhållandet till aktuell CPU, från PII 233 till 450Mhz.

DFI K6BV3+/66. Super Socket 7. Notera switcharna i nedre bild. I stället för byglingar så sätts frekvens och CPU-spänning med dessa. Notera även de två strömförsörningsalternativen. Men fortfarande en 5-polig DIN anslutning till tangentbordet istället för PS/2.

Och till mitt testresultat. Först i ett relativt stapeldiagram och sedan i siffertabell med aktuella värden. Sista bilderna i serien resultaten från Speedsys. Undeligt nog så rapporteras PII 266Mhz som CPU. Men som synes så ger själva testresultatet 400Mhz (399.31) och FSB på 100Mhz. AMD rapporteras däremot korrekt.

Relativt stapeldiagram där PII 400 visas i blått och AMD K6-2 400 visas i röd(ish).

Tabell med aktuella siffror.

Speedsys PII 400.

Speedsys K6-2 400.

Permalänk
Medlem

Nästa steg är ju att klocka dom! Vore intressant o se!
Misstänker att K6 kommer springa varv runt p2'an efter det.
För var det inte K6 cpuer som kunde klockas nåt enormt?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Kul tråd
Jag har för mig att om man spela så var AMD stråt vassare men högre temperaturer, medans skulle man ha lång drift typ kontors o andra saker, så var Intel att föredra då den gick svalare, samt fanns i ECC utförande om jag inte missminner mig helt.

Härlig tråd o kul med bilder.

Permalänk
Medlem

Slagit på write combine (fast vid) på P2'an i DOS?
Normalt så har ju inte en K6'a en chans mot en P2'a annat än i kanske 3DNow titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Kul tråd
Jag har för mig att om man spela så var AMD stråt vassare men högre temperaturer, medans skulle man ha lång drift typ kontors o andra saker, så var Intel att föredra då den gick svalare, samt fanns i ECC utförande om jag inte missminner mig helt.

Härlig tråd o kul med bilder.

Räknar man bort Klamath (första generationen P2) så ligger K6 orna och P2 rätt nära varandra i strömförbrukning.
Ingen av dom var direkt svårkylda.
Och förutom de flesta av Klamath P2'orna så har Deschutes ECC L2 cache (som man kan stänga av av någon anledning).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Räknar man bort Klamath (första generationen P2) så ligger K6 orna och P2 rätt nära varandra i strömförbrukning.
Ingen av dom var direkt svårkylda.
Och förutom de flesta av Klamath P2'orna så har Deschutes ECC L2 cache (som man kan stänga av av någon anledning).

Minnet är ju en aningen vaaagt, om jag säger så.. Jag har både P2 fullt fungerandes och en K6-2 liggandes med modekort tror jag.
Men ett vagt minne har jag att det krävdes större kylare på AMD för att få dem lika svala som intel...
Jag var Intel rakt igenom o är det än idag, så jag är för partisk för att ha åsikt. *hihi*

Permalänk
Hedersmedlem

Nånting är inte friskt på din P2. Tror du kör den på 66mhz fsb om man kollar på speedsys-resultatet.

Benchade K6-2 mot P2 för ett gäng år sedan och det var ingen tvekan om att K6-2 inte hade en chans.

Edit: såg att du nämnde i din text... men känns ändå som nåt är knas.

Hur presterar de i Quake 2?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1542066-juldator-1998

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nånting är inte friskt på din P2. Tror du kör den på 66mhz fsb om man kollar på speedsys-resultatet.

Benchade K6-2 mot P2 för ett gäng år sedan och det var ingen tvekan om att K6-2 inte hade en chans.

Edit: såg att du nämnde i din text... men känns ändå som nåt är knas.

Hur presterar de i Quake 2?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1542066-juldator-1998

Precis så minns jag det också.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Nånting är inte friskt på din P2. Tror du kör den på 66mhz fsb om man kollar på speedsys-resultatet.

Benchade K6-2 mot P2 för ett gäng år sedan och det var ingen tvekan om att K6-2 inte hade en chans.

Edit: såg att du nämnde i din text... men känns ändå som nåt är knas.

Hur presterar de i Quake 2?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1542066-juldator-1998

Skall plocka fram sakerna igen och testa lite till för att se om jag kan få till någon skillnad i resultaten för PII:an. Notera dock att den är snabbare än AMD:n i Quake-testet. Och AMD's cache har dubbla storleken, om det nu har ngt med resultatet att göra..

Skall för övrigt botanisera lite mer bland grejjorna och testa annat också

Edit. Ang L2 cachen så är den dessutom ganska mycket på efterkälken i PII:an.

adderade cacheinfo
Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Slagit på write combine (fast vid) på P2'an i DOS?
Normalt så har ju inte en K6'a en chans mot en P2'a annat än i kanske 3DNow titlar.

Kollar upp detta också i nästa test.

Permalänk
Medlem

Har k6a l2 på brädan? Minns jag rätt sprang polarens 400mhz p2 8or runt min k6a på 500mhz utan l2 på brädan. K6-3 hade l2 och om brädan hade något blev det l3. Det var stor skillnad speciellt i spel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakank222:

Skall plocka fram sakerna igen och testa lite till för att se om jag kan få till någon skillnad i resultaten för PII:an. Notera dock att den är snabbare än AMD:n i Quake-testet. Och AMD's cache har dubbla storleken, om det nu har ngt med resultatet att göra..

Skall för övrigt botanisera lite mer bland grejjorna och testa annat också

Edit. Ang L2 cachen så är den dessutom ganska mycket på efterkälken i PII:an.

Ja, ta gärna en titt.

Jag kanske kan jämföra mot min P2 400 som går som mp3-spelare i hobbyrummet. Den verkar vara frisk i alla fall.

Kollar man på vad man borde få ut av L2 cachen på en P2 så går den i halva klockfrekvensen på cpu-kärnan. I det här fallet 200mhz.

På en K6-2 går den i samma hastighet som FSB och måste dessutom konkurrera med allt som ska passera där. Det är en stor flaskhals på snabba socket 7-processorer. Dvs 100mhz på din dator. Bussbredden minns jag dock inte, men gissar på 32 bitar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Av prestandan relativt AMD-maskinen att döma så är Intel-maskinen på 66MHz buss och 266MHz processorhastighet. K6-2 ska vinna i heltals-benchmarks och är en mycket trevlig processor överlag. Men kan nog snarast jämföras med en P2 266MHz i 3D-benchmarks och om man ska spela för den tiden grafiktunga spel. Mjukvaruavläsning på den tiden fungerade mycket dåligt. Så du kan inte förlita dig på vad som rapporteras där.
Kontrollera så att den verkligen är inställd på 100MHz buss och att den inte faller tillbaka till 66MHz buss av någon anledning.
Skulle nog valt att testa minnet i 100MHz också. 133MHz kan potentiellt forcera 66MHz buss.
Det där grafikkortet borde ju inte vara så känsligt heller, men kontrollera AGP-multiplikator.

Ett P2 system som är långsammare än ett K6-2 system i spel är att betrakta som defekt.

Skrivet av grizzly666:

Nästa steg är ju att klocka dom! Vore intressant o se!
Misstänker att K6 kommer springa varv runt p2'an efter det.
För var det inte K6 cpuer som kunde klockas nåt enormt?

K6 klockade inte alls bra. Det var först med K7, Alltså Athlon och Duron som man kunde klocka ordentligt.

Skrivet av anon309108:

Kul tråd
Jag har för mig att om man spela så var AMD stråt vassare men högre temperaturer, medans skulle man ha lång drift typ kontors o andra saker, så var Intel att föredra då den gick svalare, samt fanns i ECC utförande om jag inte missminner mig helt.

Härlig tråd o kul med bilder.

Det gick mycket påståenden på den tiden då det till stor baserades på okunskap kring ett nytt ämnde, rykten, fördomar och erfarenheter från människor som kanske inte alltid hade en objektiv infallsvinkel på ämnet, det gällde inte minst journalister på dåtidens datortidningar. Det var först när riktiga hårdvarusidor på nätet började bli vanliga som det blev lite mer objektivt och faktabaserat.
K6 hade inte högre temperaturer eller effektförbrukning än Pentium. Och var bättre ämnad för kontorsjobb med sin bättre heltalsprestanda. P2 var överlägsen på spel med mycket bättre flyttalsprestanda. Det ändrades med Athlon då AMD blev överlägsna på flyttal och dominerade i spelprestanda.

Permalänk
Medlem

Testa Quake 2. Då borde P2an springa ifatt K6-2 tvåan trotts att spelet stöder 3dnow.
De spel som stödde det var bra på K6-2. De högre klockade K6-2 och k6-3 skalade inte bra dessvärre per MHz.
Var K7 som löste problemet sedan.

Hade K6 K6-2 samt polaren K6-2 och K6-3. K6-2 var bra med tanke på priset. K6-3 450 eller om det var 500mhz kändes som ett skämt.
Men vi hade iofs lite roligare grafikkort. K6-200 med voodoo 1.
K6-2 med Nvidia TNT 1 och voodoo 1 samt K6-2 som vart K6-3 med Voodoo 2 och Nvidia Riva.
Finns en cashbugg på flera av K6-2 och K6-3 moderkorten som gör att TNT 1 och 2 krashar. Stänger man av den i bios så brukar det fungera. Men om du har problemet då du testar med ett nyare kort stäng av alt vad cash heter och slå på dem en efter en. Det är inte CPU cash. Några år sedan nu så minns inte vilken. Var en udda funktion. Något med AGP förmoderligen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte påstå att jag blev klokare av att köra några benchmarks på min P2 400....

Exakt vilka tester har du kört?

Speedsys landar på 428p på min.

Jag får nog dra fram min K6-2 också

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Kan inte påstå att jag blev klokare av att köra några benchmarks på min P2 400....

Exakt vilka tester har du kört?

Speedsys landar på 428p på min.

Jag får nog dra fram min K6-2 också

Håller just nu på med nya tester. Och tar med några av dina i: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1542066-juldator-1998

Det jag använde var: https://www.philscomputerlab.com/dos-benchmark-pack.html

Kan dock redan nu säga att jag fick ljusårs skillnad i resultat då jag körde Fastvid ( https://www.mdgx.com/umb.htm#FAS ) innan på PII:an. Har dock inte hunnit med detta på AMD:n ännu. Fastvid följer även med i dospaketet ovan så du behöver inte ladda ner separat. Dock så finns en bra beskrivning i Fastvid-länken.

Edit: Glömde att tillägga att jag testat en annan PII:a, samma hastighet och ett annat moderkort med exakt samma resultat. Detta utan Fastvid alltså. Och nystade då vidare i @Svensktiger 's hint.

Adderat text
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Det gick mycket påståenden på den tiden då det till stor baserades på okunskap kring ett nytt ämnde, rykten, fördomar och erfarenheter från människor som kanske inte alltid hade en objektiv infallsvinkel på ämnet, det gällde inte minst journalister på dåtidens datortidningar. Det var först när riktiga hårdvarusidor på nätet började bli vanliga som det blev lite mer objektivt och faktabaserat.
K6 hade inte högre temperaturer eller effektförbrukning än Pentium. Och var bättre ämnad för kontorsjobb med sin bättre heltalsprestanda. P2 var överlägsen på spel med mycket bättre flyttalsprestanda. Det ändrades med Athlon då AMD blev överlägsna på flyttal och dominerade i spelprestanda.

Jo det minns jag att det var mycket påståenden med lite fakta.. sedan var det ju även intel VS amd mentaliteten hos folk oxå på den tiden.. så bara det gjorde ju säkert halva ryktena.
Men allt var attan roligare förr med hårdvara, då så små saker gjorde stor skillnad.. På den tiden hade man ju idiotförklarat någon om de sagt att "om 20år, då kommer 10-12år gamla datorer vara fullt användbara."
Idag är inte datorer utmanande som de var förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Håller just nu på med nya tester. Och tar med några av dina i: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1542066-juldator-1998

Det jag använde var: https://www.philscomputerlab.com/dos-benchmark-pack.html

Kan dock redan nu säga att jag fick ljusårs skillnad i resultat då jag körde Fastvid ( https://www.mdgx.com/umb.htm#FAS ) innan på PII:an. Har dock inte hunnit med detta på AMD:n ännu. Fastvid följer även med i dospaketet ovan så du behöver inte ladda ner separat. Dock så finns en bra beskrivning i Fastvid-länken.

Edit: Glömde att tillägga att jag testat en annan PII:a, samma hastighet och ett annat moderkort med exakt samma resultat. Detta utan Fastvid alltså. Och nystade då vidare i @Svensktiger 's hint.

Japp, vissa moderkort stöder write combine direkt i BIOS.
Brukar heta "USWC".
Och som många tester visat så kör Windows sina egna finesser så WC har ingen eller begränsad betydelse där.

Permalänk

Efter att ha provat annat moderkort och en annan PII processor (kul att inventera nere i källaren) med samma hastighet och med samma resultat så spann jag vidare på @Svensktiger 's förslag med "write combine". Jag använde mig av Fastvid som är beskrivet här: https://www.mdgx.com/umb.htm#FAS i DOS 6.22. På Intelsidan ger det en markant skillnad. På AMD sidan ingen alls. Jag utförde ytterligare tre test med några verktyg inspirerade av @OSkar000 ,s julklappstråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1542066-juldator-1998 . Testerna nedan utfördes i Windows 98 SE med ett par noteringar. 1: Det fanns inga chipsetrutiner till socket 7 kortet där AMD testerna kördes. 2: Dessutom var jag i detsamma tvungen att slå av 2X AGP mode i BIOS då Windows hängde hårt (så hårt att bara ström av/på hjälpte) med drivrutinerna för grafikkortet installerat.

Till resultaten:

Relativt stapeldiagram där PII 400 visas i blått och AMD K6-2 400 visas i röd(ish). Fastvid påslaget och en tydlig skillnad syns från föregående test.

Tabell med aktuella siffror.

Relativt stapeldiagram där PII 400 visas i blått och AMD K6-2 400 visas i röd(ish).

Tabell med aktuella siffror.

Speedsys och PII med Fastvid påslaget i DOS. AMD's resultat som i början av tråden.

Bild ramlat bort
Permalänk
Entusiast

Åhhh. Kul tråd!

Jag får också ta och flika och påstå att p2:an är avsevärt snabbare i FPU tunga spel än k6-2 proppen.
Annars så vågar jag påstå att p2:An är typ ca 10-20% snabbare än k6-2 proppen rent överlag med vissa undantag.
Hur som helst så var k6-2 överlägset mer "bang for the buck" när den fanns i affären. Den kostade endast en bråkdel av p2:an. Jag hade själv en k6-2 450 en gång i tiden.

Det hade varit kul om du körde benchmarks med Quake2 och Quake3.
Just Quake2 har mycket att hämta med 3dnow patchen.

För att bencha med Q2 så tar du ner konsollen med § knappen och skriver:
timedemo 1
sedan
map demo1.dm2

För att bencha med Q3 så tar du ner konsollen med § kanppen och skriver:
timedemo 1
sedan
demo four.