Önskemål att kräva obligatorisk bekräftelse på genomförd betalning av vanliga fakturor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

En enkel sak som borde införas är att göra OCR numret mer lättläst.

Jag har ibland fått hem finska inbetalningskort och på alla som jag har sett så är referensnumret som man ska uppge uppdelat i grupper på fyra, så istället för 1234567890 så står det 1234 5678 90. Det gör det betydligt mer lättläst att mata in referensnumret i internetbanken och samma sak borde man kunna göra med OCR numret på svenska inbetalningskort.

Det krävs lite programmering att ta bort mellanslagen när man läser in OCR numret optiskt men det är väl enkelt att fixa.

Skrivet av ztenlund:

En del har uppdelade nummer på fakturans överdel, t ex Ellevio och Fortum. Att börja ändra på det maskinläsbara numret är nog inte så smart, men på överdelen eller om OCR-numret står på inbetalningskortet utanför det maskinläsbara området går det förstås att ändra.

(Sedan ska numret vara utan mellanslag, så man kan behöva påpeka det för att folk inte ska få felmeddelanden eller andra problem.)

Håller med, att ändra på själva OCR-numret orsakar nog mycket mer kaos än det smakar. Men som konstaterats finns det ju inget som hindrar avsändaren att skriva ut samma nummer formaterat på annat vis någon annanstans på pappret.

Och oavsett om de gjort detta eller ej så kan man ju bara rita ett streck var fjärde tecken när man skriver av (om man nu är i situationen att man behöver skriva av). Det har varit mitt standardförfarande genom alla år när den situationen uppstår.

Personligen upplever jag ju e-faktura som den huvudsakliga lösningen på detta, men ibland har man ju någon ej återkommande faktura i pappersform...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag instämmer i det stora hela.

Dock är det bland annat för att slippa påminnelseavgifter som jag önskar möjligheten till bekräftelse på att företaget har mottagit min betalning.

Eller som det blev för en vän till mig som alltid är noga med att betala sina räkningar i tid, men använder postgirot då han inte känner sig trygg med internetbetalningar. Trots sin noggrannhet, damp det plötsligt ned en drös med påminnelser i brevlådan, vilket visade sig bero på att betalningarna aldrig kom fram i tid till följd av problem med postgången. Hade ett bekräftelsesystem funnits så hade han förstått redan innan fakturornas förfallodag att räkningarna aldrig hade kommit fram, och han hade haft möjlighet att försöka lösa det.

Det din vän råkade utför är givetvis trist, och tror de flesta företag skulle hjälpa till med att ta bort påminnelserna om man hör av sig så länge det inte gått vidare till inkasso, det kan man hoppas iaf.

Men det är en avvikelse från hur majoriteten betalar sina räkningar, och det skulle förmodligen inte hjälpt om din vän inte ändrar betaldatumet till innan förfallodag, dvs inte använder de förtryckta inbetalningsavierna (lite av en gissning, har för mig att giro blanketter använder förfallodagen och inte betalar det som inkommer direkt, men det är så ovanligt att jag inte vet till 100%).
Och frågor som tillkommer, har han internetbank? Om ja ser han dragningarna online, bara att matcha med det han skickat. Om nej, hur ska han få bekräftelsen? Funderar på om det skulle fungera med SMS eller email, tänker dels på GDPR men också begränsningar i systemen. Ska det postas? Då har han samma risk som med att giroblanketterna på att det inte kommer fram eller inte kommer fram i tid för att göra något åt saken (och som minst kommer det definitivt kosta 10 kr/brev för någon).

Skulle allt med betalning och bokförings/fakturering system byggts från grunden idag hade det säkert varit en bra idé som alla hade haft, men det är svårt att lägga något som detta obligatoriskt i efterhand utan att det blir en massa special fall (och giroblanketter skulle ses som ett aprilskämt att bygga in i ett nytt system).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag förstår.

Har dock tidigare tänkt följande:
Kan ett företag skicka hem en faktura. Då kan ju samma företag lika enkelt skicka hem en bekräftelse.
Eller om man vänder på det. Om de inte kan skicka en bekräftelse, hur kan de då skicka en faktura?

Tekniskt kan individuella företag självklart skicka en bekräftelse men detta är säkerligen en miljö och kostnadsfråga så de som redovisar inbetalningar nöjer sig nog därför med att redovisa dessa via kundportal, t ex som trängselskatten.

Ett annat alternativ är betaltjänster som Klarna. Digitala fakturor som signeras betalas per automatik och ett mejl/notis bekräftar när transaktion är genomförd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Nej tack ytterligare saker att följa upp som inte kommer att tittas på i alla fall, jag har betalat det får räcka
Såvidare man inte gör det på ett smart sätt / delvis man får en varning i internetbanken vill inte sitta och gräva i massa digitala kvitton

Vet man att man alltid gör rätt och dessutom inte orkar med en massa kvitton och liknande, förstår jag det givetvis.

Det här med att få bekräftelser skulle då vara valfritt, och man som kund skulle själv behöva aktivera detta.

Skrivet av anon134512:

Det är tekniskt möjligt. Comviq gör så. Man får ett SMS om att betalningen är mottagen efter någon dag oavsett om man betalt med OCR eller kontokort.

Däremot om nu ett företag inte erbjuder tjänsten, så är det nog lönlöst att få dem att börja det lär vara rätt lågprioriterat. Dessutom känns det faktiskt rätt onödigt. Hur ofta skriver man in fel OCR eller likande liksom? Dessutom brukar kundreskontra på företag matcha fakturor om OCR inte stämmer ändå.

Den servicen tycker jag är bra. När jag hade Tre för en massa år sedan gjorde de också så. På Mina sidor hos både Telia och Tele2 kan man också se att fakturorna är betalda.

Okej, du har en poäng. De flesta skriver nog sällan in fel OCR-nummer, men jag tänker på minoriteten som av olika anledningar tenderar i att skriva/göra fel.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Vet man att man alltid gör rätt och dessutom inte orkar med en massa kvitton och liknande, förstår jag det givetvis.

Det här med att få bekräftelser skulle då vara valfritt, och man som kund skulle själv behöva aktivera detta.

Gör jag fel får jag en påminnelse annars blir det mitt ansvar att följa upp och klarera varenda bekräftelse det tänker jag inte göra. Går det att lösa på ett smart sätt att det flaggas när man gör fel är det en annan femma

Permalänk
Hedersmedlem

Detta känns som ett löst problem? Jag har E-faktura för nästan alla mina fakturor. Det är bara en faktura som inte går via E-faktura, det är min faktura för Komplett Bank kreditkort. Där får jag mata in manuellt genom att copy-pasta ett OCR-nummer en gång i månaden. Lite småbökigt, men jag väljer att leva med det eftersom det är väldigt bra bonus på det kortet.

Om det är med E-faktura så går det bara att bli fel på fyra sätt:

1. Det är fel på e-fakturan som skickades med fel betaluppgifter. (Detta har aldrig hänt mig.)
2. Du har missat att gå in på banken och godkänna e-fakturan.
3. Det fanns inte pengar på banken vid dragningstillfället.
4. Något slags fel hos banken hos avsändare eller mottagare. (Detta har aldrig hänt mig, heller.)

Det är bara 2 och 3 som du själv kan påverka, och det är inte direkt svårt att göra rätt.

Så beställ E-faktura till alla tjänsterna du har. OBS E-faktura är INTE samma sak som faktura per e-post. E-fakturan kommer in direkt i banken. Du kan anmäla direkt i din internetbank om du vill ha e-fakturor i fortsättningen, för varje betalningsmottagare, givet att betalningsmottagaren stödjer det.

I värsta fall så åker du på en påminnelseavgift på 60 kr. Inte hela världen om du gjort fel. (Eller ja, Transportstyrelsen kan ta ut typ 500 kr i påminnelseavgift för trängelskatt men det är ett specialfall.)

Permalänk
Medlem

Ska man sluta med kvitton också?

Förstår i ärlighetens namn inte vad som är så störande med en bekräftelse på en genomförd betalning. Det är ju bland annat det man får när man får kvitto på köp i butik. Eller så kan man sluta med kvitton också, för man orkar inte slänga de eller säga nej tack vid varje köp man gör.

Alternativt, om ni är så pigga på att få en påminnelseavgift på 60 kronor (för det är sååååå roligt att betala), vore det då inte bättre att få en alternativ information som faktiskt är GRATIS?

Skrivet av during:

Det din vän råkade utför är givetvis trist, och tror de flesta företag skulle hjälpa till med att ta bort påminnelserna om man hör av sig så länge det inte gått vidare till inkasso, det kan man hoppas iaf.

Men det är en avvikelse från hur majoriteten betalar sina räkningar, och det skulle förmodligen inte hjälpt om din vän inte ändrar betaldatumet till innan förfallodag, dvs inte använder de förtryckta inbetalningsavierna (lite av en gissning, har för mig att giro blanketter använder förfallodagen och inte betalar det som inkommer direkt, men det är så ovanligt att jag inte vet till 100%).
Och frågor som tillkommer, har han internetbank? Om ja ser han dragningarna online, bara att matcha med det han skickat. Om nej, hur ska han få bekräftelsen? Funderar på om det skulle fungera med SMS eller email, tänker dels på GDPR men också begränsningar i systemen. Ska det postas? Då har han samma risk som med att giroblanketterna på att det inte kommer fram eller inte kommer fram i tid för att göra något åt saken (och som minst kommer det definitivt kosta 10 kr/brev för någon).

Skulle allt med betalning och bokförings/fakturering system byggts från grunden idag hade det säkert varit en bra idé som alla hade haft, men det är svårt att lägga något som detta obligatoriskt i efterhand utan att det blir en massa special fall (och giroblanketter skulle ses som ett aprilskämt att bygga in i ett nytt system).

Många företag förstod min väns situation men enstaka företag vägrade att ta bort påminnelserna. Tror inte att något hann gå till inkasso i alla fall.

Nej, min vän har ingen internetbank och använder inte mobiltelefon överhuvudtaget. Däremot använder han sin dator till mycket och skulle i så fall ha kunnat få informationen via mail. Dock börjar jag förstå hur knepigt det verkar vara att överhuvudtaget göra det möjligt att få bekräftelser på betalningar (bortsett från Klarna, Qliro och en del andra företag).

I övrigt är jag med på ditt resonemang.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Tekniskt kan individuella företag självklart skicka en bekräftelse men detta är säkerligen en miljö och kostnadsfråga så de som redovisar inbetalningar nöjer sig nog därför med att redovisa dessa via kundportal, t ex som trängselskatten.

Ett annat alternativ är betaltjänster som Klarna. Digitala fakturor som signeras betalas per automatik och ett mejl/notis bekräftar när transaktion är genomförd.

Så är det säkert. Jag vet att jag inte är insatt i vad som sker bakom kulisserna hos företag när det gäller fakturahantering.

Ja, digitala fakturor är superbra. Använder själv Klarna för många internetköp. Dock ser jag till att inte ta saker på avbetalning/delbetalning.

Nu kom jag på en idé, eller om det redan är möjligt idag. Tänk om det på ett smidigt sätt gick att importera fakturor som skickas via e-post, till Klarna, för att sedan få en bekräftelse via Klarna (precis som det är idag med Klarnas egna fakturor).

Skrivet av lappen81:

Gör jag fel får jag en påminnelse annars blir det mitt ansvar att följa upp och klarera varenda bekräftelse det tänker jag inte göra. Går det att lösa på ett smart sätt att det flaggas när man gör fel är det en annan femma

Sant. Dock avskyr jag att få påminnelseavgifter för en liten miss eller strul, därav min önskan. Sedan var jag nog otydlig i min trådstart. Detta skulle självklart vara valbart och inget tvång, men dock obligatoriskt för företag att skicka bekräeftelser till de som har valt att få dem.

Skrivet av pv2b:

Detta känns som ett löst problem? Jag har E-faktura för nästan alla mina fakturor. Det är bara en faktura som inte går via E-faktura, det är min faktura för Komplett Bank kreditkort. Där får jag mata in manuellt genom att copy-pasta ett OCR-nummer en gång i månaden. Lite småbökigt, men jag väljer att leva med det eftersom det är väldigt bra bonus på det kortet.

Om det är med E-faktura så går det bara att bli fel på fyra sätt:

1. Det är fel på e-fakturan som skickades med fel betaluppgifter. (Detta har aldrig hänt mig.)
2. Du har missat att gå in på banken och godkänna e-fakturan.
3. Det fanns inte pengar på banken vid dragningstillfället.
4. Något slags fel hos banken hos avsändare eller mottagare. (Detta har aldrig hänt mig, heller.)

Det är bara 2 och 3 som du själv kan påverka, och det är inte direkt svårt att göra rätt.

Så beställ E-faktura till alla tjänsterna du har. OBS E-faktura är INTE samma sak som faktura per e-post. E-fakturan kommer in direkt i banken. Du kan anmäla direkt i din internetbank om du vill ha e-fakturor i fortsättningen, för varje betalningsmottagare, givet att betalningsmottagaren stödjer det.

I värsta fall så åker du på en påminnelseavgift på 60 kr. Inte hela världen om du gjort fel. (Eller ja, Transportstyrelsen kan ta ut typ 500 kr i påminnelseavgift för trängelskatt men det är ett specialfall.)

Jag har också e-faktura på sånt som är återkommande. På dessa har jag aldrig haft några problem. Jag har aldrig råkat glömma bort att godkänna en e-faktura eller saknat pengar på kontot vid dragningstillfället.
Dock får jag lite då och då enstaka fakturor från företag som inte erbjuder e-faktura, och några av dem har jag till och med fått i pappersform.

Att du har ett kort som ger bonus, då kan det förstås vara värt att manuellt mata in OCR-nummer etc. med copy-pasta. Det är i alla fall smidigare än att skriva in det helt och hållet manuellt.

Oj, att Transportstyrelsen kan ta ut 500 kr i påminnelseavgift för trängelskatt låter ju galet i min värld. Hade ingen aning om detta.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Förstår i ärlighetens namn inte vad som är så störande med en bekräftelse på en genomförd betalning. Det är ju bland annat det man får när man får kvitto på köp i butik. Eller så kan man sluta med kvitton också, för man orkar inte slänga de eller säga nej tack vid varje köp man gör.

Alternativt, om ni är så pigga på att få en påminnelseavgift på 60 kronor (för det är sååååå roligt att betala), vore det då inte bättre att få en alternativ information som faktiskt är GRATIS?

Många företag förstod min väns situation men enstaka företag vägrade att ta bort påminnelserna. Tror inte att något hann gå till inkasso i alla fall.

Nej, min vän har ingen internetbank och använder inte mobiltelefon överhuvudtaget. Däremot använder han sin dator till mycket och skulle i så fall ha kunnat få informationen via mail. Dock börjar jag förstå hur knepigt det verkar vara att överhuvudtaget göra det möjligt att få bekräftelser på betalningar (bortsett från Klarna, Qliro och en del andra företag).

I övrigt är jag med på ditt resonemang.

Så är det säkert. Jag vet att jag inte är insatt i vad som sker bakom kulisserna hos företag när det gäller fakturahantering.

Ja, digitala fakturor är superbra. Använder själv Klarna för många internetköp. Dock ser jag till att inte ta saker på avbetalning/delbetalning.

Nu kom jag på en idé, eller om det redan är möjligt idag. Tänk om det på ett smidigt sätt gick att importera fakturor som skickas via e-post, till Klarna, för att sedan få en bekräftelse via Klarna (precis som det är idag med Klarnas egna fakturor).

Sant. Dock avskyr jag att få påminnelseavgifter för en liten miss eller strul, därav min önskan. Sedan var jag nog otydlig i min trådstart. Detta skulle självklart vara valbart och inget tvång, men dock obligatoriskt för företag att skicka bekräeftelser till de som har valt att få dem.

Jag har också e-faktura på sånt som är återkommande. På dessa har jag aldrig haft några problem. Jag har aldrig råkat glömma bort att godkänna en e-faktura eller saknat pengar på kontot vid dragningstillfället.
Dock får jag lite då och då enstaka fakturor från företag som inte erbjuder e-faktura, och några av dem har jag till och med fått i pappersform.

Att du har ett kort som ger bonus, då kan det förstås vara värt att manuellt mata in OCR-nummer etc. med copy-pasta. Det är i alla fall smidigare än att skriva in det helt och hållet manuellt.

Oj, att Transportstyrelsen kan ta ut 500 kr i påminnelseavgift för trängelskatt låter ju galet i min värld. Hade ingen aning om detta.

Det finns lagkrav på att erbjuda kvitto och säljaren behöver dem även för bokföringen, däremot kan du själv slippa papperskvitton på en del ställen och välja att få dem elektroniskt.

Att skicka en verifikation på att du betalt och att betalningen mottagits kostar lite att utföra så om det inte blir ett krav på att det ska göras är det nog inget som alla kommer att införa för nån måste ju betala för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av during:

Men det är en avvikelse från hur majoriteten betalar sina räkningar, och det skulle förmodligen inte hjälpt om din vän inte ändrar betaldatumet till innan förfallodag, dvs inte använder de förtryckta inbetalningsavierna (lite av en gissning, har för mig att giro blanketter använder förfallodagen och inte betalar det som inkommer direkt, men det är så ovanligt att jag inte vet till 100%).

När jag senast betalade räkningar genom att posta kuvert (vilket kan ha varit för 20 år sedan) skulle banken se till att räkningarna betalades samma dag som kuvertet kom fram till banken. Banken sket i om det stod något sista betaldatum på räkningen. För övrigt kan man ibland ha legitima skäl till att man behöver betala en räkning i förskott. Man kanske vill betala för kreditkortet i förväg så att man återställer kreditgränsen och man kanske vill betala räkningen på hemförsäkringen i förväg så att man kan få bevis på att man är försäkrad under en resa till vissa länder (kan krävas för att få visum).

Om man postat kuvertet med räkningarna men räkningarna inte betalats kan kuvertet ha försvunnit i postgången och då måste man posta ett nytt kuvert. Det är dock inte helt oproblematiskt att posta ett nytt kuvert för man har ju inte kvar inbetalningskorten och måste därför fixa fram nya (med OCR-nummer som man kanske inte känner till). Dessutom kan ju det ursprungliga kuvertet dyka upp igen någon gång i framtiden och då betalas räkningarna en extra gång vilket kanske inte är så bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Förstår i ärlighetens namn inte vad som är så störande med en bekräftelse på en genomförd betalning. Det är ju bland annat det man får när man får kvitto på köp i butik. Eller så kan man sluta med kvitton också, för man orkar inte slänga de eller säga nej tack vid varje köp man gör.

Det är inte det minsta störande, det är bara att det inte behövs, och det fungerar bra idag.

Fakturan är för övrigt att likställa med själva kvittot på att du gjort ett köp.

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare varit inne på så är OCR-nummer synkat med företagets faktureringssystem.
Du får därför en varning redan på banken om du skriver in fel OCR (om du inte skriver in "rätt" fel dvs, men den risken är enormt liten).

Vidare så har du ju bekräftelsen på din bank redan när betalningen gått iväg. Du kan kolla belopp, bankgiro, datum och OCR i kvittensen som du kan skriva ut från din banksida. Den kan du jämföra med fakturan om du är orolig.

Skulle ett företag höra av sig och hävda att du inte betalt så använder du bara kvittensen för att bevisa din betalning, hävdar företaget att de fortfarande inte fått pengarna hittar de på

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du vet att i stort sett samtliga bankappar har en kameraknapp så visar du bara fakturan för telefonen och Bam, alla finns inmatat per automatik? Sen bara dubbelkolla sista siffrorna i OCR, betalaren verifierar man ju i Swish och beloppet är ett måste att kolla. Den punkt som tekniskt lätt blir fel.

Dags att släppa dåtiden

Fungerar ju enbart på de fakturor som faktiskt går att skanna med mobilkameran, har kreti å pleti skickat en faktura från något eget bakat program eller rent av Vismas faktureringsprogram så måste ju siffrorna ändå skrivas in manuellt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northbane:

Fungerar ju enbart på de fakturor som faktiskt går att skanna med mobilkameran, har kreti å pleti skickat en faktura från något eget bakat program eller rent av Vismas faktureringsprogram så måste ju siffrorna ändå skrivas in manuellt?

Visma kan hantera e fakturor och det kan de flesta (troligen alla) kommersiella mjukvaror, det är lag på att man ska kunna hantera e fakturor inom EU om man handlar med någon offentlig verksamhet så det är dumt att inte kunna det för då kan man förlora affärer.

Lag (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling

4 § De fakturor som en leverantör utfärdar till en upphandlande myndighet eller enhet ska vara elektroniska fakturor som överensstämmer med den europeiska standard för elektronisk fakturering som Europeiska kommissionen har hänvisat till i Europeiska unionens officiella tidning.
Trots första stycket får leverantören och den upphandlande myndigheten eller enheten ingå avtal om att en annan standard för elektronisk fakturering ska användas.
5 § Upphandlande myndigheter och enheter är skyldiga att ta emot och behandla fakturor som överensstämmer med den europeiska standarden för elektronisk fakturering.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

..
Alternativt, om ni är så pigga på att få en påminnelseavgift på 60 kronor (för det är sååååå roligt att betala), vore det då inte bättre att få en alternativ information som faktiskt är GRATIS?

Många företag förstod min väns situation men enstaka företag vägrade att ta bort påminnelserna. Tror inte att något hann gå till inkasso i alla fall.

Nej, min vän har ingen internetbank och använder inte mobiltelefon överhuvudtaget. Däremot använder han sin dator till mycket och skulle i så fall ha kunnat få informationen via mail. Dock börjar jag förstå hur knepigt det verkar vara att överhuvudtaget göra det möjligt att få bekräftelser på betalningar (bortsett från Klarna, Qliro och en del andra företag).

I övrigt är jag med på ditt resonemang.

Nu kanske jag snöat in på ditt tidigare fall, men med nedan info skulle han ju inte ens hjälpas av det utan risk för fler fel tex;
Faktura daterad 1a, förfaller 30e.
Skicka betalningen tidigt och han får en bekräftelse tidigt, men måste ligga ute med pengarna. Kommer posten bort, när ska han skicka igen? Vad är risken att det blir dubbelbetalat för att det bara var posten som var sen osv.
Skicka betalningen sent så det matchar med 25-30e? Då finns nästan inga dagar att lösa problemet.

Är inte pigg på att få påminnelseavgifter, men det finns redan en lösning på problemet som presenteras; internetbank, kolla betalningarna när man vill, hittar man fel kan man ändra fram till förfallodagen osv.
Förstår inte argumentet för en ny teknisk lösning när den endast skulle vara för det som inte använder de som använder de lösningar som redan finns.

Sen är jag emot för att jag jobbar med bl.a. kundreskontra och fler arbetsuppgifter som jag inte ser syftet med är inte kul, kombinerat med kostnaderna och alla implementationsproblem som kommer komma.

Skrivet av Kommenterande 2:

När jag senast betalade räkningar genom att posta kuvert (vilket kan ha varit för 20 år sedan) skulle banken se till att räkningarna betalades samma dag som kuvertet kom fram till banken. Banken sket i om det stod något sista betaldatum på räkningen. För övrigt kan man ibland ha legitima skäl till att man behöver betala en räkning i förskott. Man kanske vill betala för kreditkortet i förväg så att man återställer kreditgränsen och man kanske vill betala räkningen på hemförsäkringen i förväg så att man kan få bevis på att man är försäkrad under en resa till vissa länder (kan krävas för att få visum).

Om man postat kuvertet med räkningarna men räkningarna inte betalats kan kuvertet ha försvunnit i postgången och då måste man posta ett nytt kuvert. Det är dock inte helt oproblematiskt att posta ett nytt kuvert för man har ju inte kvar inbetalningskorten och måste därför fixa fram nya (med OCR-nummer som man kanske inte känner till). Dessutom kan ju det ursprungliga kuvertet dyka upp igen någon gång i framtiden och då betalas räkningarna en extra gång vilket kanske inte är så bra.

Tack hade dålig koll alltså, men självklart är det så man kolla på blanketten, den läser ju bara raden längst ned och där finns ju inget datum.

Skrivet av Northbane:

Fungerar ju enbart på de fakturor som faktiskt går att skanna med mobilkameran, har kreti å pleti skickat en faktura från något eget bakat program eller rent av Vismas faktureringsprogram så måste ju siffrorna ändå skrivas in manuellt?

Givet att det finns program framför allt äldre program och fakturor gjorda i word och excel men de flesta har inte bara en sorts faktura, antingen med förvalda, med och utan inbetalningskort osv, upp till företaget att välja. Intressant nog kommer inbetalningskorten tillbaka nu just pga mobilscanners. Extra intressant, det finns ett teckensnitt som heter OCR, och OCR2 just för den raden.

Skrivet av mrqaffe:

Visma kan hantera e fakturor och det kan de flesta (troligen alla) kommersiella mjukvaror, det är lag på att man ska kunna hantera e fakturor inom EU om man handlar med någon offentlig verksamhet så det är dumt att inte kunna det för då kan man förlora affärer.

Lag (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling

4 § De fakturor som en leverantör utfärdar till en upphandlande myndighet eller enhet ska vara elektroniska fakturor som överensstämmer med den europeiska standard för elektronisk fakturering som Europeiska kommissionen har hänvisat till i Europeiska unionens officiella tidning.
Trots första stycket får leverantören och den upphandlande myndigheten eller enheten ingå avtal om att en annan standard för elektronisk fakturering ska användas.
5 § Upphandlande myndigheter och enheter är skyldiga att ta emot och behandla fakturor som överensstämmer med den europeiska standarden för elektronisk fakturering.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Efakturor är eg bara fakturainfon i XML format, det finns inte alltid i programmet i sig utan i ett sidoprogram för alla exporter från databasen. För att sen skicka det behöver företaget en fakturaväxel som kommunicerar med andra växlar för att sända/ta emot. Sen behöver detta justeras så att exporten tar med rätt info till rätt fält eller att växeln översätter.

Överlag, allt mer än pappers eller pdf fakturor i e-post så blir det mycket mer omständligt att skicka fakturor....

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar. Nu kommer jag inte engagera mig lika frekvent längre.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns lagkrav på att erbjuda kvitto och säljaren behöver dem även för bokföringen, däremot kan du själv slippa papperskvitton på en del ställen och välja att få dem elektroniskt.

Detta känner jag till. Jag ställde frågan för att se om ni kunde finna en likhet mellan kvitton och bekräftelser på mottagna betalningar. Att välja att få kvitton elektroniskt är en bra grej, men dock är det fortfarande många av de butiker jag handlar i som inte erbjuder det.

Skrivet av mrqaffe:

Att skicka en verifikation på att du betalt och att betalningen mottagits kostar lite att utföra så om det inte blir ett krav på att det ska göras är det nog inget som alla kommer att införa för nån måste ju betala för det.

Det är i och för sig sant.

Skrivet av pv2b:

Det är inte det minsta störande, det är bara att det inte behövs, och det fungerar bra idag.

Fakturan är för övrigt att likställa med själva kvittot på att du gjort ett köp.

Okej. Det fungerar säkert bra för majoriteten av befolkningen, men det är märkligt om det inte finns en minoritet som råkar tycka att det inte fungerar för dem. Därav denna tråd.

Skrivet av Jeebentoft:

Som någon tidigare varit inne på så är OCR-nummer synkat med företagets faktureringssystem.
Du får därför en varning redan på banken om du skriver in fel OCR (om du inte skriver in "rätt" fel dvs, men den risken är enormt liten).

Konsumentskyddet som OCR-nummer de facto ger, kände jag inte till, men nu är ni några stycken som har lärt mig en del om det.

Skrivet av Jeebentoft:

Vidare så har du ju bekräftelsen på din bank redan när betalningen gått iväg. Du kan kolla belopp, bankgiro, datum och OCR i kvittensen som du kan skriva ut från din banksida. Den kan du jämföra med fakturan om du är orolig.

Skulle ett företag höra av sig och hävda att du inte betalt så använder du bara kvittensen för att bevisa din betalning, hävdar företaget att de fortfarande inte fått pengarna hittar de på

Det har du rätt i. Dock förutsätter detta att jag som kund faktiskt inte har råkat skrivit fel någonstans.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Skrivet av Stoffelundgren:

Konsumentskyddet som OCR-nummer de facto ger, kände jag inte till, men nu är ni några stycken som har lärt mig en del om det.

Blir OCR-numret fel kan det bli en massa strul, så man ska förstås försöka se till att numret blir rätt. Här är två domar från högsta domstolen.

NJA 2011 s. 739: Ett företag skulle betala in 182 882 kr till Skatteverket. Fel OCR-nummer ledde till att pengarna betalades in på ett annat företags skattekonto. En stor del av beloppet utmättes av Kronofogden för att betala det andra företagets skatteskuld och endast 52 486 kr återstod. Företaget som felaktigt fått pengarna insatta på sitt skattekonto befann sig vid tiden för skatteinbetalningen i rekonstruktion och förklarades senare i konkurs. Här var det Skatteverkets problem att OCR-numret var fel.

NJA 2016 s. 1074: En privatperson skulle betala in 115 000 kr till sitt skattekonto, men fel OCR-nummer ledde till att pengarna hamnade på en annan privatpersons skattekonto. Därefter utmättes pengarna av Kronofogden för att betala den andra privatpersonens skulder (ej skulder till Skatteverket utan till andra). Här var det privatpersonens problem att OCR-numret var fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Blir OCR-numret fel kan det bli en massa strul, så man ska förstås försöka se till att numret blir rätt. Här är två domar från högsta domstolen.

NJA 2011 s. 739: Ett företag skulle betala in 182 882 kr till Skatteverket. Fel OCR-nummer ledde till att pengarna betalades in på ett annat företags skattekonto. En stor del av beloppet utmättes av Kronofogden för att betala det andra företagets skatteskuld och endast 52 486 kr återstod. Företaget som felaktigt fått pengarna insatta på sitt skattekonto befann sig vid tiden för skatteinbetalningen i rekonstruktion och förklarades senare i konkurs. Här var det Skatteverkets problem att OCR-numret var fel.

NJA 2016 s. 1074: En privatperson skulle betala in 115 000 kr till sitt skattekonto, men fel OCR-nummer ledde till att pengarna hamnade på en annan privatpersons skattekonto. Därefter utmättes pengarna av Kronofogden för att betala den andra privatpersonens skulder (ej skulder till Skatteverket utan till andra). Här var det privatpersonens problem att OCR-numret var fel.

Oj, det kan onekligen bli allvarliga följder av att mata in felaktiga OCR-nummer. Tack för detta informativa inlägg.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

En sak som inte verkar nämnts än (eller så har jag missat det vid en snabb läsning av tråden) är risken att man registrerat inbetalningen helt korrekt men att det inte finns nog mycket pengar på kontot när betalningen ska genomföras. Inte så ovanligt som man skulle kunna tro, i synnerhet i vissa branscher.

Permalänk
Medlem

Man kan på olika sätt kontakta mottagaren och kolla om de fått ens betalning. I många fall kan man se det genom diverse appar och hemsidor som tillhör mottagarna.

Permalänk
Medlem

Parkster (även om jag ogillar deras app och parkering) skickar faktura på mejl. De skickade också bekräftelse dagen efter att jag betalat av parkerings fakturan och det känns jätteskönt att veta att det blev rätt. Hade varit amazing om alla gjorde, eller hade alternativ att få bekräftelse

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag fixade autogiro på allting, kanske ett bra alternativ till e-faktura utan någon som helst handläggning, inget behov av bankid, bankdosa dator eller mobil.

Visa signatur

<3