Helgsnack: Vad gör du med dina gamla elektronikprylar?

Permalänk
Medlem

Tänker typ "hm, det här kan jag använda sen", och sen ligger det och skräpar.

Permalänk
Medlem

Återanvänder det som kan återanvändas. Lämnar in till återvinning det som inte kan återanvändas.

Permalänk
Medlem

För mig är inte en kabel en pryl. Det är väl mest ett nödvändigt tillbehör för många prylar som behöver data- bild- eller ljudöverföring - eller ström.

Men jag antar att vi ser på saken olika.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag bygger en egen elektronikskrot under sängen. Det ligger och skräpar i 1-5 år innan jag får tummen ur och säljer av något. Har kvar mina två förra telefoner, 1½ dator, router, ratt och andra småsaker.

Först till kvarn, det är allt eller inget som gäller.
Pris: 1 million dollars 100 million dollars

Dold text
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag brukar åka ner till Afrika och dumpa det i havet. Har ju redan betalat skatt för det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Säljer på blocket, tradera eller facebook, alternativ ger bort till vänner och bekanta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Slänger en del, men samtidigt sparar man för mycket. Som många andra avyttrar jag till släkten, eller liknande, innan det blir skroten.

Just nu funderar jag på att slänga 3 diskettstationer som ligger på bordet bredvid. Satte in 1 i en PC, och då den fungerar...hur ofta behöver man 3 diskettstationer i reserv? Fast, de kanske läser olika bra. Och ska man köpa en ny USB-drive i framtiden kanske den inte klarar 720kb DD-disketter? Och, åtminstone 2, kanske 3, av diskettstationerna som skräpar här går att modda så de funkar i en Amiga, det kanske man borde göra.

Annars säljer jag en del på Tradera även för låga belopp, det känns bättre om saker används än om de slängs. Har sålt saker för 1 kr utan att deppa, men det är sällan så sker. Har likaså 4-5 CD/DVD-läsare/brännare som ligger och dräller, räcker det inte med de 10 som sitter i våra 6 datorer? Men, någon kunde visst överbränna DVD, eller CD, och klarade nåt obskyrt format till xbox..eller om det var PS2. Osv. En tredje läste extra bra. Provade nyss en gammal CDRW som failade i 4 läsare innan den 5 plöjde igenom skivan utan att ens blinka. Etc. Har redan slängt för många optiska drivar känns det som, skulle gärna ha en lite mer retro än Nec 3500 i min Amiga 1200T.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

sälja eller skänka på Swemarknaden
Lämna in på närmaste Återbruket

Finns det någon sentimentala värde låsa dem in i vitrine display skåp

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Kastar dem i sjön där de hör hemma.

Permalänk

Har tre stycken mindre SSD diskar som jag inte har användning för, är det någon ide att sälja dem, eller bara att slänga?

Permalänk
Medlem

Har en gyllene regel till allt jag har här hemma, Om det inte har ett syfte eller ger något till hemmet så ska det ut !

Dvs sälj, ge bort eller släng !

Tidsåtgång på detta med är direkt, tar det för lång tid o bli av med så slängs det.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Först köper jag inte på mig så mycket dumt. Grejer i bra skick jag inte använt säljer jag.

Annars tenderar jag att slita ut dem och slänga. Min BRF brukade ha insamling av elsopor som de nyligen dragit in för att folk inte kunde sköta sig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Brukar ge bort det eller slänga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sparar på dom tills dom blir roliga och eftertraktade igen.
#GeForce2-Ultra

Permalänk
Medlem

Brukar sälja på tradera. Smidigt om det är en uppgradering av något då jag får igen en del av kostnaden av det nya.

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem

Slänger om det ligger långt under skambud eller lyckas ge bort till bekanta , inte värt besväret att försöka kränga.

Permalänk
Medlem

Beror lite på värdet, men i princip skeppas de vidare enligt nedan.

1. Skänkes vidare till familjemedlem som behöver eller vill ha.
2. Säljes till bekant för max halva marknadsvärdet alt. skänkes.
3. Säljs på blocket/tradera/swec
4. Skänkes bort till random privatperson.
5. Läggs i återbruket på återvinningen.
6. Läggs i elektronikåtervinningen.

Mycket sällan något kommer längre än till punkt 2 dock.

Permalänk
Medlem

Stoppar i en låda där de får ligga med förhoppning om att de ska användas till något kul projekt, säljer via Facebook/Tradera/Blocket, ger bort till behövande i min närhet eller dumpar på Erikshjälpen.

Många anser att saker inte är värda att sälja, men tycker att de tänker på det på fel sätt. Är det inte värt för dig att sälja så kan det fortfarande vara värt det för köparen. Att person X kunde köpa min Xbox 360 för 200 kronor (en skitsumma för mig) kunde betyda att denna slapp lägga ut 2000 kronor på en ny Xbox One. Och detta gäller ju inte bara hemelektronik utan även övriga saker, allt från kläder till möbler och bilar etc.

Permalänk
Medlem

Mycket hamnar i reservdelslådan, en del säljs - annat skänks till familj/vänner eller slängs.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

Säljer bort, ingen mening att samla på massa. I vissa fall skänker jag bort..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

OFF TOPIC: Känner personligen att detta kommer nog bli den tråkigaste Black Friday i mitt liv. En massa faktorer gör det, dels bristen på komponenter, prisuppgången samt extrema pris och bristen på grafikkort.

Kanske kan bli en laptop iofs. Min ASUS Zenbook UX32LN börjar bli rätt gammal, 2014. Men funkar väldigt bra, Windows 11 flyter på bra. Men byter nog snart ut den bara för att.

ON TOPIC: Jag säljer de prylar jag normalt inte använder, om de inbringar ett hyfsat värde. Annars hamnar dom oftast på vinden eller liknande. Normalt brukar jag inte sluta använda saker, utan har dom väldigt länge. Slänger inte mycket, om det inte går sönder då. Och även om dom går sönder så slängs det inte alltid, har en trasig 40" Philips datorskärm som har stått på golvet i vardagsrummet i säkert ett år nu.

Permalänk
Medlem

Ger bort annars hamnar det i förrådet/vinden, är uppe i en 15 datorlador på vinden, lite kul att jämföra utvecklingen på lådorna från 1980 fram tills nu. 😊

Permalänk
Medlem

Vad jag borde göra:

Sälja > Skänka > Kasta

Vad jag gör:

Lagrar på hög > Skänker > Säljer > Kastar

Har rätt mycket utrustning att göra mig av med, men det blir inte av och högen bara växer. Jag borde verkligen införa tvång på mig själv att jag inte får skaffa någon ny pryl utan att göra mig av med motsvarande gamla först (eller åtminstone i närtid efteråt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag gör sällan impulsköp och har därför inga överdrivna mängder elektronikprylar hemma. Oftast när de byts ut så beror det på att de är trasiga eller väldigt slitna, exempelvis mobiltelefoner men också saker som fritöser etc. Dessa sparas eller återvinns.

Ibland handlar det dock om lite nyare/bättre saker, exempelvis mitt 1070 ti som jag sålde till förmån för mitt nya 3080. Ett annat exempel är min gamla 27-tum skärm som jag sålde billigt till min bror för några år sedan efter att ha köpt en kurvad 32-tum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Skickar vidare i familjen, säljer eller slänger.
Vissa prylar blir kvar i lådor/förrådet, framför allt konsoller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Brukar köpa nytt för att det gamla går sönder, enda undantaget är datorkomponenter men även där brukar det vara slitet skick på fläktarna i det som plockas ur.

Min gamla burk med i7-2600 till exempel gick moderkortet på, fick fortsätta att gå hjälpligt med en trasig PCIe-slot (den via chipset, slogs ut av dålig HDMI-kabel på grafikkortet som satt i) och uppgraderades när jag tröttnade på att inte kunna boota från SATA-disk längre (något trasigt i UEFI, hittade aldrig varför men bootade från allt annat jag kunde testa). CPUn i sig var dock fullt fungerande och gick vidare till bekant, har för mig den till och med klockade rätt bra för att vara en icke-K.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Lägger på hög i ledig vrå. Det är så jobbigt att annonsera och ha att göra med jobbiga människor

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Har tre stycken mindre SSD diskar som jag inte har användning för, är det någon ide att sälja dem, eller bara att slänga?

Tja. Jag satte nyss in en 30GB ssd i min Amiga, har även någon extern SSD med Linux Mint på, och härom veckan satte jag en 120 GB ssd som cache till en slö 4TB Seagate Ironwolf.(MacOS fusion drive)

Som andra varit inne på, om det inte är för jobbigt att sälja är det lika bra att kränga till någon annan. Ska sälja en Amiga 3000 snart, då jag nog inte kommer att använda den så mycket som jag hoppades. Vet inte vad jag får, spelar mindre roll, men mer än när den står i förrådet och ger mig dåligt samvete.

Tillägg : nya 120GB ssd kan gå att hitta för kring 200kr, ibland mindre, men jag köper hellre en begagnad 80GB Intel 320 exempelvis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Har tre stycken mindre SSD diskar som jag inte har användning för, är det någon ide att sälja dem, eller bara att slänga?

En fördel med gamla SSD är att de kan skriva extremt många cykler jämfört med nya, så livslängden är förvånande bra

Permalänk
Medlem

Jag sparar allt...säljer nästan inget...flera 100000:- i skrotlådorna...Suck...Bra saker ska man inte kasta ...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...